Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat ahdistaa!

N35
03.07.2022 |

Nettotuloni n.1800e/kk, on vakityö. Nyt kuitenkin alkanut järjetön ahdisus veloista. Minulla on kaiken kaikkiaan 10 000e aivan tyhjänpäiväistä velkaa :/ Missähän ajassa olisi realistista olla täysin velaton? Muita kuluja asuminen n.400e/kk, puhelin/netti 60e, sitten sähkölasku vaihtelee ja vakuutusmaksut n. 300e vuodessa.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia hallitsemaan talouttani ja tässä iässä pitäisikin, mutta tätä osa-aluetta en hallitse.

-Ap

No mutta hyvin sulla on kontrolli rahasta kun velkaa ei ole tuota enempää, kymmenen tonttua ei ole juurikaan mitään varsinkin kun sinulla on säännöllinen palkka.

Älä nyt tuollaista kirjoita, mikä ei pidä paikkaansa. Ap ei edes kerro miksi lainaa on ottanut. Vuokraosuuskin pieni ja jakaa laskut miehen kanssa niin ei kovin hyvin raha-asiat ole. Itsekin myöntää ettei tiedä mihin rahat menee.

Velkaa on syntynyt kun olin masentunut enkä jaksanut huolehtia arjen pyörittämisestä, elin yli varojeni. Nyt tilanteeni on paranemaan päin, mutta huonot rahankulutus tottumukset jäänyt.

-ap

Vierailija
42/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia hallitsemaan talouttani ja tässä iässä pitäisikin, mutta tätä osa-aluetta en hallitse.

-Ap

Se pitää opetella ihan kuin uiminen tai leipominen. Kirjanpito on ehdoton siihen, että tietää mihin rahat menee. Martoilla on hyvä Excel heidän nettisivuillaan tai ruutuvihkokin käy. Alussa vaatii vähän vaivaa, mutta kannattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ja on todella mielenkiintoista ja silmiä avaavaa käydä pikkutarkasti läpi kulujaan vaikkei talousongelmia olisikaan. Ruokakaupan kuiteista saattaa paljastua totuuksia kuinka paljon tulee mätettyä herkkuja 🤭

Vierailija
44/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ja on todella mielenkiintoista ja silmiä avaavaa käydä pikkutarkasti läpi kulujaan vaikkei talousongelmia olisikaan. Ruokakaupan kuiteista saattaa paljastua totuuksia kuinka paljon tulee mätettyä herkkuja 🤭

Tämä myös yksi ikävä masennukseni lieveilmiö oli. Lohdutin itseäni ruoalla tai toisin sanoen paskamätöllä, ällöttää oma kroppakin tällä hetkellä :(

AP

Vierailija
45/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään yhden muutoksen tässä parin vuoden sisään tehnyt ja pienen puskurin saanut säästöön, summa on alle 2000e, mutta olen ylpeä itsestäni, että minä olen saanut sivuun. (Näitä en velkoihin halua käyttää, ovat tilillä, joka pitäisi purkaa käyttöä varten) Tulee hieman turvallisempi olo kun vähän rahaa jemmassa.

Ap

Vierailija
46/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei kannata ahdistua. Tuo on vielä pieni summa, kyllä se säästää pois. Ei kannata kuitenkaan vetää omaa taloutta liian kireälle, mutta joka kuussa lyhentää joku kohtuullinen summa säännöllisesti. Kyllä se velka tulee maksettua.

Kuten joku ehdotti on Excelin käyttö hyvä apukeino. Jos se ei onnistu, sitten vaikka ruutupaperille rupeat tekemään joka kuukauden budjetin. Siitä näkee aika hyvin mihin rahat menee ja mistä voi nipistää. Rahankäytön näkeminen konkreettisesti paperilla (käytä värikyniä yms. asioiden hahmottamiseen) opettaa paljon.

Kun asumiskulut ovat noin pienet, niin sulla on hyvät mahikset.

Nyt tuntuu että sun ongelmana ei ole niinkään se, ettei rahaa riittäisi, vaan se, että liität rahankäyttöön voimakkaita negatiivisia tunteita kuten häpeää ja ahdistusta. Koita päästä niistä tunteista eroon, pura niitä jollain muulla tavalla, ja koita suhtautua rahankäyttön ja velanmaksuun käytännöllisesti ja neutraalisti, osana rutiinia.

Sössin itse paljon sinua pahemmin asiani nuorena, velkaa oli enemmän kuin sinulla, korkoa koron päälle. Se harmitti ja hävetti, mutta päätin vihdoin ottaa lusikan pieneen kätöseeni ja rupesin makselemaan sitä takaisin. Vuosia se oli osa rutiinia, en edes enää ajatellut asiaa, mutta kyllä kun se viimeinen maksu lähti, oli aivan ihanaa olla velaton.

Vierailija
47/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ei kannata ahdistua. Tuo on vielä pieni summa, kyllä se säästää pois. Ei kannata kuitenkaan vetää omaa taloutta liian kireälle, mutta joka kuussa lyhentää joku kohtuullinen summa säännöllisesti. Kyllä se velka tulee maksettua.

Kuten joku ehdotti on Excelin käyttö hyvä apukeino. Jos se ei onnistu, sitten vaikka ruutupaperille rupeat tekemään joka kuukauden budjetin. Siitä näkee aika hyvin mihin rahat menee ja mistä voi nipistää. Rahankäytön näkeminen konkreettisesti paperilla (käytä värikyniä yms. asioiden hahmottamiseen) opettaa paljon.

Nyt tuntuu että sun ongelmana ei ole niinkään se, ettei rahaa riittäisi, vaan se, että liität rahankäyttöön voimakkaita negatiivisia tunteita kuten häpeää ja ahdistusta. Koita päästä niistä tunteista eroon, pura niitä jollain muulla tavalla, ja koita suhtautua rahankäyttön ja velanmaksuun käytännöllisesti ja neutraalisti, osana rutiinia.

Sössin itse paljon sinua pahemmin asiani nuorena, velkaa oli enemmän kuin sinulla, korkoa koron päälle. Se harmitti ja hävetti, mutta päätin vihdoin ottaa lusikan pieneen kätöseeni ja rupesin makselemaan sitä takaisin. Vuosia se oli osa rutiinia, en edes enää ajatellut asiaa, mutta kyllä kun se viimeinen maksu lähti, oli aivan ihanaa olla velaton.

Kiva kuulla, että olet onnistunut :) Usein velkoja hoidellutkin rutiinilla, mutta välillä iskee tunne, että jumalauta loppuuko nämä ikinä!

Vierailija
48/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään yhden muutoksen tässä parin vuoden sisään tehnyt ja pienen puskurin saanut säästöön, summa on alle 2000e, mutta olen ylpeä itsestäni, että minä olen saanut sivuun. (Näitä en velkoihin halua käyttää, ovat tilillä, joka pitäisi purkaa käyttöä varten) Tulee hieman turvallisempi olo kun vähän rahaa jemmassa.

Ap

Hyvä, kivan kokoinen säästö sukanvarressa. Voisiko ajatella, että säästäisit kuukaudessa 100-150 lisää ja keräisit loppulainan kuittaukseen  tarvittaman summan. Tuolla säästöllä/kk ei varmaankaan olisi juurikaan merkitystä elintasoosi mihinkä olet tottunut. Hidasta on mutta toimii, jos speksit pysyy suht samana. Tsemppiä!

Vierailija
49/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä, kivan kokoinen säästö sukanvarressa. Voisiko ajatella, että säästäisit kuukaudessa 100-150 lisää ja keräisit loppulainan kuittaukseen  tarvittaman summan. Tuolla säästöllä/kk ei varmaankaan olisi juurikaan merkitystä elintasoosi mihinkä olet tottunut. Hidasta on mutta toimii, jos speksit pysyy suht samana. Tsemppiä!

Täytyy parantaa rahan käyttötapoja niin varmasti onnistuu. Liikaa tullut herkuteltua/juotua viinejä/syötyä ulkona. Olo on tukala ja rahaa palanut..

Ap

Vierailija
50/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täytyy parantaa rahan käyttötapoja niin varmasti onnistuu. Liikaa tullut herkuteltua/juotua viinejä/syötyä ulkona. Olo on tukala ja rahaa palanut..

Ap

Jep. Kulut minimiin näillä aloittaen, opettele tekemään kotiruokaa, vähennä alkoholin käyttöä ja lopeta röökaaminen. Alle vuodessa velasta eroon näillä simppeleillä ohjeilla.

Vierailija
51/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin ulosottoon 10 tuhatta kahdessa vuodessa. Palkkani oli 1600 netto. Sinulla ei ole mitään hätää, jos viilaat edes puolet turhista herkkukuluista pois. Selvitä kk aikana joka euron kohtalo vaikka ruutuvihkoon niin tiedät mistä turhuuksista on helpointa niistää. Kun olet maksanut velan aloitat säästämisen samalla tai vähän pienemmällä kk erällä.

Vierailija
52/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että olet onnistunut :) Usein velkoja hoidellutkin rutiinilla, mutta välillä iskee tunne, että jumalauta loppuuko nämä ikinä!

Sitkeys on valttia velkojenmaksussa. Pitää vaan olla ajattelematta asiaa ja toimia.

Olen huomannut että veloissa oleminen herättää meissä voimakkaita negatiivisia tunteita.

Mulla oli ikävä tunne siitä kun olin sössinyt asiani, mutta heti kun sovin velan takaisinmaksamisesta, minulta hävisi nuo itsesyytökset ja häpeän tunteet. Olin ottanut vastuuni ja hoidin asian, joten yritin olla ajattelematta sitä sen enempää tunteillani.

Jotain vanhaa kristillistä hapatusta tuo on ettei saisi olla velkaa. Ennen noin olikin,  velallista ihmistä pidettiin epäluotettavana ja huonona, valtion virkamiehellä esimerkiksi ei saanut olla velkaa.

Nyt kumminkin on täysin normaalia että joka toisella vähintään on asuntovelkaa ja isoja summia. Mutta joku onneton, jolla on pieni kulutusvelka, rypee sitten itsesyytöksissä. Koko talousjärjestelmämme itse asiassa pyörii velanoton varassa.

Mun äidillä oli toi uskonnollinen häpeän kokemus velan käytöstä niin vahvana että jos hän harvoin käytti luottokorttinsa luottoa (eli otti velkaa!) maksaessaan, hänen piti aina selittää kaupan kassalle että miksi hän nyt tässä maksaa luottokortin luotto- eikä debitpuolella. Kun kerran sanoin hänelle, että sun tarvitse sille kassalle kertoa sun raha-asioista yhtään mitään, äiti suuttui hirveästi  -- kai hänelle se selittely oli eräänlaista synninpäästöä :D

Mutta joo surullista miten paljon me ihmiset uhraamme henkisiä voimiamme aivan turhaan rypemiseen kun pelkäämme mitä muut meistä ajattelevat. Se tunteissa vellominen vie hirveästi henkistä energiaa eikä tuota mitään myönteisiä tuloksia. Tuloksia saa sillä että asioita rupeaa hoitamaan.

Vierailija
53/139 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No raha on edes mennyt johonkin kivaan! :D

Eikö olis aika lopettaa siitä murehtiminen. Olet vain ihminen kuten me muutkin. Sitä sattuu ja elämä on.

Vierailija
54/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tullut oikein hyviä vinkkejä! Nyt vaan alettava toimimaan. Veloista vapautumista odotellessa.

Ap

Vierailija
55/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi talousarvio. Tee joka kuukaudeksi taulukko, johon merkitset etukäteen kaikki tiedossa olevat tulot ja menot. Sellaisia taulukoita on valmiina netissä, mutta jos olet kätevä excelin käyttäjä, pian tekaiset sen itse.

Näin näet etukäteen, milloin tulee sellainen kuukausi, että pitää joko säästää etukäteen tai siirtää ajoissa eräpäivää, jos sitä seuraavan kuukauden aikana olisi enemmän varaa maksaa.

ÄLÄ AINAKAAN OTA UUTTA VELKAA! Se olisi pahinta, mitä voisit tehdä ja tuloksena olisi entistä enemmän velkaa. Maksa ensin niitä velkoja enemmän, jotka saisit nopeammin kokonaan pois. Sitten säästäisit kuluissa.

Vierailija
56/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, yllä onkin paljon säästövinkkejä, joten en niitä tarjoa. Kaksi omaa pointtia.

1. On olemassa rahankäytön seurantasovelluksia. Esimerkiksi Takuusäätiön Penno-sovellus. Käytä elämästäsi tunti tähän tutustumiseen. Näet todella nopeasti, mihin rahasi menevät. Tietoisuus siitä auttaa jo itsessään suunnitelemaan tulevaa. https://www.penno.fi/home

2. Viikonlopputöitä.

- Mainosten ja lehtien jakajia tarvitaan aina. etsi alueesi mainostenjakajayhtiö, ja tarjoudu tekemään viikonloppukeikkaa. Palkka ei ole huima, mutta joka sentti on voittoa ja bonuksena kunto paranee.

- Marjanpoiminta. Tarjoudu lähimansikkatilalle tekemään viikonlopputöitä. Jos olet ahkera, voit tienata viikonlopussa paljon. Syksymmällä voit mennä poimimana mustikoita ja puolukoita. Voit myydä ne verovapaasti jos teet omaan piikkiin. Jälleen kerran, palkka ei ole huima, mutta kunto paranee myös.

Esim. Poimi kilo mansikoita, tienaat euron.

https://yle.fi/uutiset/3-9738405

Mitä päätätkin tehdä, muista kohtuus kaikessa. Liika pihistely johtaa repsahtamiseen. Liika pingottaminen tienaamisessa johtaa luovuttamiseen. Löydä tasapaino. Ota vaikka tavoitteeksi pihistellä 10% vaihtuvista menoista (ruoka, huvitukset) ja lisätä tulojasi 10% (lisätyöt). Tämä tekee äkkiä satasia kuukaudessa.

Vierailija
57/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös katsoa, mitä velkoja on ja mitkä niiden korot ovat. Jos esimerkiksi osamaksuja, niin niissä monesti isot korot ja kulut. Kannattaa suunnata maksuvaraa ensin niihin kalleimpiin velkoihin, niin säästät koroissa. 

Vierailija
58/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös katsoa, mitä velkoja on ja mitkä niiden korot ovat. Jos esimerkiksi osamaksuja, niin niissä monesti isot korot ja kulut. Kannattaa suunnata maksuvaraa ensin niihin kalleimpiin velkoihin, niin säästät koroissa. 

Kaikki velkani on pankkiin. On kulutusluotto sekä luottokortti, jota sorrun nimenomaan käyttämään aina enkä pääse veloista.

-ap

Vierailija
59/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin listaat velat paperille ja aloitat ylimääräiset lyhennykset kohdistaen siihen jossa isoin korko, sitten vyöryttää pois laina kerrallaan. Aina kun saat tapettua yhden lainan siirrät lyhennys rahat seuraavan lainan tappamiseen.

Sitten "tiukka päiväbudjetti" esim. 10 euroa päivässä. Enempää ei saa kulua! Ostat vaikka arkijugurttia ja kaadat lorauksen kaurapuuron sekaan (tätä aamu ja iltapalaksi) Sitten lounaaksi halpaa ruokaa, munakkaita ja porkkanaraastetta, iso kattila jauhelihakeittoa jne. Käyt ilta-alessa. Jos rahat loppuu tästä budjetista niin myyt vaikka torissa jotain että saat extrarahaa, tee myös kannustin, vaikka että aina kun velka pienenee seuraavaan tonniin saat budjettiisi "tuhlausrahaa" vaikka 50€. Harkitse lisätyn hankkimista.

Vierailija
60/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Järjetön neuvo. 10 tonnin kulutusluotosta menee helposti jo korkoihin 100e kuussa. Jos ap alkaisi säästää satasen kuussa, tavoitteena kerätä lainan summa säästöön ja maksaa kerralla, menisi maksamiseen kirjaimellisesti ikuisuus.

Kun on korkeakorkoista kulutusluottoa, ei kannata säästöön laittaa senttiäkään, vaan kaikki lyhennyksiin. Jokainen lyhennetty euro vähentää välittömästi korkokuluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi