Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nyt maksanut kolmen kk vuokrat + laskuja. Uskallanko panostaa itseeni vai laitanko ylimääräiset säästöön?

Vierailija
02.07.2022 |

Minulla on siis vielä hyvin rahaa ja pian tulee palkka, josta ei tarvitse maksaa mitään pakollisia enää.

Tulot ovat säännölliset. Olen vain niin huono rahankäyttäjä, että nyt kun sain ylimääräistä niin oli pakko heti maksella pois kaikkea välttämättömiä kuluja pitkälle ajalle varmuuden vuoksi.
Olisi kaikkea mihin haluaisin panostaa itsessäni esim. kosmetologiset menot, silmälasit, ehkä hieronta, muuttorahasto jne.

Auttaisiko joku tärkeyslista? En halua nuolla näppejäni ja kuluttaa holtittomasti.
Ehkä avaan säästötilin.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa ei saa/voi maksaa etukäteen. Ylimääräiset maksut palautetaan! Ihme tollo taas, pakko olla provo!

Vuokrasin aikoinaan asuntoani ja ilomielin olisin ottanut kolmen kuukaudet vuokrat etukäteen. Kuka olisi estänyt vuokralaista maksamasta? No en minä ainakaan. 

Toki olisin kysynyt, että onko tämä maksu nyt mennyt oikein. Jos toinen sanoo, että on, niin hyvä sitten niin. 

Vierailija
42/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin huomaan, että olen ihan paska rahankäyttäjä kun olen tehnyt virheen ilmeisesti kun olen maksanut useamman kuun vuokran? En vain tajua mitä väärää siinäkin on ja miten pitäisi sitten toimia.

Ap

Koskaan ei kannata maksaa mitään etukäteen. Olisit saanut rahalla enemmän nyt (olettaen että inflaatio jatkuu) tai olisit voinut sijoittaa osan jolloin olisit saanut tuottoa - nyt et hyötynyt mitään. Ts. raha nykyhetkellä on arvokkaampaa kuin raha tulevaisuudessa ja hyödyn keräsi takiasi vuokraisäntä.

Höpöhöpö. Ei se rahan arvo kuukaudessa tai kahdessa muutu nyt miksikään. Ihan se sama summa sieltä tililtä olisi lähtenyt ensi kuussa ja sitä seuraavanakin. Hölmöjä kuvitelmia täällä. Ja säästöön hän voi laittaa vaikka siitä kohta tulevasta palkastaan. Mitään ei siis ole menettänyt.

Juuri näin itsekin ajattelin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla siis miten iso summa ylimääräistä nyt? Jos olet aiemmin ollut tili tuli-tili meni tyyppi ja ylimääräistä ei ole kuin tonni tai pari nyt, niin ehdittomasti pitäisin nämä säästöt edelleen. Muutenhan vaan nyt toistat tätä tili tuli-tili meni logiikkaa, jos nyt pistät kaiken haisemaan vaatteisiin ym. Parikin tonnia menee yllättävän äkkiä, kun ostaa pari kalliimpaa vaatetta, käy kauneushoidossa, hieronnassa, ostaa silmälasit jne ja sitten rahat jo menikin.

En käyttäisi ainoita säästöjä ripsiin/kynsiin tms, ne ovat täysin ylimääräinen kuluerä johon saat uppoamaan kuukausittain rahaa +100e kun ne näytyy käydä huollattamassa säännöllisesti.

Vierailija
44/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöön,en tuhlaisi mihinkään turhaan.

Vierailija
45/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että on vuokranantajille ok. Heillä on minulle lasku, joulukuulle asti. Jos palauttavat niin palauttavat sitten.

Ap

Uskot eli et tiedä, et sitten kysynyt vuokanantajalta !

Vierailija
46/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pistä säästöön, jos sulla on rahankäyttöongelmia, että pitää vuokratkin maksaa etukäteen. 

Vierailija
47/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on painostaa, ei panostaa! Pano!!!

Vierailija
48/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa ei saa/voi maksaa etukäteen. Ylimääräiset maksut palautetaan! Ihme tollo taas, pakko olla provo!

Vuokrasin aikoinaan asuntoani ja ilomielin olisin ottanut kolmen kuukaudet vuokrat etukäteen. Kuka olisi estänyt vuokralaista maksamasta? No en minä ainakaan. 

Yksityiselle varmaan onkin ihan ok, mutta esim jotkin vuokraavat säätiöt, yritykset tai kaupungit voivat olla ei linjalla.

-eri

Vierailija
49/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että on vuokranantajille ok. Heillä on minulle lasku, joulukuulle asti. Jos palauttavat niin palauttavat sitten.

Ap

Uskot eli et tiedä, et sitten kysynyt vuokanantajalta !

No eiköhän vuokranantaja palauta rahat, jos maksu ei hänelle sovi. 

Eri

Vierailija
50/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita puolet säästöön ja käytä puolet kesätekemiseen.

On hyvä idea maksaa vuokrat ennakkoon, se on kuitenkin kuukauden suurin menoerä.

Kiitos. Niin on, menee vuokraan 650€/kk, joten ne on nyt hoidettu. Voin keskittyä uuden asunnon etsimiseen ja joo, hommaan silmälasit.

Sitten ehkä niitä ulkonäköä kohentavia asioita mikäli ei muuta tärkeää tule.

Ap

Kuullostaa fiksulta. Jos ja kun onnistut tässä suunnitelmassa, niin ymmärrä sitten olla itsestäsi ylpeä! Jos on kovin impulsiivinen luonne niin tällaiset onnistumiset ovat hienoja saavutuksia ja niiden kautta myös opit koko ajan paremmin itsehillintää. Yleensä voi ajatella niin että jos jonkin jutun ostaminen epäilyttää niin ÄLÄ osta SILLÄ HETKELLÄ. Voit aina palata asiaan myöhemmin. Tsemppiä uuden asunnon hakuun!

Vierailija
51/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselle varmaan onkin ihan ok, mutta esim jotkin vuokraavat säätiöt, yritykset tai kaupungit voivat olla ei linjalla.

-eri

No sitten rahat tulevat bumerangina takaisin. 

Vierailija
52/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin huomaan, että olen ihan paska rahankäyttäjä kun olen tehnyt virheen ilmeisesti kun olen maksanut useamman kuun vuokran? En vain tajua mitä väärää siinäkin on ja miten pitäisi sitten toimia.

Ap

Koskaan ei kannata maksaa mitään etukäteen. Olisit saanut rahalla enemmän nyt (olettaen että inflaatio jatkuu) tai olisit voinut sijoittaa osan jolloin olisit saanut tuottoa - nyt et hyötynyt mitään. Ts. raha nykyhetkellä on arvokkaampaa kuin raha tulevaisuudessa ja hyödyn keräsi takiasi vuokraisäntä.

Höpöhöpö. Ei se rahan arvo kuukaudessa tai kahdessa muutu nyt miksikään. Ihan se sama summa sieltä tililtä olisi lähtenyt ensi kuussa ja sitä seuraavanakin. Hölmöjä kuvitelmia täällä. Ja säästöön hän voi laittaa vaikka siitä kohta tulevasta palkastaan. Mitään ei siis ole menettänyt.

Sinähän se hölmö olet. Inflaatio oli toukokuussa euroalueella 8,1% ja hintojen nousu jatkuu. Olisi kannattanut ennemmin shoppailla nyt kuin maksella vuokria etukäteen.

Vierailija
53/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti tarkkaan mitä oikeasti tarvitset ja minkä ostaminen ei kaduta jälkeenpäin. Missä asioissa on kyse egon haluamisista ja mitkä taas oikeasti ovat niitä tarpeellisia ja hyvinvointiasi tukevia. Älä hötkyile impulsiivisesti vaan mieti ihan rauhassa hyvää strategiaa. Tavara ym. odottaa kyllä.

Juuri tätä.

Tässä haaveilen monenlaisesta. Esim ripsistä, kulmista jne. Sitten vaatteista jne. En kuitenkaan voi haaskata rahaa turhuuteen vaan onhan minulla kaikkea oikeasti tärkeääkin ostettavaa.

Nyt siis sain ylimääräistä ja laitoin heti sivuun maksamalla jo etukäteen kaikkea pakollista ettei myöhemmin harmita.

Pitää yrittää pysyä nyt tietoisena eikä mennä juurikin impulssien mukaan.

Ap

Kuulostaa siltä, että olet kädestä suuhun eläjä, Ap. Maksimissaan kolmen kuukauden pakolliset vuokrat voit maksaa etukäteen ja muuten koet, että aivan kaikki pitäisi kuluttaa ja ostaa jotain. Oletko koskaan onnistunut säästämään mitään vai onko ajatus vieras? Sijoittamisesta varoitan, sillä et vaikuta ymmärtävän taloutta.

Vierailija
54/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilillä on vielä viisinumeroinen summa niin sitten voisin jotain pientä ostaa. Muuten säästäisin suurempaa könttää enkä tuhlailisi.

Vierailija
55/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki ja laita paperille tai exceliin vaikkapa viimeisten 3 kuukauden ajalta, mihin rahasti ovat menneet. Tein aikoinaan tämän, kun minulla oli iso asuntolaina yksin maksettavana ja tuntui, ettei nettopalkka riitä mihinkään. Jos on kovin impulsiivinen rahankäyttäjä, niin tämä on toki mahdoton toteuttaa, mutta kulujen laittaminen paperille avaa varmasti silmiä. 

Joka kk on aina ne samat pakolliset vakiomenot (vuokra tai laina+vastike, puhelin, netti, sähköt, vakuutukset), joihin menee sama summa joka ikinen kuukausi. Näistä kuluista et oikein voi tinkiä, muuta kuin ehkä kilpailuttamalla vakuutukset ja liittymät tai muuttamalla halvempaan asuntoon.

Niiden jälkeen on ruoka, hygienia, mahdolliset lääkkeet ja muut pakolliset esim. matkaliput, joihin voi mennä enemmän tai vähemmän, mutta kustannuksiin voi omalla käyttäytymisellä vaikuttaa. Näistä voit tinkiä, mutta voi olla aika ankeaa syödä pelkkää kaurapuuroa ja kananmunia jatkuvasti ja kävellä joka paikkaan. 

Sen  jälkeen harrastukset, vaatteet jne. joihin menee rahaa, mutta ovat erittäin tärkeitä, jos ne tuovat sisältöä tai iloa elämään.  

Kun tiedät, mihin ne rahat menee, niin voi alkaa suunnitella ja budjetoida tulevaa rahan käyttöä. Voit päättää, että sinulla menee joka kk tietty summa säästöön tai sijoituksiin. Tämä on toki helpompaa, jos käytettävissä olevat nettotulot ovat joka kk suunnilleen samat. Eli idea on, että palkkapäivänä tiedät etukäteen, miten käytät rahasi seuraavaan palkkaan asti. Myös se huvi- ja humppabudjetti on tärkeä, mutta se ei tarkoita, että aina ja kaikki mieliteot saa. Muutaman kuukauden kun harjoittelee, niin alkoi mennä automaatiolla. Helpotti kummasti myös valintojen tekemistä. 

Vierailija
56/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi kaikilla olla joku sulkutili jonne menisi pieni summa joka rahasta.  Havaittu vaikka olisi säästöjäkin saa paniikkikohtauksen kun käyttötilillä ei mitään.

Vierailija
57/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ne silmälasit. Ja yritä laittaa säästöön tulevista tuloista noin vuokran verran, niin pysyy sellainen tietty realismi kuukaudessa käytettävän oleva rahan määrästä.

Ja huutelijat, jotka laittaa vaan kaiken säästöön eivät ehkä ole koskaan olleet tilanteessa jossa kulutustarve on patoutunut. Tämä on siis se hetki elämässä, kun ihan kaikkea on siirtänyt eteenpäin koska raha on pitänyt priorisoida muuten.

Esimerkiksi kun on ollut kotihoidontuella ja palaa työelämään- juurikin silmälasit, kengät, vaatteet, meikkivarasto kaipaavat pientä päivitystä.

Osta ne silmälasit ja mieti oikeasti kulutuskäyttäytymistäsi. Joillekin se rahankäyttö ja säästäminen on helpompaa, jotkut joutuu sitä opettelemaan.

Sitä hyvää oloa saa muutenkin kuin ostamalla jotain uutta. Yritä löytää oma tapasi.

Vierailija
58/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset eroon pakottavasta ostelusta niin vapautat mielesi.

Ennen sain mielihyvää ostamisesta, nykyään ostamatta jättämisestä.

Vierailija
59/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hei ap - minäkin maksan vuokrani etukäteen. Itsellä ja vuokranantajalla on hyvä mieli eli tee vaan noin jatkossakin!

Vierailija
60/60 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo sanonta nuolla näppejään on väärin käytetty!!!