Oliko muilla lapsuudessa sellaista, että lääkettä ei meinattu antaa vaikka olisitte tarvinneet jotain lääkettä?
Minä muistan omasta lapsuudestani sen, kun minulla oli joskus vaikka kipua ja valitin sitä vanhemmille, niin he vähettelivät kipua ja sanoivat, että en minä lääkettä tarvitse. Loukkasin 13-vuotiaana jalkani niin että nilkka murtui ja jalkaan laitettiin kipsi. Jalka oli oikeasti kipeä mutta vanhemmat eivät suostuneet antamaan lääkettä ja esimerkiksi nukkuminen oli vaikeaa kun jalkaa sattui. Vaikka vanhemmat tiesivät, että itkin kivusta, niin he eivät antaneet lääkettä. Onneksi jo täysi-ikäinen mutta vielä kotona asuva siskoni sääli minua, kävi ostamassa lääkkeitä ja antoi minulle niitä vanhempien tietämättä.
Kommentit (25)
Aniharvoin sain lapsena särkylääkettä ja sekin oli aspiriinia. Sairas ei äitini mukaan ollut, jos ei ollut kuumetta tai oksentanut, joten silloin suunnattiin kouluun. Huutoa sai, jos sieltä sitten sairas lapsi lähetettiin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kohtelua ap.
Miten tätäkin voi alapeukuttaa? Eläimenkin kipuja pitää jo lain mukaan helpottaa, saati sitten ihmisen.
Sain aina särkylääkettä kun pyysin ja kipeänä ihan pyytämättäkin ja kouluikäisenä osasain toki ottaa lääkettä myös ihan itse kysymättä. Yläasteella ollessani aloin kantaa särkylääkettä varmuuden vuoksi aina mukana migreenin takia. Miesystäväni vanhemmat taas olivat juuri tuollaisia että eivät yhtään välittäneet lapsen kivusta eikä koskaan saanut lääkettä vaikka olisi 40 astetta kuumetta. Musta tuollaisesta olisi pitänyt jo tehdä lasu :/
Juu ei kyllä todellakaan ollut meillä noin. Sun vanhemmat on olleet jotain foliohattuja
Sulla on ollut viisas sisko! Järkyttävää toimintaa vanhemmilta. Nykyään tuollasesta otettais huostaan varmaan.
Sain aina lääkettä tarvittaessa 70-80-luvuilla.
Muinainen vuokraisäntäni kerran humaltui ja kertoi minulle 13-vuotiaasta tyttärestään, jolta hän kielsi särkylääkkeen käyttämisen kuukautiskipuihin. Perustelu oli se, että hän ei halua, että tytär käyttää kipulääkkeitä loppuikänsä. Tytön äiti istui vieressä sanomatta mitään.
Meillä on edelleen tuollaista. Oikeaa lääkettä ei saa ottaa, mutta kaikenlaisia uskomushoitopillereitä ja vitamiinejä kylläkin saa ottaa.
M 33
Ei kyllä tullut mieleen pyytää lääkettä, kun jos olin kipeä niin se ohitettiin tyyliin "ei sulla mitään ole". Sitten kun olin jo yskimässä keuhkoja pihalle, saatettiin antaa yskänlääkettä. Toki saatesanoilla "lopeta nyt se yskiminen prkle", jos oli yö.
Isä ei meinannut koskaan antaa särkylääkettä, vaikka olisin ollut millaisissa kivuissa. Sanoi, että voi aiheuttaa riippuvuutta ja pilata mun aivot (??). Itse tietenkin veti niitä, miten muuten se purkki olisi tyhjentynyt.
Ei lääkäri mitään kipulääkettä määrännyt lapsille edes pyydettäessä, varoitti aspirinin vaaroista ja sanoi, että lapset unohtavat kivun nopeasti. Eli ei annettu särkyyn yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia sadisteja on myös julkisen puolen terveydenhuollossa.
Eikä ole.
Nihkeästi kyllä annettiin lääkettä. Ja tämä 90-luvulla. Ja lääkäriin ei menty ellei joku raaja ollut irti. Tästä on jäänyt joku lääkärikammo itselle.
Anoppi on taas sitä mieltä että syömällä tietyllä tavalla paranee kaikki ja lisäravinteita vedetään kuitenkin pillerikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kohtelua ap.
Miten tätäkin voi alapeukuttaa? Eläimenkin kipuja pitää jo lain mukaan helpottaa, saati sitten ihmisen.
Monet jää niihin lääkkeisiin koukkuun.
Minä sain lääkettä mutta lääkäriin ei koskaan viety. Jos kaatumisen johdosta rannetta särki tai jalkaan sattui niin jaffaa ja aspiriinia sai. Ne oli lääkkeet joka vaivaan. Ei ollut rahaa lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kohtelua ap.
Buranaan ja Panadoliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa kohtelua ap.
Buranaan ja Panadoliin?
Kyllä niihinkin voi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ollut viisas sisko! Järkyttävää toimintaa vanhemmilta. Nykyään tuollasesta otettais huostaan varmaan.
No huostaanotosta se tilanne ei yhtään kyllä paranisi. Ainakaan, jos lastenkotiin joutuisi. Mun tuttavan tytär on lastenkodissa ja kärsii mm. migreenistä. Saako särkylääkettä? No ei tietenkään, kun lääkäri ei ole määrännyt. Miksei? No kun ei lasta viedä lääkäriin.
Itse osti apteekista ihottumaansa kortisonivoidetta. Se otettiin pois, kun ei lääkäri ole määrännyt.
Tuollaisia sadisteja on myös julkisen puolen terveydenhuollossa.