A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Nyt kun talous sakkaa ja porukkaa irtisanotaan niin pitäisikö kysyä irtisanottujen lapsilta mitä teillä on ruoaksi ja kertoa mitä itse on laittanut ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää hyvät ihmiset nettiin hakemaan töitä. Pilvin pimein paikkoja vapaana. Ettekö te osaa töitä hakea ja kaikki maailman tekniset vempelert tänäpäivänä apuna .
Se joka ei töitä itselleen löydä on sitten jo niin saamaton, että parempi olla saamattakin.
Hahahahahahahhahahahahhahahhahahahahhahahaahhhaahhhhhaaaaaaa
Ihanko totta? Wau? Ajatella? Sinä olet vissiin itse viimeksi hakenut töitä aikana jolloin työpaikat käytiin katsomassa Työkkärissä? Pelle.Olen 32 joten nyt ei ihan osunut. Tarkoitin nettiä yleisesti. Ei vain sitä te-toimiston omaa työnhaku sivua. Koska teille Pellille pitää sekin mainita erikseen.
Tälläkin ajalla voisitte selailla niitä työpaikkoja.
Just selasin, 20 paikkaa ja kaikkiin paikkoihin tarvitaan koulutus mitä mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako teiltä työllisiä, kun työttömän koti on luxus siisti? Teillä viikonloppu alkaa niin työttömän koti on jo siivottu.
Entä harmittaako sähkön hinnan kolminkertaistuminen, korkojen nousu, kiinteistöveron nousu ja ruoan hinnan nousu syksyllä. Monella työllisellä lähtee omistusasunto alta ja monella työpaikkakin.
Ei, koska mulla on varaa siivoojaan eikä nuo mainitsemasi harmita kuin köyhiä.
Siivoojat ei siivoa ikinä niin hyvin kuin mitä itse tulee siivottua. Todella nopeita käyntejä näyttää olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman alan töitä ei ainakaan juurikaan ole tarjolla tässä omassa kaupungissani joka on 10 suurimman kaupungin joukossa suomessa.
Itseäni kiinnostaisi insinöörin hommat kun niitä työpaikkoja olisi vapaana mutta amk koulutusta minulla ei ole joten miksi he eivät ota oppisopimuksella töihin?
Mun mielestä oppisopimusta tulisi ottaa laajemmin käyttöön.Amk-insinöörin opiskelupaikkoihin pääsee todella helposti joten hae äläkä vingu että sinulle pitää räätälöidä oppisopimuskoulutus vain koska satut haluamaan.
Se on aika iso kynnys lähteä kouluun vähintään neljäksi vuodeksi jos on asuntolainaa jo ottanut ja perhe perustettu.
Miksi oppisopimus ei voisi olla yksi vaihtoehto myös amk tason hommissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako teiltä työllisiä, kun työttömän koti on luxus siisti? Teillä viikonloppu alkaa niin työttömän koti on jo siivottu.
Entä harmittaako sähkön hinnan kolminkertaistuminen, korkojen nousu, kiinteistöveron nousu ja ruoan hinnan nousu syksyllä. Monella työllisellä lähtee omistusasunto alta ja monella työpaikkakin.
Siivoojat ei siivoa ikinä niin hyvin kuin mitä itse tulee siivottua. Todella nopeita käyntejä näyttää olevan.
Käy myös sääliksi ihmisiä, jotka on huonoja kokkeja, kotiruoka on parempaa kuin ravintolaruoka.
Vierailija kirjoitti:
Hönö haaveilee ;DDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä halvimpien tarjouksen firmoilla ole ammattilaisia töissä. Eurolla saa euron siivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh
se on varmaan leiponut täytekakun siivouksen kunniaksi
Näiden yrittäjien tarjoamat nollatunti sopparit ovat aivan p erseestä. Ei kukaan tietenkään tee duunia jos ei siitä makseta hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla kuulemma huutava pula työntekijöistä mutta kunnon palkkoja ei haluta maksaa. Jos palkalla ei tule toimeen, jossain mättää ja kunnolla.
Rakennusalalla tessin minimi on 11,26€/h ja sit motivoidaan et miks ketään ei kiinnosta...
Onhan se paljon enemmän kuin hoiva-alalla.
Hoiva-alalla saa myös läjän erilaisia lisiä siihen peruspalkan päälle, raksalla sellasista ei tarvitse edes unelmoida.
Ihanaa. V tun hyvä palkka, mutta tekijöitä ei ole.
Tervetuloa, raksamies, tekemään töitä yöaikaan, viikonloppuisin, pyhinä- kukaan ei noita tekisi, jos niistä ei maksettaisi lisiä. Jos olet noin kade niin vaihda hoitoalalle.
En ole kateellinen, enkä tule hoitoalalle, koska vihaan ihmisiä. Hitsaan mielummin putkia parinkympin tuntipalkalla ja täysillä päivärahoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh
se on varmaan leiponut täytekakun siivouksen kunniaksi
Miksiköhän Hönö ei ala siivoojaksi? eikö sitä kukaan halua............
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä halvimpien tarjouksen firmoilla ole ammattilaisia töissä. Eurolla saa euron siivouksen.
Yksikään siivousfirma ei siivoa niin hyvin kuin mitä itse tulee siivottua, mutta ymmärrän sen, ketä nyt kiinnostaisi toisen koti, oma koti on oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä työttömyysketjuissa eniten kimpaantuu nämä sairaat ja vanhat. Lopettakaa. Teillä on oikeat syyt ja olette työuranne jo tehnyt.
Se ketä täältä puuttuu kommentoimasta on he, joita ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta. Syrjäytyneet.
Me sairaat, osatyökykyiset kimpaannumme, sillä emme identifioidu sairaiksi, vaan ihan tavallisiksi ihmisiksi. Me haluamme elää normaalia elämää ja tehdä töitä sen verran mitä terveys kestää. Ikävä vaan että sitä työtä on vaikea saada lainkaan.
Kun ensin saa työhakemuksiin monet EI-vastaukset ja sen päälle alkaa kuulumaan valitusta tukieläteistä, niin sehän osuu siihen kaikkein arimpaan paikkaan.
Itse olen +50-vuotias. Työnantajat eivät palkkaa meitä. Ikäsyrjintää.
Höpsistä. Meiltä valtion virastosta irtisanoutui eräs vähän räiskyvämpi nainen 57-vuotiaana, kun koki tulleensa väärin kohdelluksi. Hän oli puolisen vuotta työttömänä, ja löysi sitten koulutustaan vastaavan homman muualta. Facebookin mukaan viihtyy ilmeisen hyvin uudessa paikassa.
Minullakin on tuttu hoitaja, palkka on kuulemma todella hyvä ja työ ihanaa.
Minullakin on työkaveri yliopistolla (lehtori), jolla on hoitsusisko. Tämä sisko tienaa enemmän, ja viihtyy kuulemma työssään todella hyvin. Me yliopistolaiset venymme ja raadamme.
No nyt kaikki hoitoalalle! Varma työpaikka, kiva työ ja hyvä palkka!!! Paitsi että en usko, että jaksatte kuin että jaksatte max vuoden.
HakijaTILASTOT kertovat, että ala kiinnostaa edelleen ihmisiä. Tässä valossa tää oloista vinkuminen kuulostaa pienen joukon rummutukselta.
Ei ainakaan minua kiinnosta, enkä sovellu mitenkään kyseiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä naura. Vielä nähdään kuinka Suomessakin kansa lähtee kaduille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lorvikatarri kirjoitti:
Ihmiset jotenkin kuvittelevat, että yhteiskunnan tehtävänä on elättää niitä, jotka eivät tuo yhteiseen pöytään mitään.
Jos on terve, työkykyinen työtön ja hänelle osoitetaan työpaikka mistä maksetaan tes-mukainen palkka niin mitään syytä ei pitäisi olla että sitä työpaikkaa ei otettaisi vastaan.
Se, että työstä jäisi vaikkapa 200-400€ enemmän kk. kun tuilla, niin ole mikään ongelma.
Ongelma on liian isot, vastikkeettomat korvaukset.
Ei ole mitään järkeä että työtä tekevät veronmaksajat elättävät joitakuita, joiden mielestä heidän ei tarvitse tehdä töitä, kun korvaus siintä työstä on liian pieni.
Jokainen joutuu ansaitsemaan paikkansa yhteiskunnassa, terveiden vapaamatkustajien aika käy vähiin.
Sairaat, työkyvyttömät ja vanhukset hoidetaan tietenkin.
Teet ahkerasti töitä, opiskelet, kehität itseäsi työntekijänä niin siintä se palkkakin karttuu.
Ootko miettiny, että tuo olis jo tosi selkeesti orjuuttamista? Pakko tehdä asioita mitä ei halua. Pakko ansaita paikka yhteiskunnassa, jonka osaksi ei missään välissä suostunut.
Orjuuttamista?
Katso historiaa hieman taaksepäin ja mieti milloin on ollut tälläinen tilanne.
Tilanne, jossa ei tarvitse tehdä töitä ettei kuolisi nälkään, janoon tai kylmyyteen.
Jep. Ei koskaan.
Kautta koko historian, yksilön on pitänyt ponnistella että saa leivän pöytään, vaatteet, koulutuksen, asumisen, jne.
Miksi tilanne olisi erilainen nykypäivänä?
Ei ne resurssit tule mistään maagisesta lähteestä nykypäivänäkään.
Katso vaikka toiselle puolelle maapalloa. Siellä ihmiset tonkivat kaatopaikkoja että saisivat syötävää.
Siellä kuollaan nälkään.
Täällä mietitään yhdentekeviä diipadaapoja. Ei mennä töihin kuin ei huvita.
Uskomatonta.
Niin - ja näissä maissa, jotka mainitset ihanteellisina, koska tuloerot ovat valtavia, köyhillä on tuskin mitään mahdollisuuksia mihinkään muuhun kuin juuri mainitsemaasi tonkimiseen, ovat kaikilla mittareilla mitaten malta, jossa ihmisten hyvinvointi on keskimäärin alhaisella tasolla. Hyvinvointivaltio pienine tuloeroineen taasen on myös takoudellisesti hyvin vakaa, koska rikollisuus pysyy alhaisella tasolla, ihmiset voivat luottaa mm. siihen, että jos sairastuvat, eivät ajaudu katuojaan jne. Mm. koronan kaltaisesta globaalista kriisistä hyvinvointivaltiot toipuvat nopeasti.
Jos toivot yhteiskuntaa, jossa asiat ovat noin, muuta sellaiseen ja asu muurien takana, kestä niitä p-skasti toimivia institutioita ja toivo, että sinulle ei tapahdu mtn yllättävää.
Mikään tutkimustieto ei muuten tue sitä, että ihmiset ovat työttömiä huvikseen eikä myöskään sitä, että kannattaisi pyrkiä Suomessa siihen, mitä tuossa esität.
Hyvinvointivaltio ei vaan ole mahdollinen elleivät kaikki kanna siihen korttaan kekoon ja tee töitä tai yritä. Liika määrä saajia kaataa korttitalon ja liika määrä saajia saa hyväosaiset haluttomiksi jatkaa mallin maksamista. Luuletko, että me mielellämme katselemme teidän makoiluanne?
Olen samaa mieltä siitä, että systeemi ei kestä näin suurta saamapuolella olevien määrää, eikä liian suuri veroprosentti kannusta työntekoon. Mutta nyt jäitä hattuun. Ei tämä ongelma ratkea syyllistämällä työttömiä. Työttömyys on todella harvoin itse aiheutettu tila, ja suurin osa työttömistä kyllä haluaisi mieluummin olla töissä. Tarvitaan rakentavampi lähestymistapa ja vähän laajempi näkökulma.
Suurin osa työttömistä makaa mieluummin kotona laiskottelemassa kuin vaivautuu saamaan perseessä ylös ja etsimään sen työpaikan .
Ja miten se sinun perse siitä on kipeytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla nainen.
Töihin ei kannata mennä. Sotakin tulee ja menetätte kaiken omaisuutenne mitä olette työllä hakkineet. Onneksi olen työtön eikä ole paljoakaan omaisuutta. Vene on ja sillä pääsen ruotsiin jos venäjä alkaa tulittaa suomea. Loisiminen käy jo työstä ja siitä saa mukavan korvauksen. No toisaalta töitä ei ole saatavilla. Työntekijäpula on silkkaa kusetusta. Kyllä ne työnantajat soittaa jos tarvitsevat työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lusmu" vaimoni palkkasi siivoojan, kerran vk:ssa 3 tuntia. Minä tietysti maksan, mutta mielelläni! Tyytyväinen vaimo --------> tyytyväinen mies
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Kyllä on.
Mutta kun ne pienenevät ikäluokat katsovat myös palkkoja kun valkkaavat alaa jolle hakevat. Ei paljon houkuttele.