Kaveri varaa minulle ajan kalenteristaan niinkuin jollekin asiakkaalle
Kahvittelu tai muu tapaaminen saattaa mennä kahden viikonkin päähän kun kaverini selaa kalenteriaan. "sopisko 13päivä siinä kello 17 aikaan?"
Oon vähän hämillään mistä on kyse. Ei voida koskaan nähdä spontaanisti vaan kaikki näkemiset pitää järjestellä ja aikatauluttaa.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinänsä aikatauluttamista, mutta jos on kalenteri niin tukossa että ei kahteen viikkoon saa kahvihetkeä mahtumaan niin silloin olisi kyllä aika jo alkaa siivota kalenteriaan menoista ja varata enemmän aikaa itselle ja ihan omille jutuille.
Jos se kaksi viikkoa on jo aikataulutettu täyteen omia juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Moni onkin täällä jo sen sanonut, mutta onhan tuo kalenterin kanssa loputon säätäminen just sellasta itsensä tärkeäksi tekemistä. Kun on niin kiire!! Kauheesti kaikkea, voi kun olen niin tärkeä ja kiireinen ihminen, sinun näkeminen on ihan puhdas armopala minulta koska minulla vaan on niin kauhean kiire.
Kyllähän kaikki tietää, että lapsiperheissä on kiirettä, mutta sen loputon korostaminen on surkuhupaisaa.
Sanoo nimimerkki miehetön, lapseton, työtön ja yksinäinen pahantuulinen erakko, jolla on hiekkaa pimperossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni onkin täällä jo sen sanonut, mutta onhan tuo kalenterin kanssa loputon säätäminen just sellasta itsensä tärkeäksi tekemistä. Kun on niin kiire!! Kauheesti kaikkea, voi kun olen niin tärkeä ja kiireinen ihminen, sinun näkeminen on ihan puhdas armopala minulta koska minulla vaan on niin kauhean kiire.
Kyllähän kaikki tietää, että lapsiperheissä on kiirettä, mutta sen loputon korostaminen on surkuhupaisaa.
Ei kalenteri ole kiireen korostamista varten vaan siksi, että kaikesta selviäisi mahdollisimman vähällä kiireellä. Siitä vasta kiirettä tulee, kun asioiden hoitaminen unohtuu. Ehkä jonkun aivot toimivat niin, että asiat muistaa ilman kalenteria, mutta minun aivoni eivät toimi.
Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että autohuollot, hammaslääkärit sun muut olisivat jotain kadehdittavaa tai ihailtavaa - mutta ne ovat asioita, jotka on pakko hoitaa, ja mieluummin hoidan ne sovittuna aikana, jolloin aikaa jää myös mielekkäämmille ja tärkeämmille asioille, kuten perheelle ja ystäville.
On olemassa normaali kalenterinpito ja sitten sellainen itsään korostava ja lähes neuroottinen olen maailman kiireisin ihminen kalenterinpito.
Jos on kiireinen ihminen niin eihän se kalenteri ole sitä varten että haluaa korostaa itseään vaan sen takia, että pystyy hallitsemaan sitä kiireistä elämää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kalenteri ole kiireen korostamista varten vaan siksi, että kaikesta selviäisi mahdollisimman vähällä kiireellä. Siitä vasta kiirettä tulee, kun asioiden hoitaminen unohtuu. Ehkä jonkun aivot toimivat niin, että asiat muistaa ilman kalenteria, mutta minun aivoni eivät toimi.
Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että autohuollot, hammaslääkärit sun muut olisivat jotain kadehdittavaa tai ihailtavaa - mutta ne ovat asioita, jotka on pakko hoitaa, ja mieluummin hoidan ne sovittuna aikana, jolloin aikaa jää myös mielekkäämmille ja tärkeämmille asioille, kuten perheelle ja ystäville.
On olemassa normaali kalenterinpito ja sitten sellainen itsään korostava ja lähes neuroottinen olen maailman kiireisin ihminen kalenterinpito.
Tuskinpa moni edes tuntee tuollaista neuroottista tyyppiä, mutta kaikki normaalia arkea elävät joutuvat valitettavasti hieman aikatauluttamaan myös töiden ulkopuolella olevaa aikaa. Olisihan se ehkä kivaa, jos olisi vain se työ klo 8-16 ja sen jälkeen saa elää niin kuin elää, eikä olisi mitään pakollisia menoja tai muutakaan, vaan olisi vain aikaa seuraavaan aamuun saakka.
Useammilla ihmisillä on kuitenkin elämässään muutakin kuin toimistoaikaan tapahtuva työ. Silloin kalenteri on hyvä ja toimiva väline muistin tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä varaan kalenterista aikaa jopa mun omalle aikuiselle lapselleni ja lapsenlapsilleni. Vuorotyö, ja usein tarjotaan lisävuoroja, niin pakko tehdä näin.
Ap:n mielestä vuorotyö on vain huono tekosyy! Lapset, lapsenlapset, puoliso, vanhemmat ja lemmikki ovat myös typeriä tekosyitä.
Ei sanonut niin.
Ai niin, se äänensävy. Senhän pitää olla sellainen, että ap ei tunne itseään asiakkaaksi.
Haluat itse että ystäväsi puhuvat sulle etäisen asiallisesti ja buukkaavat viistoista minuuttia tapaamista ensi vuoden tammikuulle?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia. Osan vuodesta on silti kiire. Jos se ei ole ok, ei minua tarvitse tavata.
Onneksi ystäväni sallivat minun silloin tällöin merkitä tapaamiset kalenteriin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo nimimerkki miehetön, lapseton, työtön ja yksinäinen pahantuulinen erakko, jolla on hiekkaa pimperossa
Outo oletus
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ihan tavallista. Eräs ystäväni ilmoittaa minulle ajan tapaamisellemme ja sitten kysyy että sopiiko. Tämä tapahtuu noin kahta viikkoa ennen tapaamista. SItten hän laittaa muutama päivä ennen tapaamistamme tekstarin "muistutukseksi" ja sitten tapaamispäivänä pitää minut ajan tasalla missä on tulossa ja milloin on perillä. Toisaalta minusta se on ihan hyvä.
Ihania tällaiset ystävät. Paljon hankalampia sellaiset, jonka kanssa ei mitään oikein alunperinkään saa sovituksi ja sitten jos tavataan niin tuntuvat myöhästelevän joka kerta. Mielestäni kalenterin käyttö kertoo lähinnä hyvästä ajanhallinnasta ja luotettavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinänsä aikatauluttamista, mutta jos on kalenteri niin tukossa että ei kahteen viikkoon saa kahvihetkeä mahtumaan niin silloin olisi kyllä aika jo alkaa siivota kalenteriaan menoista ja varata enemmän aikaa itselle ja ihan omille jutuille.
No tämä juuri tarkoittaa että kalenteri on tukossa eikä ihminen jotenkin hallitse ajankäyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo kalenteriin laittaminen auttaa myös siinä mielessä, että kun kun tietää, että on autohuolto kaupunginosassa A, voi kalenteriin myös merkitä samalle kohtaa muita asioita, joita tulisi hoitaa tuossa kaupunginosassa. Ehkäpä kaverisi Minna asuu tuolla kaupunginosassa ja voit etukäteen ajoissa kysyä haluaisiko hän tavata kahville tuona päivänä.
Ei, tämä on kuulemma kalenteri-ihmisille aivan liian spontaania ja saa ne ahdistumaan. Se ystävä saattaa tulla paikalle puoli minuuttia myöhässä, puhua loputtomiin tai olla muuten vain ärsyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohi, mutta ei paljon: olen yrittäjä ja töitä riittäisi paljon enemmän kuin ehtisin tekemään. Olen myös kolmen teinin äiti ja mieheni vaimo, sekä 80+ ikäisten vanhempieni ainoa lapsi.
Järjestän yrittäjänä kalenterini tasan niin kuin se on paras ja minun tarpeisiini sopiva, eli esimerkiksi tänään kävin aamulla kampaajalla ihan rauhassa, tein sitten neljä tuntia töitä ja tulin kotiin. Ihan tasan varmasti olisin saanut tehdä töitä siis nuo aamutunnit ja iltapäivän tunnit, mutta en viitsinyt, vaan käytin ajan itseni ja perheeni iloksi. Yksikään asiakas ei tietenkään ollut asiasta nokka kippuralla, koska minun vapaa-aikani ei kuulu heille mitenkään.
Ihan samalla tavalla voin halutessani aikatauluttaa muutkin menoni, vaikkakin sitten juuri kahvittelut ystävieni kanssa. Itse asiassa kävin keskiviikkona kahden ystäväni kanssa kahvilla töiden jälkeen ja kun viime viikolla suunnittelimme aikataulua, niin jokainen meistä kertoi omien iltapäiviensä aikataulut karkeasti ja siitä sitten ympyröimme meidän kahvittelulle keskiviikolle ajan. Aikataulu oli suurinpiirtein niin, että minä sanoin tulevani paikalle noin klo 16:40, toinen ystävistä sanoi tulevansa bussilla, joka on siinä kohdalla noin 16:46 ja toinen ystävä sanoi, että hän tulee joskus ennen viittä. Hyvä niin. Joimme kupposet ja söimme pullat, juorusimme ja kalkatumme aikamme, kunnes toisen ystävistä piti lähteä kotiin, koska koiran piti päästä lenkille. Toisen ystävistä piti vastata kerran kahvittelun aikana puhelimeen ja sekään ei häirinnyt ollenkaan meitä muita. Minä taas lähdin käymään siitä vanhempieni luona, joten periaatteessa meillä oli minuuttiaikataulut, mutta olimme iloisia, että ehdimme näkemään edes sen noin 45 minuutin ajan.
Olen oikein onnellinen ystävistäni ja kaikesta. Minulla asiat ovat hyvin.
No tämähän onkin se normaalitila? Osa arkea on merkattu kalenteriin ja ystävätapaamiset sujautetaan joustavasta sopiviin väleihin, eikä ensi marraskuulle. Koska aidosti haluat tavata heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo kalenteriin laittaminen auttaa myös siinä mielessä, että kun kun tietää, että on autohuolto kaupunginosassa A, voi kalenteriin myös merkitä samalle kohtaa muita asioita, joita tulisi hoitaa tuossa kaupunginosassa. Ehkäpä kaverisi Minna asuu tuolla kaupunginosassa ja voit etukäteen ajoissa kysyä haluaisiko hän tavata kahville tuona päivänä.
Ei, tämä on kuulemma kalenteri-ihmisille aivan liian spontaania ja saa ne ahdistumaan. Se ystävä saattaa tulla paikalle puoli minuuttia myöhässä, puhua loputtomiin tai olla muuten vain ärsyttävä.
Mielestäni sovittu tapaaminen on spontaanisuuden vastakohta ja toimisin just noin. Jos ihminen on ärsyttävä niin en ylipäätään olisi hänen ystävä. Jos pikkaisen on myöhässä niin ei haittaa, voin katsella vaikka kauppoja sillä aikaa, mutta jos joka kerta myöhästyy kunnolla niin ei kyllä enää tekisi mieli sopia tapaamisia tuollaisen 'ystävän' kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä juuri tarkoittaa että kalenteri on tukossa eikä ihminen jotenkin hallitse ajankäyttöään.
Eli sinusta ainoa oikea tapa hallita ajankäyttöä on se, että jättää aina aikaa mahdollisille spontaaneille tapaamisille ystävien kanssa?
Tässähän tulee vähän sama fiilis kuin eräässä rahankäyttökeskustelussa taannoin. En kuulemma osaa käyttää rahaa, kun pidän käyttötilillä vain käyttörahat ja laitan loput lasku- ja säästötilille. Siitä viis, että rahat riittävät kaikkeen, mitä haluan, ja jää vielä säästöönkin - ei ole rahankäyttö hallinnassa, kun en pärjää yhdellä tilillä! Nyt ei siis ole ajankäyttökään hallinnassa, vaikka olen tähän asti kokenut elämäni mielekkääksi, kun ehdin niin työt, perheen, harrastukset, levon kuin ystävätkin, vaikkakaan en aina juuri silloin kun ystävä haluaisi. (Hätätapauksissa kalenteri toki joustaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoita sitä, että ihminen ei hallitse ajankäyttöään vaan sitä, että ajankäyttösuunnitelmat ovat jo valmiit halutulla tavalla.
Hyvä jos löytyy aikaa edes kalenterista. On sellaisiakin, joilta ei löydy tapaamisaikaa sieltäkään.
hänellä on työ perhe harrastukset siinä on sovitusta milloin sinun valituksia kuuntelee ja sinulle kahvit tarjoo. sinulla työttömällä lokilla on aikaa 24h.
Vierailija kirjoitti:
No kun ne omat jututkin on siellä kalenterissa. Sinunko takia ne pitäisi siivota pois?
Tuo on vain ja ainoastaan sitä että tavis haluaa leikkiä vähän parempaa,ahkerampaa kuin muut.
Samaa sarjaa tällä palstalla kun aina muistetaan mainita "olen vaativalla alalla asiantuntijana", tai jostai kirjotusvirheistä huomauttelijat.
"taloyhtiön hallituksen kokeus", jep,niitähän on kaks kertaa päivässä joka päivä jokaviikko...
Tuonkin joku oli maininnut tässä ketjussa.Mutta osittainen auringonpimennys on kans ana joskus.
Spontaanikkojen kannattaa hoitaa elämänvalinnat niin, että spontaanien tapaamisten toteutumismahdollisuudet kasvavat.
Kannattaa esimerkiksi asua keskustassa ja ystävystyä ihmisten kanssa, jotka myös asuvat keskustassa - ylipäätään on hyvä luoda laaja tuttavapiiri. Asioida Stockan herkussa tai Järvenpään Prismassa, joista toisessa kokoontuu pappakerho ja toisessa tapaa a-i-n-a tuttuja. Kesällä voi suosia täyteenammuttuja piknikpaikkoja ja festareita, joilla nk. kaikki käyvät.
Tai sitten voi välillä suvaita tavata myös kalenterihenkilöitä.
T. Sesonkikiireinen, joka silloin tällöin piipahtaa espressolle tai lasilliselle sattumalta ruokaostoksilla kohdatun kaverin kanssa - sesongin ulkopuolella :)
No kyllä sovitaan ennalta koska tavataan ja kalenteriin myöskin laitetaan, ettei sille päivälle osu mitään muuta, tietenkin.