Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Ei minua varten tartte keittää".. argh!

Vierailija
02.07.2022 |

Kun totuushan on että nimenomaan pitää keittää tai loukkaannutaan.
Samat ihmiset sanovat etteivät tarvitse lahjoja ja loukkaantuvat, kun eivät saa lahjoja.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot aha, okei, ja keität vain itsellesi.

Vierailija
22/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin juoda jos keität, mutta voin yhtä hyvin olla ilmankin. Mulle on siis ihan sama keitätkö vai et. Joskus yritin kieltäytyä kokonaan, ajattelin että pääsee isäntäväki helpommalla ja naama meni väärinpäin ja sönkötystä että meillä tapana tähän aikaan juoda jne... No mitäpä kyseli, olisi keittänyt ja laittanut kupit pöytään, sen puoli kuppia voin hörppiä vaikkei edes maistuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon kiitos maistuu. Kahvi kelpaa aina.

Vierailija
24/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä vastauksista huokuu vieraanvaraisuus ;)

Eräs tuttava kertoi iloisena miten hän kyykytti kylään tullutta vanhusta: "Ei mua varten tartte keittää", eikä tuttu keittänyt. En oikein tiedä miten suhtautua tähän. Vaatimattomuus ja kirsailu on kuulunut olennaisesti suomalaiseen kahvikulttuuriin. Ärsyttävää se on, jos menee liiallisuuksiin, mutta oikeasti pitäisi ottaa vain puheenpartena.

Vierailija
25/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vanhempaa sukupolvea, en ikinä ole kuullut kaksi tai edes kolmekymppisen nurkuvan naama nurinpäin " ei tarvitse minua varten!"

Minä en ole kuullut kenenkään nurkuvan naama nurinpäin noilla sanoin.

Sen sijaan ihan normaalisti puhuen, olen kuullut kolmekymppisen noin sanovan ja olen itsekin sanonut. Kaksikymppisten kanssa sen sijaan en ole juuri koskaan tekemisissä.

Vierailija
26/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot aha, okei, ja keität vain itsellesi.

No jos keittää itselleen, niin samallahan sitä voi keittää sille vieraallekin. Mutta jos ei olisi keittämässä edes itselleen, niin ei sitä tarvitse varta vasten sitä vierastakaan varten alkaa keittämään.

Tuo se on just se vastauksen pointti, jonka sinä näköjään missasit aivan täysin.

Vierailija
27/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keitäkään, kun en omista kahvinkeitintä. Siinäpähän loukkaantuvat.

Miksi sinä sitten edes kysyisit, että keitänkö kahvia tai otatko kahvia? Hölmöhän sinä olet.

Vierailija
28/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon noin koska tarkoitan sitä esim vanhempieni luona käydessäni. Juovat vain kahdet kahvit päivässä, niin olisi typerää keittää yhtä kuppia vain minua varten.

Vierailija
29/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun oikeasti, minua varten ei tarvi keittää. Tarkoittaa, ettei todellakaan tarvitse, jos isäntäväki ei itse juo kahvia. Jos juo, toki sitten otan minäkin. Olisi kiusallista olla itse se ainoa jolla on kahvikuppi kourassa.

Ai, miksi se olisi kiusallista? Ei minusta ainakaan ole yhtään kiusallista. 

Vierailija
30/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vanhuksia kylässä käy (siis oikeasti vanhuksia), koska ainoat elossa olevat on vanhainkodeissa. Mutta jos joku tulee kylään ja sanoo, ettei tarvitse keittää, niin ei keitetä. Esimerkiksi miehen äiti sanoo, ettei häntä varten tarvitse, koska tietää, että me emme juo kuin aamuisin. Joskus aluksi varmistelin monta kertaa, että eikö oikeasti, niin hän kyllä teki hyvin selväksi, ettei oikeasti tarvitse :D typerää pelleilyä tuollainen kursailu nuorehkoilta ihmisiltä. Sitä sanotaan mitä tarkoitetaan.

Vierailija
31/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen  raivostuttava tapa on leikkiä kuuroa kun huikataan että kahvi on valmista. Appivanhemmat  tekee tätä.  Saa huudella viisi tai kuusi kertaa kunnes nousevat hitaasti ja laahustavat keittiöön.

Meillä ei suvuissa sanota kun kerran pari ja aloitetaan kahvittelemaan. Tulee kuka tulee pöytään. Kummasti yleensä kaikki tulevat vaikkei kutsua monesti toistetakaan .

Vierailija
32/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä vastauksista huokuu vieraanvaraisuus ;)

Ja suuri kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan. :D

Nykynuoret on hirviöitä, ei voi muuta sanoa kun heidän pilkkaansa lukee.

Vierailija
33/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelaa.Kotini ei tule kuin rakkaat läheiseni matkan takaa!Lopetin 4 vuotta sitten jo kahvin perään tulijoille sanomalla: En juo kahvia!Lisäksi en avaa ovea sopimatta etukäteen. Vieraat,tutut, serkut kumin kaimat tapaan vain kotien ulkopuolella kahvilat.Jokainen maksaa kahvinsa/ teen itse!Osaan koti olla ihan yksinkin! Perille mennyt ja toimii.

Vierailija
34/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on pelkkä sanonta vanhemmilla ihmisillä. Sanon vaan, että no kyllä minä keitän kuitenkin, kun itselläkin tekee mieli kahvia juoda. Aina on maistunut kahvit vieraallekin. 

Vierailija
35/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon suoraan jos haluan tai en halua kahvia eikä kukaan ole väkisin juottanut kuten ei meilläkään tehdä.

Vierailija
36/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä juon vaan flat whaittii"

"Älä puhu p4askaa, tämä on hyvää!"

Paras kahvimainos, vaikken edes juo kahvia.

Vierailija
37/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on pelkkä sanonta vanhemmilla ihmisillä. Sanon vaan, että no kyllä minä keitän kuitenkin, kun itselläkin tekee mieli kahvia juoda. Aina on maistunut kahvit vieraallekin. 

Ei se ole pelkkä sanonta vaan vanhan kansan kohteliaisuusmuodollisuuksia.

Siihen voi vastata että kyllä noinkin arvokkaan vieraan kuin nn (vierasta puhutellaan kolmannessa persoonassa) kunniaksi täytyy kahvit keittää ja juoda myös.

Vierailija
38/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vanhempaa sukupolvea, en ikinä ole kuullut kaksi tai edes kolmekymppisen nurkuvan naama nurinpäin " ei tarvitse minua varten!"

Miksi joku nurkuisi naama nurinpäin? Tuohan on ihan kohtelias sanonta.

Vierailija
39/39 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vain vanha hyvä tapa olla kohtelias. Monissa maissa kulttuuriin jopa kuuluu että vierasta pitää pyytää 3-4 kertaa ennen kuin tämän kuuluu suostua.

Suomalaisten itsekkyys, huonot hermot ja huonot käytöstavat tuntuvat olevan nykyisin enemmän sääntö kuin poikkeus jos joku pieni kursailu saa ihmiset näin raivoihinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi