Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selitä (tyhmälle), miten tuo "lapset pesee omat pyykkinsä" toimii käytännössä?

Vierailija
04.07.2022 |

Ja jotkut on vielä mihensäkin opettanut pyykkäämään omat vaatteensa.
Miten se tapahtuu käytännössä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä varataan astianpesuvuorot. Pitää vaan olla melko iso astiavati, jotta ei tule vajaata astianpesukoneellista ja perhesäännöissämme lukee, että koneen pitää olla päällä viidessä minuutissa täyttämisen aloittamisesta ja vapautettuna taas käyttöön puolen tunnin sisällä ohjelman loppumisesta.

Astiat??

Niin, kyllä jokaisen pitää tehdä oma osansa. En minä ole mikään piika.

Vierailija
22/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmaa tuokan koska asun yksin.Lajittelen kyllä pyykkini ja joudun vajalla konella pesemään.Joten sirtynyt mustaan ja raijannut pikku hiljaa vateet joissa väriä kierätyskeskukseen.San kerralla konelisen täynnä pestynä kun kaikki mustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin onnistuu, varsinkin nyt kun lapset ovat no nuorimmatkin lukioiässä. Pojalla on enimmäkseen mustia ja harmaita vaatteita, ja kun hän laittaa koneeseen t-paitoja, housuja, huppareita jne. jos kone ei ole täynnä, hän osaa kyllä kaivella pyykkikorista samaan pyykkiin sopivia vaatteita niin että kone tulee täyteen. Olin eilen kauppareissulla, ja tytär oli pessyt vaaleat shortsinsa ja pari toppia. Narulla roikkui samanvärisiä minunkin vaatteitani ja näytti pesukoneessa olevan pyörimässä vielä meidän pyyhe-alusvaatteet-lakana yms. pyykkimme, eli oli osattu laittaa seuraavakin koneellinen pyörimään.

Vierailija
24/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa pyykin pesustakin saatu ongelma aikaiseksi.. itse en edes viitsisi alkaa erottelemaan omia pyykkejäni pyykkikorista, siinä ajassa olen jo laittanut koneellisen perheemme pyykkejä pyörimään. Tai joksiselle oma pyykkikori, kiitos, mutta ei kiitos.

Vierailija
25/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jokaiselle

Vierailija
26/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset oppivat pesemään pyykkinsä kun ovat yksin kotona lomalla ja viimeistään, kun muuttavat omilleen. En ymmärrä, miksi siihen pitäisi ketään ns opettaa. Nälkä porsaan kotiin ajaa.

Vierailija
27/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin onnistuu, varsinkin nyt kun lapset ovat no nuorimmatkin lukioiässä. Pojalla on enimmäkseen mustia ja harmaita vaatteita, ja kun hän laittaa koneeseen t-paitoja, housuja, huppareita jne. jos kone ei ole täynnä, hän osaa kyllä kaivella pyykkikorista samaan pyykkiin sopivia vaatteita niin että kone tulee täyteen. Olin eilen kauppareissulla, ja tytär oli pessyt vaaleat shortsinsa ja pari toppia. Narulla roikkui samanvärisiä minunkin vaatteitani ja näytti pesukoneessa olevan pyörimässä vielä meidän pyyhe-alusvaatteet-lakana yms. pyykkimme, eli oli osattu laittaa seuraavakin koneellinen pyörimään.

Eihän tämä ole sitä, että jokainen pesee omat vaatteensa. Nuohan pesevät myös muiden vaatteita.

Vierailija
28/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole sitä, että jokainen pesee omat vaatteensa. Nuohan pesevät myös muiden vaatteita.

Niin vain silloin pesevät muiden vaatteita, kun tarvitsevat omat vaatteensa puhtaaksi. Ei siellä pyykkikorilla muuten käydä katsomassa, pitääkö osallistua pyykinpesuun.

Vierailija
29/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään erikseen. Mies tykkää hikoilla mustat vaatteensa puhki, joskus päivienkin ajan, enkä viitsi samaan koneeseen laittaa omiani tai lapsen pyykkejä. Lapsen vaatteet ovat vaaleita sävyltään, joten kaikki menee lajittelematta

Pesen ne lapsen pari puuvilla/pellava vaatetta samassa koneessa omien kanssa, mutta tekokuiturytkyt saavat pyöriä keskenään.

Vierailija
30/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa sivuten. Nyt kun on ollut hellettä ja olen viimeisen reilunn viikon aikana vaihtanut lakanut, ainakin kahdesti vaikka olen nukkunut sängyssäni vain yksin ja asunnossani on kohtaloinen ilmastointi, niin samalla mieleeni on hiipinyt toistamiseen tunne, että olisipa enemmän kuin kiva, jos lakanoita ravistellessa ja viikatessa olisi joku toinen, joka ottaisi lakanan toisesta päästä kiinni... - Samaa tunnetta ei monestikaan koe yhtä vahvana muita kotiaskareita tehdessä. - Vaikka kummasti  mm. ruoka maistuu usein paremmalta kun sitä voi syödä yhdessä tois(t)en kanssa.

Sinkkumies

Vierailija
31/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pyykinpeseminen on yhden lapsen kotityö, toinen tyhjentää tiskikonetta ja siivoaa keittiötä. Ovat itse valinneet hommansa.

Ei meiltä kolmelta millään tulisi yksin täysiä koneellisia. Nyt pyörii eniten tummaa (40 astetta, paljon urheiluvaatteita), vähän vähemmän värillistä (40 astetta) ja valkoista (40 astetta). 60 asteessa  pestään pyyhkeet, lakanat ja kalsarit ja lisäksi vielä hienopyykkiä satunnaisesti, sitäkin välillä erikseen väreissä, jos on uusia vaatteita. 

Ja sinulla ei ole kotitöitä.

Vierailija
32/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sinä kaivella lasten pyykkejä, jos oma koneellinen jää vajaaksi?

Vierailija
33/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan, kun aloin huolehtia itse omista pyykeistäni, olin varsin nuori, hätinä murkkuikäinen. Pyykki pestiin vanhanaikaisella pulsaattoripesukoneella eikä ollut väliä, vaikka tuli vajaitakin koneellisia. Lakanapyykin äiti pesi silloin vielä koko perheeltä. Valkopyykin keittäminen olisi ollut vielä liian vaarallista varhaisteinille.  

Vierailija
34/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pyykinpeseminen on yhden lapsen kotityö, toinen tyhjentää tiskikonetta ja siivoaa keittiötä. Ovat itse valinneet hommansa.

Ei meiltä kolmelta millään tulisi yksin täysiä koneellisia. Nyt pyörii eniten tummaa (40 astetta, paljon urheiluvaatteita), vähän vähemmän värillistä (40 astetta) ja valkoista (40 astetta). 60 asteessa  pestään pyyhkeet, lakanat ja kalsarit ja lisäksi vielä hienopyykkiä satunnaisesti, sitäkin välillä erikseen väreissä, jos on uusia vaatteita. 

Ja sinulla ei ole kotitöitä.

En ole tuo jota lainasit, mutta mistä moinen päätelmä? Onko teillä kotitöinä vain pyykit, tiskit ja keittiön siivous? Meillä on aika paljon muutakin.

Vierailija
35/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä ymmärtänyt, mikä tässä oli ongelma. 😃

Nykyaikaiset pyykkikoneet mittaavat pyykkimäärän ja säätävät pesuohjelman ajat sopiviksi. Energian ja veden kulutus menee siis pyykkimäärän mukaisesti, eikä vajaiden koneiden peseminen ole mitenkään kalliimpaa. Pyykinpesuainettakin on suotavaa annostella pyykkimäärän mukaan. Lisäksi pyykin pesutulos heikkenee jos pestään liian täysiä koneellisia.

Nykykoneissa on myös pikapesuohjelmat, nopeimmillaan n. 15 minuuttia. Koneen ei siis mitenkään tarvitse pyöriä jatkuvasti.

Ekologista on myös käyttää vaatteitansa usein. Jos käy kuntoilemassa kolmesti viikossa, voi vaihtoehtoisesti ostaa kuudet liikuntakamppeet ja pestä ne joka toinen viikko kaikki yhdessä tai sitten pestä ne ainoat vartin pesuohjelmalla aina käytön jälkeen.

Vierailija
36/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vain silloin pesevät muiden vaatteita, kun tarvitsevat omat vaatteensa puhtaaksi. Ei siellä pyykkikorilla muuten käydä katsomassa, pitääkö osallistua pyykinpesuun.

Eli toimenpide ei ole vastavuoroinen? Silloin kun sinä peset omia pyykkejäsi, niin peset myös heidän vaatteitaan?

Vierailija
37/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että äidin pyykkeihin ei saanut koskea, pilattiin ne kuulemma. Niin sitten pestiin veljen kanssa omat pyykkimme yhdessä ja äiti hoiti omansa.

Nykyisin meidän vaalea 40'c -koriin tulee niin vähän pyykkiä, että tytär hoitaa sen itse kun rintsikkansa on vähissä tai haluaa sieltä jonkin paidan päälleen.

Vierailija
38/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen pesee omansa, ja 8kg kone tulee helposti täyteen kirjavia. Pyyhkeet ja liinavaatteet pistän pääasiassa minä pesuun, mutta osaa lapsi ja mieskin nekin tehdä.

Opettaminen on helppoa; miehen pyykit ei mene koneeseen itsekseen, ja lapsi on ollut mukana heti kun on kiinnostanut. Yltää hyvin pyykkikorilleen, osaa mitata pesuaineen, pistää veden ja koneen päälle sekä pestä kädet.

Ei ole ongelma, kun siitä ei tehdä ongelmaa.

Vierailija
39/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja tyttärellä on oma pyykkikori ja kumpikin tekee oman pyykkihuoltonsa itse. Helppoa.

Lajittelen tarkasti pyykkini tytär ei ole niin tarkka.

Vierailija
40/47 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen kaikkien pyykit, teinien, miehen ja omat. Viikkaan myös kasoihin josta teinit ja mies hakevat omansa. Olen näyttänyt teineille miten pesukone ja kuivausrumpu toimivat joten osaavat niitä käyttää ja välillä pyydän heitä hoitamaan pyykit. Toimii ilman ongelmia. Ei teinien tarvitse jatkuvasti pestä omaa pyykkiään oppiakseen miten pyykkiä pestään. Paljon järkevämpää opettaa heidät toimimaan niin että tekevät kukin vuorollaan kaikkien pyykin kun on tarve. Se tekee jolla on aikaa siis. Ei lapsille tarvitse opettaa katkeruutta ja itsekkyyttä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän