Opinnäytetyö parini huijasi
Yöllä aloin miettiä tapahtunutta, vaikka olen päässyt asian yli. Eli sovimme opinnäytetyö parini kanssa tavoitteemme ja painotin, että työn pitää olla valmis jouluna. No parini sitten puolen vuoden jälkeen ilmoitti, että hänellä ei ole kiire valmistus, joten työ jäi minulle. Keskustelimme ohjaajan kanssa ja syyslukukauden alussa oli selvää, että olin tehnyt huomattavan osan työstä. Parini lupasi petrata, koska uhkasin tehdä loput työstä yksin. Parini myös myönsi, että olen tehnyt suurimman osan. Ohjaaja tiesi tästä siinä vaiheessa.
Joulukuussa ohjaaja kysyi pariltani, että kuinka paljon tämä on työhön panostanut ja parini pokkana ilmoitti, että saman verran.
Minä siis olin tehnyt reilu 80% työstä ja saimme samat numerot. Kritisoin tätä kyllä, mutta mikäs teet.
Kävin töissä ja olin kaiken lisäksi raskaana. Kyseinen nainen oli vapaalla. Elämä ei tosiaankaan ole reilua.
Kiitos kun sain jakaa tämän täällä ja anteeksi jos olen epäselvä. Amen.
Kommentit (43)
Varmaan syy, miksi jopa suositellaan tekemään yhdessä on se, että oppii työelämätaitoja. Nimittäin kestämään armottoman k e tu tuksen, kun joutuu tekemään muidenkin hommat, kun osa lusmuilee. Ja kommunikoimaan sen esimiehelle siten, että säilyttää oman maineensa kivana työkaverina. Eli diplomatiaa hankalassa tilanteessa. Ei se opparin suurin oppi ole varsinaiseen aiheeseen perehtyminen.
Jotkut ihmiset vaan on tommosia huijareita. Yleensä on vaikea tietää etukäteen, kenen kanssa voi oikeasti tehdä ryhmätyötä tasapuolisesti ja kenen ei.
Yleinen ongelma jaetuissa töissä. Muistan, että opiskellessa yhdessä suuressa ryhmätyössä oli yksi vapaamatkustaja ja monta ahkeraa, muissa asiaa ei niin paljon huomannut. Onneksi muuten ryhmätöitä ei ollut kovin paljon ja sain useamman tutkinnon tehdyksi.
Valmistaudu palkkatyöelämään. Työuran alussa tuossa ei ollut ongelmia, mutta myöhemmin olen joutunut paikkoihin, joissa joukossa on sosiaalisia ja pomoja ja muita miellyttäviä, jotka voivat luistella muiden siivellä työvaiheista toisiin. Työn tekemistä voidaan jopa pitää sosiaalisesti rajoittuneena, kun taitavat muka saavat muita tekemään. Silloin unohtuu, että työn tekeminen on työtä tekevän ominaisuus. Sosiaalisempi, hitaampi tai muuhun keskittyvä ei "saa" ahkeraa tai tehokasta tekemään, vaan tekijä tekee.
Turhaa käyttää aikaa hitaiden kampeamiseen työssä.
Painotin, kun pareja muodostettiin, että valmistun jouluna. Miksi lähteä sellaisen kanssa tekemään opparia, jos omat tavoitteet kusee?
Halusin tosiaan uskoa, että ihmisillä selkärankaa. Nykyään tekisin kaiken toisin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan syy, miksi jopa suositellaan tekemään yhdessä on se, että oppii työelämätaitoja. Nimittäin kestämään armottoman k e tu tuksen, kun joutuu tekemään muidenkin hommat, kun osa lusmuilee. Ja kommunikoimaan sen esimiehelle siten, että säilyttää oman maineensa kivana työkaverina. Eli diplomatiaa hankalassa tilanteessa. Ei se opparin suurin oppi ole varsinaiseen aiheeseen perehtyminen.
Niin onneksi omassa työyhteisössä ei pärjää tuolla asenteella.
Kiusattu vaihtakoon koulua yms.
Suositellaan yhdessä, koska oppari aiheita on vähän sekä ohjaajia.
Siis en ymmärrä. Mikset sanonut, että työ on sinun tekemäsi? Itse teit toisen puolesta työn ja nyt olet vihainen? Toivottavasti vain itsellesi.
Helsingin yliopistossa viljellään nykyään runsaasti pari- ja ryhmätöitä huomattavalla osalla kursseista. Kurssiarvosana määräytyy tuon ryhmätyön arvosanan mukaan, et siis voi tehdä asialle yksinäsi mitään. Kurssin suoritusmuoto kerrotaan vasta kurssin alettua, joten siltä pois jääminen koituu omaksi tappioksi, koska on liian myöhäistä valita uusi kurssi tilalle.
Jopa yo:ssa on mahdotonta näköjään vaikuttaa suoritustapaan itse mitenkään. Teet ryhmätyöt vaikka yksin, muut saa saman arvosanan kuin sait työlläsi aikaiseksi, tekemättä mitään. Opiskelijat käyttää tätä häikäilemättä ja laskelmoiden hyväksi. Ryhmät jaetaan kuin päiväkodissa mielivaltaisesti luennoitsijan taholta.
Yliopisto on mennyt 2010-luvulta alkaen alennustilaan. Ja tämä näkyy "valmistuvien" osaamistasossa ja aiemmin hyviä ja erinomaisia suorituksia tehneiden opiskelijoiden motivaation laskussa, mennään nyt arvosanoilla 1 tai 2 läpi. Who cares? Kun olet kolme suurta ryhmätyötä tehnyt yksin ja siipeilijät napsii arvosanat valehdellen, ei huvita enää koko opiskelu.
Opettajakuntaa ei kiinnosta tippaakaan. Ryhmätöiden tarkistaminen tarkoittaa + 75% säästöä työajassa, kuin jos tarkistaisi yksilöesseitä. Opiskelijat halutaan nopeasti ulos ja lasketaan sen varaan, että kyllä siellä ryhmässä joku on, joka tekee työn valmiiksi ja saa koko ryhmän läpi, edes jollain arvosanalla. Yliopisto saa rahoituksensa valmistuneista tutkinnoista, haalitaan siis kasaan millä vain keinoilla.
Ole hyvä, HY! Kyllä on tullut kannettua jo aika monta joukkuetta maaliviivan yli tai loppusuoralle.
Vierailija kirjoitti:
Siis en ymmärrä. Mikset sanonut, että työ on sinun tekemäsi? Itse teit toisen puolesta työn ja nyt olet vihainen? Toivottavasti vain itsellesi.
Kuten mainitsin aikaisemmin, niin ilmoitin kyllä. Annoin parini jatkaa, koska ohjaaja tiesi tilanteen ja pari lupasi panostaa. Hölmö olin, koska luulin asian olevan kunnossa.
Nowandthen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mainitsin aikaisemmin, niin ilmoitin kyllä. Annoin parini jatkaa, koska ohjaaja tiesi tilanteen ja pari lupasi panostaa. Hölmö olin, koska luulin asian olevan kunnossa.
Ethän sinä mikään hölmö ollut, vaan suoritit tutkintoon kuuluvan tehtävän ja sait siitä arvosanan ja valmistuit. Onnea! Ole itsestäsi ylpeä. Se toinen ei voi olla itsestään kovin ylpeä, jollei suunnittele toimivansa petostehtailijana palkkatyönään.
Sinä sait valmistumisen lisäksi vahvan taidon vaativasta työskentelystä. Koeajalla tämä huomataan työpaikalla, että osaako asiansa vai onko valelääkäri. Tutkintoja voi nykyään ostaa vaikka netistä, osaamista ei saa kuin opettelemalla ja sinnikkäällä työllä.
Sinä olet teistä kahdesta vahvalla pohjalla jatkokoulutusta ja työelämää ajatellen. Työsi plagioinut ei osaa vastata työhaastattelussa lopputyötä, sen metodeja, teoriaa tai tuloksia koskeviin kysymyksiin lainkaan, koska ei ole tehnyt työtä. Itse työhaastattelijana kysyn juuri sellaisia, eli asioita prosessista ja metatietoa, joka ei näy valmiissa raportissa.
Tsemppiä, et ole menettänyt mitään, päinvastoin!
Nuo ryhmätyötä ovat toki siitä hyviä, että opettavat ryhmätyöskentelyä, mutta opettajat ovat liian laiskoja vaatimaan/opettamaan hyvää ryhmätyöskentelyä eli sitä ei opeteta ollenkaan vaikka osa porukasta todellakin tarvitsisi!
Itse en tästä syystä lähtenyt alkuunkaan tekemään parin kanssa opinnäytetyötä, koska tiedän kokemuksesta opiskeluajoilta ettei ihmisiin voi luottaa. Olin kiinnostunut oppariaiheestani, joten eipä haitannut tehdä yksin. Oli myös mukava hakiessani ensimmäisestä työpaikkaa valmistumisen jälkeen kertoa siitä. Mitähän nämä huijarit mumisevat...? Eivät ainakaan saa niitä parhaimpia työpaikkoja ja työuraa ennenkuin lopettavat tapansa "sieltä mistä aita on matalin"..Eipä tuollainen asenne myöskään tuo onnea elämään muillakaan sarjoilla joten oma on häpeä.
Opinnäytetyö. Jossain peruskjoulussa tehdään ryhmätyöt. Aikuiset valmistuu omilla meriiteillään.
Vierailija kirjoitti:
Opinnäytetyö. Jossain peruskjoulussa tehdään ryhmätyöt. Aikuiset valmistuu omilla meriiteillään.
Ei nykyään. Sekä kurssi- että opinnäytetöitä tehdään paljon ryhmässä.
Itselläni on takana myös yksi karmea ryhmätyö. Yksi ryhmästä vapaamatkusti, ja käytti työhön liikenevän ajan lähinnä muiden tekemisten nyppimiseen.
Sai saman hyvän arvosanan tietysti kuin muutkin.
Opinnäytetyö välilyönti parini? Ei sinun lainkaan pitäisi valmistua.
Nowandthen kirjoitti:
Painotin, kun pareja muodostettiin, että valmistun jouluna. Miksi lähteä sellaisen kanssa tekemään opparia, jos omat tavoitteet kusee?
Halusin tosiaan uskoa, että ihmisillä selkärankaa. Nykyään tekisin kaiken toisin.
Varmaan juuri siksi hakeutui pariksesi.
Mietipä ryhmätöitä tutkimustöissä. Aina voi olla ohjaajien suosikkeja, jotka palkataan jo maisterivaiheen opiskelijoina. Jos ohjaaja vielä auttaa gradussa, mistä voi tietää jatko-opintojen jatkuessa vuosia, saako joku mitään aikaiseksi ja eteneekö tutkimus? Jos artikkeleita tehdään ryhmässä, muut voivat sentään nähdä, saako joku itse tehtyä mitään, mutta toisaalta ahkeraa eivät muut välttämättä kiittele muille, jos se ei ole oman edun mukaista.
Joku ohjaaja voi kai salaa olla tyytyväinen, jos pitää jostain ja on normaalia, ettei ohjattava ainakaan nouse kilpailijaksi. Tavallaan turvallista, että joku pysyy aina vaan monia vuosia alaisena. Pudotus voi alkaa vasta myöhemmässä vaiheessa.
Mun opiskelukaveri ei kirjoittanut riviäkään laajahkoon tehtävään, jossa oli osapuolena. Yllättäen käytti tätä samaa työtä äidinkielen tehtävänä ja oli palauttanut sen omissa nimissä. Käry kävi onneksi.
Tervetuloa työelämään! Näitä vapaamatkustajia työelämässä riittää ja osa niistä nousee esimiesasemaan juuri tuolla tavalla.
Opinnäytetyö kannattaa tehdä yksin. Työnantajatkin arvostaa enemmän.
Jaa, näköjään on ihan yleistä. Itselle käynyt monesti melkein samoin. Liiasta kiltteydestä rangaistaan aina.
Ilmoitin, pystyin kertomaan jokaisen tekstin, joka oli minun tekemäni. Syyslukukauden alussa lähetin parilleni ja ohjaajalle työn, johon oli merkitty oma osuuteni, eikä parini kieltänyt tätä. Lopussa painoi enemmän parini valehtelu.