Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan kuollut idea muuttaa ok-taloon, kun ei ole autoa?

Vierailija
03.07.2022 |

53-vuotias sinkkunainen.
Kauppa olisi kävelymatkan päässä, n. 1,5 km. Julkinen liikenne on aika heikkoa siellä.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta tuossa iässä alkaa pian tulla terveysongelmia nivelrikkoa sun muuta. Jos todella aiot yksin muuttaa ok-taloon niin miten aiot hoitaa kaiken ilman autoa ja apua jos et pysty itse kantamaan mitään painavaa tai pääse kävelemään kunnolla? Miten hoidat talon työt? Entä riittävätkö rahat kaikkiin kustannuksiin?

Tuossa nyt pari asiaa joita miettisin ensin. Eli vaikka tämänhetkinen tilanne voisi olla toimiva, entäs 5 vuoden tai 10 vuoden saati 15 vuoden jälkeen?

No eiköhän 10 tai 15 vuoden jälkeen voi muuttaa uudelleen jos tilanne sitä vaatii?

Vierailija
22/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa nuo kauppareissut fillarilla hoituu kun on noin lyhyt matka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun nykyisin oletuksena että vähintään kerran päivässä on kaupassa käytävä että säilyy hengissä.

Vierailija
24/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä samansuuntaiset mietteet. En ymmärrä miten selviän esim syksyisin lehtien 🍁 pois viemisestä. En ymmärrä juurikaan mitään öljylämmityksestä. Kerrostalossa on helppoa kun voi soittaa huoltoyhtiöön.

Kauppaan on puolen tunnin kävelymatka. Kauppakeskukseen kestää noin tunti.

Älä nyt mitään öljylämmitystaloa hanki!

Vierailija
25/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun nykyisin oletuksena että vähintään kerran päivässä on kaupassa käytävä että säilyy hengissä.

Nii no sen yhteensä 3km matkan voi helposti kulkea vaikka joka päivä jos on tarvetta.

Vierailija
26/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä samansuuntaiset mietteet. En ymmärrä miten selviän esim syksyisin lehtien 🍁 pois viemisestä. En ymmärrä juurikaan mitään öljylämmityksestä. Kerrostalossa on helppoa kun voi soittaa huoltoyhtiöön.

Kauppaan on puolen tunnin kävelymatka. Kauppakeskukseen kestää noin tunti.

Ikäni asunut ok-talossa enkä lehtiä ole kuskannut erikseen mihinkään. Öljyä olen talossa tarvinnut vain oven saranoihin.

Vierailija
27/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, vaikea sitä on etukäteen tietää. Osta sellainen talo, minkä saat helposti myytyä arvonsa säilyttäen, jos tulet katumapäälle.

Vierailija
28/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on, kenellä ei.

Vierailija
29/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole. Itse tiedät parhaiten minkälainen kauppamatka sinulle sopii ilman autoa ja minkälaiset julkiset yhteydet tarvitset. Sama se asutko kerrostalossa, rivitalossa vai omakotitalossa.

Vierailija
30/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuttaisin sinne kylälle. Itseasiassa heti muuttaisin jos vaan keksisin sellaisen kivan pienen kylän Uudeltamaalta.

Vierailija
31/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoat saa nykyään tosi helposti kotiinkuljetuksella lähes kaikkialle. Posti tuo postit, taksit kulkee...

En olisi huolissani jos kauppa ym palvelut ei tuon kauempana.

Vierailija
32/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla hyvät tukiverkot kaiken vähän isomman kuskaamiseen? Miten kuskaat jos teet jotain pihaprojektia, remppaa, viet mattoja pesuun, haet bensaa ruohonleikkuriin, jne

Vierailija
33/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla hyvät tukiverkot kaiken vähän isomman kuskaamiseen? Miten kuskaat jos teet jotain pihaprojektia, remppaa, viet mattoja pesuun, haet bensaa ruohonleikkuriin, jne

Järjestelykysymys. Pitää ne matot pestä kerrostalossakin, ja ruohonleikkuri voi olla sähköllä toimiva. Tekee sellaista pihaprojektia mihin rahkeet riittää. Netistä voi tilata kotiinkuljetuksella melkein mitä vain.

Vierailija
34/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän ennen mentihin pitkiäkin matkoja kävellen ja pyörällä

Vierailija
35/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amazonista saa ostettua talvirenkaat sähköpotkulautaan.

Vierailija
36/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta tuossa iässä alkaa pian tulla terveysongelmia nivelrikkoa sun muuta. Jos todella aiot yksin muuttaa ok-taloon niin miten aiot hoitaa kaiken ilman autoa ja apua jos et pysty itse kantamaan mitään painavaa tai pääse kävelemään kunnolla? Miten hoidat talon työt? Entä riittävätkö rahat kaikkiin kustannuksiin?

Tuossa nyt pari asiaa joita miettisin ensin. Eli vaikka tämänhetkinen tilanne voisi olla toimiva, entäs 5 vuoden tai 10 vuoden saati 15 vuoden jälkeen?

No voihan sen talon myydä, jos tilanne muuttuu. Ei sitä kukaan muukaan tilannetta varmaksi tiedä eteenpäin.

Nyt vähän realismia peliin. Kyllä jokainen tietää ettei kukaan nuorru ikääntyessään.

Vierailija
37/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Parempi juhlia jo viiskymppiset vaivaistalolla niin ei tule yllätyksiä. 55v alkaa jo täys rampa olemaan. Kuuskymppisenä yleensä jo kuoleman kielissä.

Ei välttämättä. Anoppi 82v. kävelee, pyöräilee, marjastaa ja käy suunnistamassa. Nyt parantelee sairaalassa fillarilenkin haaveria, kun pihasta tullut auto törmäsi ja rusikoi.

Vierailija
38/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän 10 tai 15 vuoden jälkeen voi muuttaa uudelleen jos tilanne sitä vaatii?

Se ei aina tule olemaan niin helppoa. Jos syynä muuttoon on toimintakyvyn aleneminen, sitten se voi vaikuttaa siihenkin että asunnon myyminen voi itse voi olla vaikeaa. Voi olla että on niin kiintynyt paikkaan, ettei halua muuttaa pois. Tai asunto on sellaisessa kunnossa ja paikassa, ettei se vaan myy ja jos myy ei saa omiaan pois siitä eli vaikea hankkia uusi asunto tilalle.

Itse miettisin yli 50-vuotiaana yksineläjänä kestävämmän ratkaisun.

Vierailija
39/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalossa autoa sen enempää tarvitse kuin kerrostalossakaan.

Olen vähän eri mieltä. Pihan hoitoon tatvitaan usein käyntejä rautakaupassa ja puutarhamyymälässä, multasäkkiä, kasteluletkua ym hakemassa.

No ei tuolla nyt kovin usein tarvitse käydä. Jos on vaikka joku jolta voi muutaman kerran vuodessa saada kyydin. Tai mennä taksilla.

Teillä on niin paljon kaikkea valmiiksi, kun olette asuttaneet okt kauan, tai et huomaa kuinka usein tulee autossa kuljetettua kaikkea muuta kuin ruokaa. Itse olen autoton ja olen tilannut kotiinkuljetuksella mm. sähköpattereita ja tuulettimia, koska noita ei ole hauska kuljettaa bussissa.

Vierailija
40/68 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Parempi juhlia jo viiskymppiset vaivaistalolla niin ei tule yllätyksiä. 55v alkaa jo täys rampa olemaan. Kuuskymppisenä yleensä jo kuoleman kielissä.

Ei välttämättä. Anoppi 82v. kävelee, pyöräilee, marjastaa ja käy suunnistamassa. Nyt parantelee sairaalassa fillarilenkin haaveria, kun pihasta tullut auto törmäsi ja rusikoi.

Joo, kaikki on on aika tosi hyvässä kunnossa kunnes eivät enää ole.