Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat ahdistaa!

N35
03.07.2022 |

Nettotuloni n.1800e/kk, on vakityö. Nyt kuitenkin alkanut järjetön ahdisus veloista. Minulla on kaiken kaikkiaan 10 000e aivan tyhjänpäiväistä velkaa :/ Missähän ajassa olisi realistista olla täysin velaton? Muita kuluja asuminen n.400e/kk, puhelin/netti 60e, sitten sähkölasku vaihtelee ja vakuutusmaksut n. 300e vuodessa.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sentään yhden muutoksen tässä parin vuoden sisään tehnyt ja pienen puskurin saanut säästöön, summa on alle 2000e, mutta olen ylpeä itsestäni, että minä olen saanut sivuun. (Näitä en velkoihin halua käyttää, ovat tilillä, joka pitäisi purkaa käyttöä varten) Tulee hieman turvallisempi olo kun vähän rahaa jemmassa.

Ap

Hyvä, kivan kokoinen säästö sukanvarressa. Voisiko ajatella, että säästäisit kuukaudessa 100-150 lisää ja keräisit loppulainan kuittaukseen  tarvittaman summan. Tuolla säästöllä/kk ei varmaankaan olisi juurikaan merkitystä elintasoosi mihinkä olet tottunut. Hidasta on mutta toimii, jos speksit pysyy suht samana. Tsemppiä!

Järjetön neuvo. 10 tonnin kulutusluotosta menee helposti jo korkoihin 100e kuussa. Jos ap alkaisi säästää satasen kuussa, tavoitteena kerätä lainan summa säästöön ja maksaa kerralla, menisi maksamiseen kirjaimellisesti ikuisuus.

Kun on korkeakorkoista kulutusluottoa, ei kannata säästöön laittaa senttiäkään, vaan kaikki lyhennyksiin. Jokainen lyhennetty euro vähentää välittömästi korkokuluja.

Joo ei missään nimessä kannata rahoja velan maksuun säästää vaan laittaa suoraan velan lyhentämiseen, tämän ymmärrän. Harmittaa vaan niin julmetusti välillä tämä tilanne, vaikka ajattelen asiat voisi olla huonomminkin. 

-ap

-ap

Vierailija
62/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsimalla menoja ja tekemällä enemmän töitä, varsinkin jos olet lapseton. Itse teen vuorotyötä ja pelkästään ylitöillä olen 6 kuukaudessa tienannut 11 000€. En tarkoita nyt aloittajaa, mutta olen huomannut että monet ketkä valittaa rahan vähyydestä, eivät kuitenkaan jaksa/viitsi/halua tikkua ristiin laittaa että sitä rahaa olisi enemmän. Ahkeruus yleensä lopulta palkitaan. Tsemppiä aloittajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätyön mahdollisuus minulla on viikonloppuisin ja tämän aion nyt toteuttaa. Tuntuu, että tarvitsen selkeän konkreettisen suunnitelman tai muuten aina motivaatio lopahtaa kesken.

Ap

Vierailija
64/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämmöllä Takuusäätiötä.

Itsellä 14 000 eur luottokorttivelka joka nyt lähes kokonaan hoidettu TS:n järjestelylainan ansiosta. Luottotiedot menee maksun ajaksi mutta se ei ole pelkästään huono asia - lisää velkaa ei ole voinut ottaa vaikka vanhasta tottumuksesta sekin on käynyt mielessä matkan varrella.

Odotan päivää kun viimeinen erä on maksettu - ja samalla oppirahat. Voimia ap:lle, asiat järjestyy!

Vierailija
65/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotietojani en haluaisi menettää, koska tiedän se vaikeuttaa esimerkiksi asunnon saantia yms. Luottokortin käyttö pitäisi kyllä lopettaa. 

Vierailija
66/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista on se että asumiskulut on tosi pienet ja ilmeisesti ei ole lapsia elätettävänä. Mulle tuli 10t e mätkyt ja koska tiesin että tulee niin säästin 600e/kk. Mulla on pienemmät tulot kuin sulla ja lapsia joten on vaatinut uhrauksia eli kaikki kulutus minimiin. Nyt vaan lyhennät vaikka 400-500e:lla per kk tuota lainaa.

Vierailija
67/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetointi on tylsää ja kuulostaa työläältä, mutta se on vähän niinkuin pakko tehdä jos oikeasti haluat velasta eroon. Katso vaikka tiliotteet edellisiltä kuukausilta. Tulosta vaikka paperille, ja alleviivaa kaikki ei täysin pakolliset kulut. Saatat luulla ettei niitä ole, mutta tällä tavoin huomaat että kyllä niitä on ja mitä ne ovat. Tee budjetti kuukaudelle ja ala kirjata ylös joka ikinen ostoksesi. Saat aivan varmasti nipistettyä kulutustasi ja laitettua säästetyn rahan velan lyhentämiseen. Jos olet instassa, niin se on nykyään täynnä näitä tilejä joissa ihmiset kertovat miten pääsivät veloista eroon, esim. kolmiokuudelle.

Niin ja korolla on iso merkitys. Kuinka kallista lainaa sinulla on, saisitko kilpailutettua korkoa pienemmäksi?

Vierailija
68/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Budjetointi on tylsää ja kuulostaa työläältä, mutta se on vähän niinkuin pakko tehdä jos oikeasti haluat velasta eroon. Katso vaikka tiliotteet edellisiltä kuukausilta. Tulosta vaikka paperille, ja alleviivaa kaikki ei täysin pakolliset kulut. Saatat luulla ettei niitä ole, mutta tällä tavoin huomaat että kyllä niitä on ja mitä ne ovat. Tee budjetti kuukaudelle ja ala kirjata ylös joka ikinen ostoksesi. Saat aivan varmasti nipistettyä kulutustasi ja laitettua säästetyn rahan velan lyhentämiseen. Jos olet instassa, niin se on nykyään täynnä näitä tilejä joissa ihmiset kertovat miten pääsivät veloista eroon, esim. kolmiokuudelle.

Niin ja korolla on iso merkitys. Kuinka kallista lainaa sinulla on, saisitko kilpailutettua korkoa pienemmäksi?

Lainoja on siis kaksi. Toisessa lainassa korko tällä hetkellä 10.50% ja toisessa 8,48%

Ap

Vierailija
69/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tonhan saa maksettua vuodessa pois jos vaan haluay. Elät luin opiskelija 10kuukautta rli r ruokaan vaan satanen kuussa niin se 800e riittää sulla vuokraan ja elämiseen. Tonni lainaan. Vuosi on todella lyhyt aika kärvistellä ja sit se laina on pois:)

Vierailija
70/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös katsoa, mitä velkoja on ja mitkä niiden korot ovat. Jos esimerkiksi osamaksuja, niin niissä monesti isot korot ja kulut. Kannattaa suunnata maksuvaraa ensin niihin kalleimpiin velkoihin, niin säästät koroissa. 

Kaikki velkani on pankkiin. On kulutusluotto sekä luottokortti, jota sorrun nimenomaan käyttämään aina enkä pääse veloista.

-ap

Saksi se luottokortti nyt ihan ekana roskiin, ettet tee lisää velkaa. Ruuissa helpoin säästää. Opettele tekemään itse ja syö halvinta. Vertaa kaupassa kilohintoja. Netti on turha, netin voi jakaa puhelimesta säästät puolet puhelinlaskustasi. Laita paperille menot ja tulot ja mieti mistä voi tinkiä.

Vierailija
71/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollista maksaa nopeasti pois jos pystyt vähän aikaa kituuttamaan. 700e/kk pitäisi pystyä maksamaan ilman että joutuu syömään pelkkää puuroa. 800e onnistuu jos on valmis vielä askeettisempaan elämään. Eikä tuossakaan nälkää näe, työttömätkin pystyvät elämään samanlaisella kulutuksella vuodesta toiseen. Onneksi asumismenot suht pienet eikä lapsen kuluja maksettavana. Jos maksat 800e/kk niin velan maksamiseen menee noin vuosi.

Vierailija
72/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aikeissa saksia, mutta se luo kuitenkin turvaa, JOS jotain sattuu. Pitäisiköhän kuitenkin poikkasta.

Vierailija
73/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aikeissa saksia, mutta se luo kuitenkin turvaa, JOS jotain sattuu. Pitäisiköhän kuitenkin poikkasta.

On jo sattunut. Olet vaarassa menettää luottotietosi. Poikki vaan. Laita sivuun pari sataa käteistä pahan päivän varalle jos haluat varmuutta.

Vierailija
74/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Sitä kyllä ihan huomaamatta tosiaan on päässyt velkaantumaan. Toisaalta koitan ajatella etten sairaudeltani parempaan sillä hetkellä pystynyt, mutta nyt kun taas kunnossa niin jaksa perehtyä oman talouden kuntoon laittoon, suunta toivottavasti vain ylöspäin :D 

Ap

Vierailija
75/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätyön mahdollisuus minulla on viikonloppuisin ja tämän aion nyt toteuttaa. Tuntuu, että tarvitsen selkeän konkreettisen suunnitelman tai muuten aina motivaatio lopahtaa kesken.

Ap

Tee se suunnitelma ja noudata sitä.

Vierailija
76/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Sitä kyllä ihan huomaamatta tosiaan on päässyt velkaantumaan. Toisaalta koitan ajatella etten sairaudeltani parempaan sillä hetkellä pystynyt, mutta nyt kun taas kunnossa niin jaksa perehtyä oman talouden kuntoon laittoon, suunta toivottavasti vain ylöspäin :D 

Ap

Vastoinkäymiset on vain elämää. Tulee taas eteesi, kunhan et sorru sotkemaan uudestaan raha-asioitasi.

Vierailija
77/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkase kortti ja vaihda puhelinliittymäsi, kilpailuta sähkösoppari ja etsi edullisempi kämppä.

Ota se miehesi tähän projektiin mukaan tueksi, keskustelkaa edes asiasta, jos ette vielä ole sitä tehneet.

Vierailija
78/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pidemmällä kuin kymmenet tuhannet ylivelkaantuneet suomalaiset. Kun ymmärrät tilanteesi ja haluat sille tehdä jotain.

Vierailija
79/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia hallitsemaan talouttani ja tässä iässä pitäisikin, mutta tätä osa-aluetta en hallitse.

-Ap

Muutama neuvo:

Avaa pari uutta pankkitiliä, yksi niistä on lainanmaksutili, toinen pitkäaikaiseen säästämiseen. Palkkapäivänä maksa kaikki mahdolliset laskut pois ja jätä käyttötilille sen verran kuin välttämättömään tarvitset ja esim. satanen ylimääräistä. 

Säästötilille laitat 5 % tuloista ja loput lainatilille. Tavoitteena on, että viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää sama summa on edelleen lainatilillä ja voit lyhentää sillä lainaa. Jos tulee joku yllättävä meno, voit ottaa lainatililtä rahaa. Mielummin näin, kuin että tekisit uutta velkaa. Mutta menon pitää olla oikeasti yllättävä. 

Maksa kaikki kortilla ja seuraa verkkopankkia päivittäin. Käyttötilillä olevalla pitäisi pärjätä. Lainatilillä olevat rahat olet jo käyttänyt joskus aiemmin, niitä ei ole olemassa. 

Suosittelen myös toisen työn hankkimista. Mieti itse onko sinulle motivoivampaa maksaa keikkatöillä lainaa nopeammin pois vai esim. käyttää ne rahat ylimääräiseen kivaan. Jos vakityön tuloilla saa kohtuullisessa ajassa lyhennettyä lainan pois, niin voi olla että projektia jaksaa paremmin, kun keikkatyön ansioista voi kuitenkin matkustaa tms. 

Jos rahaa on kulunut vaatteisiin, kenkiin, kosmetiikkaan jne. kannattaa myös pohtia, mihin tarpeeseen olet ostanut. Tekeekö shoppailu onnelliseksi?Olisiko joku muu tapa palkita/lohduttaa/piristää joka ei olisi niin raskasta budjetille?

Vierailija
80/139 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen tehnyt suunnitelmaa:

- Alkoholi minimiin, ulkonasyöminen samoin

- Lisätyötä ja tästä tulevat tulot ainostaan velkojen maksuun

- Kilpailutan lainat sekä vakuutukset/liittymät

- Ruutuvihkon otin jo esiin ja listaan tulevan kuun tulot sekä menot ja samaiselle vihkolle merkkaan myös jokaisen ostokseni. 

Tällä listalla lähden liikenteeseen ja toivon mukaan asiat lähtee rullaamaan parempaan päin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän