huolestuttaa
mulla on viime viikolta asti ollu jatkuvasti tosi heikko olo. jo pienikin rasitus (niinkun esim. hiusten föönaus :)) tekee sen että pulssi nousee ties mihin ja hengästyn niinkuin olisin isommankin urehilusuorituksen tehnyt ja yleensä pitää pistää pitkälleen ettei aiva pyörry. tuohon viime viikon loppuun asti olen voinut oikein loistavasti (raskausviikkoja nyt tasan 35).
maanantaina oli sitten neuvola. edellisestä neuvolasta (joka oli vain 1,5 viikkoa sitten) kaikki arvot oli nousstu reilusti. verenpaine on aikaisemmin ollut kaikenaikaa n. 120/70, mutta nyt oli 120/88. pulssi huiteli yli sadan (104) ja painoa oli tullut puolentoista viikon aikana yli kilo. lisäks sanoi että virtsanäytteessä oli valkuaista jotenkin niin ettei ihan pysty sanoon et ois miinus tai plus. en nyt oikein ymmärrtänyt tuota mitä sitten tarkoitti etä valkuainen on -/+.
no. neuvolakäynti oli siis vain vahvistus sille mitä jo olenkin tuntenut, ei kunto ei ole ihan paras mahdollinen. nyt vain mietin, riittääkö että tilannetta nyt vai seurataan (seraava neuvola taas 1,5 vkon kuluttua) ja koitetaan parantaa levolla (mikä ei aina mahdollista kun esikoinenkin olemassa). olo on ajoittain aivan mahdoton. välillä tuntuu että mikä tahansa liike (esim. käsien ylösnostaminen) vois aiheuttaa sydänkohtaksen tms. niin etten juuri muuta jaksa kuin maata ja sekin ahdistaa ja heikottaa kun sydän hakaa tuhattajasataa.
kaiken lisäksi nyt toissapäivänä alkoi ihan konkreettinen pahoinvointi. en nyt aivan oksentele, mutta huono olo tulee aina kun syön jotain ja maha on täysin sekaisin.
mitä mieltä olette, riittääköhän tässä nyt vain odottelu, vai pitäskö ottaa yhteyttä lääkäriin tai äitiyspolille/kättärille tms? mietin myös, missä menee raja, että pitäs ehdottomasti ottaa yhteyttä johonkin. sitten kun alan pyörtyilemään vai jo aikaisemmin..
Kommentit (3)
Olen samaa mieltä että otat ehdottomati yhteyttä neuvolaan tai lääkäriin, sillä jos kysessä on jokin raskausmyrkytykseen viittaava (en sano että on), muuta on tärkeää saada äiti ja lapsi nopesti tarkkailuun. Siksihän ne paikat on että voi kysyä. Tekee myös hyvää sinulle ettet turhaan huolehdi. Tiedät että muuten huolehdit asiasta koko ajan. Niin ainakin itse tekisin. Rohkeasti vain yhteyttä ammattilaisiin...
niin ehkäpä mä soittelen vielä tuonne polille tai johonkin. sillä tuota vain mietin kun neuvola tosiaan oli maanantaina eli toissapäivänä ja sillon terkkari meinas ettei tässä mitään hätää (lepäilyä vain). eihän tämä mun olo sinänsä ole pahentunut. samanlainen se oli tuollon maanantaina.
Soittele ihmeessä terkkarille / synnärille! Ehkä olisi syytä käydä tarkistuttamassa verenpaine ym. uudelleen. Ohessa netistä kuvaus raskaustoksemian oireista:
" Raskaustoksemialla tarkoitetaan tilannetta, jolloin potilaan verenpaine on koholla alkuraskauden arvoihin verrattuna, virtsaan erittyy valkuaista ja potilaalla saattaa ilmetä päänsärkyä, näköhäiriöitä, turvotusta, ylävatsakipuja tai muita oireita.
Äitiyspoliklinikalla tarkistetaan äidin ja sikiön vointia muun muassa sikiön sykekäyrän ja ultraäänen avulla. Äidistä voidaan tarvittaessa ottaa verikokeita.
Ensisijainen hoito kohonneeseen verenpaineeseen on lepohoito. Joissakin tilanteissa äiti otetaan osastohoitoon tarkempaa seurantaa ja mahdollista lääkehoidon aloittamista varten."
T: Peggy-75 rv 38+1