Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei osaa lukea / ei suostu lukemaan. Menossa tokaluokalle syksyllä

Vierailija
02.07.2022 |

Meidän ekaluokan suorittaneella joku ihme jumi päällä lukemisen suhteen. Koko kevät palaveerattu koulusta luokanopen, erityisopen ja rehtorin kanssa. Siirrettiin tokaluokalle, koska kaikki opimistaidot ja -valmiudet muuten on.
Oon koittanut olla painostamatta ja vaivihkaa tuoda tässä kesälomallakin lukemista, kirjaimia, kirjoittamista arkeen, mutta heti kun lapsi huomaa että hei tässä nyt yritetään tätä lyö täyden jarrun päälle.

Pienempänä kävi puheterapiassa kun yksi äänne puuttui puheesta kokonaan, ja sit kun tajusi jutun juonen niin sama jumi päälle puheterapeutin tapaamisilla ja kotitehtäviä ja -pelejä tehdessä.

Mitä hittoa tässä voi tehdä? Muilla kokemusta samanlaisesta?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue sille ääneen, niin että lapsi näkee tekstin samalla. Ja jotain tosi hyvää ja jännittävää. Vaikka se eka potteri.

Vierailija
2/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä toinen, leffat ja sarjat ulkomaan kielellä. Tekstitys tietty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue sille ääneen, niin että lapsi näkee tekstin samalla. Ja jotain tosi hyvää ja jännittävää. Vaikka se eka potteri.

Ollaan aina tosi pienestä luettu paljon. Potteritkin (4 ekaa vaan, sit menee turhan jännäksi) luettu jo pari vuotta sitten.

Nyt ei enää halua kuunnella, koska tajuaa et siinä ytitetään hänen lukutaitoonsa vaikuttaa 😢

Isommat sisarukset oppineet ennen koulua tai viimeistään ekan syksyllä lukemaan sujuvasti. Alan itekin olla jumissa pian tän asian kanssa.

Vierailija
4/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue lapselle paljon kirjoja. Lue itsekin. Anna lapsen lomailla ja opettajan hoitaa lukemisen opettaminen syksyllä. Lukeminen saattaa aueta nopeastikin, vaikka nyt näyttää jumittavan. Jos tykkää pelata, niin ekapeliä. Ekapeli Alku on kännykälle ilmaiseksi ladattavissa.

Vierailija
5/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä esimerkkiä. Käykää kirjastossa. Älä puutu siihen mitä lapsi haluaa lukea tai kattoa, kunhan on jotain. Mutta älä painosta.

Lue lapselle ääneen, iltasatua tai muuten vaan. Jos teillä päin on lukukoiratoimintaa (olettaen lisäksi ettei koira ole kesälomalla just), varaa aika sille. Tai anna lapsen lukea omalle tai sukulaisen tai kaverin koiralle ääneen. Lukee jos lukee, jos vaan kattelee kirjaa tai silittelee koiraa, sekin on ihan ookoo.

Jossain vaiheessa se alkaa kuitenkin taas lukemaan, koska maailma on täynnä tekstiä. Vaikeinta aikuisena on antaa tilanteen olla. Koittaa olla puhumatta asiasta mitään.

Vierailija
6/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä antanut lapsen käydä ekaluokan uudestaan jos lukemisen ongelmaa on.

Vierailija
7/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun uhkailu/ lahjonta. Rajoita ruutu/peli/lempitekemisaika, sido ne lukutreeneihin. Tavuja treenaamalla tienaa jotain

Vierailija
8/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii joskus ohimennessä mainita, et jos ei opi lukemaan, ei tuu pääsemään kolmannelle. Ei siis uhkauksena vaan rauhallisena faktana.

Vierailija
9/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kyllä antanut lapsen käydä ekaluokan uudestaan jos lukemisen ongelmaa on.

Kunnat ei suostu nykyään, rahasta kiinni

Vierailija
10/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetaan paljon ja ekapeli onkin käytössä.

Itsekin oon järkeillyt, että kyllä se lukeminen jossain vaiheessa sieltä tulee, mutta stressaa älyttömästi, jos taustalla onkin jotain isompaa probleemaa.

Ap

Vierailija
11/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä esimerkkiä. Käykää kirjastossa. Älä puutu siihen mitä lapsi haluaa lukea tai kattoa, kunhan on jotain. Mutta älä painosta.

Lue lapselle ääneen, iltasatua tai muuten vaan. Jos teillä päin on lukukoiratoimintaa (olettaen lisäksi ettei koira ole kesälomalla just), varaa aika sille. Tai anna lapsen lukea omalle tai sukulaisen tai kaverin koiralle ääneen. Lukee jos lukee, jos vaan kattelee kirjaa tai silittelee koiraa, sekin on ihan ookoo.

Jossain vaiheessa se alkaa kuitenkin taas lukemaan, koska maailma on täynnä tekstiä. Vaikeinta aikuisena on antaa tilanteen olla. Koittaa olla puhumatta asiasta mitään.

Tää on ihana. Myös lukumarsua voi suositella. Ei taatusti lisää jännitettä eikä rupea korjailemaan lasta.

Vierailija
12/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin lapselle rehellisesti suoraan asiasta. Miksi häntä pelottaa? Mikä aiheuttaa vastentahtoisuuden? Ja perustella miksi lukemista pitää harjoitella. Millaiseen sopimukseen lapsen kanssa voisi päästä?

Vierailija
13/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi vasenkätinen? Tai lukihäiriö voi olla. Jossain oli juuri oli juttu, että joku vasenkätinen lapsi oli koko ajan yrittänyt lukea oikealta vasemmalle. Kukaan ei hoksannut, että siinä oli se ongelma.

Voi siis olla ihan joku jälkeenpäin ajateltuna hassuin juttu, joka estää lukemisen.

Vierailija
14/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vähän natsimutsi, mutta mä kiristäisin tai lahjoisin. Siis tyyliin pleikkarin saa päälle vasta lukuharjoitusten jälkeen. Tai jos osaa ennen koulun alkua lukea, niin

saisi jotain toivomaansa.

Ekapeli teillä varmasti on jo käytössä?

Vierailija
15/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii   vielä lukemaan, älä ap, hätäile. Äläkä ainakaan painosta lasta nyt lomalla. Ens syksynä satsaatte lukemiseen. Vanha kunnon tavaaminen oli jees, nyt tämän päivän tavutus saattaa tökkiä.

Vierailija
16/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajunnut yhtään mitään ensimmäsen vuoden lukuopetuksesta. Opettelin itse sanomalehdestä kesälomalla. Opettaja totesi että olet sitten oppinut kesäloman aikana lukemaan.

Vierailija
17/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla kyse tavallaan muusta kuin lukemisesta? Siis, että esim. pelkää "isoksi" kasvamista, eikä halua ottaa sitä askelta "isojen" maailmaan? Jotain stressiä siis hänellä? Lukueläin kuulostaa minustakin tosi hyvältä idealta!

Vierailija
18/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli nuorimmaisella ihan täsmälleen sama tilanne, olisin voinut vaikka itse kirjoittaa kaiken mitä kirjoitit.

Lopputulos se, että oppi lukemaan 3. luokan aikana. Keväällä otti jo muita kiinni eikä ole enää edes luokan huonoin lukija :)

Nyt menee 4. luokalle eli aika tuore juttu vielä meilläkin. Olin NIIN helpottunut, kun lukeminen lähti vihdoin etenemään. Nyt pystyy lukemaan esim. Risto Räppääjän tasoista kirjaa ja jotain kirjallisia ohjeita ym.

Opettaja vaihtui 3. luokalle, mutta en tiedä oliko se ratkaisevaa tässä vai oliko kyse yksinkertaisesti ajasta ja lukemisvalmiuksien hitaammasta kehityksestä.

Vierailija
19/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli nuorimmaisella ihan täsmälleen sama tilanne, olisin voinut vaikka itse kirjoittaa kaiken mitä kirjoitit.

Lopputulos se, että oppi lukemaan 3. luokan aikana. Keväällä otti jo muita kiinni eikä ole enää edes luokan huonoin lukija :)

Nyt menee 4. luokalle eli aika tuore juttu vielä meilläkin. Olin NIIN helpottunut, kun lukeminen lähti vihdoin etenemään. Nyt pystyy lukemaan esim. Risto Räppääjän tasoista kirjaa ja jotain kirjallisia ohjeita ym.

Opettaja vaihtui 3. luokalle, mutta en tiedä oliko se ratkaisevaa tässä vai oliko kyse yksinkertaisesti ajasta ja lukemisvalmiuksien hitaammasta kehityksestä.

Siirtyi siis 3.luokalle niin, ettei osannut lukea? Oliko erityisessä tuessa? Kaikissa tehtävissä pitää käytännössä osata lukea. Miten arvioitiin äidinkielen osaaminen? Kuulostaa oudolta, paitsi jos äidinkieli oli yksilöllistetty.

Vierailija
20/67 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyi siis 3.luokalle niin, ettei osannut lukea? Oliko erityisessä tuessa? Kaikissa tehtävissä pitää käytännössä osata lukea. Miten arvioitiin äidinkielen osaaminen? Kuulostaa oudolta, paitsi jos äidinkieli oli yksilöllistetty.

Äidinkieli oli yksilöllistetty. Muissa aineissa pärjäsi ikätasoisesti, mutta sai omia materiaaleja (kuunneltavia) ja kokeet teki suullisesti. Matematiikassa oli luokkansa parhaita. Erityisen tuen piirissä oli. Olen kiitollinen opettajalle, joka kaiken tämän järjesti. Varmasti koululle olisi ollut helpompaa jättää luokalleen.