Onko helteestä kärsiminen osin psykologinen juttu?
Itse häiriinnyn ja ahdistun todella pienistä asioista. Taustalla totaalinen hermoromahdus josta en varmaan toivu koskaan täysin. Raastan suurinpiirtein hiukset päästäni jos esim läikytän kahvia.
Kehossa tuntuu herkästi kaikki ja reagoin vahvasti tuntemuksiin. Ihoon liimautuva paita, hikinen kaula joka tuntuu siltä kuin ihon pinnalla olisi liimakerros, hyttysen pistosta aiheutuva kutina joka muuttuu kirvelyksi kun raapimiskohtaan valuu hikeä. En ole kestänyt hellettä psyykkisesti yhtään, vaan olen vajonnut johonkin koomamaiseen tilaan. Makaan vain tuuletin vieressä, en syö, en nuku, en vastaa puhelimeen, en pysty mennä töihin. Särkee päätä ja tunnen epätoivoisia ajatuksia. Jos psyyke olisi ehjä, toimisin varmaan paremmin, oli hellettä tai ei.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Lisäksi mulla fyysisesti ei kestä koska fyysinen sairaus, olen todellakin koomassa.
Vihaan jokaista asunnon omistajaa joka ei sitä vertaa piittaa vuokralaisesta että asunnossa olisi normaali elinkelpoinen lämpötila. Lakialoite tästä, että se tulee pakolliseksi. Tulevaisuudessa sään ääri-ilmiöt vaan kasvaa.Asunnon vuokraaminen on oma valinta. Miksi muuttaa asuntoon, jossa ei ole omasta mielestä elinkelpoista? Ei se ole vuokranantajan vika, jos vuokralainen vapaaehtoisesti maksaa sellaisesta asunnosta. Yleensä niissä on myös matalampi vuokrataso ja se etuhan poistuisi, jos pakotetaan asentamaan jotain viilennyslaitteita. Miten muuten ajattelit sellaisen pakon käytännössä hoitaa, kun suureen osaan kerrostaloista ei mitään ilpejä saa asentaa, vaikka haluaisi?
No, kuten totesin, jossain vaiheessa on pakko tehdä jotain tai ihmiset kuolee. Tämä kuumuus on vasta alkusoittoa. Aina se asunto ei ole valinta. Ehkä ei ole ollut tarjolla sitä ilmastoitua. Asun vuokralla tasokkaassa ja kalliissa asunnossa, sanottiin että ei ole kuumuus ongelma. Miksi pitää valehdella.
Lisäksi, asunto pysyy paremmassa kunnossa jos tämä lämpötila-asia otetaan huomioon, asunnon omistajan etu. Nykyajan tehokkaat ilmastointilaitteet poistaa myös kosteutta.Jos asut tasokkaassa asunnossa, miksi siellä sitten on liian kuuma? Mielestäni tasokas tarkoittaa sitä, että olosuhteet ovat kunnossa eikä tarvitse kärvistellä oli millainen lämpötila ulkona tahansa. Sinulla on jännä käsitys tasokkuudesta, jos se tarkoittaa sinulle huono ilmanvaihtoa.
Heh, oletpa lapsellinen. En jaksa jokaista itsestään selvää asiaa kirjoittaa, kun jokainen normaali tajuaa kyllä mitä tarkoitin. Selvennettäköön se sullekin, asunto tai tämä talo on MUILTA OSIN tasokas.
Ihan ok paikkausyritys. Paitsi paljastuit trolli-jonneksi sillä, että rupesit haukkumaan vastapuolta sen sijaan, että olisit pitänyt asiallisen aikuismaisen linjan.
Ei ole. Kilpparin liikatoiminta teki ennen hoitoa olosta kesällä lähes sietämättömän, mutta edelleen kärsin yhtälailla helteistä, vaikka hormonitasapaino on nyt pikemminkin alhainen kuin korkea. Talvella myös tarkenen pakkasilla aivan erinomaisesti ja lenkeillä käytän kesälenkkareita ilman, että varpaat jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% henkistä. Ei pitäisi ihmisellä olla vaikeaa näillä keleillä. Suurinosa maailman ihmisistä asuu siellä missä on lämmintä. Näillä säillä voi treenata myös hyvin.
Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia geenejä? Lisäksi kuumien maiden asukkaat ovat vauvasta saakka tottuneet siihen kuumuuteen. Siksi heille tilanne on täysin eri kuin meille, jotka olemme tottuneet noin 0-15 asteen lämpöihin enimmäkseen. Totta kai säällä kuin säällä voi treenata, mutta on ihan tutkittu juttu, että helteillä treenaaminen ei ole viileän ilmaston asukkaalle terveellistä.
Miksi se ei olisi terveellistä? Treenaaminen on aina terveellistä ja se auttaa kestämään kuumaa sekä kylmää.
Eilen kun olin juoksemassa niin vastaan tuli ohutkumisella pyörällä kiitäjä ja molemmat nyökkäsi toisille ja hymyili. Kummallakin oli hyvä olla.
Paskapuhetta. Jos treenaa helteessä tajunnan rajamailla se ei todellakaan ole terveellistä. Katsos kun me ihmiset olemme erilaisia. Se, että sinä kestät hyvin lämpöä, ei tarkoita, että kaikki kestäisivät.
Kävin puolen viikolla puolen tunnin lenkin, kun varjossa oli +28 astetta. Syke alkoi raketoimaan ensimmäisen kilometrin jälkeen ja kevyessä hölkässä nousi lopulta päälle 150, mikä vastaa minulle anaerobista treeniä.
Miksi ei koskaan huomata myös kylmyyden ja kolkon ympäristön vaikutuksia. Entä naapurin tai pomon.