Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reagoisitte jos hississä edellä oleva sanoisi Kuule, nyt on pandemia-aika, tule seuraavalla hissillä

Vierailija
30.06.2022 |

Miten reagoisitte tai mikä olisi ajatuksenne tuossa tilanteessa, jossa edellänne oleva huomaisi teidät takanaan ja toteaisi noin?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen pyytää, etten tule samaan hissiin, en mene samaan hissiin. Syyllä ei ole minulle mitään merkitystä.

Näin. Mielelläni ajelenkin yksin, seurassa se on kiusallista.

Vierailija
122/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään mene samaan hissiin jos joku pyytää että odotan. Ihan peruskäytöstapoja, riippumatta siitä onko pyytäjän syy mielestäni todellinen vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyytäjä olisi minua ennen menossa hissiin, en menisi, mutta jos hän tulisi perässäni ja vaatisi samaa, pyytäisin odottamaan itse uutta hissiä. Reaktioni riippuisi kyllä myös siitä, kuinka kohteliaasti toinen pyytäisi. Epäkohteliaat ja töykeät ihmiset on ärsyttäviä.

Tämä, jos kohteliaasti pyytää niin mikäpä siinä. Mutta jos töykeästi sanoisi niin varmaan ihan periaatteesta menisin hissiin ja aivastelisin koko matkan.

Vierailija
124/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olemme tässä jo sen verran lähekkäin, että tartunta on jo tullut jos on tullakseen. Rouva on hyvä ja menee portaita pitkin, jos ei uskalla samaan hissiin"

Ei kun sä menet portaita. Se toinen on ollut siellä hississä jo ennen sua, niin sillä on etuajo-oikeus.

Höpö höpö. Se, joka pelkää, väistää. Piste. 

Ei, vaan se joka kerkesi hissiin ensin, menee sinne ensin. Jos sulla ei kunto kestä mennä portaita, niin odota seuraavaa kierrosta.

Höpö höpö taas. Et sinä minua pysty estämään, jos tulen samaan hissiin. Turhaan uhoat. Jos rupeat riehumaan, teen rikosilmoituksen päällekarkaamisesta. 

Ja ne on just tällaiset ihmiset jotka vauvspalstalla vinkuu, että miks mä en saa naista vaikka käyn salilla ja olen niin komea että...

Vierailija
125/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyytäjä olisi minua ennen menossa hissiin, en menisi, mutta jos hän tulisi perässäni ja vaatisi samaa, pyytäisin odottamaan itse uutta hissiä. Reaktioni riippuisi kyllä myös siitä, kuinka kohteliaasti toinen pyytäisi. Epäkohteliaat ja töykeät ihmiset on ärsyttäviä.

Minäpä pujahdan edestäsi nopeasti hissiin, ovet kiinni ja näytän kieltä vielä kun ovet sulkeutuvat. Minusta on kiva kiusata ihmisiä takaisin, ai että nautin.

Tosin niitä nyrkkejä pitää varoa :)

Vierailija
126/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olemme tässä jo sen verran lähekkäin, että tartunta on jo tullut jos on tullakseen. Rouva on hyvä ja menee portaita pitkin, jos ei uskalla samaan hissiin"

Ei kun sä menet portaita. Se toinen on ollut siellä hississä jo ennen sua, niin sillä on etuajo-oikeus.

Höpö höpö. Se, joka pelkää, väistää. Piste. 

Ei, vaan se joka kerkesi hissiin ensin, menee sinne ensin. Jos sulla ei kunto kestä mennä portaita, niin odota seuraavaa kierrosta.

Höpö höpö taas. Et sinä minua pysty estämään, jos tulen samaan hissiin. Turhaan uhoat. Jos rupeat riehumaan, teen rikosilmoituksen päällekarkaamisesta. 

Ja ne on just tällaiset ihmiset jotka vauvspalstalla vinkuu, että miks mä en saa naista vaikka käyn salilla ja olen niin komea että...

Jep. Käytöstavat tyyliä "miehet ensin".

Vierailija
127/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tuostakin pitäisi tehdä ongelma. Jos joku pyytää, etten tule samaan hissiin, en mene samaan hissiin. Oli syy mikä tahansa. Kuka taliaivo nyt väkisin lähtee tunkemaan hissiin, jos vartavasten toinen (vielä pyynnön perustellen) pyytää, ettei näin tehtäisi.

Mt-potilaiden jokaiseen oikkuun ei tarvitse taipua. Pysyköön kotonaan jos pelkää ihmisiä. 

Puhutko nyt itsestäsi, kun et kykene noudattamaan yksikertaisia toiveita, vaan yrität esittää kovaakin äijää jossain hissijonossa? Juu, teitä MT-potilaita on paljon, ja muiden ei tarvitse jokaiseen teidän sekoiluun taipua, vaan voivat ihan toivoa, ettette tunge samaan hissiin, vaikka kuinka tarvitsisitte läheisyyttä ja lämpöä.

En. Puhuin tästä hysteerikosta, joka yrittää estää muiden liikkumista omien pelkojensa varjolla. Jos toiveena on, ettei kukaan tule samaan hissiin, pitää käyttää portaita eikä ruveta vaatimaan muita hyppimään omien pelkojensa tahtiin. 

No ei PIDÄ. Ei missään ole niin määrätty.

Ei ole määrätty sitäkään, että toisen voi vaatia jäämään pois hissistä. Eli joko tulet samalla kyydillä tai menet portaita pitkin. Sinulla kun ei ole päätösvaltaa siihen, miten minä hissiä käytän. 

Ei olekaan, sitten kun mä en enää ole siinä hississä. Mutta sinä et tunge hissiin, jossa mä jo olen, jos minä niin haluan.

Lopetahan penikka jo. Äitiisi tuo "mutkun mä haluun" kiukkuaminen voi tehota, mutta ei muihin. Minua ei pennut määräile. 

Sä olet sitten varmaan jo 70, jos 50-vuotias on sun näkökulmastasi pentu.

50-vuotias ja kiukuttelee kuin 3-vuotias uhmaikäinen. Eli henkisesti ihan pentu vielä. 

Sovitaan sitten niin. Mutta sillä hissillä menen edelleenkin yksin, jos niin haluan.

Hyvin vahvistat viesti viestiltä sitä tosiasiaa, että olet ihan pikkupentu vielä. Juuri tuollainen kaikkivoipaisuuskuvitelma on tyypillistä noin pikkulapselle. Uhittelee minkä kerkiää, mutta kun aikuinen kunnolla ärähtää tulee itku. Niin käy sinullekin. 

Se kaikkivoipaisuusharha on niillä, joilla on mielestään oikeus tunkea toisen pyynnöstä huolimatta samaan tilaan.

Tuossa tilanteessa oikeasti aikuinen ei ärähdä, aikuinen sanoo, että selvä, ja jää odottamaan seuraavaa hissiä. Koska aikuiselle noin pienellä asialla ei ole mitään merkitystä. Jos pyyntö herättää kauheasti aggressiota, niin voi miettiä sitä omaa aikuisuuttaan.

Voi lapsipieni. Se on kuule ihan Suomen laki, jonka mukaan hissiä saa käyttää vapaasti. Vaikka miten elät kaikkivoipaisuusharhassasi, sinä et ole se, joka päättä muiden ihmisten hissinkäytöstä. Siksi kenenkään ei tarvitse taipua sinun oikkuihisi, vaikka äitisi hyppää joka kerta kun vähänkin inahdat. Jos hissinkäyttö muiden ihmisten kanssa herättää pelkotiloja, otat vaikka sen äitisi turvaksesi. Hissiä ei muutenkaan pitäisi käyttää yksin, jos on alle 12-vuotias. Pätee myös henkiseen tasoon. 

Suomessa ei erityistä hissilakia ole, ja toistan: jos pyyntö tulla seuraavalla hissillä herättää noin kovasti aggressiota, voi vakavasti pohtia omaa henkistä tasoaan.

Ei tarvitse olla. Ihan riittää laki, joka käsittelee julkisia paikkoja. Hissikin on julkinen paikka. Toistan: jos sinua pelottaa hississä, ota äiti turvaksesi tai käytä portaita. Tuollainen lapsellinen uhoaminen ei niitä pelkotilojasi poista. Pyydä myös äitiäsi varaamaan aika psykiatriselle osastolle. Sinulla on selkeästi tarve sen tyyppiselle hoidolle. 

Näköjään käytöstapojen lisäksi myös terveydenhuollon käytänteet ovat sulle epäselviä. Ei osastolta varata paikkaa.

Ai olet niin pieni lapsi, että vielä osaa lukeakaan kunnolla. No se selittääkin paljon. Otetaan uusiksi siis: Kukaan ei puhunut paikan varaamisesta. Puhe oli ajan varaamisesta. 

Osastolta ei varata myöskään aikaa, ettei tuo nyt kovin paljon pelastanut.

No voihan :D Siellä osastolla ottaa vastaan psykiatrinen sairaanhoitaja tai psykologi tai psykiatri tai mitä näitä nyt onkaan. Osasto on laajempi kokonaisuus kuin se sinulle tuttu suljettu osasto, jossa potilaat ovat hoidossa. Sairaaloissa eri kategorioihin kuuluvat hoito- ja vastaanottopaikat ovat eri osastoilla. Et sinä esim. silmäpolilta saa apua psykiatriseen ongelmaan. 

Mutta ensin täytyy olla lähete.

Vierailija
128/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelisin miksei henkilö itse voi poistua hissistä jos ei tahdo matkustaa samassa muiden kanssa.

Mikä tää on tää nykyinen minäminäminä homma? Juur paikallisjunassa ihmetytti kun matkalaukkujen kanssa olin menossa ainoaan vapaaseen penkkiriviin istumaan niin takavasemmalta luikahti joku AIKUINEN nainen ja istahti siihen itse, käytävänvieruspenkkiin luonnollisesti, eikä suostunut siirtymään. Niin minä seisoin puoli tuntia laukun kanssa ja hänen vieressään olevat 2 paikkaa olivat tyhjillään..

Vierailija
129/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin miksei henkilö itse voi poistua hissistä jos ei tahdo matkustaa samassa muiden kanssa.

Mikä tää on tää nykyinen minäminäminä homma? Juur paikallisjunassa ihmetytti kun matkalaukkujen kanssa olin menossa ainoaan vapaaseen penkkiriviin istumaan niin takavasemmalta luikahti joku AIKUINEN nainen ja istahti siihen itse, käytävänvieruspenkkiin luonnollisesti, eikä suostunut siirtymään. Niin minä seisoin puoli tuntia laukun kanssa ja hänen vieressään olevat 2 paikkaa olivat tyhjillään..

Nämä asiat ei ole verrannollisia ollenkaan.

Vierailija
130/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sillä edellä olevalla on rutto tai muu vastaava ja hän ei halua tartuttaa muita. Siis kiitän varoituksesta ja toivotan paranemista.

Vierailija
131/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suljetussa tilassa riski tartuntaan on aina suurempi, joten sinänsä en ihmettele pyyntöä. Ei korona ihan niin kuitenkaan tartu, että virus hyppää päälle, jos joku kulkee ohi liian läheltä. Suostuisin toki pyyntöön, eikä kyseisen ihmisen tarvitsisi minulle ruveta avaamaan terveystilannettaan perustellakseen pyyntöään.

Hissikoppi on kuitenkin riskialtis jo lähtökohtaisesti, koska sinne jää hissin käyttäjien aerosolit pyörimään kauan sen jälkeenkin, kun henkilöt ovat jo poistuneet. Itse en siis tartuntaa kovasti pelätessä käyttäisi hissiä ollenkaan. Tai - vielä parempi - laittaisin ffp3-maskin hissiin. Sitten ei tarvitsisi pelätä niitä kanssamatkustajiakaan.

Kannattaa enemmin pidättää hengitystä koko hissimatkan ajan. Kun ei ne maskikaan 100% suojaa anna, vaan joku aerosoli voi livahtaa maskista läpi sinun keuhkoisi. 

Ei ffp3-suojaimen läpi livahda mitään. Ohi voi toki livahtaa, jos se ei ole tiiviisti päällä.

Vierailija
132/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten ei? siis jos 2 tyyppiä en menossa hissiin ja toinen sanoo toiselle "voisitko ottaa seuraavan hissin kun meillä on tää pikkujuttu nimeltä korona". Niin vähän ihmettelen, että miksei hän itse voisi

Vierailija
133/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin seuraavalla hissillä. Olettaisin että hänellä on vaikkapa jokin sairaus jonka takia pitää olla erityisen varovainen.

Vierailija
134/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turpa kiinni" on vakiokommentti hysteerisille kyynaamoille.

Toimii joka kerta

Vierailija
135/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

FFP3 suodatinkaan ei estä viruksia. Voi vähentää. Googlaamalla selviää. Maskit ovat enemmänkin psykologinen juttu. Ihmiset tuntevat tehneensä jotain.

Maskeissa on hyvänä puolena, että maskin takana voi virnistellä ihmisille tai hymyillä itsekseen. Jos hymyilet julkisesti, joku voi ottaa itseensä ja saada raivarin. Jopa puukkoa voidaan tarjota.

Vierailija
136/142 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi tapa sanoa on hiukan töykeä. Voisi kohteliaamminkin sanoa. Mutta joka tapauksessa antaisin hänen mennä yksin.

Vierailija
137/142 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten ei? siis jos 2 tyyppiä en menossa hissiin ja toinen sanoo toiselle "voisitko ottaa seuraavan hissin kun meillä on tää pikkujuttu nimeltä korona". Niin vähän ihmettelen, että miksei hän itse voisi

Junassa koko penkkirivin varaaminen ja toisen seisoessa puoli tuntia ei ole verrannollinen siihen, että hän menisi seuraavalla hissillä. Capisci?

Vierailija
138/142 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin häntä käyttämään portaita ja menisin hissiin. 

Paitsi jos kyseessä olisi henkilön privaattihissi. 

Vierailija
139/142 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana annoin naapureiden mennä ensin hissiin ja tulin vasta seuraavalla. Jos joku koetti änkeä hissiin, kun jo olin siellä, astuin ulos ja annoin heidän mennä. Poikkeuksetta jokaisella kerralla tämä, jolle hissin luovutun, suuttui. Varsinkin miespuoliset alkoivat tivaamaan selityksiä ja kysymään rokotuksista. Osa ryntäsi rappusiin, kun pyysin heitä menemään hissillä ennen.

Vain suuri kasseja kuljettaessa näin ei käynyt.

Olen päättänyt, etten mene naapurin kanssa hissillä enää ikinä. Meidän hissi on alle kahden neliön kokoinen, joten siinä tosissaan seistään nenät vastakkain.

Vierailija
140/142 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ei tässä kulje kuin tämä yksi hissi, mitä seuraavaa tarkoitat?