Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!

Vierailija
03.07.2022 |

Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.

Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.

Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.

Kommentit (704)

Vierailija
521/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pelkkää makeaa tarjolla meidän juhlissa. Lähempänä asuvat, läheiset ihmiset tulevat nimenomaan juhlimaan, eivätkä mässäilemään. Ja kauempaa tulevat, vieraammaksi jääneet sukulaiset saavatkin lähteä ajoissa ajamaan kohti Mäkkäriä.

Vierailija
522/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkukahvit on kakkukahvit!! Syökää kotona ruoka ja käykää synttäreillä synttäriherkuilla. En kehtais valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems.

Sitten jos olisi ollut vaikka voileipiä tarjolla, niin nehän olisi tietty olleet ihan vääriä leipiä, ruisleivän sijaan sekaleipää, sekaleivän sijaan ruisleipään, sämpylään sijaan kauraleipää, kauraleivän sijaan sämpylää. Eikä edes näkkäriä ollut, eikä hapankorppuja. Ja leivänpäällisethän ne vasta olisi väärin olleet.

Vierailija
524/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis siellä oli tuollainen ruokatarjoilu? Vai oliko sittenkin niin, että oli kutsuttu synttäreikahville eli oletettu vieraiden ymmärtävän, että nyt ei tulla syömään vaan kakkukahville.

No haloo, kutsutko vieraita useamman tunnin ajomatkan päästä vain kevyille kahveille? Jos näin toimii, niin ei kyllä järki pahemmin päätä pakota.

Sehän on ihan vieraan ongelma, missä sattuu asumaan. Muutaman tunnin synttärit kahveineen ja kakkuineen on aika perus. Harva sinne lähtee ruokailimielellä. Mutta jos lähtee, niin oma syy.

Minä nyt en ainakaan todellakaan kehtaisi edes pyytää ketään monen tunnin ajomatkan päästä, jos ei heille olisi järjestetty kunnon tarjoiluja.

Vierailija
525/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän tarjoan sitä mitä minä haluan. Otan vieraideni ruoka-ainerajoitukset huomioon, mutta muuten kyllä ihan itse päätän, mitä tarjoan. Jos ei kelpaa, niin ei ole minun ongelmani. Jos ei ihminen lähemmäs kymmenen tarjottavan seasta löydä jotain syötävää, syy ei ole minussa.

Vierailija
526/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, ketkä ihmettelette, miksi jotkut ei pärjää noilla makeilla tarjoiluilla. Tyyliin klo 11.30 lounas, klo 15.00 kakkukahvit ja klo 18.00 päivällinen. Ongelma on siinä, jos kakkukahveilla on tarjolla _pelkästään_ makeaa. Mitään ongelmaa ei olisi, jos ennen niitä kakkukahveja saisi vaikka syödä voileivän/palan suolaista piirakkaa.

No ota hyvä ihminen eväät mukaan, jos joka aterialla on pakko saada suolaista. Älä oleta, että kaikilla on samanlaisia tarpeita kuin sinulla. Isolle osalle ihmisitä riittää ihan pelkkä kahvikin tai korkeintaan pala kakkua sen kanssa. Harvassa ovat ne, joiden on pakko saada 3 tunnin välein täysi ateria, johon kuuluu seitsemää sorttia. 

Nyt oli kyse pitkänmatkalaisista, ei nopsaan kaverin luona kahvilla poikkeamisesta. Epäkohteliasta olla ottamatta tuollaista seikkaa ollenkaan huomioon. Ei minusta ole erityisen kohteliasta myöskään varautua juhliin omilla eväillä.

Epäkohteliasta olettaa, että kyläpaikka tarjoaa kaikkea mitä SINÄ haluat syödä. Jokainen aikuinen on itse vastuussa ruokailuistaan. Kylässä syödään sitä mitä on tarjolla eikä nillitetä. 2 tuntia suuntaansa ei niin pitkä matka ole, etteikö sitä pärjäisi ilman voikkoleipää.  

Jos kutsun kylään pitkältä matkalta ihmisiä ja he vaivautuvat minun takia paikalle, niin kyllä koen että olen vähän vastuussakin heidän viihtyvyydestään ja ruokailu nyt on aika minimi ja helppo toteuttaa. Tämän minkäänlainen huomioon ottamattomuus olisi minusta moukkamaista ja epäkunnioittavaa vieraitani kohtaan.

Ehei, vieraat eivät nyt ota kokonaisuutta huomioon. Heidät on kutsuttu synttärikakulle, ei syömään. Silloin vieras kyllä ymmärtää, että käy ensin syömässä ja tulee vähän kuin jälkiruualle kakkukahveille. Ei ole kutsujan vika, että vieras asuu kaukana. Lisäksi on aika lailla raskasta tehdä klo 14 täysi pitopöytä siksi, että halusi juhlia synttäreitään, mutta vieraat haluavat kakun sijaan kunnon ruuat.

Voihan siihen palkata jonkun jos ei itse sokerihumalalta jaksa tehdä mitään.

Vierailija
527/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en todellakaan tee sitä virhettä, että lähtisin syntymäpäiville vain syödäkseni koko päivän ruoat siellä.

Vierailija
528/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problems.

Sitten jos olisi ollut vaikka voileipiä tarjolla, niin nehän olisi tietty olleet ihan vääriä leipiä, ruisleivän sijaan sekaleipää, sekaleivän sijaan ruisleipään, sämpylään sijaan kauraleipää, kauraleivän sijaan sämpylää. Eikä edes näkkäriä ollut, eikä hapankorppuja. Ja leivänpäällisethän ne vasta olisi väärin olleet.

Niin no meillä on meidän ongelmat. Ei meidän tarvitse kantaa koko maailman tuskaa.

Itse tykkäisin sekaleivästä.

Vierailija
529/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 sivua kiistelyä ap aiheesta. Vaikuttaa siltä, että raadin mielestä ap on väärässä. Suvun jäsenen täyttäessä pyöreitä on optimaalinen suomalainen synttäritarjoilu pöydän täydeltä makeaa.

Vai onko niin, että kyseessä olikin lapsen synttärit, kun tarjolla oli useita laatuja karkkeja?

Itse ottaisin huomioon itse kutsumani pitkämatkalaiset ja tarjoaisit myös suolaista palaa. Tai edes kertoisin etukäteen, ettei sellaista ole luvassa (miksi?).

Vierailija
530/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27 sivua kiistelyä ap aiheesta. Vaikuttaa siltä, että raadin mielestä ap on väärässä. Suvun jäsenen täyttäessä pyöreitä on optimaalinen suomalainen synttäritarjoilu pöydän täydeltä makeaa.

Vai onko niin, että kyseessä olikin lapsen synttärit, kun tarjolla oli useita laatuja karkkeja?

Itse ottaisin huomioon itse kutsumani pitkämatkalaiset ja tarjoaisit myös suolaista palaa. Tai edes kertoisin etukäteen, ettei sellaista ole luvassa (miksi?).

Ja sinä ja ap olette oikeassa.

Vierailija
531/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos on kutsuttu kakkukahveille, ne on kakkukahvit. Olisitte syöneet ruuan ennen juhlia. Myös pitkämatkalaiset osaa varmaan poiketa matkalla jonnekin.

Mistä päin Suomea olette? Täällä on näköjään sairaan pihejä ihmisiä, mikä on omalla kotiseudullani tuntematonta (Itä-Suomi). Jos kerran sukulaiset ja muut tuttavat kutsutaan syntymäpäiville, kyllä siellä on aina tarjolla myös suolaista tai jopa lämmin ruoka. Sitä suuremmalla syyllä, jos tulossa on pitkämatkalaisia. On häpeä kutsua vieraita, jollei ole heille kunnon tarjottavaa ja pelkät "imeläkutsut" ovat sitäpaitsi vanhanaikaisia.

Vierailija
532/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn olemaan 12-20 tuntia syömättä. Jopa pitempäänkin. Miten voi tulla jo muutamassa tunnissa noin kova nälkä.

Mutta elimistösi ei siitä tykkää.

Päinvastoin. Perehdypä autofagiaan.

Vierailija
533/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis siellä oli tuollainen ruokatarjoilu? Vai oliko sittenkin niin, että oli kutsuttu synttäreikahville eli oletettu vieraiden ymmärtävän, että nyt ei tulla syömään vaan kakkukahville.

No haloo, kutsutko vieraita useamman tunnin ajomatkan päästä vain kevyille kahveille? Jos näin toimii, niin ei kyllä järki pahemmin päätä pakota.

Sehän on ihan vieraan ongelma, missä sattuu asumaan. Muutaman tunnin synttärit kahveineen ja kakkuineen on aika perus. Harva sinne lähtee ruokailimielellä. Mutta jos lähtee, niin oma syy.

Minä nyt en ainakaan todellakaan kehtaisi edes pyytää ketään monen tunnin ajomatkan päästä, jos ei heille olisi järjestetty kunnon tarjoiluja.

Ja minä en ajaisi kakun ja kahvin perässä 4 tuntia ja kuluttaisi siihen yhtä kokonaista päivää. Lahjoja on ainakin turha odottaa noin köyhillä tarjoiluilla. Ja miten paljon noin pitkään matkaa menee jo bensaakin!

Vierailija
534/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, ketkä ihmettelette, miksi jotkut ei pärjää noilla makeilla tarjoiluilla. Tyyliin klo 11.30 lounas, klo 15.00 kakkukahvit ja klo 18.00 päivällinen. Ongelma on siinä, jos kakkukahveilla on tarjolla _pelkästään_ makeaa. Mitään ongelmaa ei olisi, jos ennen niitä kakkukahveja saisi vaikka syödä voileivän/palan suolaista piirakkaa.

No ota hyvä ihminen eväät mukaan, jos joka aterialla on pakko saada suolaista. Älä oleta, että kaikilla on samanlaisia tarpeita kuin sinulla. Isolle osalle ihmisitä riittää ihan pelkkä kahvikin tai korkeintaan pala kakkua sen kanssa. Harvassa ovat ne, joiden on pakko saada 3 tunnin välein täysi ateria, johon kuuluu seitsemää sorttia. 

Nyt oli kyse pitkänmatkalaisista, ei nopsaan kaverin luona kahvilla poikkeamisesta. Epäkohteliasta olla ottamatta tuollaista seikkaa ollenkaan huomioon. Ei minusta ole erityisen kohteliasta myöskään varautua juhliin omilla eväillä.

Epäkohteliasta olettaa, että kyläpaikka tarjoaa kaikkea mitä SINÄ haluat syödä. Jokainen aikuinen on itse vastuussa ruokailuistaan. Kylässä syödään sitä mitä on tarjolla eikä nillitetä. 2 tuntia suuntaansa ei niin pitkä matka ole, etteikö sitä pärjäisi ilman voikkoleipää.  

Jos kutsun kylään pitkältä matkalta ihmisiä ja he vaivautuvat minun takia paikalle, niin kyllä koen että olen vähän vastuussakin heidän viihtyvyydestään ja ruokailu nyt on aika minimi ja helppo toteuttaa. Tämän minkäänlainen huomioon ottamattomuus olisi minusta moukkamaista ja epäkunnioittavaa vieraitani kohtaan.

Ehei, vieraat eivät nyt ota kokonaisuutta huomioon. Heidät on kutsuttu synttärikakulle, ei syömään. Silloin vieras kyllä ymmärtää, että käy ensin syömässä ja tulee vähän kuin jälkiruualle kakkukahveille. Ei ole kutsujan vika, että vieras asuu kaukana. Lisäksi on aika lailla raskasta tehdä klo 14 täysi pitopöytä siksi, että halusi juhlia synttäreitään, mutta vieraat haluavat kakun sijaan kunnon ruuat.

Voihan siihen palkata jonkun jos ei itse sokerihumalalta jaksa tehdä mitään.

Ennenhän kutsuttiinkin pitokokki valmistamaan juhlia, niin häihin, hautajaisiin kuin syntymäpäiville.

Vierailija
535/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhliin ei myöskään kannatatulla valmiiksi kauhean nälkäisenä, paitsi jos on ilmoitettu tarjolla olevan ruokaa, ja olet kaikkiruokainen.

Olen todella ihmetellyt, miten usein tällä palstalla iihmiset menevät syömään, vaikka ilmiselvästi kutsussa ei ole kutsuttu ruokapitoihin.  Kotona syödään. Eiköhän jokaisen himasta jotain syötävää löydy, jos ei, niin sitten ehkä kannattaisi miettiä prioriteetteja ja käyttää vähät rahat juhliin menemisen sijaan ruokaan.

Vierailija
536/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä täällä mussuta. Olisit lähtenyt pois pizzerian kautta.

Vierailija
537/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problems.

Joo, joten sinä jätät kokonaan tarjoamatta. Jätä sitten juhlatkin pitämättä ettei tulisi vaan virheitä.

Vierailija
538/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on kutsuttu kakkukahveille, ne on kakkukahvit. Olisitte syöneet ruuan ennen juhlia. Myös pitkämatkalaiset osaa varmaan poiketa matkalla jonnekin.

Mistä päin Suomea olette? Täällä on näköjään sairaan pihejä ihmisiä, mikä on omalla kotiseudullani tuntematonta (Itä-Suomi). Jos kerran sukulaiset ja muut tuttavat kutsutaan syntymäpäiville, kyllä siellä on aina tarjolla myös suolaista tai jopa lämmin ruoka. Sitä suuremmalla syyllä, jos tulossa on pitkämatkalaisia. On häpeä kutsua vieraita, jollei ole heille kunnon tarjottavaa ja pelkät "imeläkutsut" ovat sitäpaitsi vanhanaikaisia.

No on joo. Luulen, että asuinpaikalla ei ole väliä. Ovat vaan wt. Itse olen pk-seudulta ja meillä on tapana runsaat tarjoilut. Emäntä ja isäntä eivät myöskään odota vieraiden osallistumista järjestelyihin tai ruuanlaittoon. Tuliainen on kiva, mutta ei mikään pakollinen. Vieraat tulevat valmiiseen pöytään.

Vierailija
539/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pihejä ollaan täällä. Jossain jo mainittiinkiin että karjalaiset ja pohjalaiset ei pidoissa pihistele. Täällä on sitten palstalla supersaitojen kuningattaret.

Vierailija
540/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko ton juhlien ruokalistan tehnyt joku Isla-Vertti 11 v? Nimimerkillä mä olisin todellakin valinnut tuollaiset synttäritarjoilut omille synttäreilleni tuossa iässä! 

Meidän koirien nimet on Isla ja Vertti joten älähän pilkkaa. Vertti muuten on 11v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi