Raha-asiat ahdistaa!
Nettotuloni n.1800e/kk, on vakityö. Nyt kuitenkin alkanut järjetön ahdisus veloista. Minulla on kaiken kaikkiaan 10 000e aivan tyhjänpäiväistä velkaa :/ Missähän ajassa olisi realistista olla täysin velaton? Muita kuluja asuminen n.400e/kk, puhelin/netti 60e, sitten sähkölasku vaihtelee ja vakuutusmaksut n. 300e vuodessa.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Ainiin yksi positiivinen juttu pääsi unohtamaan, saan veronpalautuksia tuhat euroa! Nämä olen päättänyt jo aiemmin samantien laittaa velkojen lyhennykseen :)
Ap
Korjaa veroprosenttisi, niin sillä saat vajaan satkun lisää kuukaudessa.
Ja mitä palkkaan tulee, niin mielestäni sinulla on hyvä palkka, eläisin tuolla rahalla hulppeeta elämää, sorry offtopic :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista työtä teet tällä hetkellä? Mikä koulutus sinulla on? Onko sinulla mitään erityisiä harrastuksia ja taitoja, joiden avulla voisi freelancerina saada lisää rahaa (esim. piirtäminen, kirjoittaminen, valokuvaaminen...)?
Teen asiakaspalvelua, työni pääosin päätetyötä.
-Ap
Jos sinulla on paljon asiakaspalvelukokemusta, miksi et selvitä työnantajasi kanssa mahdollisuuksiasi päästä esimieshommiin. Paikasta riippuen hän voi esim. lähettää sut jollekin kurssille, joilla opetetaan noita taitoja.
Vaikka velat saattaa ahdistaa, niin oot aika onnellisessa asemassa, että sulla on suhteellisen vähän velkaa. Kymppitonni on toki iso raha, mutta isolla osalla suomalaisia on satojen tuhansien asuntolainoja alla, eikä niitäkään moni stressaa. säännöllisellä maksuaikataululla maksat velat pois nopeasti.
Sulla on myös tosi halvat asumiskulut, niin ne auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Määritä ensin minkä verran sulla saa mennä kuukauden kuluihin ja minkä verran maksat lainaa pois. Voiko mies tulla yhteisissä kuluissa vähän vastaan? Sitten maksa laina aina heti kun saat palkan ja loppukuu on vain selvittävä niillä, mitä jää.
Jos pystyt lyhentämään lainaa 834€/kk, kymppitonnin maksuun menee vuosi
Jos 417€/kk, kymppitonni kertyy kahdessa vuodessa.
Noissa laskelmissa ei ole otettu huomioon noita 10% korkoja. Vaikka maksaisi noin paljon kuussa niin menee siihen korkojen takia pidempi aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määritä ensin minkä verran sulla saa mennä kuukauden kuluihin ja minkä verran maksat lainaa pois. Voiko mies tulla yhteisissä kuluissa vähän vastaan? Sitten maksa laina aina heti kun saat palkan ja loppukuu on vain selvittävä niillä, mitä jää.
Noissa laskelmissa ei ole otettu huomioon noita 10% korkoja. Vaikka maksaisi noin paljon kuussa niin menee siihen korkojen takia pidempi aika.
Totta, korot päälle. Mutta pointtina siis oli, että ap:n kannattaa tehdä itselleen kuukausibudjetti ja pysyä siinä. Siihen auttaa se, että maksaa lainaa pois ENSIN eli heti, kun rahat on tilillä. Vaikka tuo aika heittää kun korot ei ole mukana laskuissa, saa tuosta ehkä vähän mittakaavasta kiinni. ja luonnollisesti mitä enemmän on valmis irrottamaan maksuun nyt, sitä nopeammin laina tulee lyhennettyä.
Velat tuli hetkessä ja sitten takasinmaksun kanssa onkin , että ohhoh meneepäs kauan. Tyhmästä päästä kärsii..
Vierailija kirjoitti:
Karsimalla menoja ja tekemällä enemmän töitä, varsinkin jos olet lapseton. Itse teen vuorotyötä ja pelkästään ylitöillä olen 6 kuukaudessa tienannut 11 000€. En tarkoita nyt aloittajaa, mutta olen huomannut että monet ketkä valittaa rahan vähyydestä, eivät kuitenkaan jaksa/viitsi/halua tikkua ristiin laittaa että sitä rahaa olisi enemmän. Ahkeruus yleensä lopulta palkitaan. Tsemppiä aloittajalle.
Tämä, tosin itselläni on toisella huoltajalla asuva lapsi, isompi vuokra ja auto (joka kohta maksettu). Nettotulot pyörii ap:n nettotuloissa molemmin puolin, vakityö& vuorotyö, mutta olen miettinyt toisen työn ottamista silloin tällöin.
Itsellä nyt nimenomaan kova tsemppi päällä ja olen valmis ahertamaan, että velat tulee kuitattua. Enkä koskaan enää halua joutua tähän tilanteeseen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sentään yhden muutoksen tässä parin vuoden sisään tehnyt ja pienen puskurin saanut säästöön, summa on alle 2000e, mutta olen ylpeä itsestäni, että minä olen saanut sivuun. (Näitä en velkoihin halua käyttää, ovat tilillä, joka pitäisi purkaa käyttöä varten) Tulee hieman turvallisempi olo kun vähän rahaa jemmassa.
Ap
Kaikista typerintä on pitää 0-korkoisella tilillä tuollaista summaa jos on iso määrä kallista kulutusluottoa. Se mikä merkitsee on se kassavirta, ja korot ovat negatiivista kassavirtaa. Eli käytännössä maksat tuosta 2000 euron puskurista kalleimman luottosi prosentin mukaista hintaa. Esim jos sinulla on 15 % korkoista lainaa (ei harvinainen esim luottokorttikorossa) tuo 2000 euron puskuri maksaa sinulle kuukaudessa noin 25 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sentään yhden muutoksen tässä parin vuoden sisään tehnyt ja pienen puskurin saanut säästöön, summa on alle 2000e, mutta olen ylpeä itsestäni, että minä olen saanut sivuun. (Näitä en velkoihin halua käyttää, ovat tilillä, joka pitäisi purkaa käyttöä varten) Tulee hieman turvallisempi olo kun vähän rahaa jemmassa.
Ap
Kaikista typerintä on pitää 0-korkoisella tilillä tuollaista summaa jos on iso määrä kallista kulutusluottoa. Se mikä merkitsee on se kassavirta, ja korot ovat negatiivista kassavirtaa. Eli käytännössä maksat tuosta 2000 euron puskurista kalleimman luottosi prosentin mukaista hintaa. Esim jos sinulla on 15 % korkoista lainaa (ei harvinainen esim luottokorttikorossa) tuo 2000 euron puskuri maksaa sinulle kuukaudessa noin 25 €.
Tämä "puskuri" on asuntosäästöä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin oppia hallitsemaan talouttani ja tässä iässä pitäisikin, mutta tätä osa-aluetta en hallitse.
-Ap
Muutama neuvo:
Avaa pari uutta pankkitiliä, yksi niistä on lainanmaksutili, toinen pitkäaikaiseen säästämiseen. Palkkapäivänä maksa kaikki mahdolliset laskut pois ja jätä käyttötilille sen verran kuin välttämättömään tarvitset ja esim. satanen ylimääräistä.
Säästötilille laitat 5 % tuloista ja loput lainatilille. Tavoitteena on, että viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää sama summa on edelleen lainatilillä ja voit lyhentää sillä lainaa. Jos tulee joku yllättävä meno, voit ottaa lainatililtä rahaa. Mielummin näin, kuin että tekisit uutta velkaa. Mutta menon pitää olla oikeasti yllättävä.
Maksa kaikki kortilla ja seuraa verkkopankkia päivittäin. Käyttötilillä olevalla pitäisi pärjätä. Lainatilillä olevat rahat olet jo käyttänyt joskus aiemmin, niitä ei ole olemassa.
Suosittelen myös toisen työn hankkimista. Mieti itse onko sinulle motivoivampaa maksaa keikkatöillä lainaa nopeammin pois vai esim. käyttää ne rahat ylimääräiseen kivaan. Jos vakityön tuloilla saa kohtuullisessa ajassa lyhennettyä lainan pois, niin voi olla että projektia jaksaa paremmin, kun keikkatyön ansioista voi kuitenkin matkustaa tms.
Jos rahaa on kulunut vaatteisiin, kenkiin, kosmetiikkaan jne. kannattaa myös pohtia, mihin tarpeeseen olet ostanut. Tekeekö shoppailu onnelliseksi?Olisiko joku muu tapa palkita/lohduttaa/piristää joka ei olisi niin raskasta budjetille?
Kerro YKSIKIN syy miksi rahaa pitäisi kuukausi makuuttaa tilillä 0-korolla ja pitää korkeampaa pääomaa lainoissa joista juoksee korko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Siltikin se on typerää pitää säästössä jos sinulla on kallita luottoja. ne tulevat korot rasittavat talouttasi enemän. Ensin kalliit luotot pois ja vasta sitten säästämään. Aina pitää tarkastella sen omaisuuden (tai velan) kokonaiskustannus tai tuotto. Sinun tapauksessasi se 2000 euron "asuntosäästö" maksaa kuukausittain sinulle noin 17 euroa. Siis 17 euroa JOKA KUUKAUSI kun sinulla on se 10 % velka jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Siltikin se on typerää pitää säästössä jos sinulla on kallita luottoja. ne tulevat korot rasittavat talouttasi enemän. Ensin kalliit luotot pois ja vasta sitten säästämään. Aina pitää tarkastella sen omaisuuden (tai velan) kokonaiskustannus tai tuotto. Sinun tapauksessasi se 2000 euron "asuntosäästö" maksaa kuukausittain sinulle noin 17 euroa. Siis 17 euroa JOKA KUUKAUSI kun sinulla on se 10 % velka jäljellä.
Kyllähän tämä on totta.
Alotin säästämisen ennenkun talous meni aivan kuralle. Tuo tili pitäisi purkaa nyt jos niihin rahoihin haluan koskea, enkä tiedä saako sellaista uudestaan auki.
Sain nyt alkuun oman alan lisätöitä ainakin tämän kuun ajaksi, eli joitakin extra euroja tulossa velan lyhentämiseen :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mietin kannattaisiko tuo tili lopettaa ja aloittaa sitten uusiksi kun parempi tilanne..
Ap