Tripodien aika, paras kirjasarja ikinä, siis lapsen/nuoren silmin. Mikä oli nuoruutesi ikimuistoisin kirja?
Tämä toki vaihtelee ikäkausittain, itse olen vm-75 ja tuo Tripodien aika oli kasari-scifiä. Silloin oli todella hyviä sci-fi kirjoja muutenkin ja luin kaiken mitä löysin. Myös Pellucidar sarja oli hyvä.
Kerro oma suosikkisi?
Kommentit (49)
Olen syntynyt - 73 ja on pakko nostaa Edger Rice Burroughsin Mars - sarja. En tiedä, kuinka monta kertaa luin sen sarjan läpi. En kyllästynyt. Joskus kasarilla tuli Tupla ja Kuitti - muistatteko?
Joku kilpailija oli valinnut aiheekseen Mars - sarjan. Tiputtelin pötyputken äärellä oikeat vastaukset. Olisin tienannut sievoisesti. Vanhemmat ihmettelivät.
Toki rakastin myös Tarzaneita ( ja Weissmulleria ), mutta Nick Carter oli paljon coolimpi. Molemmat rakensivat toki polkua Lepakkomiehen ja Marvelin - maailmaan - supersankarin prototyyppeja.
Tein sen virheen, että luin aikuisena Tarzaneita. Olisin vielä voinut hyväksyä Englantilaisen aatelismiehen Afrikan valloituksen nostalgiasyistä, mutta alkuperäiskansojen kuvauksen kohdalla tökki todella pahasti.
Yritän kaikessa toimissani olla sortumatta matalamieliseen anakronismiin ja wokeiluun, vaikka vasemmistolainen olenkin. 1. Tarzan on kuitenkin julkaistu kioski - pulppina 1912 ja Weissmullerin leffa 1932.
Pulp mainittu - Jerry Cottoneita tietty ahmin.
Susan Cooperin Pimeä nousee sarja mainittu. Luin monta kertaa läpi. Viheriän noidan halusin jopa varastaa, koska kirjastokortti oli jäänyt kotiin.
Vähän aiemmin: Vakoilijan käsikirja oli äärimmäisen cool. Etsivän käsikirjakin menetteli.
Vähän myöhemmin: 3 etsivää kirjasarja tuli luettua kokonaan, vaikka olin jo osittain vahingossa siirtynyt aikuisille suunnattuihin teoksiin. Waltarin, Tappajahain ( joka myös on pihan pulppia ), Christien, Tove Janssonin ja Märta Tikkasen saattelemana.
Pertsa - Kilu. Aivan yliveto. Leffat myös.
Taru Sormusten herrasta-trilogia ja Pimeä Nousee-sarja. Tuo jo mainittu Tripodien aika on myös yksi mieleen jääneistä.
Lapsena Jorma Kurvisen Susikoira Roit ja Jack Londonin Erämaan Kutsu ja Susikoira olivat minulla kestokulutuksessa. 11-vuoitiaana luin ensimmäisen Stephen Kingin (Naisen Raivo). Meni monilta ohi täysin yli, mutta olin myyty. Ikävuodet 11-16 menivätkin sitten Kingin parissa.
Mars-scifisarja, tripodien aika, pellucidar-sarja, jules verne - MUTTA myös noidan käsikirja, sudenpentujen käsikirja ja salapoliisin käsikirja.
Löysin juuri eilen kirjaston poistokirjahyllystä Tripodien ajan kaksi ensimmäistä osaa! Aloin illalla lukea, ja tulipa mahtavat muistot nuoruudesta mieleen.
Vm -83
Enid Blytonin Viisikko- ja SOS-kirjat, Merja ja Marvi Jalon heppakirjat, Anni Polvan kirjat, teinimpänä Jean M. Untinen-Auelin kirjat. Oon osannut lukea nelivuotiaasta asti ja oon aina ollut hirveä lukutoukka. Kirjat
Vierailija kirjoitti:
Enid Blytonin Viisikko- ja SOS-kirjat, Merja ja Marvi Jalon heppakirjat, Anni Polvan kirjat, teinimpänä Jean M. Untinen-Auelin kirjat. Oon osannut lukea nelivuotiaasta asti ja oon aina ollut hirveä lukutoukka. Kirjat
Piti tulla "Kirjat
Minäkin luin paljon Asimovia, lisäksi tykkäsin Cooperin Pimeä nousee -sarjasta. Kingin fantasiapuolta kulutin myös, kauhustaan en niin välittänyt.
Vm. 1979