Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimistot Uudellamaalla eivät noudata "aktiivimalli kakkosen" ehdottomuutta kaikille työttömille ei soitella kahden viikon välein

Vierailija
02.07.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12520826

STT:n näkemän ohjeen mukaan uutta mallia ei sovelleta työttömiin, joiden työt tai opiskelut ovat alkamassa viimeistään elokuun lopussa. Luvatuista 1 200 uudesta TE-toimistojen työntekijästä vain puolet on aidosti uusia.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim minulle näin. Olen 55-v akateeminen kansainvälisen uran tehnyt mies ja osaan puhua te-tädeille tavalla jota he eivät ikinä yleensä kuule. Minut jätetään rauhaan.

Kerrotko, mikä on sellainen puhe, mitä työkkärin "tädit" eivät mielestäsi yleensä kuule ja mikä saa heidät vakuuttuneeksi juuri sinun erityisyydestäsi niin, että katsovat tilannettasi sormien läpi. Inhoan yli kaiken epäreiluutta ja jos tuo mitä kerrot on totta, niin kyseessä on myös virkarike. Vastenmielistä, jos Te-toimiston "tädit" - huoh, siksikö, että ovat naisia - ovat niin voideltavissa, että unohtavat säännökset ja säädökset kun puhelimen päässä on  a k a t e e m i n e n  ja ennen kaikkea  m i e s . Toinen saa pelkällä puheella pitää päivärahansa, kun taas toinen ahdistetaan nurkkaan, sanktioidaan ja lopulta leikataan jo valmiiksi pienestä työttömyysturvasta osa pois. Vain siksi, ettei sopivia työpaikkoja ole tarpeeksi.

Terv. akateeminen nainen

Vierailija
42/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan edes kuvitteli että tätä pystyttäisiin mitenkään valvomaan. Pois lukien kommunisti haatuinen joka systeemiä esitteli välittämisenä. Tämä kaatuu kohta omaan mahdottomuuteensa vähin äänin.

Pystytäänhän sitä, mutta ei taida tavisvirkailijat tietää, mitä järjestelmä taustalla tekee.

Ainoastaan sitä pystytään aukottomasti valvomaan jos nämä soittavat jokaiseen yritykseen mihin työtön on ilmoittanut hakeneensa. Voit huviksesi laskea mikä määrä soittoja kuukaudessa ja näiden kirjaaminen. Hehheh, pääsi tyrskäys.

Jokainen asiakas joutuu kertomaan hakemansa työpaikat eli yrityksen nimi ja työtehtävä. Ihan ensin katsotaan, onko ko. yritystä edes olemassa (en kerro sinulle, miten se tehdään, mutta on ihan helppoa ja mahdollista) ja jos ei ole, niin asiakkaalle lähtee selvityspyyntö.

Jos yritys on olemassa, niin sinne tehtyjen hakemusten tehtävä- ja hakijatiedot kootaan yhteen ja jos sama hakija hakee uudestaan samaan yritykseen ja samaan tehtävään, niin taas lähtee selvityspyyntö (on mahdollista, että uudestaan ja uudestaan sama työpaikka olisi avoinna, mutta avointa hakemusta ei kannata edes kokeilla kahdesti!). Lisäksi tehdään yhteistyötä yritysten kanssa (siitä en nyt kerro sen enempää).

Joten tyrski siellä huoleti, asiakastiedoista saadaan paljon sellaista informaatiota, jota on helppo jalostaa eteenpäin ilman, että perään soitellaan.

Kyllä kyllä, helppoa kuin heinänteko. Ainakin näin paperilla ja teoriassa. Laskumalli, yhtä asiantuntijaa kohden keskimäärin 170 asiakasta. Nämä tekevät 4 hakemusta kk, eli jokaisena kuukauden päivänä 34 varmistusta. Nämä varmistukset ja niiden kirjaukset yhteydenottojen lisäksi. Pääsi toinen tyrskäys.

Oletko kuullut sellaisesta ihmeasiasta kuin ICT?

Olen ja koodannutkin enemmän mitä sinä edes koko laitetta käyttänyt. Tietojen ristiinajamiseen vaaditaan muutakin kuin laitteen avaaminen. Mutta hehkuttele rauhassa, ei vaikuta elämääni mitenkään. Taas pääsi tyrsk, tyrsk.

Siellähän on jo järjestelmässä asiantuntijakohtainen seuranta vaikka päivittäin ja pääsee katsomaan vaikka kaikki vaasalaiset työvoimakoulutukseen 12.5. hakeneet tms. mitä tietoa nyt tarvitseekaan. Ei se ollut iso asia tehdä työnhakuvelvollisuuden seurannasta vastaavanlaista tietopakettia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainio uutinen. Nyt kannattaa vain ilmoittaa, että töitä on tiedossa elokuussa ja sitten elokuussa ilmoittaa, että hups, ei ollutkaan. Etuutta saa ja ainoa, joka toimii väärin, on TE-toimisto.

Tukia voi joutua maksamaan takaisin, jos on antanut väärää tietoa. Jos työllistyy, pitää ilmoittaa, jatkaako työnhakijana. Jos jatkaa, on seurannan alainen.

Vierailija
44/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan edes kuvitteli että tätä pystyttäisiin mitenkään valvomaan. Pois lukien kommunisti haatuinen joka systeemiä esitteli välittämisenä. Tämä kaatuu kohta omaan mahdottomuuteensa vähin äänin.

Pystytäänhän sitä, mutta ei taida tavisvirkailijat tietää, mitä järjestelmä taustalla tekee.

Ainoastaan sitä pystytään aukottomasti valvomaan jos nämä soittavat jokaiseen yritykseen mihin työtön on ilmoittanut hakeneensa. Voit huviksesi laskea mikä määrä soittoja kuukaudessa ja näiden kirjaaminen. Hehheh, pääsi tyrskäys.

Jokainen asiakas joutuu kertomaan hakemansa työpaikat eli yrityksen nimi ja työtehtävä. Ihan ensin katsotaan, onko ko. yritystä edes olemassa (en kerro sinulle, miten se tehdään, mutta on ihan helppoa ja mahdollista) ja jos ei ole, niin asiakkaalle lähtee selvityspyyntö.

Jos yritys on olemassa, niin sinne tehtyjen hakemusten tehtävä- ja hakijatiedot kootaan yhteen ja jos sama hakija hakee uudestaan samaan yritykseen ja samaan tehtävään, niin taas lähtee selvityspyyntö (on mahdollista, että uudestaan ja uudestaan sama työpaikka olisi avoinna, mutta avointa hakemusta ei kannata edes kokeilla kahdesti!). Lisäksi tehdään yhteistyötä yritysten kanssa (siitä en nyt kerro sen enempää).

Joten tyrski siellä huoleti, asiakastiedoista saadaan paljon sellaista informaatiota, jota on helppo jalostaa eteenpäin ilman, että perään soitellaan.

Kyllä kyllä, helppoa kuin heinänteko. Ainakin näin paperilla ja teoriassa. Laskumalli, yhtä asiantuntijaa kohden keskimäärin 170 asiakasta. Nämä tekevät 4 hakemusta kk, eli jokaisena kuukauden päivänä 34 varmistusta. Nämä varmistukset ja niiden kirjaukset yhteydenottojen lisäksi. Pääsi toinen tyrskäys.

Oletko kuullut sellaisesta ihmeasiasta kuin ICT?

Olen ja koodannutkin enemmän mitä sinä edes koko laitetta käyttänyt. Tietojen ristiinajamiseen vaaditaan muutakin kuin laitteen avaaminen. Mutta hehkuttele rauhassa, ei vaikuta elämääni mitenkään. Taas pääsi tyrsk, tyrsk.

Siellähän on jo järjestelmässä asiantuntijakohtainen seuranta vaikka päivittäin ja pääsee katsomaan vaikka kaikki vaasalaiset työvoimakoulutukseen 12.5. hakeneet tms. mitä tietoa nyt tarvitseekaan. Ei se ollut iso asia tehdä työnhakuvelvollisuuden seurannasta vastaavanlaista tietopakettia.

Asiasta hetkeksi kukkaruukkuun: meistä on paljon erilaisia rekistereitä, dataa ja luokittelua. Sitä ei uskoisikaan miten tarkkaan meitä voi kontrolloida ja ohjailla. Meidät on myös kerätyn datan mukaan arvotettu ja priorisoitu, jo ihan appgar-pisteistä alkaen. Päätät ehkä itse asemastasi yhteiskunnassa huomattavasti vähemmän kuin luulet.

Vierailija
45/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tulee olemaan työttömysturvan saajia jotka ei hae työpaikkoja eikä halua töihin.

Valitettavan vähän heitä te tsto on patistellut. Eikä taida onnistua edes uuden lain myötä. Uskon että karensseilla olisi vaikutusta tuohon työhaluttomuuteen.

Vierailija
46/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Petteri Orpo jo antanut lausuntoa asiasta?

Vierailija
47/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei tyhmät te toimiston virkailijat soittele minulle. Eivät ne voi tehdä mitään. Sanoin niille kerran että soittavat vasta sitten kun töitä on oikeesti tarjolla palkalla eikä millään paskalla 9 euron päivärahalla.  Viimeksi kun olin työkkärissä yli 3 vuotta sitten niin uhkasin hakata virkailijan koska se väitti että olen sairas ja työkyvytön ja yritti pakottaa minua kuntouttavaan.

Sanoi suoraan että koska olen työtön juon paljon viinaa, sinä lähdet kuntouttavaan. Sitten raivostuin toden teolla ja haukuin sen ämmän lyttyyn. Haastoin myös oikeuteen kunnianloukkauksesta. Sain 2500 euroa korvauksia. Te toimisto rikkoo lakia jatkuvasti  ja ne virkailijat käyttää virka asemaa väärin jatkuvasti yrittämällä pakottaa työttömiä kuntouttavaan ilman mitään syytä. Luulen etteivät uskalla minulle soittaa koska sitten pistän pystyyn sellaisen jutun että oksat pois.

Vaadin vieläkin työkkäriltä anteeksi pyyntöä. Kerran  virailija väitti minua kehitysvammaiseksi. Toi minun eteeni palapelin ja käski tehdä sitä. Siitä lähtien olen vihannut työkkäriä ja vihaan elämäni loppuun asti.

Vierailija
48/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen fantasia. Yrityksen nimi selviää nykyään vasta haastattelukierroksella, joten jos sinne ei pääse niin yrityksen nimi on vain vuorafirman nimi. Aika yleinen työpaikkailmoitus on "4 varastotyöntekijää Oulun alueelle" ym. Ja miksi ei voisi hakea uudestaan samaa työpaikkaa? Esim. minä olin opiskeluaikoina 4 kesää samalla tehtaalla töissä ja joka kerta piti hakea uusiksi. Meinaat että luovuttaa pitäisi heti?

Vierailija
49/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se työllistymiseen vaikuttaa soittaako ne kerran kahteen viikkoon vai kerran kahteen vuoteen?

Jos/kun hakemuksiin tulee vaan ei kiitos-vastauksia niin ei ne muuksi muutu vaikka läpättäisi kuinka usein työkkärin tyypin kanssa.

Ja joku työkokeilu tai työkkärin kurssi tai vastaava ei ole normaali ja tavallinen työpaikka. Kuten ei ole nämä nollasopparit tai provikkapalkkaiset puhelinmyynnitkään.

Pitäisi ennemminkin kohdistaa näitä toimia ja pakkoja työnantajia kohtaan.

Vierailija
50/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim minulle näin. Olen 55-v akateeminen kansainvälisen uran tehnyt mies ja osaan puhua te-tädeille tavalla jota he eivät ikinä yleensä kuule. Minut jätetään rauhaan.

Kerrotko, mikä on sellainen puhe, mitä työkkärin "tädit" eivät mielestäsi yleensä kuule ja mikä saa heidät vakuuttuneeksi juuri sinun erityisyydestäsi niin, että katsovat tilannettasi sormien läpi. Inhoan yli kaiken epäreiluutta ja jos tuo mitä kerrot on totta, niin kyseessä on myös virkarike. Vastenmielistä, jos Te-toimiston "tädit" - huoh, siksikö, että ovat naisia - ovat niin voideltavissa, että unohtavat säännökset ja säädökset kun puhelimen päässä on  a k a t e e m i n e n  ja ennen kaikkea  m i e s . Toinen saa pelkällä puheella pitää päivärahansa, kun taas toinen ahdistetaan nurkkaan, sanktioidaan ja lopulta leikataan jo valmiiksi pienestä työttömyysturvasta osa pois. Vain siksi, ettei sopivia työpaikkoja ole tarpeeksi.

Terv. akateeminen nainen

Tätiys on asenne, mutta toki myös miehet voivat olla "tätejä". Tarkemmin ottaen tätiys on vähän kuin pikkulasta kohtaan alentuva suhtautuminen ja mahdollisesti lässytys (puhetyyli ja tietty äänenpaino). Stereotypiat ei synny tyhjästä.

Vierailija
51/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma ei toimi. En voi ilmoittaa hakemiani paikkoja mihinkään, jos niitä ei ole avattu omaan asiointiin. Siellä lukee vain "jatkaa omatoimista työnhakua" ja "ei avoimia tehtäviä". Mihinkään ei voi kirjata mitään. Vain suorat työtarjoukset (siis työkkärin suoraan lähettämät paikat) voi ilmeisesti ilmoittaa tai jos omaohjaaja(?) on avannut tehtävän?

Vierailija
52/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään töitä haetaan vain vuokrafirman kautta.Ja voi olla varma ettei tule kutsua edes haastatteluun. Tätä kerrostaloa missä asun niin remontoidaan. Tuossa pihalla oli remppafirman pomo ja kysyin siltä suoraan töitä ja se sanoi heti ei ole töitä. No ei ole koska tätäkin kerrostaloo remontoi ulkomaalaiset. Olen seuraillut tätä remonttia, maalavat ja remppaavat parvekkeita. Ulkomaalaisia ne työntekijät on. Tietenkään suomalaista ei palkata.

Vierailija
53/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homma ei toimi. En voi ilmoittaa hakemiani paikkoja mihinkään, jos niitä ei ole avattu omaan asiointiin. Siellä lukee vain "jatkaa omatoimista työnhakua" ja "ei avoimia tehtäviä". Mihinkään ei voi kirjata mitään. Vain suorat työtarjoukset (siis työkkärin suoraan lähettämät paikat) voi ilmeisesti ilmoittaa tai jos omaohjaaja(?) on avannut tehtävän?

Totta, ei voi ilmoittaa mihinkään. Siihen asti vaan  jatkat kuten ennen. Kyllä ne sitten soittelee kun oma asiointiin tulee se juttu että voi ilmoittaa mihin oon hakenut.

Vierailija
54/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resurssit ei riitä moneen muuhunkaan asiaan, muun muassa terveydenhuoltoon. Kaikenlaisia pakkoja tekevät, mutta porukkaa ei palkata niitä toteuttamaan.. mikä on varsinkin tässä työttömyysjutussa niin hauskaa kun ajatus on työttömyyden vähentäminen mutta sitten ei palkata niitä työttömiä vaan huudetaan resurssipulaa. Mites toi malli toimii työpaikan saamisessa noin niinkuin esimerkin mukaan? Ei kovin hyvin. :D

TEMin tilastojen mukaan toukokuussa oli yli 50 000 työtöntä vähemmän kuin huhtikuussa, joten näyttää toimivan.

Tarkoittaa käytännössä 50k höpönamikurssilaista.

Vierailija
55/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä ajattelin, että nyt kesätyöttöminä olevien koulunkäynninohjaajien, joista osa on lähihoitajia, on pakko mennä töihin. Hoitajapulan ollessa valtava en hyväksy että jotkut nostavat ansiosidonnaista ja lusmuavat koko kesän. Lomansa määräaikaiset ovat useimmiten käyttäneet jo koulun syys-, joulu- ja talvilomalla. Yhteiskunta kustantaa parin kuukauden kesäloman ja samaan aikaan terveysjärjestelmä on kaatumassa

Vierailija
56/56 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto pyysi haastatteluun. Olin työtön noin kaksi kuukautta ja uusi työ oli tiedossa. Nimet paperissa jne. Jouduin kuitenkin hakemaan neljää paikkaa kuukaudessa. Kävin itse asiassa työhaastattelussa pitsakuskiksi sanktioiden pelossa. Ammatiltani olen insinööri ilmastonmuutoksen torjunnan alalla. Olisiko mahdollista käyttää myös järkeä vasemmiston aktiivimallissa? Autzwitchissa tunnetusti noudatettiin vain ylhäältäpäin annettuja käskyjä tuhoisin seurauksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi