Opinnäytetyö parini huijasi
Yöllä aloin miettiä tapahtunutta, vaikka olen päässyt asian yli. Eli sovimme opinnäytetyö parini kanssa tavoitteemme ja painotin, että työn pitää olla valmis jouluna. No parini sitten puolen vuoden jälkeen ilmoitti, että hänellä ei ole kiire valmistus, joten työ jäi minulle. Keskustelimme ohjaajan kanssa ja syyslukukauden alussa oli selvää, että olin tehnyt huomattavan osan työstä. Parini lupasi petrata, koska uhkasin tehdä loput työstä yksin. Parini myös myönsi, että olen tehnyt suurimman osan. Ohjaaja tiesi tästä siinä vaiheessa.
Joulukuussa ohjaaja kysyi pariltani, että kuinka paljon tämä on työhön panostanut ja parini pokkana ilmoitti, että saman verran.
Minä siis olin tehnyt reilu 80% työstä ja saimme samat numerot. Kritisoin tätä kyllä, mutta mikäs teet.
Kävin töissä ja olin kaiken lisäksi raskaana. Kyseinen nainen oli vapaalla. Elämä ei tosiaankaan ole reilua.
Kiitos kun sain jakaa tämän täällä ja anteeksi jos olen epäselvä. Amen.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan syy, miksi jopa suositellaan tekemään yhdessä on se, että oppii työelämätaitoja. Nimittäin kestämään armottoman k e tu tuksen, kun joutuu tekemään muidenkin hommat, kun osa lusmuilee. Ja kommunikoimaan sen esimiehelle siten, että säilyttää oman maineensa kivana työkaverina. Eli diplomatiaa hankalassa tilanteessa. Ei se opparin suurin oppi ole varsinaiseen aiheeseen perehtyminen.
Joo, "työelämätaitoja". Toi on ehkä se virallinen selitys, mutta oikea syy on se, että kun kokeet, tentit, tutkielmat korvataan ryhmätöillä, niin opettajilla on vähemmän tarkastettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopistossa viljellään nykyään runsaasti pari- ja ryhmätöitä huomattavalla osalla kursseista. Kurssiarvosana määräytyy tuon ryhmätyön arvosanan mukaan, et siis voi tehdä asialle yksinäsi mitään. Kurssin suoritusmuoto kerrotaan vasta kurssin alettua, joten siltä pois jääminen koituu omaksi tappioksi, koska on liian myöhäistä valita uusi kurssi tilalle.
Jopa yo:ssa on mahdotonta näköjään vaikuttaa suoritustapaan itse mitenkään. Teet ryhmätyöt vaikka yksin, muut saa saman arvosanan kuin sait työlläsi aikaiseksi, tekemättä mitään. Opiskelijat käyttää tätä häikäilemättä ja laskelmoiden hyväksi. Ryhmät jaetaan kuin päiväkodissa mielivaltaisesti luennoitsijan taholta.
Yliopisto on mennyt 2010-luvulta alkaen alennustilaan. Ja tämä näkyy "valmistuvien" osaamistasossa ja aiemmin hyviä ja erinomaisia suorituksia tehneiden opiskelijoiden motivaation laskussa, mennään nyt arvosanoilla 1 tai 2 läpi. Who cares? Kun olet kolme suurta ryhmätyötä tehnyt yksin ja siipeilijät napsii arvosanat valehdellen, ei huvita enää koko opiskelu.
Opettajakuntaa ei kiinnosta tippaakaan. Ryhmätöiden tarkistaminen tarkoittaa + 75% säästöä työajassa, kuin jos tarkistaisi yksilöesseitä. Opiskelijat halutaan nopeasti ulos ja lasketaan sen varaan, että kyllä siellä ryhmässä joku on, joka tekee työn valmiiksi ja saa koko ryhmän läpi, edes jollain arvosanalla. Yliopisto saa rahoituksensa valmistuneista tutkinnoista, haalitaan siis kasaan millä vain keinoilla.
Ole hyvä, HY! Kyllä on tullut kannettua jo aika monta joukkuetta maaliviivan yli tai loppusuoralle.
Täällä toinen Helsingin yliopiston opiskelija. Ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit ovat tulleet tutuiksi. Sitten tosiaan tuokin, että kurssin suoritustapaa ei useinkaan tiedä ennen kuin kurssi alkaa. Otin avoimen kautta erään toisen yliopiston kurssin, joka jäi heti kesken, koska suoritustapana oli ryhmätyönä kirjoitettava essee!
HY:n omilla kursseilla ryhmätyöt ovat tietysti useimpien inhokkeja, mutta lisäksi on nämä ns. vertaisarvioinnit, jotka ovat turhaakin turhempia. Eräällä perusopintojen kurssilla yritin työllä ja vaivalla antaa arvosanaa kurssitovereideni teksteille, jotka olivat usein hyvin kirjoitettuja, mutta enhän minä vasta-alkajana ole varma ovatko niiden faktat edes oikein. Samalla kurssilla oli myös avoimen opiskelijoita, joista osalla ei ollut mitään käsitystä tai pohjatietoja opiskeltavasta aineesta, mutta silti heidänkin käsissään oli muiden arvosanat.
Luojan kiitos mua kiinnostaa toinenkin pääaine, ja se sattuu olemaan sellainen, jonka voi suurimmaksi osaksi tenttiä. Opiskelukokemuksena tämä tietysti on aika outoa, koska sitten vain istun kotona kirjojen parissa niin kuin joku kirjekurssilainen. Mitähän mieltä vaihtarit ja EU:n ulkopuolelta tulevat lukukausimaksujen maksajat ovat tällaisesta koulutuksesta.
Kukaan ei koskaan työelämässä kysele noita arvosanoja. Kyllä se kolahtaa sitten kaverin omaan nilkkaa myöhemmin, kun ei töissä osaakaan mitään. Mutta vinkki sinulle: pidä jatkossa huoli työelämässä, että et päädy tekemään toisten töitä!