Muistatteko koulussa oppimianne taitoja? Kuten villasukan kutominen tms?
Minä en osaisi kutoa lapasta, villasukkaa enkä villapaitaa. Kaikki nuo olen tehnyt koulussa.
Entä te?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Koulun tarkoitus on tarjota perustiedot ja -taidot, joita jokainen voi oman kiinnostuksensa mukaan syventää. Opiskelet aina itseäsi varten. Oppiminen vaatii myös kertausta. Niin että jos jokin asia on päässyt unohtumaan, niin ei muuta kuin itseopiskelua netissä tai kirjastossa, tai hakeutumista aihepiirin kursseille aikuisopiskelijana. Vanha koira oppii hienosti uusia temppuja.
Juuri tätä olin tulossa sanomaan. Koulu ei tavallaan opeta yksittäisiä asioita, vaan antaa perustan, jonka päälle itse kukin sitten rakentaa halujensa ja kykyjensä mukaan.
Minun käsityönumeroni oli välttävä koko kouluajan. Sain kipinän vasta koulujen jälkeen, ja olen näiden kolmenkymmenen vuoden aikana tehnyt valtavan määrän erittäin hyviä ompelu- ja neulomistöitä sekä itselleni että muille. Helmikirjailtu, korsettiyläosainen hääpuku on parhaasta päästä aikaansaannoksiani. Jos en olisi saanut koulusta käsitystä siitä, mitä käsitöiden tekemiseen tarvitaan ja mitä voi tehdä, en välttämättä olisi osannut aloittaa.
Kertolaskua minulle opetettiin jo kansakoulussa. Ihan turhaan. Vieläkään en osaa.
Paljon on jäänyt mieleen, hirveän paljon on unohtunut, mutta mikään ei sinänsä ole ollut turhaa. Käytännön esimerki, jota voi soveltaa moneen: minun ei ole tarvinnut kastaa sormiani akkuhappoon, jotta omatoimisen kokemisen kautta olisin oppinut, ettei kannata. Kemian tunneilla tuli selväksi myös se, miksi suojalaseja tarvitaan. Ruotsistakaan en tykännyt, mutta onhan toisaalta kiva ymmärtää, mitä spårassa sillä kielellä kuulee. Ja opetinhan minä sitä itsekin vuosikaudet, kun opettajapulaa paikkaamaan pääsi ihan lukiopohjalta.
Ei yhdeksää vuotta voida kouluttaa siten, että joka minuutti olisi täynnä vain ehdottoman olennaista asiaa joka nuppiin. Toki nämä asiat voisi ajaa oppilaiden päähän vaikka neljässä vuodessa, mutta mihin ne peruskoulunsa päättäneet 12-vuotiaat pantaisiin?
Opin kutomaan villasukan ja virkkaamaan jo ennen kouluun menoa. Mummo opetti. En oppinut laulutunneilla laulamaan, en piirustustunneilla piirtämään enkä edes liikuntatunneilla liikkumaan. Kielitaitokin on erittäin vaatimaton. Mitähän minä oikeastaan opin, kun ei koskaan edes kymmensormijärjestelmää opetettu?
Jokapäiväisiä taitoja oppi parhaiten emäntäkoulussa, vaikka minusta ei koskaan emäntää tullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opin kutomaan villasukan ja virkkaamaan jo ennen kouluun menoa. Mummo opetti. En oppinut laulutunneilla laulamaan, en piirustustunneilla piirtämään enkä edes liikuntatunneilla liikkumaan. Kielitaitokin on erittäin vaatimaton. Mitähän minä oikeastaan opin, kun ei koskaan edes kymmensormijärjestelmää opetettu?
Jokapäiväisiä taitoja oppi parhaiten emäntäkoulussa, vaikka minusta ei koskaan emäntää tullutkaan.
Kannattaa ajatella niin päin, että mitä et nyt osaisi, jollet olisi käynyt koulua.
Mul oli veistoa; ei hyödyttänyt mitään. Olisi ollut kangastaidoista hyötyä, kuten reikien paikkauksessa. Tytöt meni sinne ja pojat veistoon.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyödyllisimmistä taidoista, jonka peruskoulu onnistui opettamaan, oli kymmensormijärjestelmä. .
Minulla myös tämä! Olenkin unohtanut. Pienessä koulussa oli valittavana käsityöt, kotitalous, saksa tai konekirjoitus, kotitalouden ja konekirjotuksen välillä arvoin ja päädyin sitten konekirjoitukseen. Sain ensimmäisen siistin sisätyönkin sen ansiosta, kesätyön. Nykynuoret kyllä kirjoittaa nopeasti omalla tekniikallaan, mutta olen minä aika nopea. Näppikset ei enää ole vain täysin samanlaisia, varsinkaan läppäreissä ja uuden läppärin saatuani meni hetki muistaa, että osa erikoisnäppäimistl on eri paikasas kuin vanhassa, kun niin takaraivoon jo oli mennyt ja kirjoitan katsomatta näppistä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ja kaytan. Ihan kaikkia kuvaamanyaidosta jalkkikseen ja villasuksita kiisseliin.
Koulu oli kylla hyvaa aikaa.
Kaiholla katson kun oma lapsi kay koulua ja oppii uusia taitoja <3
Opin myos kauppatieteita yla asteella ja latinaa!
MIssä maassa sinä kävit koulusi? Suomalaisissa kouluissa vain pelataan liikuntatunneilla, ja säännöistä opitaan alkeet. Varsinaista pallon käsittelyä ei ainakaan minun tai omien lasteni kouluaikoina opetettu. Ei edes uimaan silloin, kun itse kävin koulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan ja kaytan. Ihan kaikkia kuvaamanyaidosta jalkkikseen ja villasuksita kiisseliin.
MIssä maassa sinä kävit koulusi? Suomalaisissa kouluissa vain pelataan liikuntatunneilla, ja säännöistä opitaan alkeet. Varsinaista pallon käsittelyä ei ainakaan minun tai omien lasteni kouluaikoina opetettu. Ei edes uimaan silloin, kun itse kävin koulua.
Suomessa, paakaupunkiseutu 90/00 luvulla. Oli toki urheilupainotteinen.
Ei musta tietenkaan mitaan ompelijaa tai ammattipalloilijaa tullut, mutta opin perusteet ja pystyyn tekemaan perustasolla kaiken. Se on hyva lahtokohta, jos haluaa syventya tuettyyn tatitoon vaikka 80v.