Ei kai geokätköä saa laittaa yksityiselle maalle? Löysin metsästämmäe sellaisen
Kommentit (310)
Ei minulla ole mitään marjastajia ja sienestäjiä vastaan. Heidän liikkumisensa metsässä on aivan toisenlaista kuin geokätkön etsijöillä, jotka kulkevat kohti samaa pistettä ja taas takaisin.
Paahteisella kalliolla kasvillisuus on lisäksi paljon arempaa kuin vaikkapa jossain mustikkavaltaisessa maastossa. Esim. jäkälä kasvaa vain noin millin vuodessa. Siitä voi kukin laskea kuinka kauan tallotun kasvuston toipuminen kestää.
Toisekseen metsäympäristössä elävä huuhkaja on paljon arempi ja häiriöalttiimpi kuin ns. kaupunkihuuhkaja. Geokätköilijät liikkuvat jo pesimäaikaan, marjastajat tulevat vasta kun pesintä on jo ohi.
ap
harrastajille. Harmi että noin tyhmä ihminen edes omistaa jotian metsää.
Maa on halpaa, sitä voi ostaa ilman erillisiä lupia vapailta markkinoilta vaikka miten paljon. Jos haluaa vakavissaan geokätköilyä harrastaa, niin toki myös hankkii siihen kuuluvat välineet eli sen maapohjan.
Ei haulikkoampuja saa mennä toisen maalle ammuskelemaan tai jälkikoiria ei saa kouluttaa luvatta metsässä, miksi siis geokätköilijä voi viedä roskia toisten maille?
Maa on halpaa, sitä voi ostaa ilman erillisiä lupia vapailta markkinoilta vaikka miten paljon. Jos haluaa vakavissaan geokätköilyä harrastaa, niin toki myös hankkii siihen kuuluvat välineet eli sen maapohjan.
Ei haulikkoampuja saa mennä toisen maalle ammuskelemaan tai jälkikoiria ei saa kouluttaa luvatta metsässä, miksi siis geokätköilijä voi viedä roskia toisten maille?
Moi
Jos nyt olisi mahdollista saada kätkössä ole GC -alkuinen koodi tai kätkön nimi, niin saadaan paketti pois metsästä.
Mikäli kyseessä on geokätkö, kätkössä on kätkön tunnus (GC -alkuinen koodi) ja kätköstä vastuussa olevan henkilön mimimerkki / yhteystiedot. Näillä tunnuksilla saadaan yhteys kätkön tekijään ja hän voi korjata jälkensä teidän mailta.
Toki voit tehdä rikosilmoituksen ja vaatia kivusta ja särystä miljoonan. Oikeusprosessi vain on pitkä ja kivinen tie molemmille osapuolille, jossa ei pärjänne kuin asianajajat. Tämän vuoksi sovussa sopiminen olisi älykkäämpää.
Se että joku yksittäinen henkilö on toiminut hölmösti, ei kait kuitenkaan oikeuta tai velvoita ketään vastamaan hölmöykseen hölmöyksellä? Minusta tässä kohtaa maanomistaja voisi yrittää kätköilijää älykkäämpää ratkaisua.
Ellei ko. henkilö kohtuudella ymmärrä aiheuttamaansa mielipahaa, julkaisemalla yllämainitut yhteystiedot täällä, yhteisö kyllä pitää omistaan huolta.
ellei yhteisökään saa rotia hommaan, viimeisenä keinona kokeilisin viranomaisia.
AP miten voit itse kulkea siellä metsässä jo pelkäät varpujesi ja kiviesi puolesta noin paljon?
ja niinkuin joku jo aikaisemmin mainitsi että jos vain poistat kätkön tulee paikasta paljon huonokuntoisempi kun se nyt on koska kaikki etsivät tarkemmin ja isommalta alueelta kun eivät purkkia löydä.
Otin yhteyttä geokätköilyä harrastavaan tuttuuni ja hän lupasi selvittää kätkön laittajan.
Ei tässä mitään riitaa olla haastamassa.
ap
Tuun kippamaan kohta peräkärryllisen roskaa sun pihalles niin saatat tajuta mitä se roskaaminen oikeasti on.
harrastajille. Harmi että noin tyhmä ihminen edes omistaa jotian metsää.
Asiattomia kommentteja on tullut lähinnä geokätköilyä harrastavilta.
Osta toki itse metsää, jos sinua noin kovasti huolettaa nykyisten metsänomistajien tyhmyys. Tai vie ne kätkösi kaupungin tai kunnan omistamaan metsään.
harrastajille. Harmi että noin tyhmä ihminen edes omistaa jotian metsää.Asiattomia kommentteja on tullut lähinnä geokätköilyä harrastavilta.
Osta toki itse metsää, jos sinua noin kovasti huolettaa nykyisten metsänomistajien tyhmyys. Tai vie ne kätkösi kaupungin tai kunnan omistamaan metsään.
minua ei yksi metsässä oleva purkki niin paljoa rassaa että jaksan siitä ongelmaa ruveta tekemään.
maahan kaivettu kuoppa, jossa on niitä geo-magneetteja...
Ihmettelin että miksi ihmeessä jotkut niitä kätkee.
minua ei yksi metsässä oleva purkki niin paljoa rassaa että jaksan siitä ongelmaa ruveta tekemään.
stressistä johtuvia sairauksia ja mielenterveysongelmia! Ei ihme, kun ihmiset puuttuvat asioihin, jotka eivät edes kuulu tai kosketa heitä millään lailla. Ei näytä ne purkit rassaavan, ei, mutta metsänomistaminen näyttää.
eli maastoon kätketään vesitiivis rasia (siinä yleensä lukee että "tämä on geokätkö, ei roska". TYypillinen kätkörasia on tukeva muovinen pakasterasia, mutta metallisia laatikoitakin näkee. Sitten netissä jokaistaan sen koordinaatit ja vinkki siitä, millaisesta piilosta se löytyy. Ihmiset katsovat netistä nämä tiedot ja käyvät etsimässä kätkön, kirjoittavat nimensä siellä olevaan listaan, josta voidaan sitten katsoa, että ketkä kaikki siellä ovat käyneet. Joissain kätköissä on myös pikkuesineitä, jotka saa ottaa mukaansa, vaihtaa ja/tai viedä seuraavaan kätköön. Näistä laitetaan kotiinmennessä nettiin tieto, josta taas voi seruata, vaikkapa itse aikanaan lahjoittmansa kolikon matkaa maailman ympäri.
Geokätkön saa laitta a yksityiselle maalle, mutta siihen periaatteessa pitäisi olla maanomaistajan lupa. Niitä ei saa laittaa pihaan eikä pihan lähelle ja niiden pitää olla haettavissa niin, että lakia ei tarvitse rikkoa (ei saa joutua menemään pihan läpi, rikkomaan mitään, kaivamaan eikä katkomaan puita tai oksia tai pesiä tms)
.Piiretiin kartta ja etsittiin sen mukaan aaretta.
maahan kaivettu kuoppa, jossa on niitä geo-magneetteja...
Ihmettelin että miksi ihmeessä jotkut niitä kätkee.
geokätköä ei saa kaivaa mihinkään vaan se pitää piilottaa niin ettei siintä ole mitään vahinkoa luonnolle. Harrastuksen tarkoitus EI ole TUHOTA luontoa vaan saada ihmiset liikkumaan luonnossa.
nakkaa se huitsin nevadaan. Mitä tuosta täällä keskustelemaan, se ei muille kuulu? Omaa maatasi kun kerran on.
Saa kait nyt omalta maaltaan siivota pois sinne kuulumattomat jutut.
Siinä on ihan selkeästi vastakkain maanomistaja ja maittensa roskaaja. Säädös sanoo aika yksiselitteisesti, että maastoon ei saa roskia viedä ja mikä muu muovipurkki on kuin jätettä? Jos se ei ole jätettä niin miksi ihmeessä geokätköjä ei ole tienpientareella???
eli maastoon kätketään vesitiivis rasia (siinä yleensä lukee että "tämä on geokätkö, ei roska". TYypillinen kätkörasia on tukeva muovinen pakasterasia, mutta metallisia laatikoitakin näkee. Sitten netissä jokaistaan sen koordinaatit ja vinkki siitä, millaisesta piilosta se löytyy. Ihmiset katsovat netistä nämä tiedot ja käyvät etsimässä kätkön, kirjoittavat nimensä siellä olevaan listaan, josta voidaan sitten katsoa, että ketkä kaikki siellä ovat käyneet. Joissain kätköissä on myös pikkuesineitä, jotka saa ottaa mukaansa, vaihtaa ja/tai viedä seuraavaan kätköön. Näistä laitetaan kotiinmennessä nettiin tieto, josta taas voi seruata, vaikkapa itse aikanaan lahjoittmansa kolikon matkaa maailman ympäri.
Geokätkön saa laitta a yksityiselle maalle, mutta siihen periaatteessa pitäisi olla maanomaistajan lupa. Niitä ei saa laittaa pihaan eikä pihan lähelle ja niiden pitää olla haettavissa niin, että lakia ei tarvitse rikkoa (ei saa joutua menemään pihan läpi, rikkomaan mitään, kaivamaan eikä katkomaan puita tai oksia tai pesiä tms)
.Onko tämä semmoinen juttu, kun lapsena leiktittiin aarteen piilotusta Piiretiin kartta ja etsittiin sen mukaan aaretta.
Joo mutta tätä menee koko maailma yhtäaikaa. Ja tosiaan, kätköä ei saa joutua kaivamaan tai rikkomaan mitään sitä laittaessa tai etsiessä. Sen sijaan se voidaan työntää esim puun juuren valmiiseen onkaloon tai valmiiseen kiverakoon tai vastaavaan. Yhtään havua ei tarvitse taittaa ja lähelle lintujen tms pesiä ei mennä.
vaikka puistoon piknikin päätteeksi, aika äkkiä saat kuulla, että korjaa pois roskasi.
Siinä on ihan selkeästi vastakkain maanomistaja ja maittensa roskaaja. Säädös sanoo aika yksiselitteisesti, että maastoon ei saa roskia viedä ja mikä muu muovipurkki on kuin jätettä? Jos se ei ole jätettä niin miksi ihmeessä geokätköjä ei ole tienpientareella???
koska ne kyllä erottaa roskista.
minä-minä-minä eikä mitään tietoa siitä, miten luonnossa oikeasti pitäisi liikkua. Juuri tuo, että kaivetaan maata ja käännellään kiviä kertoo siitä, että geokätkijät ei ole mitä tahansa patikoijia vaan luontoa haittaavia tuholaisia.
Laittaisivat ne kätkönsä sinne, missä muovipurkit maatuvat.
Ei minulla ole mitään marjastajia ja sienestäjiä vastaan. Heidän liikkumisensa metsässä on aivan toisenlaista kuin geokätkön etsijöillä, jotka kulkevat kohti samaa pistettä ja taas takaisin.
Paahteisella kalliolla kasvillisuus on lisäksi paljon arempaa kuin vaikkapa jossain mustikkavaltaisessa maastossa. Esim. jäkälä kasvaa vain noin millin vuodessa. Siitä voi kukin laskea kuinka kauan tallotun kasvuston toipuminen kestää.
Toisekseen metsäympäristössä elävä huuhkaja on paljon arempi ja häiriöalttiimpi kuin ns. kaupunkihuuhkaja. Geokätköilijät liikkuvat jo pesimäaikaan, marjastajat tulevat vasta kun pesintä on jo ohi.
ap