Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: IMETYKSESTÄ ja sen lopettamisesta

18.10.2006 |

Kuinka pitkään imetit lastasi?

Miten imetyksen lopettaminen tapahtui/sujui? (vieroitus?)

Miltä lopetus sinusta tuntui(haikealta?helpottavalta?)?

Entä miten lapsi " suhtautui" vieroitukseen?

Miten ylipäätään koit imetysajan, oliko se raskasta,ihanaa,vaikeaa,helppoa?Oliko esim.pikkuvauvavaiheen imetys vaikeampaa tms.kuin isomman vauvan imetys?

Kiva jos vastailette, kysymykset on kylläkin vähän sekavasti esitetty,pahoittelen.. :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin 3,5kk ja kokonaan osittain imetin sitten 1,5 viikkoa. Eli vähän vajaa 4kk imetin yhteensä.

Lopetin imetyksen siksi, että vauvani sai vatsavaivoja ihan mitä tahansa minä söinkin. Tämmöisiä oli mm. kaurapuuro, riisipuuro, leseet, vehnäleipä, ruisleipä, sitrushedelmät, omena.. En edes jaksa luetella. Tehdään niin päin, että sanoin mikä kävi. Täysjyväleipä, kultakinkku, sekamehukatti ja banaani. Kaikki näistä poikkeava oli kyseenalaista. Vauva huusi päivittäin monta tuntia mahaansa ja minä itkin mukana. Aina oli syyllinen olo siitä mitä väärää oli taas syönyt.

No, lopetin ensin imetyksen kerrasta ja huutopäivän jälkeen, mutta repsahdin jo seuraavana aamuna imettämään itkettyäni puoli vuorokautta putkeen. Mutta taas kun imetin, niin tuli huuto. Korvikkeesta ei tullut. Keskustelin asiasta aika monen kanssa ja pohdin asiaa mielessäni. Sitten lopetin oikeasti imettämisen. Olimme opettaneet vauvan pullolle pari viikkoa aikaisemmin ja koska vauva oli niin pieni, niin hän söi ihan tyytyväisesti pullosta. Välillä tosin hankasi päätä rintoja vasten ja otti käsillä kiinni. Se tuntui pahalta, koska ajattelin että lapsi ei nyt saa tarpeeksi läheisyyttä.

Minusta tuntui tosi pahalta. Koko ajan mietin, teinkö oikean ratkaisun. Kuitenkin ajattelen, että vauvan on parempi olla korvikkeella jos maha pysyy siten kunnossa. Mulla ei pää kestänyt sitä, että ei saanut syödä mitään. Ja vaikka kuvitteli syövänsä " oikein" , niin silti lapsi huusi. Nyt olen ollut 2 viikkoa imettämättä ja tuntuu hyvältä. Vauva alkaa olla jo innoissaan pullon nähdessään eikä enää kaipaa rintaa. Syötän aina sylissä melkein samassa asennossa kuin imetin, joten läheisyyttä saa takuuvarmasti. Ja mikä parasta, maha on rauhoittunut, eikä päivät enää ole itkua. Itsekin voin paljon paljon paremmin henkisestikin ja se varmasti heijastuu myös vauvaan.

Miten ylipäätään koit imetysajan, oliko se raskasta,ihanaa,vaikeaa,helppoa?

Ekat 6 viikkoa oli tuskaa, sen jälkeen nautin imetyksestä täysin rinnoin. Onhan se imetys halpaa, helppoa ym. En olisi sitä lopettanut ihan pienestä syystä. Mutta näin oli meille molemmille parempi.

Tytteli-83 ja neiti 4kk 4pv

Vierailija
2/5 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

=> yhteensä 8 kk. Ensin 3 vk osaimetyksellä (eivät olleet suihkutissit eivät eikä maito " noussut" rintoihin kertarysäyksellä, kuten kerrotaan tapahtuvan, kunhan vaan vähitellen runsastui), sitten 4-kuiseksi asti täysimetyksellä (johon hämmästyksekseni pääsin, kun vauva oli harvinaisen ahkera ja taitava imijä)

=> Vieroitushan alkaa siitä kun aletaan antaa kiinteitä. Lapsen isä antoi kiinteitä ensimmäisen kerran, minä olin eri huoneessa. Vauva vähän protestoi, kun tietty lusikka oli uusi tuttavuus.

=> Vähän hermostutti, mutta se meni pian ohi kun kiinteiden kanssa ei missään vaiheessa ollut mitään ongelmia. Olin tottunut aina olemaan tissi ojossa, kun lapsi vähänkin halusi imeä, sillä minulla ei tuntunut olevan mitenkään runsas maidontulo, vaikka imetysolosuhteet olivat ideaaliset. Vauvan hitaahko pituuskasvu lähti kiinteiden aloittamisen jälkeen ilahduttavasti nousuun.

=> Lopullinen vieroittaminen tapahtui 8-kuisena. (Olin jo käynyt yli kuukauden siihen mennessä töissä.) Lopuksi imetin enää joka toinen päivä, kunnes lopetin kokonaan. Lopetus meni yllättävän hyvin = ongelmitta.

=> Lopetus tuntui vähän haikealta ja paljon helpottavalta. :) Tissit oli ihana lopultakin yksityistää. Loppuvaiheen imetyksissä vauva silloin tällöin otti nännin pinsettiotteesseen, tarkasteli sitä ja tuntui ihmettelevän " miksi mulla oli tämmöinen suussa" . Vedin tästä omat johtopäätökseni. :)

=> Tosi lungisti, vauvan käytöksestä tai olemisesta sitä ei huomannut mitenkään. Joskus imetyksen loppumisen jälkeen vauva tuijotti nännejäni saunassa (ei ollut niitä vähään aikaan nähnyt) ja näytti ihmettelevän että mitä nuokin ovat.

Miten ylipäätään koit imetysajan, oliko se raskasta,ihanaa,vaikeaa,helppoa?

=> Vauvan lähellä oli hyvä olla, imettäessä tuli rento ja hyvä olo (mm. laitoksella nukahdin ja nukuin niin pitkään kun vauva imi (tiesin että on hengissä kun imee), kun imu loppui, heräsin)

=> Oli raskasta kun jatkuvasti piti olla tissi ojossa kyttäämässä vauvaa ettei vaan maidontulo vähenisi. (Kun ainoastaan imemällä on mahdollista heruttaa lisää, jos ei ole imijää, maito vähenee.)

Oliko esim.pikkuvauvavaiheen imetys vaikeampaa tms.kuin isomman vauvan imetys?

=> Kun maidontulo tasaantui 3 viikon jälkeen ja pääsin täysimetykseen, imetys oli kaikkein helpointa. Myöhemmin maidon riittävyys alkoi tökkiä, vaikka imetin kaikissa mahdollisissa tilanteissa ettei vaan maito vähenisi, vaan runsastuisi kuten imetysoppaissa luvataan jos vaan imettää tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkosta (nyt 3 v.) imetin 2 viikkoa vaille 2 vuotta. Vieroitus tapahtui hiljaksiin, suurin hyppays 7 kk kohdalla kun palasin toihin, sen jalkeen imetin aamuin, illoin, monesti oisin ja myos viikonloppuisin. Lopulta oli ihan pari kertaa jaljella. Vahentaminen oli helppoa mutta lopettaminen ihan kokonaan oli melko hankalaa, pulloa annettiin illalla sen jalkeen viela jonkin aikaa. Minusta oli seka haikeaa etta lopulta aika helpottavaakin lopettaa imetys. Haikeaa siksi etta sita aikaa ei saa enaa koskaan takaisin mutta helpottavaakin koska mm. mielialani kohosi selvasti kun lopetin ihan kokonaan, varmaankin hormonaalisista syista. Raskauduin myos kk sisalla lopettamisesta uudelleen, yli vuoden yrittamisen jalkeen. Lapselle lopettaminen oli tiukempi paikka ja meni aika kauan ennen kuin lakkasi laittamasta kattaan paitani sisaan tms. vasyneena. Han olisi selvasti jatkanut itse mielellaan viela imetysta. Tosin kakkosen tullessa oli sita mielta etta han on " iso tytto" eika tietenkaan enaa juo rintamaitoa, niinkuin tietysti onkin. :-) Minusta imetyksen aloittaminen oli suoraan sanottuna ihan helvetillisen vaikeaa (lapsi ei osannut imea, oli keltainen ja veltto, joutui juomaan lisamaitoa, rinnanpaat vuosivat verta viikkotolkulla ja hyppelin kivusta aina kun lapsi alkoi imea, tuli alkavia rintatulehduksia kun maitoa pakkaantui liikaa, jne jne) mutta kun sain homman kayntiin niin se oli huomattavasti pullottelua katevampaa ja helpompaa ja noin yleensa ihan positiivinen kokemus, hyva tapa pitaa yhteytta lapseen toihin menon jalkeenkin.

Kakkonen nyt 8 kk, imetan edelleen ja talla kertaa taysimetin melkein 6 kk, kaikki on ollut paljon helpompaa kun itse osasin heti alusta tehda asiat oikein plus pojan imuote on paljon siskoaan parempi. Tarkoitus olisi lopettaa siina 1-2 v valilla, talla kertaa menen toihin vasta kun poika on 12 kk. Edelleen positiivinen kokemus. Talla kertaa on tosin vaivannut kaikenlaiset sairastelut (itsellani siis) ja jouduin jo yhteen leikkaukseen ja toinen edessa pain, syon myos vakituisesti laakkeita. Aika paljon olen joutunut sumplimaan asioita yhdessa laakareiden kanssa etta imetysta on voitu jatkaa nainkaan kauan, etsitty sopivat laakkeet jne. Siina mielessa vahan ikavampi kokemus, mutta toisaalta olen kiitollinen siita etta olen voinut jatkaa imetysta, varsinkin koska tama kakkonen ei suostu ollenkaan juomaan pullosta.

Vierailija
4/5 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 3kk kokonaisuudessaan

Vieroitus sujui ihan hyvin näin jälkikäteen ajateltuna

Lopetus tuntui haikealta

Poika suhtautui ihan ok vieroitukseen

Miten ylipäätään koit imetysajan, oliko se raskasta,ihanaa,vaikeaa,helppoa?Oliko esim.pikkuvauvavaiheen imetys vaikeampaa tms.kuin isomman vauvan imetys?

Minä koin imetys ajan tosi mukavana ja ihanana imetys oli alusta loppuun helppoa. Heti synnäriltä poika oli usein rinnalla ja imuote oli hyvä ja poju nautti rinnalla olosta

Vierailija
5/5 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin tyttöä 13 kk. Aika paljon tuli sinä aikana koetuksi. Tyttö syntyi keskosena, ja alussa imetys oli hyvin rajoitettua. Pumppasin maitoa, jota sitten annettiin sairaalassa letkulla ja pullosta. Välillä meni vähän luovutusmaitoa ja erityiskorvikkeita. Tyttö oli elämänsä aikana vain yhden kuukauden kokonaan imetyksellä, ja kiinteätkin piti aloittaa jo 4-kuisena.

Vieroittaminen alkoi vähitellen, kun tytön ollessa 7-kuinen palasin töihin ja menetin kaksi imetyskertaa päivässä. Jonkin aikaa jaksoin töissä lypsää, mutta sen lopetettuani tyttö sai poissaollessani korviketta. Viikonloput mentiin omilla maidoilla. 11-kuisena jäi yösyöminen pois ja siitä edelleen vähennettiin imetyskertoja, kunnes jäljellä oli enää iltaimetys.

Lopettaminen tuntui tavallaan mukavalta, kun sai takaisin päätäntävallan kehostaan. Toisaalta tuntui haikealta ja olin itse asiassa vähän loukkaantunutkin, kun tytölle vieroitus oli niin helppoa. Imetyksestä oli tullut lähinnä leikkiä eikä tyttö protestoinut lopettamista mitenkään. Äiti ei enää ollutkaan korvaamaton :(

" Imetysuran" alku oli kamalaa: maito ei aluksi riittänyt eikä pienikokoista vauvaa voinut väsyttää maratonimetyksillä. Sitten tulivat rintaraivarit. Koliikkikin koettiin. 4-5 kk:n kohdalla aloin nauttia imetyksestä ja vähän siitä eteenpäin homma helpottui entisestään, kun pulauttelu väheni niin, että saatoin imettää makuultani.