Onko ihan kuollut idea muuttaa ok-taloon, kun ei ole autoa?
53-vuotias sinkkunainen.
Kauppa olisi kävelymatkan päässä, n. 1,5 km. Julkinen liikenne on aika heikkoa siellä.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta tuossa iässä alkaa pian tulla terveysongelmia nivelrikkoa sun muuta. Jos todella aiot yksin muuttaa ok-taloon niin miten aiot hoitaa kaiken ilman autoa ja apua jos et pysty itse kantamaan mitään painavaa tai pääse kävelemään kunnolla? Miten hoidat talon työt? Entä riittävätkö rahat kaikkiin kustannuksiin?
Tuossa nyt pari asiaa joita miettisin ensin. Eli vaikka tämänhetkinen tilanne voisi olla toimiva, entäs 5 vuoden tai 10 vuoden saati 15 vuoden jälkeen?
No voihan sen talon myydä, jos tilanne muuttuu. Ei sitä kukaan muukaan tilannetta varmaksi tiedä eteenpäin.
Nyt vähän realismia peliin. Kyllä jokainen tietää ettei kukaan nuorru ikääntyessään.
Miksi ei silti saisi nauttia niistä vuosista omakotitalossa jotka vielä pystyy? Vai vaivaistaloonko pitää jo mennä valmiiksi odottelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hyvät tukiverkot kaiken vähän isomman kuskaamiseen? Miten kuskaat jos teet jotain pihaprojektia, remppaa, viet mattoja pesuun, haet bensaa ruohonleikkuriin, jne
Remontit ei jokavuotisia, rautakaupoilla toimitukset ja hyvin pitkälti tietävät mitä jossakin projektissa tarvitaan.
Matot monesti pestään omassa pihassa, bensaa ei kymmeniä litroja kesässä pala.
Tervetuloa vaan. Naapurissani asuu autoton vanhapoika, täytti 85v ja hyvin pärjää yksin. Leikkaa nurmikkonsa ajoleikkurilla ja pikku valmetilla tekee lumityönsä ilman apuja. Taitaa kerran viikkoon taksilla käydä kaupassa.
Naapuri apuja ei kaipaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla hyvät tukiverkot kaiken vähän isomman kuskaamiseen? Miten kuskaat jos teet jotain pihaprojektia, remppaa, viet mattoja pesuun, haet bensaa ruohonleikkuriin, jne
Minä olen asunut yli 30 vuotta omakotitalossa ilman autoa, tosin alueella, jossa julkinen liikenne pelaa. Ei tuo isojen tavaroiden kuljetus ole koskaan ollut ongelma. Kaupoista saa kyllä tilattua tavaroita kotiintoimituksella. Ja osan olemme tuoneet itse taksilla. Maksaahan se, mutta paljon vähemmän kuin mitä auton hankkiminen ja ylläpitäminen maksaisi. Ei niitä roudattavia tavaroita niin usein ole, jos ruokakauppaostoksia ei lasketa.
Ruokakauppa meillä on kilometrin päässä, ja siellä käy kätevästi polkupyörällä. Minulla on pyörässä etukori, johon mahtuu esim. 8 maitotölkkiä ja niiden päälle vielä vähän tavaraa. Loput sitten reppuun ja tarvittaessa polkupyörän sivulaukkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalossa autoa sen enempää tarvitse kuin kerrostalossakaan.
Olen vähän eri mieltä. Pihan hoitoon tatvitaan usein käyntejä rautakaupassa ja puutarhamyymälässä, multasäkkiä, kasteluletkua ym hakemassa.
Myös talon hoitoon. Eikä ok-taloa ikinä kannata sellaisen ostaa, joka ei osaa sitä huoltaa ja remontoida. Tulee järjettömän kalliiksi teettää kaikki.
Jos osaa huoltaa, omistaa ajokortin ja auton, jolla ne tarvikkeet hakee. 9 litran maalipönttö on painava kantaa.
Ei se omakotitalo juurikaan eroa rivi- tai kerrostalosta. Itse en autottomana muuttaisi huonojen julkisten yhteyksien taakse, vaikka siinä lähellä olisikin ruokakauppa ja apteekki. Vaikka viihdynkin kotona enkä tarvitse paljoa jokapäiväisessä arjessa, niin siitä huolimatta on mukava päästä helposti lähtemään muualle silloin kun on tarve tai vain haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä. Pihan hoitoon tatvitaan usein käyntejä rautakaupassa ja puutarhamyymälässä, multasäkkiä, kasteluletkua ym hakemassa.
Myös talon hoitoon. Eikä ok-taloa ikinä kannata sellaisen ostaa, joka ei osaa sitä huoltaa ja remontoida. Tulee järjettömän kalliiksi teettää kaikki.
Jos osaa huoltaa, omistaa ajokortin ja auton, jolla ne tarvikkeet hakee. 9 litran maalipönttö on painava kantaa.
Sen maalipöntön saa kyllä tilattua halutessaan kotiovelle.
Ei tarvi aitoa, jos asuu alueella mihin rautakaupat ja vastaavat toimittaa eli ei missään saaressa tms. Mutta taitoa tarvii, en minä ainakaan osaa yksin puhdistaa kattoa ja räystäitä syksynlehdistä, värkätä tenän tehnyttä ruohonleikkuria käyttökuntoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta tuossa iässä alkaa pian tulla terveysongelmia nivelrikkoa sun muuta. Jos todella aiot yksin muuttaa ok-taloon niin miten aiot hoitaa kaiken ilman autoa ja apua jos et pysty itse kantamaan mitään painavaa tai pääse kävelemään kunnolla? Miten hoidat talon työt? Entä riittävätkö rahat kaikkiin kustannuksiin?
Tuossa nyt pari asiaa joita miettisin ensin. Eli vaikka tämänhetkinen tilanne voisi olla toimiva, entäs 5 vuoden tai 10 vuoden saati 15 vuoden jälkeen?
Näin on. Parempi juhlia jo viiskymppiset vaivaistalolla niin ei tule yllätyksiä. 55v alkaa jo täys rampa olemaan. Kuuskymppisenä yleensä jo kuoleman kielissä.
Ei välttämättä. Anoppi 82v. kävelee, pyöräilee, marjastaa ja käy suunnistamassa. Nyt parantelee sairaalassa fillarilenkin haaveria, kun pihasta tullut auto törmäsi ja rusikoi.
Joo, kaikki on on aika tosi hyvässä kunnossa kunnes eivät enää ole.
Ei ihan niinkään. On yksilöllistä missä kunnossa on.
Ei kuitenkaan, että kaikki ovat joko hyvässä kunnossa tai toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen maalipöntön saa kyllä tilattua halutessaan kotiovelle.[/quote
Niinpä. Eikä se 9 litran maalipönttö ole sen helpompi kuskata kerrostalossakaan. Vai eikö rivi tai kerrostalossa koskaan maalata?
Jos kulkeminen jostain syystä käy vaikeaksi, niin esim. nuo kolmipyöräiset sähköskooterit ovat ihan näpsäkän näköisiä .
Kyllä pientalossa on paljon sellaista kuljetettavaa mihin auto on kuitenkin tarpeen. Olisit stten yhden ruokakaupan varassa, ja sinnekkin kävellen 3 km edestakaisin. Yleensä pientaloalueella perheissä on 2 autoa. Kyytiä on turha ruinata, on se bensa ja autonpito niin kallista. Jos se ainoa bussikin lakkaa kulkemasta. Ainakin rivitalo on helpompi myydä pois jos on pakko.
Olen 59-vuotias autoton sinkkunainen, ja käyn vaivatta kaupassa kahden kilometrin päässä. Yleensä kävellen, joskus pyörällä.
Asun kylläkin kaupunkikerrostalossa, ja myönnän, että voi olla eri asia kävellä kauppaan landella maantien laitaa rekkojen sujahdellessa ohi kahdeksaakymppiä kuin minun hyvin hoidettua rauhallista kevyen liikenteen väylää pitkin.
Noin muuten niin taksikin on keksitty, ja jossakin ne voivat vielä jopa toimia, kaikista berneröinneistä huolimatta. Taksilla ajelee aika pitkät matkat sillä rahalla mikä auton ylläpitoon menee. Jos sopii, saa kuljetettua myös tavaroita, esim. ketjussa mainittuja pihatöihin tarvittavia. Rautakaupoilla ym. voi olla myös kotiinkuljetuspalveluita, eli kaikkea ei tarvitse roudata itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa nuo kauppareissut fillarilla hoituu kun on noin lyhyt matka.
Mutta kun nykyisin oletuksena että vähintään kerran päivässä on kaupassa käytävä että säilyy hengissä.
Kolme kilometriä kävelyä päivässä ei vielä ole matka eikä mikään. Ja helpommalla kaupassa käynneistä kävelijä niin selviääkin, että ei edes yritä roudata koko viikon ostoksia kerralla, vaan vähän joka päivä.
Puhumattakaan siitä, jos käyttää polkupyörää.
Ei kannata puhua jostain vaivaistaloista. Ei sellasia ole ollut pitkään aikaan. Vanhusten hoitopaikat ovat hienoa hotellitasoa. Jokaisella oma huone, ysiön kokoisella kylpyhuoneella. Täyshoito, hyvää ruokaa, välipalat , kahvit, yöpalaakin saa jos haluaa. Ilmastoidut huoneet, vain suurtuloiset maksaa, muut ovat kunnan hoidossa. Onko sekään oikein, mutta näin se on. Ja useimmat 85 vuotiaat tarvitsevat paljon apua.Joku ARA rajoitus on, heille siis er ikodit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pientalossa on paljon sellaista kuljetettavaa mihin auto on kuitenkin tarpeen. Olisit stten yhden ruokakaupan varassa, ja sinnekkin kävellen 3 km edestakaisin. Yleensä pientaloalueella perheissä on 2 autoa. Kyytiä on turha ruinata, on se bensa ja autonpito niin kallista. Jos se ainoa bussikin lakkaa kulkemasta. Ainakin rivitalo on helpompi myydä pois jos on pakko.
Täällä pikku kylällä ainakin nopeammin löytyy ostaja saman hintaluokan taloille kun rivitalon pätkille, saatikka kerrostalo asunnot.
No ei tuossa ole mitään ongelmaa. Kaiken saa tarvittaessa tilattua kotiovelle, kauppahan on aivan vieressä ja julkisetkin kulkevat edes joskus.
Itse tarvitsen autoa työn ja koirien takia, mutta ilman niitä pärjäisin pelkällä
polkupyörällä kotiinkuljetuksia ja taksia hyödyntämällä. Kauppaan on viisi kilometriä ja julkiset eivät kulje lainkaan. Nytkin tilaan remonttitarvikkeet ja puutarhan tarpeet kotiinkuljetuksella, ei siihen omaa autoa tarvita, eikä se aina edes ole sopiva vaihtoehto. Aivan kaikkeen saa kyllä ostettua apua, jos ei itse pysty, jaksa tai halua.
Itse olen hommaamassa rivitaloasuntoa juurikin siitä syystä, että en ole mikään kätevä käsistäni. Ja rivarit sijaitsee useimmiten palveluiden lähellä. Enkä myöskään haluaisi hommata autoa.
Jos tarvitsisi hommata jotain suurempaa, mitä ei linja-auton kyydissä pysty kuljettamaan, pyytäisin joltain tutulta kyydin tai tilaisin kotiinkuljetuksella.
Siinähän se kunto juuri pysyy yllä kun kävelee ja pyöräilee kauppaan ja hoitaa pihaa.