Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selitä (tyhmälle), miten tuo "lapset pesee omat pyykkinsä" toimii käytännössä?

Vierailija
04.07.2022 |

Ja jotkut on vielä mihensäkin opettanut pyykkäämään omat vaatteensa.
Miten se tapahtuu käytännössä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna rahaa vastineeksi ?

Vierailija
42/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset oppivat pesemään pyykkinsä kun ovat yksin kotona lomalla ja viimeistään, kun muuttavat omilleen. En ymmärrä, miksi siihen pitäisi ketään ns opettaa. Nälkä porsaan kotiin ajaa.

Juurikin näin!

Minun kaikki (kotoa pois muuttaneet) neljä lasta osaavat pyykkinsä pestä, vaikka kotona asuessaan minä hoidin pyykkäyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varataan astianpesuvuorot. Pitää vaan olla melko iso astiavati, jotta ei tule vajaata astianpesukoneellista ja perhesäännöissämme lukee, että koneen pitää olla päällä viidessä minuutissa täyttämisen aloittamisesta ja vapautettuna taas käyttöön puolen tunnin sisällä ohjelman loppumisesta.

Astiat??

Niin, kyllä jokaisen pitää tehdä oma osansa. En minä ole mikään piika.

Eli astianpesukonekin pyörii vajaalla??

Vierailija
44/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä ymmärtänyt, mikä tässä oli ongelma. 😃

Nykyaikaiset pyykkikoneet mittaavat pyykkimäärän ja säätävät pesuohjelman ajat sopiviksi. Energian ja veden kulutus menee siis pyykkimäärän mukaisesti, eikä vajaiden koneiden peseminen ole mitenkään kalliimpaa. Pyykinpesuainettakin on suotavaa annostella pyykkimäärän mukaan. Lisäksi pyykin pesutulos heikkenee jos pestään liian täysiä koneellisia.

Nykykoneissa on myös pikapesuohjelmat, nopeimmillaan n. 15 minuuttia. Koneen ei siis mitenkään tarvitse pyöriä jatkuvasti.

Ekologista on myös käyttää vaatteitansa usein. Jos käy kuntoilemassa kolmesti viikossa, voi vaihtoehtoisesti ostaa kuudet liikuntakamppeet ja pestä ne joka toinen viikko kaikki yhdessä tai sitten pestä ne ainoat vartin pesuohjelmalla aina käytön jälkeen.

Näillä sähkön hinnoilla en haluaisi käyttää konetta yhtään enempää, kun olis ihan pakko.

Ja kalsaripyykkiä en kyllä 15 minuutin pesun jälkeen haluaisi päälle laittaa!

Vierailija
45/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti siten, että kukin perheenjäsen vuorollaan pesee oman vajaan koneellisensa mustia, oman vajaan koneellisensa vaaleita jne. Tämä sen sijaan, että pestäisiin koko perheen mustat yhdessä koneellisessa ja niin pois päin.

Kukin perheenjäsen vuorollaan pesee omat vaatteensa. Pestään vain täysiä koneellisia. kyllä vaatetta pitää olla enemmän kuin 1 vaatekerta ettei tarvi pestä vajaita koneellisia.

Vierailija
46/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta, että lapsi osaa yhtäkkiä pestä pyykkiä tai mitään muutakaan kotityötä. Lapset otetaan pienestä pitäen iän mukaisesti mukaan hommiin. 2 vuotias osaa laittaa riisumansa vaatteet pyykkikoppaan. Alle kouluikäinen osaa viedä puhtaat viikatut vaatteet oikeille hyllyille, ottaa märät pyykit pesukoneesta koppaan ja siirtää ne kuivausrumpuun. Siitä sitten kyvyn mukaan pesuaineen laitto, ohjelman päälle laitto pesukoneeseen ja kuivausrumpuun yms.

Vierailija
47/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hermostuin likaisten pyykkien lajittelurumbaan, joten hankin pyykkilaatikot kylppärin kaappiin. Jokainen lajittelee sinne omat pyykkinsä värin ja pesulämpötilan mukaan. Minulta voi kysyä apua, jos ei ole pesulappua tms, mistä katsoa. Kun ei saa enää omia pyykkejään mahtumaan laatikkoon, on aika täyttää kone ja pistää se pyörimään. Lapset laittavat välillä päälle, joskus minä. Kyllä pojatkin saa koneen päälle siinä vaiheessa, kun rupeaa alkkarit käymään vähiin. Minulla ei siihen koneelliseen ole muuta kuin muutamat sukat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi