Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan kuollut idea muuttaa ok-taloon, kun ei ole autoa?

Vierailija
03.07.2022 |

53-vuotias sinkkunainen.
Kauppa olisi kävelymatkan päässä, n. 1,5 km. Julkinen liikenne on aika heikkoa siellä.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole matka eikä mikään polkupyörällä. Ei edes kävellen. Isommat ostokset voi tilata kotiin tai noutaa taksilla / jopa auton vuokraus silloin tällöin on halvempaa kuin omistaa oma auto.

Vierailija
62/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 1,5km menee pyörällä kesät talvet kyllä.

Jos jotain isompaa sattuu tarvitsemaan niin menee taksilla.

Tai sitten ihan vaan ostaa sen auton. Sen ei tarvi häävi räpsy olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole matka eikä mikään polkupyörällä. Ei edes kävellen. Isommat ostokset voi tilata kotiin tai noutaa taksilla / jopa auton vuokraus silloin tällöin on halvempaa kuin omistaa oma auto.

Niinpä. Ei ole mitään järkeä ostaa autoa ja maksaa sen kuluja jatkuvasti, jos sille on tarvetta ehkä kerran kuukaudessa.

Vierailija
64/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkinen liikenne on huonoa niin sitten en muuttaisi vaikka kauppa olisikin lähellä. Täytyyhän sitä säännöllisesti käydä muillakin asioilla kuin pelkästään ruokakaupassa. Miten saat hoidettua lääkärikäynnit, apteekkiasiat, pankkiasioinnit jne. jos ei ole autoa ja julkisillakin kulkeminen on vaikeaa. Siinä tapauksessa että julkinen liikenne olisi toimivaa, en näkisi ongelmaa.

Vierailija
65/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä samansuuntaiset mietteet. En ymmärrä miten selviän esim syksyisin lehtien 🍁 pois viemisestä. En ymmärrä juurikaan mitään öljylämmityksestä. Kerrostalossa on helppoa kun voi soittaa huoltoyhtiöön.

Kauppaan on puolen tunnin kävelymatka. Kauppakeskukseen kestää noin tunti.

Lehdille rakennetaan puutarhakomposti pihan laitaan. Tai ne voi silputa ruohonleikkurilla, jotta pihan ravinnetasapaino säilyy. Öljylämmitys kannattaa pikaisesti vaihtaa muuhun vaihtoehtoon.

Sen sijaan kaikenlaista muuta isojen esineiden kuskausta omakotiasujalla riittää: ruohonleikkurin vieminen huoltoon, kaikenlaista puutarhaan liittyvää roudausta kuten bokashipönttöä tai multasäkkiä. Torista tekee edullisia kalustelöytöjä ym. jotka yleensä on itse noudettava. Sinnikäs voi toki järjestää kuljetukset kaikelle.

Vierailija
66/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta tuossa iässä alkaa pian tulla terveysongelmia nivelrikkoa sun muuta. Jos todella aiot yksin muuttaa ok-taloon niin miten aiot hoitaa kaiken ilman autoa ja apua jos et pysty itse kantamaan mitään painavaa tai pääse kävelemään kunnolla? Miten hoidat talon työt? Entä riittävätkö rahat kaikkiin kustannuksiin?

Tuossa nyt pari asiaa joita miettisin ensin. Eli vaikka tämänhetkinen tilanne voisi olla toimiva, entäs 5 vuoden tai 10 vuoden saati 15 vuoden jälkeen?

Näin on. Parempi juhlia jo viiskymppiset vaivaistalolla niin ei tule yllätyksiä. 55v alkaa jo täys rampa olemaan. Kuuskymppisenä yleensä jo kuoleman kielissä.

Olin joskus 14 vuotiaana mummolassa. Mummi oli silloin 84v. Kun kananmunat olivat unohtuneet kauppaan, ehdotin, että minä käyn hakemassa. Mummi ei suostunut, vaan kävi ne itse reilun kilometrin päässä olevasta kaupasta, aikaakaan ei mennyt kuin reilu puoli tuntia. 

Minä olen nyt 62, taidan pistää talon myyntiin ja hakea vanhainkotipaikkaa. Se olisikin kätevä järjestely, pitääpä pyytää pomolta siirtoa vanhusyksikköön. Vakavasti puhuen olen miettinyt, että todennäköisesti kolmannes elämästä on vielä jäljellä.

Vierailija
67/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä samansuuntaiset mietteet. En ymmärrä miten selviän esim syksyisin lehtien 🍁 pois viemisestä. En ymmärrä juurikaan mitään öljylämmityksestä. Kerrostalossa on helppoa kun voi soittaa huoltoyhtiöön.

Kauppaan on puolen tunnin kävelymatka. Kauppakeskukseen kestää noin tunti.

Lehdille rakennetaan puutarhakomposti pihan laitaan. Tai ne voi silputa ruohonleikkurilla, jotta pihan ravinnetasapaino säilyy. Öljylämmitys kannattaa pikaisesti vaihtaa muuhun vaihtoehtoon.

Sen sijaan kaikenlaista muuta isojen esineiden kuskausta omakotiasujalla riittää: ruohonleikkurin vieminen huoltoon, kaikenlaista puutarhaan liittyvää roudausta kuten bokashipönttöä tai multasäkkiä. Torista tekee edullisia kalustelöytöjä ym. jotka yleensä on itse noudettava. Sinnikäs voi toki järjestää kuljetukset kaikelle.

Ei minun autooni kalustelöydöt mahdu, ei ole koukkua eikä peräkärryäkään, vaikka asun omakotitalossa. Mutta paikkakunnalla on kuljetuspalvelu. Se tuo alle satasella parinsadan kilometrin päässä olevasta kaupungista 1-2 lavaa tavaraa tuohon pihalle. Ei olisi järkeä lähteä itse hakemaan.

Vierailija
68/68 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin omakotitalossa jonka vanhempieni kuoltua lunastin itselleni ja maksoin sisaruksille osuutensa.  Ison kaupungin keskustaan on noin kolme kilometriä, kauppoja ympäristössä. Kahdellakin bussilla pääsee lähelle. molemmat ajaa hieman eri reittiä mutta keskustasta lähtevät.

Kaikki on lähellä, autoa en tarvitsisi mihinkään enkä sitä kyllä juurikaan käytäkään. Kävelen kaikki matkat jotka jäävät alle 5 kilometrin ja jos kantamuksia ei ole. Tässä olen asunut nyt parikymmentä vuotta, olen 67-vuotias nainen ja yksin elän. 

Pihahommat hoidan itse, mitä remonttia tai muuta tulee, tilaan remonttimiehen tai sitten joku nuorempi suvusta tulee auttamaan. Ammatitaitoa vaativat työt tietysti ammattilaisille.

Peltikatto laitettiin tiilikaton tilalle kun tänne muutin.  Sitä olivat tekemässä siskojen miehet  ja pari muuta sukulaista.  Tämä on syntymäkotini ja tästä maailmalle lähdin. Nyt sitten takaisin juurillani. Isompi remontti tehtiin ja lisäsiipi rakennettiin johon autotalli sekä uudet saunatilat. Huoneissa hieman muutoksia myös, mm. yläkerrran rappu käännettiin sisäeteiseen, ennen sitä johti välieteiseen. 

Minulla on myös hyvät välit naapureihin ja sieltäkin auttavaa kättä saa jos tarvitsee.  Olen hyvin tyytyväinen.