Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!

Vierailija
03.07.2022 |

Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.

Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.

Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.

Kommentit (704)

Vierailija
481/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta viitsi laittaa, voisi tilata tai leipoa pizzoja ja leikata niistä sopivia annospaloja.

Vierailija
482/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas melko käsittämätöntä että pitkästä matkasta tulevat vieraat pitävät juhlan tarjoilua päivän ainoana ateriana. Vai syövätkö normaalistikin niin aina sitä kuuluisaa teinipoikaa myöten? Eihän ole juhlan järjestäjän velvollisuus tarjota käytännössä koko päivän ruokamäärää ehkä aamiaista lukuun ottamatta osalle vieraista. Noloa käytöstä syödä kuin ei olisi ikinä ruokaa nähnyt. Jos matka kestää pitempää niin tottakai silloin evästä mukaan tai pysähdytään matkan varrella eikä ahmita tarjottavia ylettömästi vaikka miten ilmaiseksi saisi.

Kuka alkaa autossa syömään jotain hiton eväitä. Auto voi likaantua. Vaatteet saattavat likaantua. Yök. Jollei kutsujalla ole varaa laittaa kunnolla tarjottavaa niin jääköön kakkukahvit pitämättä.

Ainakin me ollaan aina syöty, kun on ollut pitkä matka jonnekin juhliin. Kylmälaukku vaan mukaan ja sinne eväät kaikille valmiiksi. Mikä ongelma siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menitkö sinne syömään vai juhlimaan jonkun syntymäpäiviä?

Me menimme juhlimaan. Kahdeksan ihmisen panostus matkoineen, ruokineen, yöpymisineen noin 1500 euroa(vaatteet ei kuulu tähän) + lahjakortti 500 euroa. Isäntäväen panostus noin 200, kakkua ja samppanjaa. Vieraina oli isäntäväen toisen puolison sukua, työkavereita ja naapureita. 

Ei tarkoitus ole, että rahat menisivät tasan, mutta.....

Olen utelias. Missä juhlissa annetaan 500 euron lahjakortti lahjaksi?

Vierailija
484/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohipiirakat, kasvispiirakat yms ovat hyviä ja maistuvat yleensä kaikille.

Vierailija
485/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla kyläpaikka varaa sulle kilon merisuolaa. Muille on kahvipöytä täynnä herkkuja, kuten kuuluukin.

Teidän pihien kesteissä on sitten varmaan joku kraanavesi, Alepan valmiskakku ja pikakahvi. Ja juhlapäivän sankari odottaa 150 e lahjakorttia.

Sehän ei yhtään pihiä olekaan lähteä synttärikahveille olettaen saavansa siellä koko päivän ruoat?

Menen kaukaisen sukulaisen juhliin.

Minä panostan pukeutumiseen, omaan, lasten ja miehen. Vien kalliin lahjan tai rahaa. Maksamme matkat. Matkustan pitkän matkan, uhraan kauniin kesäpäivän. Oikeesti, odotan että saan kunnon tarjottavat. Se on meillä päin ja meidän suvussa tapana.

Vierailija
486/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa ensi viikolla synttäreille, mihin matkaa 3h yhteen suuntaan. Ei tullut kyllä mieleenkään jättää päivän ruokailuja sen varaan.

Vierailija
487/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka lähtee ajaa 6h ?pelkän kakku juhlan takia ja sitten takasin?ei ei,jos mä lähtisin noin pitkälle niin tekisin myös reissussa muutakin..mun ystävät tulevat tästä läheltä käymää,en edes pyydä ketään joka asuu kaukana kahville

Vierailija
488/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me menimme juhlimaan. Kahdeksan ihmisen panostus matkoineen, ruokineen, yöpymisineen noin 1500 euroa(vaatteet ei kuulu tähän) + lahjakortti 500 euroa. Isäntäväen panostus noin 200, kakkua ja samppanjaa. Vieraina oli isäntäväen toisen puolison sukua, työkavereita ja naapureita. 

40v

isä, äiti ja 3 sisarusta - kaikki asuu eri puolella maata

Vierailija
489/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla kyläpaikka varaa sulle kilon merisuolaa. Muille on kahvipöytä täynnä herkkuja, kuten kuuluukin.

Teidän pihien kesteissä on sitten varmaan joku kraanavesi, Alepan valmiskakku ja pikakahvi. Ja juhlapäivän sankari odottaa 150 e lahjakorttia.

Sehän ei yhtään pihiä olekaan lähteä synttärikahveille olettaen saavansa siellä koko päivän ruoat?

Minä panostan pukeutumiseen, omaan, lasten ja miehen. Vien kalliin lahjan tai rahaa. Maksamme matkat. Matkustan pitkän matkan, uhraan kauniin kesäpäivän. Oikeesti, odotan että saan kunnon tarjottavat. Se on meillä päin ja meidän suvussa tapana.

Vai että oikein uhraat päivän, maksat ja matkustat. Miksi menet, jos koko homma on niin negatiivista?

Vierailija
490/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klimppisoppaa ekstrasuolalla synttäreille tarjottavaksi, niin vain syömään tulleet on tyytyväisiä. Muille sitten niitä kakkuja ja leipomuksia.

Vierailija
491/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis siellä oli tuollainen ruokatarjoilu? Vai oliko sittenkin niin, että oli kutsuttu synttäreikahville eli oletettu vieraiden ymmärtävän, että nyt ei tulla syömään vaan kakkukahville.

kuka tarjoaa kakkukahveilla pelkkää makeaa?

Se, joka kutsuu viikonloppuna iltapäivällä klo 14 kakkukahville synttäreiden kunniaksi. Siihen konseptiin kun ei oikeastaan kuulu suolaiset ollenkaan! Oletuksena on, että kahvi ja pala kakkua riittää, ei sinne ole tultu syömään. Hellepäivänä on toki hyvä olla vettä tai sokeritonta mehuakin tarjolla.

Olen oppinut kertomaan osalle sukulaisista, että "tarjolla ei sitten ole muuta kuin kahvia/teetä/vettä ja kakkua, käykää syömässä ennen kuin tulette". Osa ymmärtää sanomattakin, että kakkukahvit ei ole pitopöytä.

Mä olen tarjonnut aina synttärikahveilla sekä suolaista että makeaa ja hyvin on maistunut. Ei niitten suolapalojen tartte olla isoja, mutta antavat mukavaa vastapainoa sokerihötölle.  

Vierailija
492/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta vastaan kuitenkin. Esim kummilapselleni annan 1000 e lahjakortin. Hääparille 400-800 e, jos olisi todella tärkeä hääpari niin silloin 1000 e. Rippilahjaksi 100 e. Ylioppilaslahjaksi 200 e.

Syntymäpäivälahjoja (sanotaan nyt ikäryhmässä 30-75 v) ei enää kovin monikaan halua, kukaan ei halua tavaraa eikä tarvitse lahjaa koska usea on sen verran hyvätuloinen. Kummitätini 75 v esim toivoi vain kukkakimppua,koska rakastaa kukkia. Hänelle kertyi parisenkymmentä rehevää kukkakimppua ja hän oli todella todella tyytyväinen kukkakimppujen keskellä.

Jotkut aikuiset toivovat lahjoitusta hyväntekeväisyyteen koska rahaa on tarpeeksi ja kukaan ei enää halua tavaraa.

Vierailija
493/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on kyllä niin taattua aaveetä, että sietäisi päästä hall of fameen. Ei ymmärretä mitä on kirjoitettu, ymmärretään tahallaan väärin, liioitellaan, isketään (kuvitelluilla) henkilökohtaisuuksilla jne. Keskustelun aihe sinällään olisi ihan mielenkiintoinen, mutta eihän tätä pysty edes lukemaan

Vierailija
494/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä parempi että jää kotiin, jos ruoka on juhlissa se kynnyskysymys.

Vierailija
495/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun perheelle/itselle tärkeän lapsen syntymäpäivä, viisikymppiset, kuusikymppiset, 75-vuotis juhlat jne.

Vierailija
496/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että oikein uhraat päivän, maksat ja matkustat. Miksi menet, jos koko homma on niin negatiivista?

Jos on kesäkuussa vapaapäiviävaikka 6 niin onhan se uhraus istua autossa kymmen tuntia.

Vierailija
497/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta vastaan kuitenkin. Esim kummilapselleni annan 1000 e lahjakortin. Hääparille 400-800 e, jos olisi todella tärkeä hääpari niin silloin 1000 e. Rippilahjaksi 100 e. Ylioppilaslahjaksi 200 e.

Syntymäpäivälahjoja (sanotaan nyt ikäryhmässä 30-75 v) ei enää kovin monikaan halua, kukaan ei halua tavaraa eikä tarvitse lahjaa koska usea on sen verran hyvätuloinen. Kummitätini 75 v esim toivoi vain kukkakimppua,koska rakastaa kukkia. Hänelle kertyi parisenkymmentä rehevää kukkakimppua ja hän oli todella todella tyytyväinen kukkakimppujen keskellä.

Jotkut aikuiset toivovat lahjoitusta hyväntekeväisyyteen koska rahaa on tarpeeksi ja kukaan ei enää halua tavaraa.

Mä olin se, joka kysyi. Liikutaan vähän eri piireissä. En mitenkään pystyisi antamaan kummilapselleni 1000 e, sehän on melkein mun kuukauden palkka. Ylioppilaalle annoin juuri naapuriin 20e. Omalle kummilapselle on antanut tähän asti kaikkein kalleimman lahjan, kun hän pääsi ylioppilaaksi. Annoin hänelle 100e.

Vierailija
498/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka perustelette koko menun tarjoilupakkoa sillä että itse viette jonkun tonnin lahjan, niin kuka käski viedä sellaisen?

Ei nyt taida ihan pelkkä antamisen ilo ja muistaminen olla tarkoituksena, jos oletuksena oli saada itse keksittyä vastinetta.

Vierailija
499/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla 500 e on roponen.

Ihan mielenkiinnosta, jos menet häihin jotka on maksaneet hääparille 20 000 e niin paljonko annat lahjaksi?

Vierailija
500/704 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kesäkuussa vapaapäiviävaikka 6 niin onhan se uhraus istua autossa kymmen tuntia.

Eihän se ole uhraus, jos perillä odottaa jotain tärkeää. Jos se tuntuu uhraukselta, niin eihän siinä negaation vallassa kannata edes lähteä, laittaa vaikka kortin ja rahaa tilille, jos haluaa päivänsankaria muistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi