A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykymeininki on syvältä ja ärsyttää. Minäkin olen 59-v ja töitä haen sen kuin ehdin. Mihinkään ei pääse, tosiasiassa olisi parempi laittaa meidät yli 55-vuotiaat vaikka kansalaispalkalle ja siihen vaatia esim. vapaaehtoistyötä noin 6+6 tuntia viikossa. Mitä mietteitä tämmöinen herättää?
Kansalaispalkka voisi olla työmarkkinatuen suuruinen eli 34,50 / päivä. Yhteensä 680/kk brutto ja nettona on noin 580,-/kk.
Itsellä sitä työuraa on tehtynä 34 vuoden verran.
Täälläkin 59v työtön ja enää en laita työhakemuksia pakosta, aktiivi2:n 0-4 hakemusta / kk ei koske tällä hetkellä minua mutta ensi vuona alkaa koskemaan. Mutta sehän on sitten vaalivuosi, tuleekohan vappu100:n vai peräti toiminta1000 työttömille, eläkeläisille ja muille pientuloisille?
Joo kyllä tässä työttömyysjutussa on paljon siitä kyse, että väestö ikääntyy. Työttömäksi jos joutuu, niin työmarkkina-arvo laskee heti, ja jos on vielä ikää enemmän ja työtön, niin tosi vaikea on päästä töihin. Asiantuntijat on erikseen, ja sellaiset, jotka ei ole työttömiä, heitä voidaan palkata vaikka kuinka vanhoina. Mutta ei ikääntynyttä työtöntä kyllä kukaan uskalla ottaa. Työkyvyttömyyseläke on peikko työnantajalle, se tulee kalliiksi, jos työtön ei sitten pystykään töitä tekemään vanhuuseläkkeeseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikäänkuin oletettaisiin että työttömillä olisi osaamista, terveyttä tai innostusta töihin
Osaaminen ja terveys voidaan hoitaa koulutuksella ja lääketieteellä mutta innostusta on vaikea nostaa muulla kuin palkkoja reippaasti nostamalla ja työoloja kohentamalla. Neljän päivän työviikko tai kuuden tunnin työpäivä, käteen kolme tonnia voisi olla ihan jee.
Kerro ihmeessä miten parannetaan nivelrikko, nivelreuma, MS-tauti, diabetes, välilevyn kuluma, CFS, tai sydämen vajaatoiminta? Nobelin palkinto odottaa jo! Noita kaikkia on Suomessa työttöminä, vaikka eivät ole työkykyisiä.
Liikunta ja ruokavalio?
Voi auttaa arjessa, mutta mihinkään rappusiivoukseen ei ole enää mitään asiaa sen jälkeen kun joku polvireista on viennyt sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on laiskaa sakkia. Jokainen joutaa edes sen muutaman tunnin viikossa työskentelemään sen sijaan, ettei tee yhtään mitään.
Tämän pitäisi olla ihan päivänselvää.
Selvä. Sano vaan missä voin aloittaa. Menen heti.
Googleta joku siivousfirma lähistöltä, sillä alalla töitä riittää.
Niitä hommia teen itsekin , kun muutin uudelle paikkakunnalle ja oman alan töitä ei ol.
Saan tehdä terveyden puolesta vain toimistotöitä eikä ole minun vika, jos työnantaja palkkaa vain urheilua harrastavia miehiä.
Työnantajalle ei saa kertoa sairauksista joten moni varmaan luulee, että osa joutuu siivoamaan, todellisuudessa kotiin odottamaan seuraavaa palkkatukityötä.
Mä olen niin h e lvetin kyllästynyt teihin laiskamatoihin ja teidän selityksiin. Kotona maataan ja syödään itsensä sairaaksi ja sitten keksitään mitä moninaisempia selityksiä sille, miksi ei voi töitä tehdä.
Sitten pitää jo päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä nostaa päivärahaa.
Moni pitkäaikaistyötön on niin lihava ettei kykyne mihinkään fyysiseen työhön. Ainoastaan istumaan hetken paikallaan hengästymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomiksi opiskelemaan haki 23520 ja pääsee 1707
Ja työkkärin tuella saisi opiskella 2 vuotta ja sosionomi kestää 3 ja puoli vuotta.
Joutuuko opiskelemaan viimeisen vuoden ilman mitään rahaa, vai maksetaanko sitten kuin peruspäivärahalla olijalle?
Ilmainen koulutus sentään, ei lukukausimaksuja. Ota opintolainaa. Tai tosiaan: mene töihin. Suurin osa opiskelijoista käy myös töissä.
Kuka hoitaa heidän lapset ja tekee kotityöt?
Jokainen tekee itse omat kotityöt. Et kai ajatellut, että työkkärin tai sossun pitäisi maksaa piika kotiin siksi aikaa kun rouva opiskelee? Jos on opiskelijan tuloilla, päiväkotimaksuista voi saada vapautuksen.
Päiväkodissa saa olla 8 tuntia, miten se riittää sekä töihin että koulunkäyntiin.
Niillä lapsilla tuppaa olemaan kaksi vanhempaa. Toinen kokkaa ja hoitaa lapset sillä aikaa kun toinen opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Luoja auta näitten tekosyittrn keksijöiden kanssa.
En voi tehdä sitä ja tätä ja tuota, kun minulla on sen viisisataa erilaista vaivaa ja sairautta.
Hyvänen aika sentään, tuoko se on ihmisarvoista elämää? Saatteko mitään apua ja hoitoa sairauksiin ne?
Mitä olette itse tehneet että terveys olisi parempi?
Ei lääkäritkään ihmeisiin pysty.
Vierailija kirjoitti:
En voi tehdä sitä ja tätä ja tuota, kun minulla on sen viisisataa erilaista vaivaa ja sairautta.
Hyvänen aika sentään, tuoko se on ihmisarvoista elämää? Saatteko mitään apua ja hoitoa sairauksiin ne?
Hoitajat pitävät tunnin kahvitauot sairaalassa ja on muka kiire.
Laitoshuoltajat siivoavat ja vievät ruoat potilaille.
Pesula pesee pyykit.
Seli, seli ja vali vali kyllä kuuluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työkkärin tuella saisi opiskella 2 vuotta ja sosionomi kestää 3 ja puoli vuotta.
Joutuuko opiskelemaan viimeisen vuoden ilman mitään rahaa, vai maksetaanko sitten kuin peruspäivärahalla olijalle?
Opintotuki ja -laina. Jos ne on jo käytetty, niin työttömyysturva tai ttt.
Juurihan sanottiin ettei työttömyysrahaa saa 3 vuodelle eikä kaikki ole oikeutettuja tt-tukeen.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, ei saa omistaa kesämökkiä, puolison tulot vaikuttavat. Moni irtisanottu perheellinen ei siis voi opiskella 3 ja puoli vuotta vain 2 ja se ei riitä.
Totta kai puolison tulojen pitää vaikuttaa. Eikä kesämökkikään ole sellainen mitä yhteiskunnan rahoilla pitää ylläpitää.
Puolison elatusvelvollisuus ei ole tätä päivää. Maksaako puolisosi sun tuhansien eurojen sairaalalaskut, lääkkeet, apuvälineet kuten silmälasit?
Tietenkin. Nyt elätän minä puolestaan häntä, kun hän opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen koulutus sentään, ei lukukausimaksuja. Ota opintolainaa. Tai tosiaan: mene töihin. Suurin osa opiskelijoista käy myös töissä.
Jokainen tekee itse omat kotityöt. Et kai ajatellut, että työkkärin tai sossun pitäisi maksaa piika kotiin siksi aikaa kun rouva opiskelee? Jos on opiskelijan tuloilla, päiväkotimaksuista voi saada vapautuksen.
Jos sairastut syöpään niin et saa ilmais siivousta, tiput kelan rahoille, maksat asuntolainan + muut kulut ja ostat yksityiseltä kodin siivouksen.
En ymmärrä mitä tämä kommentti liittyy aiheeseen. Ei kai kukaan saa ilmaista siivousta? Pitäisikö muka saada?
Eikä syöpään sairastuminen nyt mitenkään automaattisesti Kelan rahoille tippumista tarkoita. Itse ainakin olin syöpäleikkauksen jälkeen sairauslomalla ja sen jälkeen menin takaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesula pesee pyykit.
Sairaalassa on myös työkokeilijoita osastolla, kaikki ei ole opiskelijoita niinkuin hoitajat luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastut syöpään niin et saa ilmais siivousta, tiput kelan rahoille, maksat asuntolainan + muut kulut ja ostat yksityiseltä kodin siivouksen.
En ymmärrä mitä tämä kommentti liittyy aiheeseen. Ei kai kukaan saa ilmaista siivousta? Pitäisikö muka saada?
Eikä syöpään sairastuminen nyt mitenkään automaattisesti Kelan rahoille tippumista tarkoita. Itse ainakin olin syöpäleikkauksen jälkeen sairauslomalla ja sen jälkeen menin takaisin töihin.
Ei saa ilmaista siivousta, vaikka sinulla oli vuoden vanha lapsi ja tulisi syöpä. Siivoat itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikäänkuin oletettaisiin että työttömillä olisi osaamista, terveyttä tai innostusta töihin
Osaaminen ja terveys voidaan hoitaa koulutuksella ja lääketieteellä mutta innostusta on vaikea nostaa muulla kuin palkkoja reippaasti nostamalla ja työoloja kohentamalla. Neljän päivän työviikko tai kuuden tunnin työpäivä, käteen kolme tonnia voisi olla ihan jee.
Kerro ihmeessä miten parannetaan nivelrikko, nivelreuma, MS-tauti, diabetes, välilevyn kuluma, CFS, tai sydämen vajaatoiminta? Nobelin palkinto odottaa jo! Noita kaikkia on Suomessa työttöminä, vaikka eivät ole työkykyisiä.
Liikunta ja ruokavalio?
Pitääpä kertoa MS-tautia sairastavalle ystävälle että jättää vaan sen pyörätuolin pois ja alkaa liikkua.
Samoin sydämen vajaatoimintaa sairastavalle ystävälle samat sanat.
Taidan itsekin lähteä lenkille vaikka 4 välilevyä kulunut pois ja jalka menee alta jo lyhyelläkin matkalla.
Älä ihmeessä lenkille mene, mutta esimerkiksi vesijumppa voisi olla oikein hyvä! Ettei kulu ne loputkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ilmaista siivousta, vaikka sinulla oli vuoden vanha lapsi ja tulisi syöpä. Siivoat itse
Lapsi voidaan sijoittaa toiseen perheeseen, jos äiti ei pysty hoitamaan, kun syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesula pesee pyykit.
Työssäkäyviä ja hoitajia tässä ketjussa viimeiseksi tarvitsee moittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesula pesee pyykit.
Toivottavasti et tuolla ajattelun tasolla ole kovin vaativissa töissä (hoitajakommentt.
Laitoshuoltaja siivoaa? Älä huijaa:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesula pesee pyykit.
Toivottavasti et tuolla ajattelun tasolla ole kovin vaativissa töissä (hoitajakommentt.
Laitoshuoltaja siivoaa? Älä huijaa:D
Niin, ne pyykkijutut on hoitajilla keksittyjä. Sairaalassa pesularekka hakee pyykit pestäväksi ja on logistiikka henkilöstö joka ottaa puhtaat pyykit vastaan, huolehtii osastojen varastojen tarvikkeista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki ja -laina. Jos ne on jo käytetty, niin työttömyysturva tai ttt.
Juurihan sanottiin ettei työttömyysrahaa saa 3 vuodelle eikä kaikki ole oikeutettuja tt-tukeen.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, ei saa omistaa kesämökkiä, puolison tulot vaikuttavat. Moni irtisanottu perheellinen ei siis voi opiskella 3 ja puoli vuotta vain 2 ja se ei riitä.
Totta kai puolison tulojen pitää vaikuttaa. Eikä kesämökkikään ole sellainen mitä yhteiskunnan rahoilla pitää ylläpitää.
Puolison elatusvelvollisuus ei ole tätä päivää. Maksaako puolisosi sun tuhansien eurojen sairaalalaskut, lääkkeet, apuvälineet kuten silmälasit?
Ei pidä mennä naimisiin, jos ei ole valmis myötä- ja vastoinkäymisissä tukemaan toista. Minä ainakin maksan puolisolle kaikki. Ihan mielelläni. Ei tarvii enää silmälaseja, kun kävi ottamassa silmäleikkauksen, nyt näkee ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lorvikatarri kirjoitti:
Ihmiset jotenkin kuvittelevat, että yhteiskunnan tehtävänä on elättää niitä, jotka eivät tuo yhteiseen pöytään mitään.
Jos on terve, työkykyinen työtön ja hänelle osoitetaan työpaikka mistä maksetaan tes-mukainen palkka niin mitään syytä ei pitäisi olla että sitä työpaikkaa ei otettaisi vastaan.
Se, että työstä jäisi vaikkapa 200-400€ enemmän kk. kun tuilla, niin ole mikään ongelma.
Ongelma on liian isot, vastikkeettomat korvaukset.
Ei ole mitään järkeä että työtä tekevät veronmaksajat elättävät joitakuita, joiden mielestä heidän ei tarvitse tehdä töitä, kun korvaus siintä työstä on liian pieni.
Jokainen joutuu ansaitsemaan paikkansa yhteiskunnassa, terveiden vapaamatkustajien aika käy vähiin.
Sairaat, työkyvyttömät ja vanhukset hoidetaan tietenkin.
Teet ahkerasti töitä, opiskelet, kehität itseäsi työntekijänä niin siintä se palkkakin karttuu.
Ootko miettiny, että tuo olis jo tosi selkeesti orjuuttamista? Pakko tehdä asioita mitä ei halua. Pakko ansaita paikka yhteiskunnassa, jonka osaksi ei missään välissä suostunut.
Orjuuttamista?
Katso historiaa hieman taaksepäin ja mieti milloin on ollut tälläinen tilanne.
Tilanne, jossa ei tarvitse tehdä töitä ettei kuolisi nälkään, janoon tai kylmyyteen.
Jep. Ei koskaan.
Kautta koko historian, yksilön on pitänyt ponnistella että saa leivän pöytään, vaatteet, koulutuksen, asumisen, jne.
Miksi tilanne olisi erilainen nykypäivänä?
Ei ne resurssit tule mistään maagisesta lähteestä nykypäivänäkään.
Katso vaikka toiselle puolelle maapalloa. Siellä ihmiset tonkivat kaatopaikkoja että saisivat syötävää.
Siellä kuollaan nälkään.
Täällä mietitään yhdentekeviä diipadaapoja. Ei mennä töihin kuin ei huvita.
Uskomatonta.
Niin - ja näissä maissa, jotka mainitset ihanteellisina, koska tuloerot ovat valtavia, köyhillä on tuskin mitään mahdollisuuksia mihinkään muuhun kuin juuri mainitsemaasi tonkimiseen, ovat kaikilla mittareilla mitaten malta, jossa ihmisten hyvinvointi on keskimäärin alhaisella tasolla. Hyvinvointivaltio pienine tuloeroineen taasen on myös takoudellisesti hyvin vakaa, koska rikollisuus pysyy alhaisella tasolla, ihmiset voivat luottaa mm. siihen, että jos sairastuvat, eivät ajaudu katuojaan jne. Mm. koronan kaltaisesta globaalista kriisistä hyvinvointivaltiot toipuvat nopeasti.
Jos toivot yhteiskuntaa, jossa asiat ovat noin, muuta sellaiseen ja asu muurien takana, kestä niitä p-skasti toimivia institutioita ja toivo, että sinulle ei tapahdu mtn yllättävää.
Mikään tutkimustieto ei muuten tue sitä, että ihmiset ovat työttömiä huvikseen eikä myöskään sitä, että kannattaisi pyrkiä Suomessa siihen, mitä tuossa esität.
Pitkäaikaistyöttömät on jo niin huonossa kunnossa, että hyvä jos jaksetaan postilaatikolle kävellä tai hakea ruokaa kaupasta.
Niin siinä käy, kun passivoidutaan. Ihminen hiipuu ameeban tasolle aika nopeasti jos ei yhtään huolehdita kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömät on jo niin huonossa kunnossa, että hyvä jos jaksetaan postilaatikolle kävellä tai hakea ruokaa kaupasta.
Niin siinä käy, kun passivoidutaan. Ihminen hiipuu ameeban tasolle aika nopeasti jos ei yhtään huolehdita kunnosta.
Vuoden kun on työttömänä niin on pitkäaikaistyötön.
Työpaikoilla on myös ylipainoista väkeä, auto on heillä kasvanut peppuun kiinni ja sillä ajavat kaikki työmatkat.
Kukaan ei ole pakottanut ottamaan asuntolainaa, joten muista se, jos sairastut.