Isäni..
Isäni ja äitini erosivat kun olin 4v, sen jälkeen tapaisin isääni säännöllisen epäsäännöllisesti kerran pari kuussa. Isäni antoi rahaa lapsena ja nuorena käyttöön mutta mitään säästötilejä jne ei ollut. Nyt olen aikuinen, lapsia on 4, olen ollut vakituisessa työssä jo yli 10v hoitajana. Isäni on alkanut pyytää rahaa, hän on eläkkeellä tehtaasta (tulot olleet aina hänellä todella hyvät ja oletan että eläke on myös
ja ikää on nyt 80v. Ei asuta samassa kaupungissa. Tuntuu niin inhottavalta kun puhuu puhelimessa tuosta "sinuakin on tuettu niin voisit laittaa isälle 100e kirjeessä tulemaan.. ihan oikeasti voisit jne". Isäni asuu ison kaupungin keskistassa isossa kerrostaloasunnossa, ajaa yhä autoa ja kesämökki löytyy, uusiin naimisiin meni muutama vuosi sitten. Tekeekö muiden vanhemmat tätä? Äitini on siis kuollut jo vuosia sitten.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni voisit kysyä ihan suoraan, jos pyytää vielä rahaa, että onko jotain sattunut, mikä on horjuttanut taloudellista tilannetta.
Uusi vaimo!
Ehkä hän kokee että pitää elättää uutta vaimoa tai ei kehtaa kertoa että ei ole varaa kaikkeen mitä hän haluaa.
Älä anna rahaa. Suhde menee pilalle kun hän ei maksa takaisin ja lisäksi varmaan pyytää jatkossa uudestaan. Jos rajan pitäminen rikkoo suhteen niin sille ei voi mitään. Kuulostaa siltä että kovin hyviä vaihtoehtoja ei nyt ole...
Meillä on ollut vähän samalaista kuin ap:lla ja syynä isäni rahojen hupenemiseen oli se että hän maksoi kaiken mitä tekivät uuden naisystävänsä kanssa, matkustelivat paljon, kävivät usein ravintoloissa syömässä, ostelivat kaikkea uutta isän asuntoon ja isä tietenkin maksoi yksin kaiken. Isäni myös esitti rahamiestä ja muisti aina ruhtinaallisesti naisystävän lapsia ja lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut vähän samalaista kuin ap:lla ja syynä isäni rahojen hupenemiseen oli se että hän maksoi kaiken mitä tekivät uuden naisystävänsä kanssa, matkustelivat paljon, kävivät usein ravintoloissa syömässä, ostelivat kaikkea uutta isän asuntoon ja isä tietenkin maksoi yksin kaiken. Isäni myös esitti rahamiestä ja muisti aina ruhtinaallisesti naisystävän lapsia ja lapsenlapsia.
Tätä mäkin epäilen, isä siis ollut tehtaassa töissä ja tosi hyvä palkka ollut aina niin luulen et eläke myös. Koen vaikeaksi raha asioista puhumista suoraan koska pelkään et välit menevät samalla. Uusi vaimo kuuluu pieneen uskonnolliseen yhteisöön joten voisiko? Toisaalta ei kai isä niin hölmö ole. Pikavippejä ei voi olla kun ei kai niitä saa jos ei ole nettipankkeja vastaavia. Ihan suoraan sanoen luulen että isällä ei sinänsä ole liian tiukkaa, tietysti varmaan huonompia kuukausia jolloin useampi asia erääntyy. Tupakkaa menee myös aski päivässä. Luulen että isä oikeasti ajattelee että olen hänelle jotain velkaa, tästä jos suoraan puhuu niin sitten menee kyllä välit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tai ei...
Kertokaa millaiset isät teillä on/oli.
Oma isäni oli perus isä. Poltti tupakkaa, viinaakin joi. Ei ollut väkivaltainen humalassa. Pikemminkin murheellinen. Lapsuutensa jäi Karjalaan, rajan taa. Ei paljoa puhunut sota-ajoista. Vasta aikuisena ymmärsin, mitä evakkous vaikuttaa ihmisiin, vielä seuraaviinkin sukupolviin. Isä oli tasapuolinen kaikille lapsilleen, kannusti opiskeluun, vaikka köyhiä oltiin. Leikki meidän kanssa, myös lastenlapset sai papan leikkimään. Luulen, että oli myös ylpeä lapsistaan. Kiva isi💕
Ai niin, kommentti unohtui:
Outoa tuo rahan pyytäminen. Pitäisikö asuntonsa vaihtaa pienempään? Mistä rahattomuus voi johtua, tuhlaako uusi vaimo??? En antaisi sinuna rahaa, 100 euroa on paljon. Käytä se lapsiisi. Eikä kai pyytäminen loppuisi, jos antaisitkin???
Jos sillä on lokki puoliso, joka kuppaa tilin tyhjäksi?
Jos se hakkaa rahansa kaupan peliautomaatteihin?
Jos se ei osaa sanoa puhelinmyyjille ei, vaan tilaa kaikenmaailman lisäravinteet ja lehdet?
Jos hänen palkkansa ei niin ihmeellinen ollutkaan ja eläke siten pieni, elintaso kuitenkin kahden työtätekevän mukainen?
Vierailija kirjoitti:
Roskaa koko aloitus :(
Sä olet idiootti ja voisit painua tästä ketjusta ihan just sinne.
Ap
Et voi isällesi yhtä kertaa 100€ antaa? Aika tylyä. Luuletko, että isällesi on helppoa pyytää sinulta rahaa?
Vierailija kirjoitti:
No voin kyl sanoa et ihan totta (en oikein ymmärrä mitä iloa noi provo kommenttien laittajat saa, jos itsellään ei ole ihan sama tilanne niin kyllä jollain silti voipi olla, vertaistuki ois kiva). Kun isälleni sanoin et rahat kyl menee muuhun ni sanoo että niinhän se on mut siis alkaa se "Jos sulla joskus on ylimääräinen satanen niin saa sen tännekin laittaa" selitys. Jos kysyn et mihinkäs eläke menee niin tulee vaan ympäripyöreitä kaikki on kallista jne. Jos kysyn miksi ei lainaa vaimoltaan niin "hänen raha asiat ei eukolle kuulu jne". Mun tekisi mieli laittaa välit poikki, meillä vaan on aika rikkinäinen perhe ja isäni on ainoa vanhempani johon oon väleissä, siis isovanhempia ei ole ja äiti kuollut. Sisaruksista 2 jonkinlaiset välit ja 2 ei ollenkaan. Eikö kellään ole ns pummivaa vanhempaa?
Ap
Kysy ap isältäs mihin hän rahaa tarvitsee. Jos er kehtaa niin ymmärrän. Mulla samanlainen tilanne lapsuudessa, Isääni näin 2krt kuussa viikonloppuisin. Nykyaan meilla ei ole niin läheisiä valeja, kun ei niitä kerenny koskaan syntyäkkaan. Mun isä kummiskin tietää, että oon tarkka rahoistani ja tasan ne menee mun lapsille.
Tiedätkö oikeasti, mikä oli isäsi palkka?
Tehtaita on monenlaisia, kemian- ja paperitehtaat sekä raskas metalliteollisuus(en tiedä tämän nykytilanteesta) ovat hyväpalkkaisia, mutta on myös tehdastyötä, jossa nykyäänkin maksetaan alle 10€/tunti.
No tuntuu olevan isälleen tosi helppoa rahaa pyytää. Re ed.viesti.
Ehdotan, ettet anna. Voiko vaimon uskontopiireihin upota lahjoituksia???
Älä koskaan anna rahaa. Se ei käy, että hän käyttää omien rahojensa lisäksi sinunkin rahat. Hänellä on jokin ongelma, joka pitää ratkaista. Viekö puoliso kaikki hänen rahansa? Onko peli riippuvuutta? Ongelmat eivät poistu rahaa antamalla, vaan pitkittyvät ja pahenevat.
Eräs varhain eläkkeelle jäänyt merimies aina valittaa matalaa elkettään.
Asui pienessä mökissä olemattomilla asumiskuluilla, eläke 1400€/kk.
Käytti hirveästi rahaa harrastuksiin ja rahapeleihin.
Nykyään toki kaikki menee palvelukodin maksuihin.
Kirjekuoressa ei saa lähettää rahaa. Ap. sano isällesi, että voit joskus maksaa jonkun pienen laskun. Esim terveyskeskus.
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan anna rahaa. Se ei käy, että hän käyttää omien rahojensa lisäksi sinunkin rahat. Hänellä on jokin ongelma, joka pitää ratkaista. Viekö puoliso kaikki hänen rahansa? Onko peli riippuvuutta? Ongelmat eivät poistu rahaa antamalla, vaan pitkittyvät ja pahenevat.
Rahaa voi antaa sen verran kun on valmis menettämään. Kenelle tahansa voi tulla äkillinen rahapula. Jos isä ei ole ennen pyytänyt rahaa, en ymmärrä miksei voi 100€ antaa. Kyse on sentään omasta isästä.
Hän yrittää laittaa sinua maksamaan sitä, kun hänen naisensa pyytää rahaa.
Kysy suoraan, että mihin hän tarvitsee rahaa ja millä tolalla talous on. Entäpä uusi vaimo, kuluttaako hän isäsi rahat? Minä vaatisin isääni kertomaan totuuden, ennekuin tilanne pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa voi antaa sen verran kun on valmis menettämään. Kenelle tahansa voi tulla äkillinen rahapula. Jos isä ei ole ennen pyytänyt rahaa, en ymmärrä miksei voi 100€ antaa. Kyse on sentään omasta isästä.
Ap kertoi että isä pyytää usein...!!
Ehdota isällesi, että myy kesämökin pois, jos rahatilanne on aidosti hankala.
Ohjaa isä toimeentulotuen asiakkaaksi tai sosiaalityöntekijän pakeille. Ehkä hänellä on huono eläke tai esim. rahapeliongelma. Älä anna ukolle rahaa.