Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!

Vierailija
03.07.2022 |

Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.

Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.

Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.

Kommentit (704)

Vierailija
541/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina pelkkää makeaa tarjolla meidän juhlissa. Lähempänä asuvat, läheiset ihmiset tulevat nimenomaan juhlimaan, eivätkä mässäilemään. Ja kauempaa tulevat, vieraammaksi jääneet sukulaiset saavatkin lähteä ajoissa ajamaan kohti Mäkkäriä.

Ei ihme että kahdella kolmesta vanhuksesta on diabetes ja muutenkin suomalaiset alkaa olemaan aika plösöä kansaa.

Vierailija
542/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva pitää kutsuja ja lukea jälkeenpäin kuinka vieras haukkuu niitä suositulla keskustelupalstalla ja tietenkin järjestäjän selän takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, ketkä ihmettelette, miksi jotkut ei pärjää noilla makeilla tarjoiluilla. Tyyliin klo 11.30 lounas, klo 15.00 kakkukahvit ja klo 18.00 päivällinen. Ongelma on siinä, jos kakkukahveilla on tarjolla _pelkästään_ makeaa. Mitään ongelmaa ei olisi, jos ennen niitä kakkukahveja saisi vaikka syödä voileivän/palan suolaista piirakkaa.

No ota hyvä ihminen eväät mukaan, jos joka aterialla on pakko saada suolaista. Älä oleta, että kaikilla on samanlaisia tarpeita kuin sinulla. Isolle osalle ihmisitä riittää ihan pelkkä kahvikin tai korkeintaan pala kakkua sen kanssa. Harvassa ovat ne, joiden on pakko saada 3 tunnin välein täysi ateria, johon kuuluu seitsemää sorttia. 

Nyt oli kyse pitkänmatkalaisista, ei nopsaan kaverin luona kahvilla poikkeamisesta. Epäkohteliasta olla ottamatta tuollaista seikkaa ollenkaan huomioon. Ei minusta ole erityisen kohteliasta myöskään varautua juhliin omilla eväillä.

Epäkohteliasta olettaa, että kyläpaikka tarjoaa kaikkea mitä SINÄ haluat syödä. Jokainen aikuinen on itse vastuussa ruokailuistaan. Kylässä syödään sitä mitä on tarjolla eikä nillitetä. 2 tuntia suuntaansa ei niin pitkä matka ole, etteikö sitä pärjäisi ilman voikkoleipää.  

Jos kutsun kylään pitkältä matkalta ihmisiä ja he vaivautuvat minun takia paikalle, niin kyllä koen että olen vähän vastuussakin heidän viihtyvyydestään ja ruokailu nyt on aika minimi ja helppo toteuttaa. Tämän minkäänlainen huomioon ottamattomuus olisi minusta moukkamaista ja epäkunnioittavaa vieraitani kohtaan.

Ehei, vieraat eivät nyt ota kokonaisuutta huomioon. Heidät on kutsuttu synttärikakulle, ei syömään. Silloin vieras kyllä ymmärtää, että käy ensin syömässä ja tulee vähän kuin jälkiruualle kakkukahveille. Ei ole kutsujan vika, että vieras asuu kaukana. Lisäksi on aika lailla raskasta tehdä klo 14 täysi pitopöytä siksi, että halusi juhlia synttäreitään, mutta vieraat haluavat kakun sijaan kunnon ruuat.

Voihan siihen palkata jonkun jos ei itse sokerihumalalta jaksa tehdä mitään.

Kuka on sokerihumalassa? En ole koskaan edes kakkukahvien jälkeen sokerihumalassa, saatikka niitä tarjoiluita pöytään asetellessani.

Kuinkahan monta kertaa itsekään olet palkannut jonkun ulkopuolisen tekemään yhtään mitään?  

Se nimittäin maksaa, eikä kenenkään juhlia järjestävän tehtävä ole maksaa semmoisia vain siksi, että joku ahne ei itse maksa tavallista ateriaansa, vaan tulee ahmimaan juhliini.

pitäisi olla ihan selvää, että jokaisella on oikeus järjestää semmoiset juhlat kuin mihin heidän resurssinsa riittävät. Tietysti myös hyvä selvästi ilmoittaa kutsuttaessa, onko iHAN PELKÄT kakkukahvit tai ruokapidot.

Ja vieraiden hyvä muistaa, että monissa perheissä kulut ovat inflaation vuoksi kasvaneet ykskaks ja tulevaisuus on kelvotoman hallituksen käsissä, joten sekin epäselvä. Rahasta voi olla tiukkaa.

Vierailija
544/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva pitää kutsuja ja lukea jälkeenpäin kuinka vieras haukkuu niitä suositulla keskustelupalstalla ja tietenkin järjestäjän selän takana.

Aina parempi haukkua selän takana ja tuntemattomille kuin että alkaisi päin naamaa kitisemään.

Ja onhan tässä hyvät puolensa. Tulee esiin erilaisia kantoja ja näkemyksiä. Kasvattaa ymmärrystä, ehkä.

Vierailija
545/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kakkukahveista voi mennä sokerihumalaan, jos on sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen ja syönyt lounaan ajallaan kotona, kuten kuuluukin.

Vierailija
546/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina parempi haukkua selän takana ja tuntemattomille kuin että alkaisi päin naamaa kitisemään.

Ja onhan tässä hyvät puolensa. Tulee esiin erilaisia kantoja ja näkemyksiä. Kasvattaa ymmärrystä, ehkä.

Ei osoita suoraselkäisyyttä saati luotettavuutta. Ei tarvitse "kitistä", jos osaa hoitaa hankalatkin sosiaaliset tilanteet.

Vierailija
547/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menitkö sinne syömään vai juhlimaan jonkun syntymäpäiviä?

Me menimme juhlimaan. Kahdeksan ihmisen panostus matkoineen, ruokineen, yöpymisineen noin 1500 euroa(vaatteet ei kuulu tähän) + lahjakortti 500 euroa. Isäntäväen panostus noin 200, kakkua ja samppanjaa. Vieraina oli isäntäväen toisen puolison sukua, työkavereita ja naapureita. 

Ei tarkoitus ole, että rahat menisivät tasan, mutta.....

Olen utelias. Missä juhlissa annetaan 500 euron lahjakortti lahjaksi?

Pohjanmaalla 500 e on roponen.

Ihan mielenkiinnosta, jos menet häihin jotka on maksaneet hääparille 20 000 e niin paljonko annat lahjaksi?

Mites Pohjanmaalla nämä juhlatarjoukset? Itä-Suomalaisena kiinnostaisi tietää.

Vierailija
548/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka perustelette koko menun tarjoilupakkoa sillä että itse viette jonkun tonnin lahjan, niin kuka käski viedä sellaisen?

Ei nyt taida ihan pelkkä antamisen ilo ja muistaminen olla tarkoituksena, jos oletuksena oli saada itse keksittyä vastinetta.

Ja missä vaiheessa lahjan antamisesta tai saamisesta on tullut laskennallista toimintaa? Tuota antamisen iloa minäkin peräänkuulutan. Itse saimme aikoinaan häälahjoja, joiden arvo ei ollut vitosta suurempi, mutta niissä oli ihanaa ideointia ja ajattelua. Ei tullut mieleenkään lähteä silloin lahjojen arvoa laskemaan.

1900-luvun alusta?

Ei pidä paikkaansa. Omista ystävistäni suurin osa on mennyt naimisiin 1990-luvulla, ja silloin lahjalistoilla oli vielä toiveita tyyliin sähkövatkain, leivänpaahdin, pyyhkeet tai että ostettiin kaksi kahvikuppia, tyyliin 20e arvoisia lahjoja. Ei ne koreat hääjuhlat silloin sen halvempia olleet järjestää, hääpari ei vain pyytänyt lahjoja hyötymistarkoituksessa.

Kannattaa perehtyä vaikka 1900-luvun alun häätraditioihin:) Kunnon pidot oli.

Kunnon pidot ja häälahjoilla laskelmointi ei liity mitenkään toisiinsa. Ja eiköhän ne lahjat aika vaatimattomia olleet siihen aikaan.

Vierailija
549/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pelkkää makeaa tarjolla meidän juhlissa. Lähempänä asuvat, läheiset ihmiset tulevat nimenomaan juhlimaan, eivätkä mässäilemään. Ja kauempaa tulevat, vieraammaksi jääneet sukulaiset saavatkin lähteä ajoissa ajamaan kohti Mäkkäriä.

Ei ihme että kahdella kolmesta vanhuksesta on diabetes ja muutenkin suomalaiset alkaa olemaan aika plösöä kansaa.

Lopeta nyt ja tutustu diabetesliiton sivuilla jo vuosia sitten uudistettuihin ravintosuosituksiin.

Diabeetikon ei pidä koskaan luottaa siihen, että muut huolehtivat hänen ruokailuistaan. Aina on otettava itse vastuu omista syömisistään.  Jos kellä tahansa on erikoisruokavalio, niin mukaan sopii ottaa jotakin omaa sopivaa syötävää, jottei joudu pulaan.  Voi käydä niin, että joku muu syö ne ehkä juuri hänelle varatut jutut.

Vierailija
550/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kakkukahveista voi mennä sokerihumalaan, jos on sivistynyt ja hyväkäytöksinen ihminen ja syönyt lounaan ajallaan kotona, kuten kuuluukin.

Niin,  sivistyshän se estää heikon olon tulemasta. Mites esim. diabeetikot + muut ruokarajoitteiset, ovatko he huonokäytöksisiä?

Vierailija
551/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me menimme juhlimaan. Kahdeksan ihmisen panostus matkoineen, ruokineen, yöpymisineen noin 1500 euroa(vaatteet ei kuulu tähän) + lahjakortti 500 euroa. Isäntäväen panostus noin 200, kakkua ja samppanjaa. Vieraina oli isäntäväen toisen puolison sukua, työkavereita ja naapureita. 

Pohjanmaalla 500 e on roponen.

Ihan mielenkiinnosta, jos menet häihin jotka on maksaneet hääparille 20 000 e niin paljonko annat lahjaksi?

Mites Pohjanmaalla nämä juhlatarjoukset? Itä-Suomalaisena kiinnostaisi tietää.

Puukko esiin , johan loppuu kitinät ja alkaa pulla maistua!

Vierailija
552/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osoita suoraselkäisyyttä saati luotettavuutta. Ei tarvitse "kitistä", jos osaa hoitaa hankalatkin sosiaaliset tilanteet.

Mitä ihmeen suoraselkäisyyttä se osoittaa, että alkaisi räyhäämään isäntäväelle siitä, ettei tarjoilut miellytä itseä?

Vierailija
553/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pelkkä kakkutarjoilu, niin onko erikseen vegaaninen ja gluteeniton ja ei-alipalkatulla ihmistyövoimalla tehty kakku?

Vierailija
554/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ja tutustu diabetesliiton sivuilla jo vuosia sitten uudistettuihin ravintosuosituksiin.

Diabeetikon ei pidä koskaan luottaa siihen, että muut huolehtivat hänen ruokailuistaan. Aina on otettava itse vastuu omista syömisistään.  Jos kellä tahansa on erikoisruokavalio, niin mukaan sopii ottaa jotakin omaa sopivaa syötävää, jottei joudu pulaan.  Voi käydä niin, että joku muu syö ne ehkä juuri hänelle varatut jutut.

Ei muutakuin reppu täyteen ruokaa, kun sukujuhliin tullaan! Minua kyllä hävettäisi juhlien pitäjänä, kun vieraat kaivaisi omat eväänsä esille.

Vierailija
555/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas mennään, pula-ajan mummut jälleen vauhdissa. Väliäkös sillä, että aloitus on keksimällä keksitty. Ruokapula se on asia, josta pitää kirjoittaa.

Vierailija
556/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seittämän piirakkaa.. per 20 hlö

Ei ollut sitten edes häät ja 200gr makaronilaatikkoa per naama

Vierailija
557/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta vastaan kuitenkin. Esim kummilapselleni annan 1000 e lahjakortin. Hääparille 400-800 e, jos olisi todella tärkeä hääpari niin silloin 1000 e. Rippilahjaksi 100 e. Ylioppilaslahjaksi 200 e.

Syntymäpäivälahjoja (sanotaan nyt ikäryhmässä 30-75 v) ei enää kovin monikaan halua, kukaan ei halua tavaraa eikä tarvitse lahjaa koska usea on sen verran hyvätuloinen. Kummitätini 75 v esim toivoi vain kukkakimppua,koska rakastaa kukkia. Hänelle kertyi parisenkymmentä rehevää kukkakimppua ja hän oli todella todella tyytyväinen kukkakimppujen keskellä.

Jotkut aikuiset toivovat lahjoitusta hyväntekeväisyyteen koska rahaa on tarpeeksi ja kukaan ei enää halua tavaraa.

Mä olin se, joka kysyi. Liikutaan vähän eri piireissä. En mitenkään pystyisi antamaan kummilapselleni 1000 e, sehän on melkein mun kuukauden palkka. Ylioppilaalle annoin juuri naapuriin 20e. Omalle kummilapselle on antanut tähän asti kaikkein kalleimman lahjan, kun hän pääsi ylioppilaaksi. Annoin hänelle 100e.

Jokainen antaa tulojensa mukaan. Jos on kaksi hyvätuloista aikuista perheessä niin aika usein ystäväpiirin ja sisarusten tulot liikkuu samoissa.

Valitettavasti myös Suomessa on nykyisin luokkajako.

Ei mitään tekemistä luokkajaon kanssa.

OLen myös ymmärtävinäni rivien välistä, että kuvittelet luokkajaon tarkoittavan samaa kuin tuloeroja. Ne ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
558/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhliin ei myöskään kannatatulla valmiiksi kauhean nälkäisenä, paitsi jos on ilmoitettu tarjolla olevan ruokaa, ja olet kaikkiruokainen.

Olen todella ihmetellyt, miten usein tällä palstalla iihmiset menevät syömään, vaikka ilmiselvästi kutsussa ei ole kutsuttu ruokapitoihin.  Kotona syödään. Eiköhän jokaisen himasta jotain syötävää löydy, jos ei, niin sitten ehkä kannattaisi miettiä prioriteetteja ja käyttää vähät rahat juhliin menemisen sijaan ruokaan.

Niin ja löytyyhän kotoa lähes kaikilta kahviakin. Juodaan ne kahvitkin kotona ja hurautetaan ihan muuten vain sukulaisten iloksi rupattelemaan. Pulloon voi ottaa vettä janojuomaksi ja käydään välillä hörppäämässä autossa sitä, jos kielenkannat tuppaa helteellä kuivumaan ja puhe tyrehtymään.

Vierailija
559/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutakuin reppu täyteen ruokaa, kun sukujuhliin tullaan! Minua kyllä hävettäisi juhlien pitäjänä, kun vieraat kaivaisi omat eväänsä esille.

Minua ei, jos kyse on henkilö, jolla erityisruokavalio. Mieluummin vaikka koko rekka mukaan kuin shokki ja sähläys ambulanssien sun muiden kanssa.

Vierailija
560/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin,  sivistyshän se estää heikon olon tulemasta. Mites esim. diabeetikot + muut ruokarajoitteiset, ovatko he huonokäytöksisiä?

No jos on kakkostyypin diabeetikko kuten minä, niin ei ole pelkoa, että veren sokerit laskisivat liian alas, vaikka olisi koko päivän syömättä. Ongelmahan on juuri päinvastainen. Ei siis ole mitään haittaa siitä, jos on syömättä. Aika harvalla se ykköstyyppi juhlijoista varmaan on, se on eri asia.