Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektiosta toipumiskokemuksia kaipaan. Sain tänään ajan sektioon. Ensimmäinen lapsi tulossa.

Vierailija
18.10.2006 |

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän " kiristi" , mutta esimerkiksi särkylääkkeitä en syönyt kotona kuin muutaman. Ei vaan ollut maha kipeä.

Minulla tilanne oli kiireellinen sektio kun vauvan sydänäänet heikkeni, mutta kaikki meni tosi hyvin ja terve tyttö syntyi.

Tosiaan tuntuu melkein että pääsin helpommalla kuin jos olisin sitten synnyttänyt normaalisti alateitse. Varmahan en voi olla kun on myös ensimmäinen lapsi.

Tsemppiä synnytykseen.

Vierailija
22/26 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivuin molemmista ällistyttävän nopeasti. Monet alateitse synnyttäneet kaverini ovat ihmetelleet, kuinka helposti kuntouduin sektion jälkeen. Molempien leikkausten jälkeen nousin ylös sängystä heti kun jalkoihin palasi tunto, eli parin tunnin heräämöpätkän jälkeen. Vauvaa käytettiin rinnalla jo siellä heräämössä, oli söpöä, kun isä, vauva ja hoitaja tulivat yhdessä " kyläilemään" ja sitten pääsin heidän luokseen...

Hoitaja auttoi minut suihkuun heti kun pääsin tolpilleni. Sitten aloin hoitaa vauvaa aivan normaalisti. Ensimmäisen sektion jälkeen otin yhden Buranan (!) hoitajan vaatimuksesta, " ettei kivut pääse päälle" ; toisella kerralla en ottanut yhtään ainoaa särkylääkettä. Haava ei ollut oikeastaan ollenkaan kipeä; se vain tuntui juuri sopivasti, että osasin varoa sitä. Parasta on, että alapää on säilynyt täysin vahingoittumattomana. Leikkaushaava tehtiin minulle pystyyn; olen saanut sen vaikutelman, että pystyhaava paranee vaakahaavaa nopeammin ja helpommin.

Kaikki oli siis yllättävän vaivatonta ja sujuvaa. Itse operaatiossakaan ei ole mitään ikävää: se käy todella sutjakkaasti. Vauvan saa syliinsä heti kohta, kun leikkaus on aloitettu; ainoastaan jälkityöt eli ompelu kestää sitten jonkin aikaa.

Tsemppiä! Hyvin se menee :) Toivottavasti pääset näiden positiivisten kokemusten joukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin sanottiin, että toipuminen on sitä nopeampaa, mitä nopeammin pääsee sängystä ylös. Verenkierto, aineenvaihdunta jne. toimivat paremmin, kun ihminen liikkuu. Minä ainakin allekirjoitan tuon. Mitään ilmavaivoja, ummetuksia tms. ei tullut. Siis älä jää " tuleen makaamaan" , jos pystyt nousemaan ja toimimaan. Minä olen myös kipuherkkä ihminen, mutta en tiedä, hyrräsivätkö hormonit niin lujaa vai mikä aiheutti sen, että en tuntenut ollenkaan kipua. Kokemukset ovat olleet joka tapauksessa niin positiivisia, että menisin sektioon koska tahansa uudestaan, jos pitäisi. Vauvakuumetta ei tosin ole ja tuskin tuleekaan :)

Vierailija
24/26 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

MIetin, ett' ä jos joutuu olemaan viikonkin sairaalassa niin miehen isyyslomasta ei paljon kotona vietettäväksi jää. Tämä asia harmittaa itseäni eniten sektioon joutumisessa. Miehen apu olisi varmaan kotonakin aluksi kuitenkin tarpeen. Muidenkin kuin kakkosen kokemuksia lukisin mielelläni.

Anteeksi ap, kun tungin kyselemään, mutta olin ajatellut juuri kirjoittaa aloituksen samasta aiheesta.

Mulla oli mies auttamassa sektiota jälkeisen päivän. Sitten pärjäsinkin jo ihan hyvin. Kätilöitä kannattaa pyytää apuun, itse en sitä älynnyt tehdä...

Vierailija
25/26 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oli hätäsektio, toinen kiireellinen ja nyt kolmas suunniteltu. Kaikista toipuminen nopeaa, enkä ole ihmeemmin kivuista kärsinyt yhdelläkään kerralla. Ensimmäisen kanssa olimme sairaalassa 5vrk, toisesta samoin, ja nyt kolmannella kerralla kotiin neljäntenä päivänä.

Kipulääkkeitä en ole tarvinnut kuin tuon sairaalassaoloajan, silloinkin riitti panadol. Suurin ongelma on ollut maidonnousu ja riittäminen... Ensimmäisen kanssa osittaista imetystä 3kk, samoin toisen, nyt kolmannen kanssa maito alkaa riittää paremmin, ja toivottavasti voisin imettää edes osittain likemmäs sen 6kk.

Nyt siis viimeisestä sektiosta kulunut vasta reilut 3 viikkoa... Olo on kuin ei mitään ihmeitä oltaisi tehty, vuoto minimaalista.

Vierailija
26/26 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidetaan tosiaan tehdä niin kuin joku ehdottikin, että mies jää kotiin vasta kun päästään vauvankin kanssa kotiin. Mietittiin myös sitä, että mies ottaisi palkatonta vapaata jonkun verran. Meillä on sairaalaan matkaa reilu 100 km, joten miehen iltaiset vierailut sairaalassa jää aika lyhyiksi :(

Kiitokset kaikille vastauksista, on tosi kiva lukea muiden kommentteja ja ketjukin on pysynyt asiallisena :)

t. " tungeksia" 8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi