Lapseni toivoi, että olisin säästänyt hänelle lapsilisät rahastoihin ja antanut ne hänelle hänen täysi-ikäistyttyään
Menin aikalailla sanattomaksi. Ihan kuin tässä olis itekään kultalusikka suussa syntynyt! Lapsilisät meni ihan tavalliseen elämiseen.
Kommentit (122)
Niin toivoi minunkin lapseni. Nyt neljän lapsen isänä mietteet on toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa laittaa lapsilisät rahastoon, ei oikeasti pitäisi saada niitä.
Me ei laitettu. Laitoimme palkastamme saman summan kuin lapsilisiä tulee, ja lapsilisät käytimme ruokaan.
Oletko nyt tyytyväinen?
Et kai sä kuvittele, että himojesi tulos saa summan verottomana😁
Ei rikkaat/keskituloiset lapsilisää saa, koska lapsilisät otetaan heiltä pois päivähoitomaksuun. Se saadaan näyttämään että saisivat jotain, mutta oikeasti sama raha otetaan pois.
"Saavat" lapsilisää 95e, mutta se täytyy antaa päivähoitomaksuun 288e. Hyvätulosilla menee päivähoitoon suunnilleen kaikki 16 vuoden lapsilisät. Pienituloisilta lapsilisää ei oteta pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP joku köyhimys vai miksi ei ole säästänyt lapselleen? Kyllä, se on nykyään normaalia. Lapsilisien ryyppääminen taas ei ole, vaan kertoo huonosta elämän hallinnasta.
Yksinhuoltajana lapsilisät menivät lasteni harrastuksiin, eivätkä edes riittäneet. Ehkä sitten olin köyhimys, mutta lapset saivat harrastaa. Toinen oli lajinsa SM. Ryyppäämään en olisi edes ehtinyt työn ja lasten kuljettamisen ohessa.
Eri
kysy tajuatko miten paljon olet syönyt/harrastanut?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos lapsilisiä ei voi alkaa säästämään lapselle, mutta oma äitini teki vielä paremman tempauksen.
Sain rippilahjaksi mukavan summan rahaa, ja se laitettiin tililleni jotta voin käyttää sitten kun olen täysi-ikäinen. Käytiin vielä yhdessä vanhempien kanssa viemässä rahat pankkiin.
Kun kolme vuotta myöhemmin sain pankkitunnukset ja menin katsomaan, oli tililläni pyöreä 0. Kirjaimellisesti. Menin kysymään äidiltäni lahjarahoistani, jolloin huokaisi syvään ja sanoi "maksan ne sinulle joskus takaisin". Asuin sitten vielä muutaman vuoden kotona että pääsin edes omilleni, kun ei ollut alkuun varaa asua omilla.Aikaa tästä on 10 vuotta. En ole vielä tänäkään päivänä nähnyt niitä rahoja.
Mikset tehnyt rikosilmoitusta?
Järki käteen hyvätuloisten lapsilisät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei laitettu. Laitoimme palkastamme saman summan kuin lapsilisiä tulee, ja lapsilisät käytimme ruokaan.
Oletko nyt tyytyväinen?
Ei rikkaat/keskituloiset lapsilisää saa, koska lapsilisät otetaan heiltä pois päivähoitomaksuun. Se saadaan näyttämään että saisivat jotain, mutta oikeasti sama raha otetaan pois.
"Saavat" lapsilisää 95e, mutta se täytyy antaa päivähoitomaksuun 288e. Hyvätulosilla menee päivähoitoon suunnilleen kaikki 16 vuoden lapsilisät. Pienituloisilta lapsilisää ei oteta pois.
Hihihi! Rikkaat ja ihan jokainen saa yhteiskunnalta pilkkahintaisen päivähoidon, jonka todelliset kulut on moninkertaiset ylimpään päivähoitomaksuun nähden.
Joka kuukausi lastaan päivähoidossa pitävä saa yhteiskunnalta apua päivähoitokuluihin 600-900 euroa. Siinä jää lapsilisät toiseksi.
Eipä ollut mahdollista laittaa lapsilisiä säästöön, kaikki meni lapsesta tulleisiin lisäkuluihin pienituloisessa huushollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt tyytyväinen?
Hihihi! Rikkaat ja ihan jokainen saa yhteiskunnalta pilkkahintaisen päivähoidon, jonka todelliset kulut on moninkertaiset ylimpään päivähoitomaksuun nähden.
Joka kuukausi lastaan päivähoidossa pitävä saa yhteiskunnalta apua päivähoitokuluihin 600-900 euroa. Siinä jää lapsilisät toiseksi.
No kyllä se suurituloinen maksaa veroakin yli tuon 600-900 euroa kuukaudessa, niin mitä ihmeen apua se sitten on, eli suurituloinen maksaa veroilla vielä päivähoitomaksun 288e päälle 600-900 euroa.
Pienituloinen ei joudu edes 288 euron päivähoitomaksua maksamaan, eikä veroina tuota 600-900 euroa. Päin vastoin, hyvätuloinen kustantaa pienituloisenkin päivähoidot. Onko reilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos lapsilisiä ei voi alkaa säästämään lapselle, mutta oma äitini teki vielä paremman tempauksen.
Sain rippilahjaksi mukavan summan rahaa, ja se laitettiin tililleni jotta voin käyttää sitten kun olen täysi-ikäinen. Käytiin vielä yhdessä vanhempien kanssa viemässä rahat pankkiin.
Kun kolme vuotta myöhemmin sain pankkitunnukset ja menin katsomaan, oli tililläni pyöreä 0. Kirjaimellisesti. Menin kysymään äidiltäni lahjarahoistani, jolloin huokaisi syvään ja sanoi "maksan ne sinulle joskus takaisin". Asuin sitten vielä muutaman vuoden kotona että pääsin edes omilleni, kun ei ollut alkuun varaa asua omilla.Aikaa tästä on 10 vuotta. En ole vielä tänäkään päivänä nähnyt niitä rahoja.
En silloin uskaltanut, ajattelin että joku syy siihen on ollut että rahat on "lainattu". Heillä teki siis tiukkaa tuohon aikaan, vaikka eihän se tietenkään oikeuta ottamaan rahaa muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En silloin uskaltanut, ajattelin että joku syy siihen on ollut että rahat on "lainattu". Heillä teki siis tiukkaa tuohon aikaan, vaikka eihän se tietenkään oikeuta ottamaan rahaa muilta.
Kyllä varmasti jotain rippijuhlatkin maksoivat, tarjoilut ym. Onko reilua heikosti toimeentuleva äiti maksaa rippijuhlat ym., tytär säästää lahjasataset bilettämiseen.
Mun lapsuudenperhe oli köyhä. Äiti oli sosiaalityöntekijä ja isä sairaseläkeläinen siitä lähtien kun olin 2-vuotias. Kolme lasta ja niukkaa elämää. Mutta silti äiti oli säästänyt meille osan lapsilisistä. Ehkä siinä oli se, kun hän itse oli lähtenyt kotoa tyhjin käsin 16-vuotiaana eikä saanut vanhemmiltaan mitään tukea, niin halusi omille lapsilleen vähän parempaa.
Sain itse parikymppisenä nykyrahaan muunnettuna noin 6000€ summan. Ja vaikka itsellä se meni aivan hömppään (ostin lomaosakkeen, josta tuli kuluja ja jonne ei ollut varaa matkustaa ja lopulta olin helpottunut kun sain sen myytyä 500€ eurolla), niin silti arvostin todella paljon että äiti oli pienistä tuloistaan säästänyt.
Meilläkään ei kummempia tuloja ollut, kun enimmäkseen miehen tulojen varassa oltiin. Mutta jotenkin oli se ajatus, että säästetään edes lapselle, vaikkei itselle jää mitään säästöön. Säästimme alkuun sen lapsilisän ja lapsen ollessa 4-5-vuotias nostimme summaa, kun minulle selvisi vasta siinä kohtaa, että molemmat vanhemmat voivat antaa verovapaita lahjoja. Vaikka välillä oli tiukkaa, niin tuosta lapselle säästämisestä ei tingitty. Ja lopulta tuo lapselle säästäminen poiki sen, että alettiin katsoa tarkemmin omaa kulutusta ja sitä kautta alkoi itsellekin jäädä säästöön. Tuli siis kateus lapsen säästöjä kohtaan ja rahankäytön järkevöitymistä sitä kautta.
Täysi-ikäisenä lapsi sai noin 75000€ sijoitukset hallintaansa. Talouskasvatusta oli hänelle annettu ja vielä lukiolaisena hän oli tarkka ja järkevä rahankäyttäjä. Hiljalleen lakkiaisten ja kesätöiden myötä se alkoi lipsua ja sitten tuli puoliso, jolla aivan erilainen suhtautuminen rahaan ja meno sen mukaista. Kolmasosa säästöistä meni uuteen veneeseen, johon iskivät silmänsä venenäyttelyssä o_O Ja hiljalleen niistä on hivutettu myös pienempiin ostoksiin. Vielä on joku 50000€ jäljellä, kun on tullut arvonnousua ja osinkoja. Toivon, että rahankäyttöön tulee järkeä ennen kuin säästöt ovat kokonaan huvenneet.
Vierailija kirjoitti:
Lukenut tätä palstaa :D Ihan keskiluokkaisessa kuplassa olen elänyt koko ikäni ja en tiedä ketään, jolle lapsilisät olisi säästetty tai sijoitettu. En myöskään tunne ketään jolle vanhemmat olisivat ostaneet ensiasunnon, täällä se on ostettu kaikille ja kaikki myös ostelevat niitä omille lapsilleen.
Minä tunnen kirurgin lapset. Mutta myös duunarit sikiävät ja enemmän kuin heillä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin meilläkin tehtäisiin jos miestäni kuuntelisin. Hänelle on aikanaan kaikki lapsilisät säästetty jotka sai täysi-ikäisenä. Samaa haluaa lapselleen. Lapsen vaatteisiin ym. olen lapsilisää käyttäny vaikka siitä sanomista tuleekin. Olen sanonu että säästä itse se 95e lapselle jos haluat. Eipä ole se vaihtoehto kelvannut.
Häpeä leijuu miehen yllä! Ei ole kyllä mitään vastenmielisempää kuin mies, joka pihistelee rahan kanssa oman lapsen kohdalla!
Kyllä meilläkin mies perkuloi ehdottamani läppärin hintaa, kun oltiin lapselle miettimässä läppäriä lukioon. Minun ehdokas taisi olla 1200€ luokkaa ja mies piti kalliina. Tietenkin, kun on töistä saanut aina ilmaiseksi eikä ole ikinä tarvinnut omalla rahalla ostaa. Mutta kun hän itse alkoi tarkemmin tutkia läppärin ominaisuuksia ja muuta, hän päätyi lopulta 1800€ maksavaan malliin :-D
Juhlien järjestäminen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti jotain rippijuhlatkin maksoivat, tarjoilut ym. Onko reilua heikosti toimeentuleva äiti maksaa rippijuhlat ym., tytär säästää lahjasataset bilettämiseen.
Ensinnäkin, kertojan mukaan kävivät yhdessä VANHEMPIEN kanssa pankissa. Eli oletettavasti isä myös mukana.
Toiseksi, rahat olivat LAHJA. Lahjaraha, oletko kuullut? Niillä ei todellakaan maksella mitään juhlia, vaan lahjan saaja päättää mihin haluaa rahansa käyttää. Tekstissä käy ilmi että joutui asumaan vielä kotona, kun ei ollut rahaa millä muuttaa. Ja vaikka olisikin bilettänyt, niin mitä sitten? Omia rahojansa siinä olisi käytetty.
Toivottavasti sulla ei ole lapsia. Tekstistä päätellen varastaisit häneltä.
Minä olin varakkaan perheen lapsi, ja isäni säästi minulle rahaa opiskeluaikaa varten. Hän antoi tilin käyttööni mielestäni liian aikaisin, olin vielä täysin vastuuton rahankäytön suhteen enkä ymmärtänyt rahan arvoa, kun olin kasvanut yltäkylläisyydessä ja tottunut saamaan aina kaiken haluamani helposti. Poltin siis kaikki säästöt ihan turhuuksiin, matkusteluun ja huvituksiin lyhyessä ajassa, ennen kuin ehdin edes yliopistoon. Nyt ei ole edes mitään järkevää ostettuna jäljellä niistä rahoista, vaan yliopistoajalleni tarkoitetut rahat paloivat kankkulan kaivoon... Ja näin myöhemmin, vähän vanhempana opiskelijana (alanvaihtajana) kaduttaa todella paljon typeryyteni, koska nyt sille rahalle olisi todellakin ihan oikeaa tarvetta.
Tästä viisastuneena olen siis päättänyt, että itse en tee samoin (siltä varalta että lapseni olisivat nuorena yhtä huolettomia rahankäyttäjiä) vaan aion kyllä säästää tulevien lasteni lapsilisiä ja muutenkin rahaa heidän varalleen, mutta en anna tilejä heidän käyttöön ainakaan ennen kuin ovat lähemmäs 25v. Sen sijaan pidän säästötilin omissa nimissäni ja autan heitä niillä rahoilla milloin jotain järkevää tarvetta on, kuten esimerkiksi ensimmäisen auton osto, vuokrakämpän takuuvuokra, valmennuskurssimaksu tai ihan vain opiskelijana eläminen. Tällä tavoin voin varmistaa ettei vaivalla 18 vuotta säästämiäni rahoja polteta bilettämiseen ja matkusteluun, sellaista varten en ole omasta kuluttamisesta tinkinyt.
Järki käteen päivähoitomaksuista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt tyytyväinen?
No kyllä se suurituloinen maksaa veroakin yli tuon 600-900 euroa kuukaudessa, niin mitä ihmeen apua se sitten on, eli suurituloinen maksaa veroilla vielä päivähoitomaksun 288e päälle 600-900 euroa.
Pienituloinen ei joudu edes 288 euron päivähoitomaksua maksamaan, eikä veroina tuota 600-900 euroa. Päin vastoin, hyvätuloinen kustantaa pienituloisenkin päivähoidot. Onko reilua?
Voi elämä tätä laskutaitoa. Se 600-900 euroa on kaikkien veronmaksajien maksamaa rahaa. Suurituloinen on hyötyjä kun saa nauttia julkisesta palvelusta alle markkinahinnan. Jos hänellä ei olisi lapsia maksaisi tasan samat verot eikä saisi puoli-ilmaista palvelua vastineeksi verorahoilleen.
Lisäksi se suurituloisen msaama maksuton koulutus on veronmaksajien kustantamaa, kaikki menestyksen edellytykset tulee siitä, että on yhteiskunta joka antaa paljon.
Ihmettelen mihin omat lapsilisäni meni. Rahaa ei koskaan mennyt harrastuksiin. Koulussa ruoka, illalla meillä oli aina leipää tai paistettuja kananmunia ja perunaa. 50e rahaa kesällä uusiin vaatteisiin. Lukioon maksoin omat kirjat kesätyörahoilla. Olenkohan maksanut lapsena vuokraa tietämättäni? Ei tullut mieleen kysellä poismuuttaessa.
Itsekin aloin miettimään että miten varakas perheeni olisi jos vanhemmat eivät olisi poltelleet tupakkaa ja kallistaneet kuppia koska olivat kuitenkin duunariportaan yläpäässä eikä rahasta ollut puutetta edes 90-luvun lama-aikana. Olisivat silloin sijoittaaneet rahastoihin yms ja opettaneet minulle että kannattaa aloittaa sellainen jo nuorempana? Opetettiin vain että ne on pukumiesten juttuja.
Ikävä kyllä liian monessa perheessä lapsilisät ymmärretään aikuisten rallatteluun käytettäviksi rahoiksi. Oikeasti niistä kun sijoittaisi vaikka 30%/kk niin 18 vuotiaana olisi hyvä potti.
Minun tililleni oli kertynyt sievoinen summa lapsilisiä. Ennen kuin sain pankkikirjani täysi-ikäiseksi tultuani omaan käyttöön, tuo summa siirrettiin pikkuveljeni tilille. Ah miten reilua.