IS: "Vanhusten palvelukodissa tukalat olot: lämpö nousi liki 30 asteeseen"
"Kesän helteet ovat nostaneet palvelukodin sisätilojen lämpötilat tukaliksi."
Kommentit (44)
Kuitenkin monella makuuhuone pitää olla kuin sauna öisin kun muutoin kokevat jatkuvaa vilua?
Vuoteessa voi tulla kuuma jos on peitot ja täysi vaatetus sekä vaipat.
Myötunto myös hoitajien puolella. Työskennellä nyt tuollaisissa ala-arvoisissa olosuhteissa, missä ei edes ilmastoinnista huolehdita. MIten mahtaa muut asiat hoitua, kun tuokin on ihan perusjuttu.
Toisaalta kylmää puhaltava ilmastointilaite ei tee hyvää vanhuksen huoneessa.
Laitteiden pitäisi olla yleisissä tiloissa, jottei kukaan joudu makaamaan kylmässä vedossa.
Ja lämpötila pitää säätää johonkin 25:een. Muuten moni vanhus palelee. Makaavat vähissä vaatteissa pelkän lakanan alla.
" Vuoteessa voi tulla kuuma jos on peitot ja täysi vaatetus sekä vaipat."
Niin ajattele. Käy sääli noita ihmisiä joiden pakko olla (asua) tuollaisessa.
Olen kyllä huolissani myös naapurin mummoista, kun meidän vuokratalossa näiden pienten yksiöiden (jollaisessa itsekin asun) lämpötila kohoaa väh. +33 asteeseen ulkolämpötilan ollessa +30 astetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tajua yksityisiä vuokranantajia, jotka eivät suostu siihen, että vuokralainen omaisineen hankkisi omalla rahalla ilmalämpöpumpun. Yhdeksänkymppinen sydänsairas 30 asteen sisälämpötilassa ei ole milään hyvä yhtälö.
Vuokralainen voi ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen ja tehdä sauna-satuun putken kokoisen reiän.
Satu ikkunaan ja putki reiästä ulos ja laite päälle. Kyllä jäähtyy.
Ko. asunnossa ikkunoita ei saa niin paljoa auki, että niistä mahtuisi poistoputki ulos.
Vierailija kirjoitti:
Palveluntuottajan on lakisääteisesti pidettävä huolta että olosuhteet ovat inhimilliset asukkaille.
Sitä ei voi ulkoistaa asukkaiden omaisille tyyliin: talon asukkaat ja omaiset voivat itse hankkia viilennyslaitteita.
Törkeää, tahallista piittaamattomuutta.
Tehkää omaiset AVIIn ilmoitus. Luvat pois tuollaisilta vanhusten "palvelu"laitoksilta.
Heti!
Asumista ei nykyisin automaattisesti katsota palveluksi. Vaan sinne omaan palvelukodissa olevaan asuntoon on mahdollista saada esim. hoitopalveluita. Ei niitä viilentimiä muutenkaan kukaan hommaa jos vanhus asuu itsenäisesti esim. kerrostalossa. Kyllä se on itse huolehdittava millaisessa asunnossa asuu tai millaisen asunnon vuokraa ja jos tarvii viilentimiä ne hankittava itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tajua yksityisiä vuokranantajia, jotka eivät suostu siihen, että vuokralainen omaisineen hankkisi omalla rahalla ilmalämpöpumpun. Yhdeksänkymppinen sydänsairas 30 asteen sisälämpötilassa ei ole milään hyvä yhtälö.
Vuokralainen voi ostaa siirrettävän ilmastointilaitteen ja tehdä sauna-satuun putken kokoisen reiän.
Ko. asunnossa ikkunoita ei saa niin paljoa auki, että niistä mahtuisi poistoputki ulos.
Entä parvekkeen ovi?
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa 30 astetta on tavallinen lämpö, ja vanhukset pärjäävät siellä aivan hyvin.
Noissa maissa on ilmastointi ihan kaikissa sisätiloissa ja laitoksissa, eli kyllähän siellä hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä parvekkeen ovi?
Ei ole parveketta.
Ei hallitusta kiinnosta. Palvelukodeissa on ollut useamman vuoden jo erilaisia kaltoinkohteluita, mutta ministerit eivät tunnu pahemmin puuttuvan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä parvekkeen ovi?
Ei ole parveketta.
Sitten tuulwtusikkuna pois saranoiltaan tai itse muotoilette jostain sopivasta aineesta kapean sovituskappaleen poistoputken päähän, jotta mahtuu ikkunasta ulos. Sovituskappqlewn on tärkeää olla leikkauspinta-alaltaan vähintään varsinaisen putken suuruinen.
Tai sitten sauna-satu siihen suurempaan ikkunan osaan. Eli varsinainen ikkuna auki ikkunoiden avaajalla ja siihen satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluntuottajan on lakisääteisesti pidettävä huolta että olosuhteet ovat inhimilliset asukkaille.
Sitä ei voi ulkoistaa asukkaiden omaisille tyyliin: talon asukkaat ja omaiset voivat itse hankkia viilennyslaitteita.
Tehkää omaiset AVIIn ilmoitus. Luvat pois tuollaisilta vanhusten "palvelu"laitoksilta.
Heti!
Asumista ei nykyisin automaattisesti katsota palveluksi. Vaan sinne omaan palvelukodissa olevaan asuntoon on mahdollista saada esim. hoitopalveluita. Ei niitä viilentimiä muutenkaan kukaan hommaa jos vanhus asuu itsenäisesti esim. kerrostalossa. Kyllä se on itse huolehdittava millaisessa asunnossa asuu tai millaisen asunnon vuokraa ja jos tarvii viilentimiä ne hankittava itse.
Olet väärässä.
Palvelukodissa vanhus on maksava asiakas.
Lähtökohtaisesti siksi voi olettaa että tällöin vanhus saa myös inhimilliset olosuhteet missä asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti!
Olet väärässä.
Lähtökohtaisesti siksi voi olettaa että tällöin vanhus saa myös inhimilliset olosuhteet missä asua.
Ihan samalla tavalla sinä olet vuokrakodissa maksava asiakas, mutta ilmastointi ei automaattisesti kuulu kaikkiin cuokra-asuntoihin.
Kesät ovat aivan painajaisia hoitokodin hoitajille ja asukkaille. Mummot pökräilevät tuon tuosta ja hoitajat saavat siitä syyt niskoilleen "helteellä täytyy tarjota paljon nestettä!!". Juu tarjotaan kyllä joka välissä, mutta mitenpä kaadat nesteitä väkisin muistisairaan kurkusta alas kun hän ei suostu syömään/juomaan mitään koska "ei oo nälkä/jano, just söin/join".
Ilmastointilaitteita pyydettiin vuosikausia, mutta eipä niitä koskaan näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti!
Olet väärässä.
Vanhukset asuvat vuokralla palvelukodissa. Vuokra-asuntoon ei kuulu automaattisesti ilmastointia.
Hyvä siellä on harjoitella helvettiin on kuitenkin iso- osa matkalla.
T.satukirja hihhuli.