Lapseni toivoi, että olisin säästänyt hänelle lapsilisät rahastoihin ja antanut ne hänelle hänen täysi-ikäistyttyään
Menin aikalailla sanattomaksi. Ihan kuin tässä olis itekään kultalusikka suussa syntynyt! Lapsilisät meni ihan tavalliseen elämiseen.
Kommentit (122)
Meillä oli kotona aina köyhää, mutta olisi ollut pikkuisen vähemmän köyhää, jos toinen vanhempi ei olisi peliongelmainen idiootti.
Oot juntti ja köyhä. Lapses just sanoi sen.
Nykyajan lapsi.
Itse tienasin omat karkkirahat. Alakouluikaisena kerasin kolikot maasta ja pullot. Isompana olin lehdenjakaja ja lapsenlikka. Teinina menin siivojaksi. Maksoin itse lukion kirjat ja autokoulun. Maksoin omat vaatteet, hampparit ja karkit.
Taysikaisena tein tyota aikalailla 16h/7.
Mikaan musta ei tullut. Kai paloin loppuun.
Omalle lapselle saastan, jotta kun menee yliopistoon voi keskittya opiskeluun.
Duunarin elamassa ei ole mitaan hienoa. Eika ole mitaan hienoa tehda ilmaiseksi muille tyota.
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissäni oli näitä, keille lapsilisät oli säästetty tai ostettiin ensiasunto. Itse lähdin kotoa ja tilillä oli 300e, josta 250e meni heti ekan kuun soluasunnon vuokraan. Totta kai mietin, että pieni pesämuna olisi helpottanut elämää tuolloin. Lopulta kuitenkin ahkeralla työnteolla olen kaiken tarvittavan nyt aikuisena saavuttanut.
Omille lapsilleni en säästä lapsilisiä, mutta aion kuitenkin heitä auttaa rahallisesti esim. ekojen vuokrien maksuissa, huonekalujen ostamisissa jne. jotta eivät joudu stressaamaan rahasta tai päädy tekemään mitään mikä kaduttaisi jälkikäteen.
Minulla oli 30 markkaa, kun muutin pois kotoa. Menin suoraan töihin. Rikkinäinen kenkäpari ja liian suuri takki. Toi summa euroina on n. 5 euroa.
Niin, olin töihin mennessäni 16-vee. Vanhemmat taisi saada minusta vielä lapsilisää omalle tilille.
Niiden ei edes kuuluisi saada lapsilisiä, jos ne pystyy säästämään!
Nii-in olis kannattanut. Lapsesi olisi miljonääri jos ette olisi törsänneet niitä ruokaan. Melko kalliit kaurapuurot tuli lapselle syötettyä näin jälkikäteen laskettuna. Varmaan yli 1000€ lautaselliselle tuli hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa laittaa lapsilisät rahastoon, ei oikeasti pitäisi saada niitä.
Muistan kuinka lukiossa historianopettaja nosti tämän esille. Hän sanoi, että näin pidetään myös kansan hyväosainen sakki hyvillä mielin, että saavat sen yhden "kaikille" kuuluvan etuuden. Voisi olla vielä suurempi kuilu rikkaiden ja köyhien välillä ilman tätä nykyistä käytäntöä. Vaikka ei tämä edelleenkään omaan ajatteluun mahdu, kun en ajattele kokoomuslaisesti.
En minäkään tiedä ketään, jolle lapsilisät kerättäisi säästötilille. Kyllä tavallisissa perheissä raha menee arkeen. Lapsen tarpeisiin kuitenkin, vaatteisiin, kenkiin, koulutarvikkeisiin tai ehkä jopa uutta polkupyörää varten. Muksut kun pakkaavat kasvamaan kaikesta nopeasti ulos.
Minun vanhempani laittoivat lapsilisäni nimissäni säästötilille. Kertoivat, että saisin rahat, kun lähtisin opiskelemaan. Mutta en saanut, koska he käyttivät nekin rahat ostaessaan uuden talon. Olen siitä katkera. Ensinnäkin alaikäisen nimissä olevat rahat ovat hänen, ja ne pitäisi käyttää vain hänen hyväkseen. Toiseksi lapsena minulle ei ostettu juuri mitään: kengät ja vaatteet olivat sukulaisilta saatuja tai halparytkyjä, joita sain hävetä koulussa, polkupyörä oli romu, koululaukku kulahtanut ja paikkailtu kassi, hiukset leikattiin kotona hirveään kuosiin, mihinkään harrastuksiin ei ollut rahaa - edes kunnollista sänkyä ei minulle ostettu. Muutkin minun huoneen huonekalut olivat roskalavalöytöjä. Syntymäpäiviäkään ei aina muistettu - korkeintaan ostettiin pieni kääretorttu ja sain 10 markan setelin. Mutta aina ei ollut sitäkään. Kuitenkaan vanhempani eivät olleet köyhiä. Emme olleet mitään sossun asiakkaita. He eivät vain halunneet panostaa minuun. Jostain syystä aikoivat kuitenkin säästää minulle rahaa opiskeluvuosiin, mutta tyhjensivät sen tilin, kun täytin 15.
Ap, ajattele sitä ihan vain lapsen näkökulmasta, sen sijaan että käännät aiheen itseesi. Ajattele kuinka hienoa on, että hän on miettinyt säästämistä.
Kysy häneltä, mihin hän säästöjä käyttäisi? Tai mitä hän toivoo vielä saavansa? Miten hän on ajatellut sen saavansa, ja milloin?
Jos olisi meidän lapsi tullut 18 vuotiaina kyselemään rahastoihin sijoitettuja lapsilisiä, olisimme kertoneet hänelle, että olemme ottaneet lainaa, jotta hän pääsi haluamaansa erikoislukioon.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa laittaa lapsilisät rahastoon, ei oikeasti pitäisi saada niitä.
Ai että lapset laitetaan eri arvoiseen asemaan, juu ei. Lapsilisä kuuluu kaikille keillä on 0-17v lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissäni oli näitä, keille lapsilisät oli säästetty tai ostettiin ensiasunto. Itse lähdin kotoa ja tilillä oli 300e, josta 250e meni heti ekan kuun soluasunnon vuokraan. Totta kai mietin, että pieni pesämuna olisi helpottanut elämää tuolloin. Lopulta kuitenkin ahkeralla työnteolla olen kaiken tarvittavan nyt aikuisena saavuttanut.
Omille lapsilleni en säästä lapsilisiä, mutta aion kuitenkin heitä auttaa rahallisesti esim. ekojen vuokrien maksuissa, huonekalujen ostamisissa jne. jotta eivät joudu stressaamaan rahasta tai päädy tekemään mitään mikä kaduttaisi jälkikäteen.
Minulla oli 30 markkaa, kun muutin pois kotoa. Menin suoraan töihin. Rikkinäinen kenkäpari ja liian suuri takki. Toi summa euroina on n. 5 euroa.
Niin, olin töihin mennessäni 16-vee. Vanhemmat taisi saada minusta vielä lapsilisää omalle tilille.
No sinusta on ollut paljon kuluja,koita nyt ymmärtää uhrautuvia vanhempiasi.
Tuo vaan kertoo, että jos monessa perheessä ne on varaa pistää säästöön, niin että niitä ei olisi ylipäänsä pitänyt sosiaalitukena maksaa. Tukia vain oikeaan tarpeeseen!
Niiden kenellä on varaa säästää tai sijoittaa lapsilisät, ei pitäisi niitä saada.
Ne on tarkoitettu lapselle vaatteiden ym. ostoa varten, ei säästöön ja täysi-ikäisenä annettavaksi. Oikein on ap tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukenut tätä palstaa :D Ihan keskiluokkaisessa kuplassa olen elänyt koko ikäni ja en tiedä ketään, jolle lapsilisät olisi säästetty tai sijoitettu. En myöskään tunne ketään jolle vanhemmat olisivat ostaneet ensiasunnon, täällä se on ostettu kaikille ja kaikki myös ostelevat niitä omille lapsilleen.
Meillä on molemmat lapset saaneet osan lapsilisiä rahastoon jonka saavat käyttöönsä 18v.
On myös ostettu asunto mistä ovat voineet opiskella, mutta asunto on meidän omistama.
Ei olla mitään varakkaita muuten.
Miksi tämä yllä oleva on saanut noin alapeukkua?
Eikö noin saisi toimia vai kateusko iski?
Eikö ole hyvä, että vanhemmat antaa hyvät lähtökohdat elämään nuorille?
Minä säästän puolet lapsilisistä lasten tileille. Ensisijaisesti siksi, että kun pitää ostaa jotain isompaa, niin eo tarvitse olla sukulaisista pyytämässä rahaa, toissijaisesti siksi, että ties vaikka tulevaisuudessa korkeakouluopinnoissa olisi lukukausimaksut ym. En halua että lasten kouluttamisen esteenä tulee olemaan raha.
Minä ja veljeni saatiin 18 v täyttäessämme käyttöön tilit, joille oli säästetty synttärilahjarahoja, isovanhempien antamaa rahaa yms. Kummankin tilillä oli n. 10 000 euroa. Veljeni kulutti rahat nopeasti: juhli, shoppaili ja laittoi rahaa menemään sen suuremmin miettimättä. Tili oli aika pian tyhjä. Minä puolestani otin tililtä sen verran rahaa, että sain ostettua itselleni festarilipun ja huoneeseeni nojatuolin, josta olin pitkään haaveillut. Loput rahat säästin ja opiskeluaikana otin säästöistä, jotta ei tarvinnut nostaa opintolainaa tai käydä lukuvuoden aikana töissä.
Ollaan saatu sama kasvatus rahan suhteen, mutta näin erilaisia ollaan. Tuosta meidän perheen tapauksesta opin sen, että se 18-vuotias saattaa laittaa rahat aika nopeasti menemään. Eli vaikka olisitte säästäneet lapsilisät, niin nuori saattaisi käyttää ne juhlimiseen, shoppailuun ja ulkona syömiseen aika äkkiä. Osalla on nykyään vähän vääristynyt käsitys siitä, että omilleen muuttavan nuoren elämäntyylin pitäisi olla kuin monilla vaikuttajilla somessa: ulkomaanmatkoja, hienosti sisustettu koti, usein ulkona syömistä jne.
Miten siitä lapsilisästä on tarkoitus jäädä säästöön? Meillä vuoden täyttänyt taapero kotona ja vauvavuonna monessa kuussa tuo summa meni pelkästään vaippoihin, kun niitä kului paljon. Nyt pikkulapsiaikana puolestaan saa ostaa uusia vaatteita usein, kun lapsi kasvaa nopeasti. Sama talvihaalari ei käy monena vuonna peräkkäin ja joka kesälle on oltava omat vaatteensa, kun edellisvuoden vaatteet jäävät pieneksi.
Eiköhän se ole ihan jokaisen perheen oma asia käyttääkö lapsilisät elämiseen vai tinkiikö elintasosta ja säästää ne lapselle. Minulle ne on säästetty mutta olen huomannut että tämä on kovin tunteita herättävä asia. Vaimon perheessä ei ole oltu yhtä säästäväisiä ja he kitisivät tuosta säästämisestä kunnes täräytin että mulle sopii lapsilisien poistaminen jos samalla poistetaan kansallinen maataloustuki, eihän sitä ole missään muussa EU maassa. Tottapuhuen en halua poistaa mitään maataloustukea (tarvitsemme omaa ruuantuotantoa) mutta keskustelu katkesi kuin veitsellä leikaten (appivanhemmat ovat maanviljelijöitä)
Avioeroperheen lapset ovat köyhempiä
Vanhemmilla on tuplakulut asunnosta jne