Isäni..
Isäni ja äitini erosivat kun olin 4v, sen jälkeen tapaisin isääni säännöllisen epäsäännöllisesti kerran pari kuussa. Isäni antoi rahaa lapsena ja nuorena käyttöön mutta mitään säästötilejä jne ei ollut. Nyt olen aikuinen, lapsia on 4, olen ollut vakituisessa työssä jo yli 10v hoitajana. Isäni on alkanut pyytää rahaa, hän on eläkkeellä tehtaasta (tulot olleet aina hänellä todella hyvät ja oletan että eläke on myös
ja ikää on nyt 80v. Ei asuta samassa kaupungissa. Tuntuu niin inhottavalta kun puhuu puhelimessa tuosta "sinuakin on tuettu niin voisit laittaa isälle 100e kirjeessä tulemaan.. ihan oikeasti voisit jne". Isäni asuu ison kaupungin keskistassa isossa kerrostaloasunnossa, ajaa yhä autoa ja kesämökki löytyy, uusiin naimisiin meni muutama vuosi sitten. Tekeekö muiden vanhemmat tätä? Äitini on siis kuollut jo vuosia sitten.
Kommentit (63)
Taitaa vanhalla miehellä vähän päänupissa alkaa heittämään.
Ei mun tietääkseni juo eikä pelaa, ei ainakaan mokomaa mun lapsuudessa harrastanut ja ei sellaisesta puhu puhelimessakaan eikä ikinä ole humalassa kun soitan. Isäni ei nettiä käytä joten pelaaminen suurissa määrin varmaan aika vaikeaa. Musta asioiden pitäisi mennä niin että lapsia tuetaan. Eilen rahan antamisesta puhuminen alkoi kun soitin kuulumisia kysyäkseni, hän oli juuri auton vienyt huoltoon ja oli kuulemma kallista ja sit alkoi tuo, yritin vaihtaa aihetta, ei onnistunut ja sit lopetin puhelun tekosyyn varjolla. Sanoin siis et ei kyl oo mahdollista tukea muita ku lapsia, sillä ei ollu vaikutusta. Ikävä olo jäi.
Kuulostaa oudolta. Oletko kysynyt, mistä rahantarve johtuu, että mihin se menee, pelaako esimerkiksi, vai mistä on kyse.
Ei penniäkään. Sano että sinulla 4 elätettävää lasta joten hän voisi auttaa lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kuullosta uskottavalta.
Provo?
Tarinan kertoja ,joten en usko koko asian itsekään.Jokainen henkilön pitkät jutut on otettu Tv,sarjat, Leffa ymm. Ei tosi elämästä.
Itselläni ei ole vastaavaa tilannetta, mutta jotkut ystäväni ovat kyllä lainanneet rahaa vanhemmilleen/vanhemmalleen, kun näillä on ollut tiukkaa rahasta.
Onkohan isäsi rahatilanne niin hyvä sittenkään, kuin voisi olettaa? Ja miksei noita alkavia muistioireitakin?
Kurjaa, ei kuulu millään lailla asiaan. Sanot isällesi, että ei voi verrata sitä, että he antoivat sinulle rahaa; he valitsivat tehdä sinut, sinä et valinnut heitä.
Minun mielestäni voisit kysyä ihan suoraan, jos pyytää vielä rahaa, että onko jotain sattunut, mikä on horjuttanut taloudellista tilannetta.
Totta tai ei...
Kertokaa millaiset isät teillä on/oli.
Oma isäni oli perus isä. Poltti tupakkaa, viinaakin joi. Ei ollut väkivaltainen humalassa. Pikemminkin murheellinen. Lapsuutensa jäi Karjalaan, rajan taa. Ei paljoa puhunut sota-ajoista. Vasta aikuisena ymmärsin, mitä evakkous vaikuttaa ihmisiin, vielä seuraaviinkin sukupolviin. Isä oli tasapuolinen kaikille lapsilleen, kannusti opiskeluun, vaikka köyhiä oltiin. Leikki meidän kanssa, myös lastenlapset sai papan leikkimään. Luulen, että oli myös ylpeä lapsistaan. Kiva isi💕
Vierailija kirjoitti:
Totta tai ei...
Oma isäni oli perus isä. Poltti tupakkaa, viinaakin joi. Ei ollut väkivaltainen humalassa. Pikemminkin murheellinen. Lapsuutensa jäi Karjalaan, rajan taa. Ei paljoa puhunut sota-ajoista. Vasta aikuisena ymmärsin, mitä evakkous vaikuttaa ihmisiin, vielä seuraaviinkin sukupolviin. Isä oli tasapuolinen kaikille lapsilleen, kannusti opiskeluun, vaikka köyhiä oltiin. Leikki meidän kanssa, myös lastenlapset sai papan leikkimään. Luulen, että oli myös ylpeä lapsistaan. Kiva isi💕
Ai niin, kommentti unohtui:
Outoa tuo rahan pyytäminen. Pitäisikö asuntonsa vaihtaa pienempään? Mistä rahattomuus voi johtua, tuhlaako uusi vaimo??? En antaisi sinuna rahaa, 100 euroa on paljon. Käytä se lapsiisi. Eikä kai pyytäminen loppuisi, jos antaisitkin???
No voin kyl sanoa et ihan totta (en oikein ymmärrä mitä iloa noi provo kommenttien laittajat saa, jos itsellään ei ole ihan sama tilanne niin kyllä jollain silti voipi olla, vertaistuki ois kiva). Kun isälleni sanoin et rahat kyl menee muuhun ni sanoo että niinhän se on mut siis alkaa se "Jos sulla joskus on ylimääräinen satanen niin saa sen tännekin laittaa" selitys. Jos kysyn et mihinkäs eläke menee niin tulee vaan ympäripyöreitä kaikki on kallista jne. Jos kysyn miksi ei lainaa vaimoltaan niin "hänen raha asiat ei eukolle kuulu jne". Mun tekisi mieli laittaa välit poikki, meillä vaan on aika rikkinäinen perhe ja isäni on ainoa vanhempani johon oon väleissä, siis isovanhempia ei ole ja äiti kuollut. Sisaruksista 2 jonkinlaiset välit ja 2 ei ollenkaan. Eikö kellään ole ns pummivaa vanhempaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tai ei...
Ai niin, kommentti unohtui:
Outoa tuo rahan pyytäminen. Pitäisikö asuntonsa vaihtaa pienempään? Mistä rahattomuus voi johtua, tuhlaako uusi vaimo??? En antaisi sinuna rahaa, 100 euroa on paljon. Käytä se lapsiisi. Eikä kai pyytäminen loppuisi, jos antaisitkin???
Ei varmaan loppuisi mut haluaisin lopettaa es tuon pyytelyn. Siitä tulee paha mieli. Alkuvuodesta kun kerroin isälle et lahjotin Ukrainaan 50e niin heti alkoi se "oisit mielummin tänne laittanut, on vanhalla isälläkin menoja ja tarpeeseen tulisi"
Ja edelline ap. En näköjään muista laittaa tuota perään
Onko isälläsi pikavippejä? Jos pyytää sinulta rahaa, sinulla oikeus myös tietää juurisyy..
Harmi ap :(
Tiedän niitä vanhempia jotka kokevat, että lapsien on velvollisuus elättää vanhat vanhemmat, koska he ovat tehneet kaikkensa lapsiensa eteen aiemmin (yleensä ovat olleet oikeasti aika huonoja vanhempia) Mutta eihän sinulla ole mitään velvollisuutta lähettää rahaa isällesi. Tiedätkö pyytääkö hän myös sisaruksiltasi rahaa? Tuo hänen tyyli vaikuttaa aika käsittämättömältä, vaikea sanoa miten asiaa korjaisi, mutta luulen, että jos hänelle rahaa annat niin saat antaa lisää myös tulevaisuudessa.
Todella oudolta kuulostaa. Jos hyvä eläke ja oma asunto. Mihin ihmeeseen ne rahat menee? Miehet ei kai useinkaan tuhlaa hemmotteluhoitoihin, kampaajalle, kosmetiikkaan, vaatteisiin... katse kohdistuu vaimoon!!!
Tosi kurjan kuuloinen tilanne. Itse veikkaisin jotain velkaa tms...Painostaako uusi nainen pyytämään rahaa? Jos koet rahan antamisen epämiellyttäväksi niin sano suoraan että sinulla ei ole mahdollisuutta auttaa rahallisesti. Rahasi menevät lapsiisi.
Eipä kuullosta uskottavalta.
Provo?