Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko vähän ulkopuolinen, koska en ole somessa?

Vierailija
02.07.2022 |

Tällaista pohdintaa tälle iltaa.. minulla on siis perhe (mies ja lapset), sukulaisia, joista osan kanssa tekemisissä sekä joitain ystäviä eri elämänvaiheista mukaan tarttuneita. Että ei silleen huonostikkaan.

Mutta aika vähän tapaan ketään kodin ulkopuolella. Toki työni on hyvin sosiaalinen ja tästä syystä kaipaan myös rauhoittumista sen vastapainoksi.
Nyt oon huomioinut, että ihmiset tykkäilee, kommentoi ja verkostoituu somen maailmassa. Olo on jotenkin ulkopuolinen.
En ole koskaan kokenut somea omakseni, mutta alkanut tulla sellainen tunne, että pitäisikö sinne liittyä siitä syystä, että "olisi enemmän yhtä" muiden kanssa. Pysyis kärryillä asioista ja ihmisistä. Normiviestailu- ja soittelu tuntuu olevan pois muodista..

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt kesälomaa somesta ja saanut vieroitettua itseni niin hyvin, etten takaisin aio palata.

Jonninjoutavaa höpönlöpöä fb ja ig. Ne ystävät jotka ovat minulle tärkeitä ja minä heille on olemassa ilman näitäkin kanavia.

Oliko niin että yli 70% on riippuvaisia sosiaalisesta mediasta.

Olen tosissani pohtinut tässä , että hankkisin puhelimen ilman nettiä. Läppäri kuitenkin löytyy millä hoitaa asioita ja selata nettiä. Uskoisin että vaikuttaisi radikaalisti netin käyttöön .

Nimenomaan positiivisessa mielessä vähentäisi huomattavasti tätäkin mitä nyt täällä teen.

Nettiriippuvainen täällä, hei :) Mä vaihdoin netittömään peruskapulaan samalla kun jätin somen. Todellakin se menee juuri noin kuin arvelet, että se jonninjoutava netissälojuminen vähenee radikaalisti. Tähän pätee tismalleen samat neuvot kuin vaikka laihduttajalle sanottaessa että jätä ne herkut kauppaan; jos houkutukset on käden ulottuvilla, niihin kyllä tartutaan. Kannattaa edes kokeilla, jos yhtään tuntuu että se voisi olla itselle hyvä ja toimiva vaihtoehto. Yllättäen sitä nettiä tarvitsee kodin ulkopuolella lopulta aika vähän. Melkein kaikkeen voi varautua ennakolta ja muutenkaan ihan kaikkea ei vaan yksinkertaisesti tarvitse minuutilleen tietää. Kyllä se seuraava bussi tulee sieltä ilman että tietää meneekö siihen 1 vai 3 minuuttia. Ainoa asia mitä en ole pystynyt viiteen vuoteen tekemään älypuhelittomuuden vuoksi oli yhden kerran kaupunkipyörän vuokraaminen, jonka kaveri (jonka luona vieraassa kaupungissa olin) sen mulle vuokrasi, maksoin leivoskahveilla takaisin. Hyvin pärjää, kun on läppäri kotona.

t: numero 33

Vierailija
42/61 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt kesälomaa somesta ja saanut vieroitettua itseni niin hyvin, etten takaisin aio palata.

Jonninjoutavaa höpönlöpöä fb ja ig. Ne ystävät jotka ovat minulle tärkeitä ja minä heille on olemassa ilman näitäkin kanavia.

Oliko niin että yli 70% on riippuvaisia sosiaalisesta mediasta.

Olen tosissani pohtinut tässä , että hankkisin puhelimen ilman nettiä. Läppäri kuitenkin löytyy millä hoitaa asioita ja selata nettiä. Uskoisin että vaikuttaisi radikaalisti netin käyttöön .

Nimenomaan positiivisessa mielessä vähentäisi huomattavasti tätäkin mitä nyt täällä teen.

Nettiriippuvainen täällä, hei :) Mä vaihdoin netittömään peruskapulaan samalla kun jätin somen. Todellakin se menee juuri noin kuin arvelet, että se jonninjoutava netissälojuminen vähenee radikaalisti. Tähän pätee tismalleen samat neuvot kuin vaikka laihduttajalle sanottaessa että jätä ne herkut kauppaan; jos houkutukset on käden ulottuvilla, niihin kyllä tartutaan. Kannattaa edes kokeilla, jos yhtään tuntuu että se voisi olla itselle hyvä ja toimiva vaihtoehto. Yllättäen sitä nettiä tarvitsee kodin ulkopuolella lopulta aika vähän. Melkein kaikkeen voi varautua ennakolta ja muutenkaan ihan kaikkea ei vaan yksinkertaisesti tarvitse minuutilleen tietää. Kyllä se seuraava bussi tulee sieltä ilman että tietää meneekö siihen 1 vai 3 minuuttia. Ainoa asia mitä en ole pystynyt viiteen vuoteen tekemään älypuhelittomuuden vuoksi oli yhden kerran kaupunkipyörän vuokraaminen, jonka kaveri (jonka luona vieraassa kaupungissa olin) sen mulle vuokrasi, maksoin leivoskahveilla takaisin. Hyvin pärjää, kun on läppäri kotona.

t: numero 33

Kiitos kun kerroit sun kokemuksesta! Kannustaa kyllä kokeilemaan.

Kaipaan niin valtavasti aikaa 10, 15 , 20 vuotta sitten kun telkkari oli suurinpiirtein se ainoa ruutu. Ainakin kun olen viettänyt lapsuuttani ja nuoruuttani silloin.

Asun maalla ja omistan auton, joten kulkemisen puolesta netittömyys ei tuottaisi ongelmia.

Olen tietoisesti lähtenyt viemään elämääni sellaisen "vanhanaikaiseen suuntaan" ja vähentänyt ärsykkeitä ja virikkeitä.

On ollut ihana huomata miten hyvää tämä somettomuus on tehnyt. Tulee keskittyä oikeasti tähän käsillä olevaan hetkeen. Oon yoihunnut hirveesti ja ennenkaikkea huilannut. Aivot on saanut kaipaamiaan taukoja ihan eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jää mistään paitsi. Voit todennäköisesti henkisesti paremmin kuin suurin osa.

Vierailija
44/61 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon instagramissa vain tyhjällä profiililla siksi, että voisin seurata minua kiinnostavien taiteilijoiden teoksia. En jaksa tykkäillä enkä kommentoida kenellekään ikinä mitään, se siitä sosiaalisuudesta sitten.

Vierailija
45/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
46/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wkipedia: Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi.

Myös Vauva-palsta on some.

Kuinkas monen tuttus kuulumisia sinä täältä luet?

Vierailija
47/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 100 % ulkopuolinen lähisuku ja sukuni: Koska en some F.B en ista ! Enkä ottanut älypuhelin vaikka ilmasiksi saanut tai itse osatannut. Olen siksi kaikkalla ulkoistettu. Mutta täysin oma valintani.Katsokaa kansaa ympärillänne kaikki julkiset paikat,naama kinni älypuhelin vaikka istuisivat seurueinen kahvilat, tai toimistoilla jossa avoimet ovet ihmisille.Sama asia esim.Jos vierailuilla ihmisten luonna,äly puhelin sinä kädessä tai pöydällä,Keskitytään siihen ei edessä olevaan ihmiseen.

Vierailija
48/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
49/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pystytteks te tähän: satoja ihmisiä seuraa ja maalittaa vuosikausia, vaikka ette ole somessa?

Vierailija
50/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoskaa pässit kirjoitti:

Hei pystytteks te tähän: satoja ihmisiä seuraa ja maalittaa vuosikausia, vaikka ette ole somessa?

Siis ei tuo ole mahdollista vai tarkoitatko, että et itse postaile mitään koskaan eikä esim. seurassa olevat henkilöt mutta ehkä jotkut täysin ulkopuoliset.

Muuten mahdotonta vai mikä agentti leikki kyseessä? Esim. jännyn seuraaminen luvatonta. Sano nyt vielä, että tapahtuu ilman kännyäkin.

Vierailija
51/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sure kirjoitti:

Siis ei tuo ole mahdollista vai tarkoitatko, että et itse postaile mitään koskaan eikä esim. seurassa olevat henkilöt mutta ehkä jotkut täysin ulkopuoliset.

Muuten mahdotonta vai mikä agentti leikki kyseessä? Esim. jännyn seuraaminen luvatonta. Sano nyt vielä, että tapahtuu ilman kännyäkin.

Satellittiseuranta varmaan tai sit vaan joku popliinitakissa kaulukset ylhäällä.

Vierailija
52/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton mäkin haluaisin nähdä.

Vierailija
53/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole somessa. Kerta riitti.

N. 20v

Vierailija
54/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wkipedia: Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi.

Myös Vauva-palsta on some.

Kuinkas monen tuttus kuulumisia sinä täältä luet?

En tuttujen, mutta muutaman etätutun kanssa viestittelen. Rikollisia, joten parempi etänä.

Vierailija
55/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua tehdä tiliä jonka tiedetään olevan minun, pidän anonymiteetistä liikaa ihan jo turvallisuuden kannalta.

Niin mäkin. Sen takia vaan av:lla nimettömänä.

Vierailija
56/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa haaste vastaan. Juoksuttakaa muita, vaikka ette postaa mitään nimellänne tai kuvallanne.

Vierailija
57/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin poistuin somesta viime syyskuussa (insta ja Facebook) ja palasin kesäkuun alussa sinne pariksi viikoksi takaisin, jolloin poistin taas molemmat tilit. Alkoi tulla niin huono ja kateellinen olo, ja aivot ylikuormittuivat jatkuvasta selaamisesta. Sitä myös ihan huomaamatta alkaa verrata omaa elämää muiden elämään. Kyllä sitä kaipaa välillä tai siis nimenomaan kaipaan syvää yhteyttä toiseen ihmiseen mutta saanko sitä somesta? En todellakaan saa. Jotenkin mukava vapauden tunne olla ilman noita. Ainoastaan palstailen päivittäin ja huomaan senkin vaikuttavan negatiivisesti mieleen koska täällä on niin ilkeää porukkaa mutta vastaavasti saan täältä myös vertaistukea ja lohtua. Toivon että some on vaan joku ohimenevä juttu ja palaisimme taas aikaan jolloin olisi vaan nokia 3310, mutta en usko niin tapahtuvan...

N27

Vierailija
58/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
59/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa sosiaalisuutta vaativa työ. Vapaa-aikana haluan olla omissa oloissani ja rauhassa liioilta ärsykkeitä vastapainoksi. Olin facessa ja instassa, mutta ne lähinnä ahdisti mua, ja tulin pois. En halunnut olla tykkääjäautomaatti. Itse en introverttina ikinä julkaissut juuri mitään. Tuli vähän salakyttääjän tunne, kun muut laittoi omia asioitaan julki. Vauvasivut on ihan eri juttu.

Vierailija
60/61 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä somea, enkä ole ulkopuolinen. En usko jääväni mistään paitsi, päinvastoin, on aikaa paljon enemmän oikealle elävälle elämälle.

Muut saa tehdä mitä haluavat ja minä teen mitä haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä