Riehuva lapsi hautajaisiin?
Lapsi 3v ja erittäin vilkas, ei pysy montaa sekuntia paikallaan sellaisissa paikoissa missä ei halua olla ja ilmaisee asian erittäin voimakkaasti, että haluaa pois. Menoss uhmaika ja lapsella psykologi epäilee olevan adhd ja autismikirjon häiriö. Nyt tulossa sukulaisen hautajaiset ja ahdistaa jo etukäteen minkälaisen shown poika taas järjestää, kun ei varmasti suostu istumaan nätisti kirkonpenkissä ja olemaan hiljaa.. aivan mahdaton yhtälö. Olisiko tässä tapauksessa viisaampi että lapsi jäisi suosiolla kotiin ettei muut sukulaiset katso pahalla kun lapsi ei osaa käyttäytyä?
Kommentit (50)
Jollain lääkkeellä varmaan rauhoittuu, Toinen vaihtoehto on etälamautin jolla petolapset saadaan rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin just hautajaissa missä oli vilkas 3v mukana. Ihanasti pappi otti vilpertin mukaan puheisiinsa ja saarnaankin. Ketään ei haitannut, vaikka pieni koputteli isomummun arkkua ja temppuili alttarilla. Se on sitä elämän jatkuvuutta ja toi surijoille lohtua.
Oletko kysynyt muiden sukulaisten mielipidettä? Oliko vainajalla oma perhe, vai oletteko lähimmät sukulaiset?
Mielestäni noin pientä erityislasta ei tarvitse raahata kaikkiin kissanristiäisiin. Ei heillä ole keinoja selvitä siitä kuormituksesta, varsinkin kun ympärillä on itkeviä aikuisia.
Muistan sen kun lapsena pakotettiin kaikkiin juhliin ja varastin siellä shown alkamalla karjua ja potkia mm. kirkon penkkejä. Aikuisena sitten lopetin käymästä jopa lähimpien hautajaisissa, kun traumat jäi noista lapsuuden kokemuksista. Mua pidettiin (ja pidetään yhä) mahdottomana kakarana. Nyt työstän asiaa neuropsykologin kanssa, jotta voisin joku päivä saattaa kunnialla vanhempani hautaan menettämättä järkeäni.
Terveisin itse adhd + asperger, tosin vasta aikuisena diagnosoitu.
Vierailija kirjoitti:
Onko noin pieni lapsi ylipäätään pakko ottaa hautajaisiin? Lapsi ei siitä mitään vielä ymmärrä. Eikä vainaja enää tiedä saattajiaan.
Miksi Pilvipetterit on ihan pakko raahata mekastamaan juhliin?
Koska Pilvipetteriä ei voi jättää päiväkausiksi toiselle puolen maata ja kaikki vainajan lähimmät omaiset haluavat nähdä Pilvipetterin.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä lapsen enon hautajaiset. Hoitoonkaan ei voi jättää kun hautajaiset kauempana, eli vaatisi puoleksi päiväksi hoitajankin. Ja sama homma muistotilaisuudessakin, ettei pysy pöydässä nätisti vaan karkailee seikkailemaan vähän väliä. Eli käytännössä olisin lapsen kanssa ainakin puolet ajassa ulkona/muualla, ettei häirittäisi surevia sukulaisia..
Saa sen hoitajan kai sieltäkin? Vaikka ei taida vieras hoitajan olla paras kyseiselle lapselle. Menette kirkkoon/kappeliin ja riehumisen alkaessa poistutte. Siunaustilaisuuden jättäisin väliin. Poistutte odottelemaan sinne missä yövyttekin. Toisaalta, ei kukaan odota pienten lasten pysyvän paikallaan
Mun toinen tyttö oli 5 kun sen ukki (isän isä) kuoli. Todella vilkas tapaus myös, ei jaksanut pysyä paikallaan ja hautajaiset oli varmaan muutenkin ahdistavat sille. Kyseessä oli kuitenkin hänen ukki ja muut sukulaiset toivo meidät paikalle. Keksin kirkkoon kaikkea mahdollista hiljasta tekemistä varmuuden vuoks. Mun tyttö osas lukea ja kirjottaa niin vaihdeltiin paperia ja kynää toisillemme että hän jaksais istua paikallaan. Lisäks mulla oli mukana pokemon kortteja kun niillä hänet sai hetkeks rauhottumaan kun katseli niitä. Nää ohjeet oli lasten psykologilta, koska käytiin perheneuvolassa kun lapsen nepsy pisteet oli rajoilla. No eipä keinot auttanu vaan puolessa välissä heitti kenkänsä arkkua kohti ja siinä kohtaa mä poistuin hänen kanssaan kirkosta. Tyttö sitten juoksi kirkon pihalla ees taas purkamassa energiaa loppu tilaisuuden ajan. Tän jälkeen siirryttiin ite muistotilaisuuteen ja syömisen ajan jakso olla paikallaan kunnes piti lähteä taas ulos juoksemaan.
Se mistä oon todella kiitollinen oli muiden ihmisten reagoiminen tähän. Kaikki ymmärs ja kohtas meidän tytön silti positiivisesti, samoin meidät. Kukaan ei pahottanut mieltään ja se autto vähän siihen omaan häpeen tunteeseen, kun muut ihmiset ei ollu mulle tuttuja ja mietin et ajatteleeko ne ettei osata kasvattaa meidän lasta kun hän on ainoa joka "ei osaa käyttäytyä" vaikka meidän toinen tyttö olikin kiltisti ja rauhallinen kokoajan.
Kaiken kaikkiaan siitä selvittiin ja ihanat ihmiset ympärillä ymmärsi <3
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä lapsen enon hautajaiset. Hoitoonkaan ei voi jättää kun hautajaiset kauempana, eli vaatisi puoleksi päiväksi hoitajankin. Ja sama homma muistotilaisuudessakin, ettei pysy pöydässä nätisti vaan karkailee seikkailemaan vähän väliä. Eli käytännössä olisin lapsen kanssa ainakin puolet ajassa ulkona/muualla, ettei häirittäisi surevia sukulaisia..
Onhan lapsella kaksi vanhempaa eli vuorottelette, jos/kun lapsi alkaa rähinöidä.
Sä olet siis se toinen vanhempi. Onko sun pakko olla siellä, äitihän voi mennä yksin suremaan veljeään.
Ei kolme v tajua hautajaisista mitään.