Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla

Vierailija
04.07.2022 |

Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.

Kommentit (2046)

Vierailija
1461/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulusihteerinä laitoshuoltaja. Niin se menee nykypäivänä.

Voivat sivussa opiskella merkonomin tutkinnon : 6 tuntia viikossa koulussa ja loput töissä palkalla. Helppo koulutus.

Tule opiskelemaan tradenomiksi. Luette kokeisiin 200 sivuisen kirjan, siitä tulee muutama kysymys ja loput muistiinpanoista. Ja tuossa on vain 1 aine. Pikkuisen väärä kuva koulunkäynnistä jollain merkonomeilla.

Minä olin laitoshuoltajana terveyskeskuksessa sihteerinä.

Olihan se aika hurjaa kirjoitella saneluita, todistuksia ja lähetteitä ilman mitään hajua oikeista lääketieteentermeistä.

Olen tradenomi, en pysty tekemään fyysisiä töitä. Olen yleensä palkkatuella 8 kuukautta ja sitten 2 vuotta kotona ja taas 8 kuukautta palkkatuella toimistotöissä ja 2 vuotta kotona.

Kotonakin on kyllä kivaa. Meinaan tehdä syksyllä kunnolla käsitöitä, kun noita toimistotöitä ei ole. Saan 1100 euroa ansiosidonnaista ja puoliso töissä.

Vierailija
1462/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on sairaaksi mennyt kun työttömät ja eläkeläiset vaan loisivat meidän rahoilla. Pois pois turhat korvaukset ja sairaseläkkeet ja reippaasti risusavottaan. Siellä ne tuki- ja liikuntaelinsairaudet paranee liikunnalla.

Itse tehnyt töitä 50 vuotta ja teen vieläkin .Enkö ole sen arvoisen eläkkeen arvoinen että ei tarvisi väkisin extraa painaa ,että saan pitää saman elintason kuin työtä tehdessä?

Kukaan ei saa samaa elintasoa eläkkeellä kuin palkansaajana. Eläke on tätä nykyä noin puolet palkanmäärästä. Tämä johtuu siitä että eläkejärjestelmämme on pyramidihuijaus ,jossa systeemin nykyiset maksajat eivät tule saamaan edes omiaan pois eläkkeen muodossa.

Eläkeläisen elintaso on paljon parempi työikäisen, sillä eläkkeellä ei työssäkäyntikuluja enää ole, ilmainen raha tulee tilille joka kuukausi ja työuran aikana kerätyt säästöt voi vihdoin syödä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta.

Työntekijän pitää tuottaa yli palkkansa verran, jotta on järkevää maksaa palkkaa hänelle. Sanoisin yrittäjänä, että työmarkkinoilla tapellaan tällä hetkellä niistä osaavimmista tekijöistä ja heille ollaan valmiita maksamaan. Miksi minun pitäisi maksaa jollekkin vätykselle jotain viikkorahaa siitä hyvästä, että hänen mielestään riittävä työsuorite on saapua ajoissa töihin. Jos firman liikevaihto ei nouse sitä vertaa mitä työntekijä tuottaa kulua, on hän hyödytön. Asiakkaan on maksettava työntekijän palkka, ei työnantajan.517

Ei tarvii maksaa, mutta miksi minun (tai jonkun muun) pitäisi myydä aikaa ja työpanosta riittämättömällä korvauksella? Jos koen, että palkka on riittämätön en tule töihin. Turha sitten inistä työvoimapulaa, tai sitä, että tekijät lähtee kilpailijalle.

Kerroppa sitten vielä se, miksi meidän, jotka viitsimme käydä töissä, pitäisi viitsiä elättää sinut?

Näin vanhana duunarina 50+ ikäisenä toteaisin että firmat ovat niin ahneita etteivät halua maksaa edes normi liksaa normi työtahdilla tehtynä, mikään ei riitä ja ainainen itkijä-ämmä pomojen kitinä vaikka firma voi hyvin ja talaoustiedoista näkee että liiketoiminta on erittäin kannattavaa. 

Ahneus on saavuttanut lakipisteensä ja firmat jotka kusettavat duunareita saavat mustan pekan kouraansa kun somessa kaikki paskat puljut saavat keskusteluissa todellisen mollauksen, hyvä niin. 

Vierailija
1464/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen työtön tradenomi. Olen tehnyt ennen ihan merkonomin papereilla kirjanpitoa, sihteerin töitä, projektitöitä ja laskutusta. Nyt ei irtoa mitään oman alan työpaikkaa. Talouspuolen hommiin yritän edelleen hakeutua.

Vierailija
1465/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllisyys on jo niin korkealla tasolla ja työttömyys niin matalalla, ettei niistä vähistä työttömistä monikaan ole täystyökuntoinen. Lisäksi siellä on ehkä sitten narkomaanit, alkoholistit ynnä muut, joiden työkuntoon saattaminen voi olla vaikeaa ja aikaavievää. Eivätkä he toisaalta enää hoitajiksi voi tyhtyäkään, jos on huumetuomio.

Eikö muka mitään muuta tekemätöntä työtä ole kuin laittaa kaikki työttömät ihmisiä hoitamaan? Työnvälttelijät ruokapalkalla vaikka tienvarsilta roskia keräämään.

Vierailija
1466/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni yrittäjä oli ja on hyysätty koronatukien muodossa.

Muista lukuisista tuista, palkkauseduista ja veroeduista nyt puhumattakaan.

Kyllä hyysäys on hyvin kelvannut niillekin.

Muista kuitenkin että todellisuudessa sen tukien saajien määrä oli promillen luokkaa yrittäjistä.

No ei todellakaan ollut!

Ja nuo muut tuet ja edut rullaavat hyysäävän kevyesti vuodesta toiseen.

Oikeuttaako siis yrittäjyys muiden ihmisten arvosteluun?

Ylivoimaisesti suurin osa yrityksistä on yhden hengen yrityksiä, jotka eivät saaneet juuri minkäänlaisia tukia koronan aikana ja jotka eivät todellakaan saa mitään tukia normaaliaikana. Yksinyrittäjä on myös muita heikommassa asemassa sosiaalitukien suhteen. Lisäksi jos yritystoiminnan kanssa tulee ongelmia, tulot eivät vain putoa nollaan vaan putoavat miinuksen puolelle, kun yrityksen kulut juoksevat edelleen, vaikka rahaa ei tulekaan tilille.

Olen aina kuvitellut että yrittäjyys on oma valinta...

Ohis.

Onhan se oma valinta, mutta kyllä joka puolella yritetään työntää yrittäjiksi työttömiä, nuoria ja vajaakuntoisia, vaikkei näillä olisi todellisuudessa mahdollisuuksia elää yrittäjyydellä.

Minulla oli viisitoista vuotta sitten laittoman "tuta-irtisanomisen" jälkeen kaksi vaihtoehtoa: kortistoon tai yrittäjäksi. Kortisto ei työstä tykkäävälle sopinut. Pärjäsin omia taitojani myymällä kymmenen vuotta, mutta sitten suuryritykset veivät työn tarjoamalla pakettiratkaisuja, joihin minä firmani ainoana työntekijänä en pystynyt. Mutta oma valintahan tuo yrittäjyys tosiaan oli.

Nyt olen pitkäaikaistyötön ja tukien varassa lopun ikääni. Viranomaisten neuvontaa tai mitään tukea en saanut ollenkaan, kun firma alkoi kaatua. Töihin ei minun ikäistäni oteta, varsinkaan kun olen selvästi sössinyt oman liiketoimintani.

Tuolla ylempänä joku kertoi, että yrittäjät saavat valtavasti tukia. Minullekin on sanottu päin naamaa, että varmasti olet saanut, ja lueteltiin kaikki tuet, mitä yrittäjä voi teoriassa saada. Minä en ole saanut penniäkään tukea mistään. Tai sainhan minä mustepatruunat ja muistilehtiöt vähentää verotuksessa.

Odotan kommentteja siitä, että olin siis huono ja tyhmä yrittäjä. Niin varmasti olinkin, mutta mistä olisin sen voinut tietää etukäteen?

Toinen yrittäjiin liittyvä väärä käsitys on muuten tuo "saa vähentää verotuksessa". Eihän se sitä tarkoita, että asiat olisivat ilmaisia, ne vain vähennetään verotettavasta tulosta. Mikä on ihan oikein - eihän asunnon myynnistäkään makseta veroja koko summasta vaan ainoastaan siitä osuudesta, joka on voittoa.

Yritysten verovähennyksiin ja muihin yritystukiaisiin häviää vuodessa ENEMMÄN rahaa kuin mitä Suomi joutuu vuosittain ottamaan velkaa ja maksamaan siitä velasta korkoja. Yritykset ei juuri veroja maksa, kaikki laskutetaan palkkatyötä tekeviltä.

Kaksi kolmesta yrityksestä Suomessa on yhden hengen yrityksiä. Tämä kannattaa muistaa, kun ryhtyy selittämään verovähennyksistä ja tukiaisista. Yksinyrittäjä ei useimmiten niillä juhli.

Vierailija
1467/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen työtön tradenomi. Olen tehnyt ennen ihan merkonomin papereilla kirjanpitoa, sihteerin töitä, projektitöitä ja laskutusta. Nyt ei irtoa mitään oman alan työpaikkaa. Talouspuolen hommiin yritän edelleen hakeutua.

Kotona voi katsoa telkkaria, olla netissä, tehdä käsitöitä.

Nyt alkaa jalkapallon EM-kisat

Vierailija
1468/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kuitenkin että todellisuudessa sen tukien saajien määrä oli promillen luokkaa yrittäjistä.

No ei todellakaan ollut!

Ylivoimaisesti suurin osa yrityksistä on yhden hengen yrityksiä, jotka eivät saaneet juuri minkäänlaisia tukia koronan aikana ja jotka eivät todellakaan saa mitään tukia normaaliaikana. Yksinyrittäjä on myös muita heikommassa asemassa sosiaalitukien suhteen. Lisäksi jos yritystoiminnan kanssa tulee ongelmia, tulot eivät vain putoa nollaan vaan putoavat miinuksen puolelle, kun yrityksen kulut juoksevat edelleen, vaikka rahaa ei tulekaan tilille.

Onhan se periaatteessa, tosin viime vuosien uusi ilmiö on pakkoyrittäjyys. Joillain paikkakunnilla jopa lehdenjakajaksi haluavan on ruvettava yrittäjäksi. Kommentoin vain tuota erikoista ajatusta hyysäämisestä.

Pakkoyrittäjyys on yrittäjäpuolue Kokoomuksen ansiota.

Omalle kohdalle napsahti tämä pakkoyrittäjyys kun nelikymppisenä sain YT:ssä irtisanomislapun. 😐

Töitä hakiessani sain kuulla ettei minua palkata, "mutta jos voit laskuttaa niin töitä kyllä riittää."

Menin sitten TE-toimiston yrittäjäkurssille kun en muutakaan keksinyt.

Nyt teen töitä pakkoyrittäjänä ja työtä tosiaan riittää. Enemmän tarjotaan kuin pystyn vastaanottamaan.

Kyllähän tämä aika erikoinen tilanne on. Töitä tunkee ovista ja ikkunoista kun teen "yrittäjänä", mutta kukaan ei suostu palkkaamaan edes määräaikaiseen työsuhteeseen.

Mikä ala tai mitä tehtäviä nyt teet?

Vierailija
1469/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ollut!

Ohis.

Onhan se oma valinta, mutta kyllä joka puolella yritetään työntää yrittäjiksi työttömiä, nuoria ja vajaakuntoisia, vaikkei näillä olisi todellisuudessa mahdollisuuksia elää yrittäjyydellä.

Minulla oli viisitoista vuotta sitten laittoman "tuta-irtisanomisen" jälkeen kaksi vaihtoehtoa: kortistoon tai yrittäjäksi. Kortisto ei työstä tykkäävälle sopinut. Pärjäsin omia taitojani myymällä kymmenen vuotta, mutta sitten suuryritykset veivät työn tarjoamalla pakettiratkaisuja, joihin minä firmani ainoana työntekijänä en pystynyt. Mutta oma valintahan tuo yrittäjyys tosiaan oli.

Nyt olen pitkäaikaistyötön ja tukien varassa lopun ikääni. Viranomaisten neuvontaa tai mitään tukea en saanut ollenkaan, kun firma alkoi kaatua. Töihin ei minun ikäistäni oteta, varsinkaan kun olen selvästi sössinyt oman liiketoimintani.

Tuolla ylempänä joku kertoi, että yrittäjät saavat valtavasti tukia. Minullekin on sanottu päin naamaa, että varmasti olet saanut, ja lueteltiin kaikki tuet, mitä yrittäjä voi teoriassa saada. Minä en ole saanut penniäkään tukea mistään. Tai sainhan minä mustepatruunat ja muistilehtiöt vähentää verotuksessa.

Odotan kommentteja siitä, että olin siis huono ja tyhmä yrittäjä. Niin varmasti olinkin, mutta mistä olisin sen voinut tietää etukäteen?

Toinen yrittäjiin liittyvä väärä käsitys on muuten tuo "saa vähentää verotuksessa". Eihän se sitä tarkoita, että asiat olisivat ilmaisia, ne vain vähennetään verotettavasta tulosta. Mikä on ihan oikein - eihän asunnon myynnistäkään makseta veroja koko summasta vaan ainoastaan siitä osuudesta, joka on voittoa.

Yritysten verovähennyksiin ja muihin yritystukiaisiin häviää vuodessa ENEMMÄN rahaa kuin mitä Suomi joutuu vuosittain ottamaan velkaa ja maksamaan siitä velasta korkoja. Yritykset ei juuri veroja maksa, kaikki laskutetaan palkkatyötä tekeviltä.

No hohhoijaa mikä aivopieruvalitus? Eikö teillä ay-liikkeessä tosiaan opeteta talouden alkeitakaan ennen kuin teidät lähetetään spämmimään tuota roskapropagandaa eri palstoille.

Vertailun vuoksi ay-liike ei maksa ollenkaan veroja voitoistaan vaikka harjoittaa miljardibisnestä joten laitetaan aluksi noille 100% verot ja saadaan jo iso lovi valtiontaloudessa paikattua pelkästään noilta saamatta jääneillä verotuloilla. 

Vierailija
1470/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllisyys on jo niin korkealla tasolla ja työttömyys niin matalalla, ettei niistä vähistä työttömistä monikaan ole täystyökuntoinen. Lisäksi siellä on ehkä sitten narkomaanit, alkoholistit ynnä muut, joiden työkuntoon saattaminen voi olla vaikeaa ja aikaavievää. Eivätkä he toisaalta enää hoitajiksi voi tyhtyäkään, jos on huumetuomio.

Eikö muka mitään muuta tekemätöntä työtä ole kuin laittaa kaikki työttömät ihmisiä hoitamaan? Työnvälttelijät ruokapalkalla vaikka tienvarsilta roskia keräämään.

Miksi heittelet roskia luontoon? Jokainen laittakoot omat roskansa itse roskikseen.

Vierailija
1471/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on myös sellainen, joka monelta puuttuu. Jos työkkäri sijoittaisi työttömien ajokortteihin, niin sillä saattaisi työttömyys puolittua. Moni työvoimapulaa valittava etsii ajokortillista työntekijää matalapalkka-alalle. Kortilliset kuitenkin työllistyvät helpohkosti parempiinkin töihin, jolloin syntyy juuuri tuo korttia vaativien matalapalkka-alojen työvoimapula. Toisaalta työnantaja voisi luvata maksaa ajo-opetuksen ja kortin, niin voisi löytyä tekijä.

Vierailija
1472/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin keittää kahvit ja joku hyvä tarjoilu aina kun tulee ottelu

Vierailija
1473/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja töitä en löydä todennäköisesti sen vuoksi, että cv:ssäni on aukkoja. Opiskeluaikana keskityin opiskeluun, enkö tehnyt samalla töitä. Olen ollut myös sairaana. Nyt kun vointini on parempi, niin töihin ei oteta. Pitäisi olla joku supersuorittaja, joka tekee samalla kolmea eri työtä ja opiskelee, että näyttäisi paperilla hyvältä.

Vierailija
1474/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat sivussa opiskella merkonomin tutkinnon : 6 tuntia viikossa koulussa ja loput töissä palkalla. Helppo koulutus.

Tule opiskelemaan tradenomiksi. Luette kokeisiin 200 sivuisen kirjan, siitä tulee muutama kysymys ja loput muistiinpanoista. Ja tuossa on vain 1 aine. Pikkuisen väärä kuva koulunkäynnistä jollain merkonomeilla.

Olihan se aika hurjaa kirjoitella saneluita, todistuksia ja lähetteitä ilman mitään hajua oikeista lääketieteentermeistä.

Minä taas viisikymppisenä kielten maisterina ja entisenä yksinyrittäjänä olen henkeni pitimiksi hakenut useampaakin koulusihteerin paikkaa, mutta ei ole kertaakaan edes kutsuttu haastatteluun.

Eikö kieltenopettajien paikkojakaan ole tarjolla?

Ne jaetaan pitkälti suhteilla, ja minulla nuo yrittäjävuodet ovat haitta, eivät ansio. Olen myös liian kokenut ollakseni riittävän halpa.

Vierailija
1475/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ehkä harkita yrityksen perustamista, mutta vasta kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, jotta on aikaa yritykselle 24 h vuorokaudessa ja pärjään kaalilaatikolla, jos on rahasta tiukkaa.

Vierailija
1476/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläminen on niin kallista, ettei kannata millään kympin tuntipalkalla mennä tekemään työmatkoineen yli 10 tuntista päivää.

Suomen ongelma on se, ettei tueta niitä pienituloisia jotka yrittävät hankkia elantonsa. Tuetaan vaan niitä, ketkä heittävät homman täysin läskiksi ja ovat tekemättä mitään.

Harva työnantajakaan haluaa töihin ihmistä, joka ennemmin veltostelee kuin tekee.

Onko jossain työehtosopimuksessa tuntipalkka 10 e?? Uteliaisuudesta kysyn kun en usko että sellaista työtä onkaan enää että niin pientä palkkaa missään maksettais.

Siivousala, kaupanala ravintola-ala, puutarha-ala. Alin palkka noin 8 e/h

Vierailija
1477/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Yritän epätoivoisena ylläpitää jotain itseni kehittämistä, niin tykkään opiskella kieliä. Ja tehdä käsitöitä:) Ettei kaikki aika menisi esim. suoratoistopalvelujen tykittämiseen.

Vierailija
1478/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas viisikymppisenä kielten maisterina ja entisenä yksinyrittäjänä olen henkeni pitimiksi hakenut useampaakin koulusihteerin paikkaa, mutta ei ole kertaakaan edes kutsuttu haastatteluun.

Eikö kieltenopettajien paikkojakaan ole tarjolla?

Ne jaetaan pitkälti suhteilla, ja minulla nuo yrittäjävuodet ovat haitta, eivät ansio. Olen myös liian kokenut ollakseni riittävän halpa.

Höh, ikävä kuulla.

Vierailija
1479/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes vankeja ei kohdella noin. Tuo olisi ihmisoikeuskysymys jo. Ei tule tapahtumaan.

Vierailija
1480/2046 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on myös sellainen, joka monelta puuttuu. Jos työkkäri sijoittaisi työttömien ajokortteihin, niin sillä saattaisi työttömyys puolittua. Moni työvoimapulaa valittava etsii ajokortillista työntekijää matalapalkka-alalle. Kortilliset kuitenkin työllistyvät helpohkosti parempiinkin töihin, jolloin syntyy juuuri tuo korttia vaativien matalapalkka-alojen työvoimapula. Toisaalta työnantaja voisi luvata maksaa ajo-opetuksen ja kortin, niin voisi löytyä tekijä.

Ajokortin lisäksi vaaditaan oma auto, jolla ajetaan työajot. Mitään korvausta siitä ei kuitenkaan makseta.