Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesän toinen morsian toivoi meitä koristelemaan jo perjantaina, koska muut olivat enimmäkseen töissä. No daa-a. Niin olimme mekin. Lauantaina ei ehtinyt kuulemma, koska piti mennä kampaajalle ja meikattavaksi ja hakea joku auto jostain.
Lauantaina vihkiminen oli kello 13, siitä ajelimme puolituntia autolla jonnekin pusikkoon seuraintalolle. Sen jälkeen odottelimme yli kolmeen, että hääpari tulee valokuvista. Ei mitään tekemistä sillä aikaa. Lapsille annoimme kännykät, että heillä olisi jotain puuhaa ja kävimme juomassa vettä vessan hanasta.
Ruokaa (pastasalaatteja) syötiin viideltä ja sen jälkeen saimme juomalipukkeilla pari drinksua ja leikittiin morsiamen ryöstöä. Myös limut oli juomalipukkeilla. Yhdeksään asti jaksoimme kohteliaisuudesta. Tanssimme pari biisiä spotifystä. Sitten riitti.
Kyseessä oli aikoinaan hyvinkin läheinen opiskelukaverini, joten odotin häitä innokkaana.
Eikö häissä voisi olla joku minimi viihdyketaso, että kestäisi vieraita ihmisiä, tungosta, odottelua ja huonoa ruokaa.
ap
Häät alkaa klo 13, niin eikö silloin ehdi hyvin aamulla sen 250km ajamaan. Häissä, jos ei juopottele niin voi illalla ajaa suoraan kotiin. Ei maksuja hotelleista.
Teitäkin jos oli koko perhe ja ehkä kaksi aikuista, niin toinen ajaa toiseen suuntaan ja toinen toiseen eli ei tule väsyttäväksi kummallekaan. Polttoaineeseen toki kuluu rahaa
Vaatteet varmaan käy samat kaikissa häissä, että ei niitäkään niin monia tarvitse ostaa tai ylipäätään etsii vaatteet omasta vaatekaapistaan, niin ei rahaa kulu vaatteisiin lainkaan.
Mua ihmetetyttää aina tää kun vieraat valittaa häihin menenvät rahaa sen vuoksi, että pitää ostaa uusia vaatteita. Kasvavien lasten kohdalla ehkä ymmärtää (tokk kyllähän lapsillakin niitä samoja juhlavaatteita voi muissa juhlissa, kuten koulun päättäjäisissä jne.) Mutta ei kai nyt aikuinen tarvitse joka juhliin uutta mekkoa?
Omituista, itse olen osallistunut nopeasti laskettuna 15 hääjuhlaan ja mulla on ollut kaikissa hauskaa. Tulisipa kutsuja useammin.
Onkohan häiden ankeus kiinni juhlissa vai sittenkin siinä ankeuttajassa kuka niihin osallistuu. Ehkä mulla on vain käynyt satumainen tuuri.
Ruuhkavuosina, kun vanhemmat vanhenee ja tarvitsee apua, töissä on stressia ja illat menevät kahden pojan fudisharkkakuskina ja rahaston ylläpitäjänä, kaipaa oikeasti myös aikaa olla tekemättä mitään. Varsinkin kesäviikonloppuina lomalla toivoo saavansa olla perheen kanssa ihan vaan mökillä ilman, että pitää pakata koko perhe autoon ja tehdä stressaava työpäivä yksissä huonosti järjestetyissä häissä.
Lomalla toivoo saavansa lomailla, eikä vetää tukka putkella autolla jonnekin jumalan selän taakse työväentalolle istumaan tuppisuiden kanssa samaan pöytään ja odottelemaan, että edes jotain tapahtuisi.
Cudos kaikille jotka onnistuvat järkkäämään häät, joissa vieras ei tunne olevansa toisen luokan kansalainen. Ihanaa jos morsian saa prinsessapäivänsä, mutta jotain kunnioitusta myös vieraiden viihtyvylle.
Aika surullisia nämä kommentit: siis että ihmisillä ei ole ystäviä, kavereita eikä sukulaisiakaan joita olisi koskaan hauska nähdä... Kuulostaa melko yksinäiseltä elämältä ja kommenttien sävystä huokuu henkinen pahoinvointi. Olisiko joskus syytä kokeilla vaikka jättää av vähemmälle ja käydä vähän ihmisten ilmoilla. Jossain vaiheessa ne sukujuhlissa olevat ihmisetkään eivät ole enää mitään ventovieraita, kun on tavannut useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Omituista, itse olen osallistunut nopeasti laskettuna 15 hääjuhlaan ja mulla on ollut kaikissa hauskaa. Tulisipa kutsuja useammin.
Onkohan häiden ankeus kiinni juhlissa vai sittenkin siinä ankeuttajassa kuka niihin osallistuu. Ehkä mulla on vain käynyt satumainen tuuri.
Samaa mietin. Itsekin olen osallistunut vaikka minkälaisiin häihin, yksin, avecin ja perheen kanssa, ja aina viihtynyt ja löytänyt juttuseuraa. Joillekin ihmisille ei näytä osuvan kohdalle kuin näitä ankeita häitä. Missäköhän vika loppujen lopuksi on.
Hyvin järjestetyissä sukuhäissähän on hauskaa! On paljon ihmisiä joiden kanssa jutella. Huonosti järjestetyissä häissä, joissa tuntee vain muutaman ihmisen ja viihdettä tai ruokaa ei ole, tunnelma on kuin jäitä polttelisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvin järjestetyissä sukuhäissähän on hauskaa! On paljon ihmisiä joiden kanssa jutella. Huonosti järjestetyissä häissä, joissa tuntee vain muutaman ihmisen ja viihdettä tai ruokaa ei ole, tunnelma on kuin jäitä polttelisi.
ap
Ilmeisesti ei ole siis kovin läheisen ihmisen häistä kyse, jos vieraiden joukossa ei kerran ole kuin muutama jonka ylipäänsä tuntee. Tällaisiin häihin en kyllä koko perheen voimin lähtisi (eihän se hääjuhla nyt lapsillekaan ole kovin kiva, jos ei ole ketään tuttuja. Heillehän hauskinta on nähdä serkkuja, kavereita jne. siinä juhlinnan lomassa).
Oli pakko googlata missä hinnoissa nykyään häät on. Pikkasen kalliimpaa kuin 15 vuotta sitten, kun itse menin naimisiin.
Nykyään tyypillisin vierasmäärä on 80–120 ihmistä. Ja kymppitonni ei enää riitä mihinkään. Häihin satsataan nykyään enemmän rahallisesti.
Tämä tarkoittaa 20000–30000 euron hääbudjettia.
Ei mikään ihme, jos vieraat hermostuu muutaman tonnin häistä. Nyt on totuttu ökyihäihin!!!
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko googlata missä hinnoissa nykyään häät on. Pikkasen kalliimpaa kuin 15 vuotta sitten, kun itse menin naimisiin.
Nykyään tyypillisin vierasmäärä on 80–120 ihmistä. Ja kymppitonni ei enää riitä mihinkään. Häihin satsataan nykyään enemmän rahallisesti.
Tämä tarkoittaa 20000–30000 euron hääbudjettia.
Ei mikään ihme, jos vieraat hermostuu muutaman tonnin häistä. Nyt on totuttu ökyihäihin!!!
Jos vaikka kunnon meny kohtuullisine juomineen maksaa vähintään satasen, niin sata vierasta on vähintään 10.000. Kai siihen budjettiin on laskettu myös hotellit, vaatteet, kyydit, kukat, kuvaukset, meikit, häämatka. No maksaahan kaikki ja äkkiä on se parikymmentätuhatta mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Ette olleet valmiita uhraamaan koko häitä edeltävää päivää ja silti olitte yhdeksään asti? Mun mittapuulla tuo on kyllä koko päivä! Ja jos matkaa on vain 250 km, niin ei kai sinne tarvitse jo edellisenä päivänä saapua? Ja eikö yleensä kaasot ja läheiset sukulaiset hoida koristelut, ei joku vanha opiskelukaveri, ellet ollut myös kaaso?
Vähän nyt kuulostaa erikoiselta koko tarina...
Minusta ap kirjoitti, että morsian odotti, että vieras saapuu häitä edeltävänä päivänä valmistelemaan juhlia sekä 21 aikaan sitten järjestää lapsensa pois jaloista(250km kotoa) ja lähtee yöksi bailaamaan.
Itsekin saatiin 50v- juhlakutsu viikkoa ennen juhannusta, juhlakalu oli ent. koulukaveri(tuttava, ei kaveri) ei olla juurikaan tekemisissä.
Sankarin puoliso oli vaimoni työkaveri, ei juuri tekemisissä, vaimoni kautta tuli kutsu.
Bileet siis juhannuksena.
Vaimoni vastasi, että emme pääse, perheen kanssa vietetään juhannusta(5 lasta), työvuorokin on klo 17 asti.
Kutsuja oletti vastauksen tarkoittavan: Tulemme klo 17 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette olleet valmiita uhraamaan koko häitä edeltävää päivää ja silti olitte yhdeksään asti? Mun mittapuulla tuo on kyllä koko päivä! Ja jos matkaa on vain 250 km, niin ei kai sinne tarvitse jo edellisenä päivänä saapua? Ja eikö yleensä kaasot ja läheiset sukulaiset hoida koristelut, ei joku vanha opiskelukaveri, ellet ollut myös kaaso?
Vähän nyt kuulostaa erikoiselta koko tarina...
Minusta ap kirjoitti, että morsian odotti, että vieras saapuu häitä edeltävänä päivänä valmistelemaan juhlia sekä 21 aikaan sitten järjestää lapsensa pois jaloista(250km kotoa) ja lähtee yöksi bailaamaan.
Itsekin saatiin 50v- juhlakutsu viikkoa ennen juhannusta, juhlakalu oli ent. koulukaveri(tuttava, ei kaveri) ei olla juurikaan tekemisissä.
Sankarin puoliso oli vaimoni työkaveri, ei juuri tekemisissä, vaimoni kautta tuli kutsu.
Bileet siis juhannuksena.Vaimoni vastasi, että emme pääse, perheen kanssa vietetään juhannusta(5 lasta), työvuorokin on klo 17 asti.
Kutsuja oletti vastauksen tarkoittavan: Tulemme klo 17 jälkeen.
Voi ei. 😂
Tarkensiko vaimosi vielä sen v
jälkeen, että te ette ole tulossa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta en ole nauttinut muista, kuin aidosti läheisimpien ihmisten häistä. Ja heitä ei ole paljon, sisarukset ja läheisimmät ystävät. Ja niistä olen nauttinut sen ihmisen vuoksi, en häiden sinänsä. Perinteiset suomalaiset häät ovat asia,joka ei vain ole aikani arvoinen. Uhraan sitten kesälomasta viikonlopun päivän tai työviikkoni jälkeen päivän, aina keksin monen monta tapaa miten olisin käyttänyt sen päivän paremmin.
Ehdotankin uutta hääperinnettä. Kutsukaa vain aidosti läheisimmät. Sellaiset, joihin olette yhteydessä viikottain. Ketään muuta ei kiinnosta. Käyttäkää sama hääbudjetti heihin. Varatkaa paras ravintola, kylpyläviikonloppu, kokonainen kerros hotellista tai kattosviitti ja antakaa unohtumaton juhla niille, ketkä jaksavat onnestanne välittää.
Ehdotan että kerrot tämän kaikille, muuallakin kuin vauva-palstalla, niin muut ihmiset ymmärtävät olla haaskaamatta sinun kallisarvoista aikaasi, ja voit vaikka keskittyä tänne palstalle kirjoitteluun.
Mäkin nauroin tuota, että valittaa siitä miten joutuu tuhlaamaan "kallisarvoista aikaansa" toisten häissä ja sitten käyttää tätä "kallisarvoista aikaansa" av:lla kirjoitteluun :D:D:D
Mä en mene tulevana viikonloppuna entisen kollegani häihin. Olen täällä palstalla, rapsuttelen kissaani, katson uusintana Kardashianeja. Säästän energiani ja rahani. En koe mitään pahaa mieltä siitä, että häistä säästämäni aika ei mene tehokkaaseen ja tuotteliaaseen toimintaan. Viikonloput ja lomat on mun. Kun ihmiset av:lla alkavat ärsyttää, laitan ruudun pois. Häistä on vaikeampi häippästä, varsinkin ensimmäisen puolen tunnin aikana.
katson uusintana Kardashianeja. Voi jösses! Alan ymmärtää, miksi tämän palstan taso on näin matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta en ole nauttinut muista, kuin aidosti läheisimpien ihmisten häistä. Ja heitä ei ole paljon, sisarukset ja läheisimmät ystävät. Ja niistä olen nauttinut sen ihmisen vuoksi, en häiden sinänsä. Perinteiset suomalaiset häät ovat asia,joka ei vain ole aikani arvoinen. Uhraan sitten kesälomasta viikonlopun päivän tai työviikkoni jälkeen päivän, aina keksin monen monta tapaa miten olisin käyttänyt sen päivän paremmin.
Ehdotankin uutta hääperinnettä. Kutsukaa vain aidosti läheisimmät. Sellaiset, joihin olette yhteydessä viikottain. Ketään muuta ei kiinnosta. Käyttäkää sama hääbudjetti heihin. Varatkaa paras ravintola, kylpyläviikonloppu, kokonainen kerros hotellista tai kattosviitti ja antakaa unohtumaton juhla niille, ketkä jaksavat onnestanne välittää.
Ehdotan että kerrot tämän kaikille, muuallakin kuin vauva-palstalla, niin muut ihmiset ymmärtävät olla haaskaamatta sinun kallisarvoista aikaasi, ja voit vaikka keskittyä tänne palstalle kirjoitteluun.
Mäkin nauroin tuota, että valittaa siitä miten joutuu tuhlaamaan "kallisarvoista aikaansa" toisten häissä ja sitten käyttää tätä "kallisarvoista aikaansa" av:lla kirjoitteluun :D:D:D
Mä en mene tulevana viikonloppuna entisen kollegani häihin. Olen täällä palstalla, rapsuttelen kissaani, katson uusintana Kardashianeja. Säästän energiani ja rahani. En koe mitään pahaa mieltä siitä, että häistä säästämäni aika ei mene tehokkaaseen ja tuotteliaaseen toimintaan. Viikonloput ja lomat on mun. Kun ihmiset av:lla alkavat ärsyttää, laitan ruudun pois. Häistä on vaikeampi häippästä, varsinkin ensimmäisen puolen tunnin aikana.
katson uusintana Kardashianeja. Voi jösses! Alan ymmärtää, miksi tämän palstan taso on näin matala.
Vapaa-ajalla myös akateemisesti koulutetuilla asiantuntijoilla on oikeus katsoa mitä huvittaa. Aivot narikkaan tyyppinen viihde ei määrittele ihmisen älykkyyttä.
Ilta-Sanomat kirjoitti aikoinaan lehteen kokemuksestani, joka kummasti muistuttaa ap:n juttua.
”Noista kemuista lähtiessä kieltämättä harmitti, etten kehdannut käydä hakemassa lahjakuorta takaisin”
– Häät perjantaina, joten jouduttiin ottamaan töistä vapaapäivät juhlaa varten. Matkaa hieman yli 300 km juhlapaikalle, joten majoituskin varattiin. Ostettiin juhlavaatteet kahdelle pienelle lapselle ja tuolla porukalla ajettiin serkun häihin. Juhlat oli homeisessa seuraintalossa (sen oikeasti huomasi tosi selvästi kuka vaan, vaikken ole mitenkään herkistynyt), jossa oli rotanloukkuja nurkassa.
Ruuaksi kirjolohikiusausta, Vaasan ruispaloja margariinilla ja juomaksi maitoa, vettä tai itse Soda Streamilla tehtyä vissyä, pullo ulkonäön perusteella noin tuhanteen kertaan käytetty ja vuosien takaa. Hääkakku oli itse pellille tehty täytekakku, kehnosti koristeltuna ja aivan liian kosteana. Iltapalaksi olisi saanut grillata makkaraa, joka sentään on ihan hauskaa tavallaan, mutta lähdimme ennen sitä ohjelmanumeroa. Alkoholia oli tarjolla, mutta pelkkää kaljaa ja sitä vauvan kylpyammeesta, johon kaadetun hanaveden oli ilmeisesti tarkoitus pitää juomat kylmänä.
Kysyin kaasolta, että mahtaako esimerkiksi siideriä olla tarjolla, kun olut ei maita yhtään, mutta kaaso vaan totesi, että voi harmi, ne taisi loppua jo... Eli oli niitä ehkä 6-pack ollut.
Noista kemuista lähtiessä kieltämättä harmitti, etten kehdannut käydä hakemassa lahjakuorta takaisin. Pienen budjetin häissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta niihin kutsutaan mielestäni vain lähimmät, ei laiteta vähän kaukaisempia sukulaisia ajamaan satojen kilometrien takaa kertomatta etukäteen yhtään, että näissä häissä on sitten tarjoilu samaa tasoa kuin peruskoulun ruokalassa.
Ymmärrän tuollaisen silloin, kun kyseessä on joku hädin tuskin täysi-ikäinen pariskunta, joilla ei ole vanhemmilta mitään tukea hommaan, mutta nämä ovat korkeasti koulutettuja ja työelämässä olevia ihmisiä...
Ei tullut edes kiitoskorttia. Eipä tarvitse ainakaan kantaa murhetta siitä, että lahjamme olisi ollut liian vaatimaton – se nimittäin kattoi ruokakustannuksemme varmaan kymmenkertaisesti.
Kirjolohikiusauksellakin pärjää hyvin, jos bileisiin saadaan luotua hyvät fiilikset ja kaasot ja bestmanit saa innostettua juhlimaan ja pitämään hauskaa. Tylsät häät on, noh... tylsiä.
En lukenut kuin aloituksen, ja tähän ei kyllä voi sanoa mitään muuta kuin että on suomalaiset kyllä nihkeää kansaa! 🤣
viimeiset 10 vuotta olen skipannut kaikki kutsut kaikkiin juhliin. en siedä häitä, koska naiset kyräilee toistensa ulkonäköä, ja miehet häpeää seuralaisiaan tämän takia ja vetävät sitten kunnon lärvit. se taas johtaa rähinään, ja naiset häpeävät seuralaisiaan. morssian suuttuu kaasolle, jonka olisi pitänyt pukeutua jätesäkkiin, ettei varasta huomiota. kaaso vetää lärvit ja kiroilee puheessaan ja haukkuu myös bestmanin. bestman loukkaantuu, laimentaa boolin ja aiheuttaa kunnon tappelun. suurinpiirtein tämä on se normikuvio, joka toistuu aina uudelleen.
Tietenkään kaaso ei saa viedä huomiota morsiamelta.
Usein kaasot ovat vielä tyrmäävän upeita.
Meillä on kahdet häät samana päivänä ensi viikolla. Molemmat parit tietoisia tästä, joten aiotaan käydä molemmissa suhteellisen pikaisesti ja poistua aikaisin kotiin.
^Oliko muuta rakentavaa kommenttia? Se on kumma että aina löytyy joku jonka pitää "haastaa", eikä siinä mitään mutta vielä ohi aiheen..