Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni toivoi, että olisin säästänyt hänelle lapsilisät rahastoihin ja antanut ne hänelle hänen täysi-ikäistyttyään

Vierailija
02.07.2022 |

Menin aikalailla sanattomaksi. Ihan kuin tässä olis itekään kultalusikka suussa syntynyt! Lapsilisät meni ihan tavalliseen elämiseen.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia lapsilisät poistettava hyvätuloisilta. Valtavan epätasa-arvoistavaa kun jotkut saa 20k€ 18-vuotislahjan, toisilla se menee ruokaan ja vaatteisiin.

Järjetöntä että tukia annetaan rikkaiden pennuilla ja näillä rahoilla sitten bilettävät opiskelijoina, ostavat bemarin, tekevät Balin matkoja jne. Siis veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
42/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun kavereissa tosi moni sai asunnon tai lapsilisät säästöön. Kasvoin pienellä paikkakunnalla ja kaikki tutut taisi olla aika keskiluokkaisia. Varmaan se pieni paikkakunta takasi monille sen että rahaa säästyi asumiskuluissa myös tuollaiseen. Kaikki oli myös duunareita, mutta siellä oli paperimiehiä sairaanhoitajavaimoineen joten oli rahaa mitä käyttää.

Omassa perheessä oli toisin. Kyllä vanhemmillani on rahaa, mutta ei minulle säästetty sitä. Kun olin lukiossa sain pyydettyä tuon lapsilisän itselle käyttörahaksi. Se oli kiva juttu. Sain saman verran tukea asuttuani vuoden yksin, mutta sitten isä sanoi että olisiko aika lopettaa jo tuo satasen avustus. Ja niin se sitten lopetettiin. 

Omille lapsille kyllä voisinkin säästää lapsilisät, mutta mikään itsestäänselvyys sellainen ei ole. Idea on kyllä hyvä, jos vaan on varaa. Kaikilla ei ole varaa tai halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Vastaa että voi tehdä niin omille lapsilleen.

Vierailija
44/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukenut tätä palstaa :D Ihan keskiluokkaisessa kuplassa olen elänyt koko ikäni ja en tiedä ketään, jolle lapsilisät olisi säästetty tai sijoitettu. En myöskään tunne ketään jolle vanhemmat olisivat ostaneet ensiasunnon, täällä se on ostettu kaikille ja kaikki myös ostelevat niitä omille lapsilleen. 

Meillä on molemmat lapset saaneet osan lapsilisiä rahastoon jonka saavat käyttöönsä 18v.

On myös ostettu asunto mistä ovat voineet opiskella, mutta asunto on meidän omistama.

Ei olla mitään varakkaita muuten.

Olette fiksuja vanhempia! Tämä on oikeasti todella harvinaista. Itsekin ollaan jouduttu perheessämme omat rahat tienaamaan jo lukioikäisestä asti ja perheemme oli ylempää keskiluokkaa. Meidät opetettiin tarkoituksella työntekoon ja opiskelemaan varma "tylsä" työllistävä akateeminen tai amk-tutkinto. Olen tästäkin kasvatusmallista toisaalta kiitollinen. Lapsilisillä meille ostettiin vaatteet, pyörät ja harrastusvälineet.

Kyllä suurin osa perheistä käyttää ne lapsilisät perheen elättämiseen, vaikka pelkät palkat riittäisivät siihen.

Se on vähän siitä kiinni, haluaako nauttia elämästä koko ajan, vai "sitkun".

Vierailija
45/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa se vähän risoi kun yksi tällainen kaveri jolle oli ostettu oma asunto isolta paikkakunnalta tuntui olettavan että kaikilla muillakin on samalla lailla varaa. Mutta hän eli sellaisessa omassa kuplassaan jossa tuo oli normaalia. Eikä se toivottavasti ollut kateutta minun puolelta, ehkä turhautti kun itse eli budjetilla ja lomamatkoille hän olisi halunnut hotellit jne. Eli elettiin vähän eri tyylisesti.

Vierailija
46/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja ei ole kieltänyt suuria haaveilemasta. 

Vierailija
47/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Vastaa että voi tehdä niin omille lapsilleen.

Miten tyhmä kommentti, miten ne silloin olisivat NYT sen lapsen käytettävissä, kuten hän haluaisi?

Vierailija
48/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten lapsilisät menivät ensimmäiset 10v elämiseen, lasten tarvikkeisiin ja vaatteisiin. Sen jälkeen työtilanne on parantunut sen verran, että nykyään voimme laittaa lapsilisän lasten tileille. Saavat käyttöönsä kun lähtevät opiskelemaan tai sitten niillä maksetaan mopoa, mopokorttia, ajokorttia tmv.kalliimpaa. Rahan arvoa on yritetty opettaa jo nyt, mutta tulevaisuus näyttää millaisia rahankäyttäjiä heistä tulee.

Vierailija
49/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti säästi vanhemman veljen lapsilisät, kun hän sai käyttöoikeuden rahoihin, ne ryypättiin naapurin miehen kanssa, ensin haettiin osa, lopuksi kaikki. 

Säästäminen hieno juttu, mutta aina ei hyödytä.

50/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukenut tätä palstaa :D Ihan keskiluokkaisessa kuplassa olen elänyt koko ikäni ja en tiedä ketään, jolle lapsilisät olisi säästetty tai sijoitettu. En myöskään tunne ketään jolle vanhemmat olisivat ostaneet ensiasunnon, täällä se on ostettu kaikille ja kaikki myös ostelevat niitä omille lapsilleen. 

Tunnen monta kenelle on säästetty lapsilisät ajokorttia ja autoa varten. Tunnen myös yhden perheen missä oli säästetty osakkeisiin ja imdeksirahastoihin ~400tuhatta euroa ja tämä annettiin lapselle kun täytti 21v. Taisi polttaa ensimmäisen 100k alle vuodessa eikä ostanut mitään järkevää.

Aina se raha ei ole tärkein asia mitä lapselle pakataan mukaan kun lähtee omille teille. Itse olisin arvostanut rahaa enemmän, vaikken kyllä sitäkään saanut, oppeja miten rahaa käytetään ja säästetään.

Vierailija
51/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kaikki sijoita lapsilisiä lapsen tulevaisuutta varten?

Vierailija
52/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin melko köyhässä perheessä, mutta lapsilisät säästettiin minulle ja veljelle - ja varmaan sen takia siitä ns. köyhyydestä joutuikin kärsimään. Ruokaa siis oli aina, mutta se oli aina halvinta mahdollista. Maksullisia harrastuksia ei ollut, mutta pelikoneet ja piirrustusvälineet löytyi. Sukset, luistimet, vaatteet kaikki käytettynä tai Prismasta. Ei viikkorahaa, ei viikkokarkkeja. Ei palkintoja koulunkäynnistä, vaikka myöhemmin yritin kyllä, että saisin 10 MARKKAA siitä, että sain kympin kokeessa. No sen verran sain.

Joo, olihan se kiva, että oli säästöjä kun muutti itsekseen, mutta näin aikuisena olisin mieluummin ottanut sen kultaisen keskitien lapsilisien täyden säästämisen ja kaiken käyttämisen väliltä, eli puolet säästöön ja puolella parannusta elämänlaatuun. En koskaan päässyt tivoliin, koska pihi ja laiska isä ei vienyt (inhosi kesäkuukausien ruuhkaa), enkä alle 40km päässä sijaitsevassa huvipuistossa ole käynyt vieläkään vaikka olen jo yli kolmekymppinen. Alle viisi kertaa lapsuudessa käyty huvipuistoissa. Siis ikävuosina 1-18. Ulkomailla ei koskaan.

En silti ottaisi kokonaan sitä vaihtoehtoa, että säästöjä ei ole lainkaan, niin kuin miehellä, joka sai aina uudet kalliit vaatteet, pelit ja vehkeet ja harrastukset, mutta aikuistuttuaan kaikki jäi ja meni ne vähäisetkin rahat, mitä sai ja vaikka käy töissä, niin mitään ei jää säästöön tai jos jää, menee heti kun tulee "yllättävä" meno. Lopputuloksena asutaan yli 10 vuoden yhteisasumisen jälkeen edelleen vuokralla, koska ei saa käsirahaa asuntoon, eikä halua lapsilleen säästää kun ei saa itselleenkään säästettyä, koska ei osaa suunnitella etukäteen. Minä sitten yksinäni säästän lapsille edes muutaman satasen vuodessa...

Vierailija
53/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myn kaikki miespuoliset serkut on niin hyvin tienaavia, että ovat keränneet kaikille lapsilleen suuret pesämunat. Miespuolisia serkkuja on yhteensä 5 ja ovat kahden setäni perheille syntyneet aikoinaan.

Sediltä ei mitään suuria pesämunia tullut.

Serkut aloittivat rahan rakentamisen siitä, että ottivat opintolainat täysimääräisinä ja sijoittivat ne niin hyvin, että saivat hyvän tuoton.

He ovat kaikki monen miljoonanan miljonäärejä. Itse tienattuja, ei perittyjä rahoja heillä, mutta lapsilleen sitten ostelevat hyviltä paikoilta asuntoja.

Me naispuoliset serkukset ollaan ihan taviksia.

Vierailija
54/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myn kaikki miespuoliset serkut on niin hyvin tienaavia, että ovat keränneet kaikille lapsilleen suuret pesämunat. Miespuolisia serkkuja on yhteensä 5 ja ovat kahden setäni perheille syntyneet aikoinaan.

Sediltä ei mitään suuria pesämunia tullut.

Serkut aloittivat rahan rakentamisen siitä, että ottivat opintolainat täysimääräisinä ja sijoittivat ne niin hyvin, että saivat hyvän tuoton.

He ovat kaikki monen miljoonanan miljonäärejä. Itse tienattuja, ei perittyjä rahoja heillä, mutta lapsilleen sitten ostelevat hyviltä paikoilta asuntoja.

Me naispuoliset serkukset ollaan ihan taviksia.

Lisään, että akateemisia me ollaan kaikki.

Tuo miesserkkujen älykäs rahan sijoittelu vaan tuotti heille suuret rahat.

Vierailija
55/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö kaikki sijoita lapsilisiä lapsen tulevaisuutta varten?

En todellakaan sijoita. Ostan lapsille mieluummin ne kämpät. (On varallisuutta, jonka kohteita voi vain muutella halunsa mukaan).

Vierailija
56/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori opiskelee ja saa kelalta tukia eikö rahastot joutuisi silloin käyttämään pois ennenkuin kelalta saa mitään. Fiksuinta jos vanhemmilla on varaa olisi ostaa nuorelle asunto johon käytettäisiin nuo säästetyt lapsilisät mutta eihän kaikilla ole varaa.

Itse sain lapsilisät omaan hallintaani 14 v. ja kaikki ne meni lp-levyihin, kuuntelen osaa edelleen vaikka on siellä huonojakin mutta ei kaikki aivan hukkaan mennyt.

Vierailija
57/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori opiskelee ja saa kelalta tukia eikö rahastot joutuisi silloin käyttämään pois ennenkuin kelalta saa mitään. Fiksuinta jos vanhemmilla on varaa olisi ostaa nuorelle asunto johon käytettäisiin nuo säästetyt lapsilisät mutta eihän kaikilla ole varaa.

Itse sain lapsilisät omaan hallintaani 14 v. ja kaikki ne meni lp-levyihin, kuuntelen osaa edelleen vaikka on siellä huonojakin mutta ei kaikki aivan hukkaan mennyt.

Ei vaikuta kuin toimeentulotukeen, mutta sitä harva opiskelija edes hakee tai saa

Vierailija
58/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ihan hirvittävän köyhästä perheestä. Ei saanut lapsena koskaan mitään uutta vaatetta ja välillä vanhemmat olivat syömättä, että lapset saivat ruokaa. Silti vanhemmat olivat säästäneet lapsilisät jokaiselle lapselleen.

Vierailija
59/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni saatiin 18 v täyttäessämme käyttöön tilit, joille oli säästetty synttärilahjarahoja, isovanhempien antamaa rahaa yms. Kummankin tilillä oli n. 10 000 euroa. Veljeni kulutti rahat nopeasti: juhli, shoppaili ja laittoi rahaa menemään sen suuremmin miettimättä. Tili oli aika pian tyhjä. Minä puolestani otin tililtä sen verran rahaa, että sain ostettua itselleni festarilipun ja huoneeseeni nojatuolin, josta olin pitkään haaveillut. Loput rahat säästin ja opiskeluaikana otin säästöistä, jotta ei tarvinnut nostaa opintolainaa tai käydä lukuvuoden aikana töissä.

Ollaan saatu sama kasvatus rahan suhteen, mutta näin erilaisia ollaan. Tuosta meidän perheen tapauksesta opin sen, että se 18-vuotias saattaa laittaa rahat aika nopeasti menemään. Eli vaikka olisitte säästäneet lapsilisät, niin nuori saattaisi käyttää ne juhlimiseen, shoppailuun ja ulkona syömiseen aika äkkiä. Osalla on nykyään vähän vääristynyt käsitys siitä, että omilleen muuttavan nuoren elämäntyylin pitäisi olla kuin monilla vaikuttajilla somessa: ulkomaanmatkoja, hienosti sisustettu koti, usein ulkona syömistä jne.

Tuo on ihan totta että osa ihmisistä hassaa rahansa, tulipa sitä ihan miten paljon vain. Mm yksi sisaruksistani on tämmöinen henkilö kun taas itse olen säästäväisempi. Pidän silti fiksuna säästää lapselle jos se suinkin on taloudellisesti mahdollista. Yhteiskunta ei välttämättä ikuisesti tarjoa maksutonta opiskelua.

Vierailija
60/122 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi akateeminen perhe ollaan Helsingistä. Lapsen rahastoihin menee kuussa 200euroa. Ei ole eriteltynä onko siinä lapsilisä vai ei. Lapsilisä ei ole etuus, jolla jelpataan köyhiä. Kas kun se maailma ei pyöri vain köyhien ympärillä. Lapsilisän ideana on lisätä syntyvyyttä ja tasata eroja lapsiperheiden ja lapsettomien välillä. Jokainen lapsi on siis valtiolle yhtä arvokas ja ansaitsee etunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä