Tripodien aika, paras kirjasarja ikinä, siis lapsen/nuoren silmin. Mikä oli nuoruutesi ikimuistoisin kirja?
Tämä toki vaihtelee ikäkausittain, itse olen vm-75 ja tuo Tripodien aika oli kasari-scifiä. Silloin oli todella hyviä sci-fi kirjoja muutenkin ja luin kaiken mitä löysin. Myös Pellucidar sarja oli hyvä.
Kerro oma suosikkisi?
Kommentit (49)
Kysyttiin "mikä oli ikimuistoisin kirja?"
Ei tullu montaa kirjaa luettua, mutta Nivenin kirjoittama Rengasmaailma oli ainakin semmonen mistä tykkäsin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullu montaa kirjaa luettua, mutta Nivenin kirjoittama Rengasmaailma oli ainakin semmonen mistä tykkäsin.
Niven palkattiin Valkoiseen Taloon selittämään Reaganille, kuinka ne Star Wars-puolustusjärjestelmän härvelit toimisivat, jos ne toimisivat.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät ole ikinä lukeneet yhtäkään kirjaa. Joten kaikki nuorena luetut lehdet tms. minun mielestä käy. Kunhan edes jotain lukevat.
Ei ap.
Tinka-sarja (Taru Mäkinen) oli kova juttu. 80-luvulla muksuna tuli luettua todella paljon, harmi kun ei enää muista kirjojen nimiä, muistan vaan hahmot ja tapahtumat. Mutta se mikä kolahti 10-vuotiaana kunnolla oli Nicky Cruzin Juokse, poika juokse, toinen Michael Enden Tarina vailla loppua (nimenomaan kirjana)
Oliko se goosebumps tms. lapsille/ nuorille suunnattu "kauhukirjasarja". Niitä tykkäsin jossain vaiheessa lukea.
Lisäksi pidin teini-iässä yksittäisistä kirjoista, kuten tiikeriäidin taistelulaulu ja sitten oli syömishäiriöstä kirjoitettu kirja kai äidin näkökulmasta myös (musta kirja, jossa kannessa tyyliin mittanauha, haarukka ja hedelmä tms.).
Lapsena Merja Jalon Nummela, teininä Tuija Lehtisen Sara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tex Willer-sarjakuvat. Varsinkin osat missä esiintyi noita Mefisto.
Tex Willerit oli tosiaan hyviä. Aiemmin (70-80l) tehtiin loisto sarjiksia. Myös Lucky Luke, Tintti jne
Jep, kaikki kioskikirjat ja -lehdet luettiin mitä käsiin saatiin 70-luvulla. Siinä meni Suosikit, Nyyrikit, Lääkärisarjat, Feminat, Hevoshullut, naapurin poikien Tex Willerit, Hopeanuolet ja Korkkarit sekä heidän vanhempien veljien Jallut ja Kallet ym. No Restrictions 🤔😇🤣
Jerry Cotton, Joe Montana, Remo....Heh, muistan kun kaverini setä 80-luvulla ei uskaltanut lukea Marvelin X-miehiä, jonka kaveri lainasi minulta.
Yritin etsiä tietoa noista 70-luvun Suomen kaikista kioskilehdistä ja - kirjoista netistä, mutta tosi vähän löytyy mitään, miksihän?
80-luvulla noita ostettiin divareista.
Pimeä nousee -sarja, kirjoittanut Susan Cooper.
Avalonin Usvat teki suuren vaikutuksen.
Johan näitä on omiakin mainittu. Tripodien aika ja Asimovin Säätiö-trilogia oli tosiaan hienoa luettavaa. Marsin sankarit tuli luettua kaikki. Tykkäsin myös Helliconia-trilogiasta, Alistair McLeaneistä (niistä alkupään) ja Stanislaw Lemin Kyberiaasta. Aku Ankkoja tuli luettua paljon. Carl Barksin pitkät sarjat olivat huippu.
Vierailija kirjoitti:
Huomattiin kyllä. Mikset vastannut?
Vierailija kirjoitti:
Anna Ystävämme ( L.M Montgomery) , äitini vanha kirja , minkä löysin mummolan aarrekaapista 8-vuotiaana.
Olen elämäni aikana lukenut tuon kirjan niin monta kertaa, että osaan siitä kohtia ulkoa.Ja tietysti sitä myöten sitten koko Anna-sarjan ja muitakin Montgomeryn kirjoja. Sarja on sellainen, johon aina välillä palaan uudelleen, erityisesti näin kesäaikaan. Se tuo elävästi mieleen ihanat kesäpäivät mummolassani, yläkerran makuukamarissa, jossa lukemisen väliin vanhaa harmoonia soittelin. On myös mainiota ajankuvaa.
Minä olin enemmän Uuden Kuun tyttöjä, eli Runotyttö-sarja kolahti enemmän. Siinä oli vähän sellaista mystiikkaa ja yliluonnollisia elementtejä mukana jotka kiinnosti kovasti.
Olen mies ja syntynyt suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin aloittaja. Muistan Tripodien Aika tv-sarjan, se oli jännittävä, mutta kirjana en ole lukenut sitä. Luin kyllä muita tieteisseikkailukirjoja, Isaac Asimovin kirjoja. Joitain Viisikko kirjoja luin myös ja Valittujen Palojen kirjalyhennelmiä, Liekehtivä Torni oli ehkä jännittävin niistä, ja toinen mieleen jäänyt Valittujen Palojen kirjalyhennelmä oli se, jossa uuden rakennuksen kävelysilta romahti, tämä oli kai ihan tositapahtumiin perustuva novelli.
Muuten ei juurikaan tullut kirjoja luettua, luin enemmänkin lehtiä, Aku Ankkoja sekä autolehtiä :) 80-luvun autolehdet TM ja Tuulilasit tuli luettua useampaankin kertaan ja mulla on niitä vieläkin jäljellä :D
Olen lukenut aina paljon, enkä osaa sanoa yhtä absoluuttisesti parasta. Tässä siis useampia eri ikäkausien suosikkeja, mihin palasin uudestaan ja uudestaan:
- Pikku Vampyyri
- Aavekaksoset
- Sweet Valley High
- Merja Jalon Nummela-, Haavikko- ja Nea-sarjat
- Marvi Jalon Kati-sarja
- Taru Mäkisen Tinka-sarja
- Helen D. Boylstonin Helena-sarja
- Jukka Parkkisen Suvi Kinos -sarja
- Tuija Lehtisen Mirkka-, Laura- ja Sara-sarjat
- Tuija Lehtisen Minun veljeni Jon, Ikkunaprinsessa, Asvalttisoturi, R.I.P.
- Anu Jaantilan Sanna-sarja
- Marja-Leena Tiaisen Rakas Mikael
Eikö se ole Triffidien aika, eikä tripodien? The day of Triffids Tai tarkistettuani on näköjään sellainenkin kuin Tripodien aika. Suosittlen tutustumaan tuohon Triffidien aikaan.
Astrid Lindgrenin mestarietsivät sekä Rasmus ja kulkuri, Blytonin seikkailu-sarja, Tarzanit, Kolme muskettisoturia, Monte Criston kreivi, Kotiopettajattaren romaani, Musta veljeskunta, Kadonnut prinssi...
Ala-asteikäisenä luin todella paljon. Muutaman kirjan kohdalla tosin huomasin aikuisena että wn aikoinaan ollut ihan kaikkea tajunnut.
Vm71 ja koskaan en oo jaksanut sci-fiä lukea. Luin 12 vuotiaana Taru Sormusten herrasta ja ihan riitti aiheesta. Lapsuudessa tykkäsin ihan niistä perinteisistä tyttökirjoista: Neiti Etsivä, Tiina-kirjat, Alcotin tuotanto. Nuorena luon sitten Austenia, Liksomia ja muita nykykirjallisuutta, Christietä jne.
Viisikko- sarja ja Ronja Ryövärintytär oli mun ykkössuosikit ala-asteikäisenä.