Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon voi pyytää naapuriapua kasvien kasteluun?

Vierailija
03.07.2022 |

Mulla on kasvihuoneessa tomaatteja ja kurkkua, ja niitä pitää nyt helleaikana kastella päivittäin. Kuinka pitkän loman ajaksi voin pyytää naapuria (kohtuullisen tuttu) kastelemaan kasvihuoneessa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max viikko

Vierailija
2/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko loman ajaksi vaan ihan rohkeasti. Pyydä se myös pesemään teidän matot ja kai se postitkin hakee laatikosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuin lähellä asuu, onko sillä kiireistä ja haluatko maksaa vaivanpalkkaa

Vierailija
4/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max viikko

Kyllä, ihan max tuo viikko, on se semmonen riesa. Ja siitä maksat 100e vaivanpalkkaa. Kaikkea ei voi saada, hoidettavaa kasvihuonetta ja pitkää lomaa poissa kotoa.

Vierailija
5/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kauan voi kastella. Ei kukaan kuiten päivystä, jos olet kuukauden poissa. Naapuri saattaa sanoa, että viikon pystyy ja sitten lähtee itse reissuun.

Vierailija
6/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko loman ajaksi vaan ihan rohkeasti. Pyydä se myös pesemään teidän matot ja kai se postitkin hakee laatikosta.

Ja mansikat voi säilöä teille siinä muun puuhan ohessa.

Vierailija
7/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hommaa tai tee jotain kastelu automaattia?

Vierailija
8/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa. Jos on itse kotona.

Tosin en enää pyydä naapuria enkä muitakaan. Yksi tuttu lupasi kahden viikon loman aikana käyvänsä kahdesti kastelemassa kukkia. Hän ratkaisi asian niin, että kävi perättäisenä päivinä.

Vierailija
9/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos riittää kerran päivässä ja vesi tulee sinne kasvihuoneelle, niin parikin viikkoa on OK, mutta jos joutuu yhtään enempää näkemään vaivaa, niin viikko on max.

Vierailija
10/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää just nyt lähteä reissuun? Mikset ottanut lomaa syksymmällä, kun kasvihuoneen satokin on jo korjattu?

Vierailija
11/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kehtais vaivata naapureita ollenkaan tuollaisella asialla.

Vierailija
12/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se naapuri saa sitten syödä ne tomaatit ja kurkut, mitkä kypsyvät lomasi aikana?

Vierailija
13/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan olisi ongelma kastella vaikka joka päivä jos vain olen kotona.

Vierailija
14/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäähän voi mitä vaan

Vierailija
15/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäähän voi mitä vaan

Niin, mutta mikä olisi mielestäsi kohtuullista? Ap

Vierailija
16/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi pyytää. Mutta pitää antaa sitten lahjaksi tai palkaksi jotain kunnollista. Eikö sinun kannattaisi ostaa kastelusysteemi? Minulla on Blumat-järjestelmä. Se toimii kuin unelma jo kolmatta vuotta. Parvekeviljelmä tomaatteineen pysyy hengissä parin viikon loman ajan ihan hyvin. Ostin siihen ison kannellisen muovisaavin vesisäiliöksi. Se helpottaa muutenkin kastelua, kun ei tarvitse kuin täyttää säiliötä silloin tällöin.

Vierailija
17/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pyytäisi ollenkaan. Olen luonteeltani sellainen, etten halua vaivata muita.

Vastaavasti jos joku pyytäisi kastelemaan, niin maksimissaan viikon jaksaisin ja sekin on minusta paljon vaadittu, vaikka olisi ihan naapurissa. Pari kertaa olen mukavien naapureiden kukkia kastellut, kun aika on ollut kohtuullinen eli max. viikon.

Kerran olin viimesillään raskaana, niin naapuri komensi kastelemaan kukkiaan kahdeksi viikoksi, kun olin kuulemma kuitenkin kotona mahani vuoksi. Siinä sain kantaa painavaa kastelukannua helteessä rappusia ylös ja alas viimeisillään. Osa kukista meni vielä huonoon kuntoon, kun naapuri oli lähteissään nostanut ne etupihalta takapihalleen paahteeseen. Yritin tehdä kaikkeni, nyppiä orvokeista kukkineet, siirtää joitain varjoisampaan paikkaan jne., mutta kun orkideat olivat jo ensimmäisenä päivänä ihan riipallaan, niin paha niitä kukkaloistoon on saada. Orvokit monesti kulahtavatkin kesän aikana, tosin lajikkeissa on eroja. Valitukset sain. Sen jälkeen päätin, että sen akan kukkia enää ikinä kastele.

Eli kyllä toi kukkien ja kasvien kastelu voi olla stressaavaakin, jos ne alkavat jostain syystä kulahtaa. Älä sitten ainakaan valita, jos joku kasvi nuukahtaa lomasi aikana. Se vasta tuntuu ikävältä, kun parhaansa on yrittänyt.

Vierailija
18/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää vaikka koko kesäksi, mutta naapurilla on täysi oikeus kieltäytyä. Sinusta voi tulla epämiellyttävä naapuri jos kyselet joka kesä ja suutut jos ei suostuta.

Vierailija
19/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pyytäisi ollenkaan. Olen luonteeltani sellainen, etten halua vaivata muita.

Vastaavasti jos joku pyytäisi kastelemaan, niin maksimissaan viikon jaksaisin ja sekin on minusta paljon vaadittu, vaikka olisi ihan naapurissa. Pari kertaa olen mukavien naapureiden kukkia kastellut, kun aika on ollut kohtuullinen eli max. viikon.

Kerran olin viimesillään raskaana, niin naapuri komensi kastelemaan kukkiaan kahdeksi viikoksi, kun olin kuulemma kuitenkin kotona mahani vuoksi. Siinä sain kantaa painavaa kastelukannua helteessä rappusia ylös ja alas viimeisillään. Osa kukista meni vielä huonoon kuntoon, kun naapuri oli lähteissään nostanut ne etupihalta takapihalleen paahteeseen. Yritin tehdä kaikkeni, nyppiä orvokeista kukkineet, siirtää joitain varjoisampaan paikkaan jne., mutta kun orkideat olivat jo ensimmäisenä päivänä ihan riipallaan, niin paha niitä kukkaloistoon on saada. Orvokit monesti kulahtavatkin kesän aikana, tosin lajikkeissa on eroja. Valitukset sain. Sen jälkeen päätin, että sen akan kukkia enää ikinä kastele.

Eli kyllä toi kukkien ja kasvien kastelu voi olla stressaavaakin, jos ne alkavat jostain syystä kulahtaa. Älä sitten ainakaan valita, jos joku kasvi nuukahtaa lomasi aikana. Se vasta tuntuu ikävältä, kun parhaansa on yrittänyt.

Ostin vielä tuolle naapurille uuden orkkidean, kun kukka oli kuihtunut. Kasvi siis oli hyvässä voinnissa, mutta kukinto ei. Mutta siis valitti vielä päälle, että orvokit olisi pitänyt nyppiä. Hitto, kun nypin ihan joka päivä, mutta kun ei se pieni lajike koko kesää kuki. Ostaisi eri lajiketta. En sanonut hänelle tätä, mutta otti päähän, että kehtasi vielä valittaa.

Vierailija
20/32 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa kasteluautomaatti

toki voi kaveria pyytää loman ajaksi kastelemaan, mutta pitää kertoa miten paljon sitä vettä pitää niille roudata, jotta kaveri voi sanoa ei. ja tietenkin sanoa kaverille, että ehdottomasti voit sanoa ei, tiedän miten iso homma tuo kastelu on. ja jos kaveri suostuu, niin sitten korvata vaivannäkö runsaasti. Vaikka antamalla puolet sadosta tai sitten riihikuivalla rahalla.

tästäkin syystä kannattaa hommata se kasteluautomaatti. Me olemme kotona koko kesän ja silti kasteluautomaatti hoitaa kastelut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi