Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko helteestä kärsiminen osin psykologinen juttu?

Vierailija
02.07.2022 |

Itse häiriinnyn ja ahdistun todella pienistä asioista. Taustalla totaalinen hermoromahdus josta en varmaan toivu koskaan täysin. Raastan suurinpiirtein hiukset päästäni jos esim läikytän kahvia.

Kehossa tuntuu herkästi kaikki ja reagoin vahvasti tuntemuksiin. Ihoon liimautuva paita, hikinen kaula joka tuntuu siltä kuin ihon pinnalla olisi liimakerros, hyttysen pistosta aiheutuva kutina joka muuttuu kirvelyksi kun raapimiskohtaan valuu hikeä. En ole kestänyt hellettä psyykkisesti yhtään, vaan olen vajonnut johonkin koomamaiseen tilaan. Makaan vain tuuletin vieressä, en syö, en nuku, en vastaa puhelimeen, en pysty mennä töihin. Särkee päätä ja tunnen epätoivoisia ajatuksia. Jos psyyke olisi ehjä, toimisin varmaan paremmin, oli hellettä tai ei.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ajatus että on kuumuuden vanki on wituttawa.

Vierailija
2/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin oon inhonnut hellettä lapsesta asti ja my-ongelmat on tulleet myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut liiallista kuumuutta vielä. Lämmintä toki, mutta luulen, että kuuma olisi vasta suojatyövaatteissa rakennuksilla tai vastaavassa. Tämä on niin ohimenevää, ettei häiritse.

Vierailija
4/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan fysiologinen, ei ihmisen elimistö kestä pitkän päälle kuumuutta. Kun lämpötila ylittää +14 astetta suomalaisten kuolleisuus kasvaa (tutkittu asia). Mutta tietysti psyykkinen puoli tulee mukaan siihen ja sen johdosta tuntemukset kasvaa vielä suuremmiksi.

Vierailija
5/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osittain on. Mutta herkemmät ihmiset ovat varmasti herkkiä hermostollisesti. Esim. itse en ole herkkä, ja helle ei mua kauheasti hetkauta.

Vierailija
6/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkästään psykologinen, helteestä voi kärsiä muutenkin. Mutta jos ei syö tai juo, nuku, se luultavasti pahentaa kaikkea. Pieni ruisleipäpala voi olla avuksi, jos haluaa että ruokahalua tulee hieman lisää myöhemmin ja nestesuolatasapainon korjaaminen. Voi myös miettiä miten saisi stressittömyyttä tai elämää muutettua parempaan, hermosto tasoittuu. Onko joku valmiste, savu tai alkoholi joka voi myös pahentaa tilaa - nehän vaikuttavat hermostoon myös. Voi luoda hyviä ajatuksia ja tuoda valoa elämään, vähän kerrallaan. Vaikka on omat haasteet. Hyttysen pistoon apteekista voide? Välttää hyttyspaikkoja.

Vierailija
7/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä tämä on ihan fysiologista. Nytkin lattiatuuletin päällä, mutta pää hiessä. Kärsin jostain liikahikoilusta, en pysty tekemään mitään fyysistä ilman, että hikoan kuin keskikokoinen sika.

Vierailija
8/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helllehän väsyttää ihmistä kuin taas kylmyys virkistäää.

Vierailija
9/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse hapeesta?

Vierailija
10/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ihan fyysistä toi lämpö on. Muistakaa juoda vettä. Ihana kuuma kesä, talvella taas palellaan ja vingutaan pakkasista.

Vierailija
11/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse hapeesta?

Happea enemmän muttta korvakäytävän kautta hypotalamuukseen kulkevaa valonmäärää vähemmän.

Vierailija
12/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asunnossa on jatkuvasti n. 30 astetta ja kuumottaa yölläkin eikä nukuttua saa useaan yöhön niin kyllähän se on varsin konkreettista ei niinkään psykologista

😐

Vierailija
13/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä helle on huonosta ihmisille ja kuolleisuus kasvaa

Vierailija
14/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä se että aina muka palelee.

Vierailija
15/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% henkistä. Ei pitäisi ihmisellä olla vaikeaa näillä keleillä. Suurinosa maailman ihmisistä asuu siellä missä on lämmintä. Näillä säillä voi treenata myös hyvin.

Vierailija
16/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain tapauksissa kyllä. Osa kärsii oli ilma millainen tahansa. Sellainen perus "nari-nari-nari-kaikki on paska" luonne. Varmasti on paskaa, kun oikein velloo valitusvirressään

Vierailija
17/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Lisäksi mulla fyysisesti ei kestä koska fyysinen sairaus, olen todellakin koomassa.

Vihaan jokaista asunnon omistajaa joka ei sitä vertaa piittaa vuokralaisesta että asunnossa olisi normaali elinkelpoinen lämpötila. Lakialoite tästä, että se tulee pakolliseksi. Tulevaisuudessa sään ääri-ilmiöt vaan kasvaa.

Vierailija
18/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% henkistä. Ei pitäisi ihmisellä olla vaikeaa näillä keleillä. Suurinosa maailman ihmisistä asuu siellä missä on lämmintä. Näillä säillä voi treenata myös hyvin.

Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia geenejä? Lisäksi kuumien maiden asukkaat ovat vauvasta saakka tottuneet siihen kuumuuteen. Siksi heille tilanne on täysin eri kuin meille, jotka olemme tottuneet noin 0-15 asteen lämpöihin enimmäkseen. Totta kai säällä kuin säällä voi treenata, mutta on ihan tutkittu juttu, että helteillä treenaaminen ei ole viileän ilmaston asukkaalle terveellistä. 

Vierailija
19/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain tapauksissa kyllä. Osa kärsii oli ilma millainen tahansa. Sellainen perus "nari-nari-nari-kaikki on paska" luonne. Varmasti on paskaa, kun oikein velloo valitusvirressään

Tämä.

Vierailija
20/45 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen, että ihmisillä on erilaisia geenejä? Lisäksi kuumien maiden asukkaat ovat vauvasta saakka tottuneet siihen kuumuuteen. Siksi heille tilanne on täysin eri kuin meille, jotka olemme tottuneet noin 0-15 asteen lämpöihin enimmäkseen. Totta kai säällä kuin säällä voi treenata, mutta on ihan tutkittu juttu, että helteillä treenaaminen ei ole viileän ilmaston asukkaalle terveellistä. 

Suomessa helle on tukala, aurinko paistaa vähän eri asennosta. Tuttu Chilessä ei tajua mitään kun sanon että on tukala, ei ymmärrä yhtään kun sanon että asunto kuumenee pahimmillaan yli 30C

siellä asunnot tosi viileitä kuumalla n. 18C