40+ ja äidiksi?
Olen 41 ja sain kuukausi sitten terveen ja suloisen pikku neidin. Omaa iloani ja onneani varjostaa kuitenki joidenkin ihmisten suhtautuminen asiaan. Olen pahoittanut mieleni useamman kerran siitä kuinka ihmiset kyseenalaistavat tämän ikäisenä lapsen saamisen ja suorastaan tuomitssevat asian. Onko todella niin, että täysin terve ja hyvä kuntoinen nainen ei saisi enään tulla raskaaksi yli 40v ja saada kauan toivottua lasta? Koomista asiassa on se, että mieheni on samaikäinen ja hänelle tämä lapsi on ensimmäinen ja ihmisten suhtautuminen on erillaista häntä kohtaan. Itselläni on 22v tytär edellisestä liitosta ja toisin kuin vanhemmat ihmiset hänen ikäiset ovat ihan innoissaan asiasta ja eivätkä kyseenalaista asiaa.
Onko muita jotka ovat kokeneet samaa?
Kommentit (24)
Älä välitä muiden puheista. Teillä on ihana vauva ja se siitä. Onnea!!
" haukkua" kuin onnitella!
ONNEA pikkuneidistä ja nauti elämästäsi:)!
Olen itse kyllä todella onnellinen pikku neidistä joka TODELLAKIN on ihana.
Raskaaksi tulo ei tuottanut suurempia ongelmia vaikka 4kk saatiin tehdä " töitä" sängyssä ja lopulta tulos oli positiivinen. Raskaus oli yllättävän helppo ja ihan viime päiviin asti jaksoin touhuta, vaikka mies vahti jokaista liikettäni ja piti huolen etten rasittais itseäni liikaa :)
osa ihmisistä on vaan sitä mieltä että tämän ikäisenä ei pitäis enään saada lasta ja usempien ensimmäinen kysymys onkin ollut että onko vauva varmasti terve? kyllä neiti on ihan terve ja yhteiskunta kelpoinen ja entä jos ei olis ollut terve?
Kuinkahan sitten ois ollut ihmisten mielipiteiden ja paheksunnan kans?
Tällä palstalla jo 35 v. ovat ikÄloppuja ja eivät saisi lapsia hankkia.
Olen monta kertaa pahoittanut mieleni näistä kommenteista.
Itse täytän 40 v. kun toinen lapseni syntyy. En tunne olevani liian vanha vielä toista kertaa äidiksi. Miksiköhän muiden ihmisten pitää puuttua toisten valintoihin?
Mikähän sitten olis oikea ikä tehdä lapsia? vai onko iällä tässä asiassa mitään merkitystä?
Itse olin ensimmäisen raskauden aikana 18 ja se kyllä katsottiin silloin liian nuoreksi iäksi tulla äidiksi ja monet olivat varmoja ettei lapsi pysty lasta kasvattamaan. Tytär on tänä päivänä 22v ja opiskelee Yliopistossa pääaineenaan matematiikka. Ihan fiksu nuori nainen huolimatta nuoresta äidistään :)
Etenkin joillakin naisilla on järkyttävä alitajuinen tarvi " polkea" toisten mielipiteitä ja tekemisiä etenkin näissä lapsijutuissa. Oletteko muut huomanneet? Sitten se kätketään sellaiseen Voi-voi-lapsiparkaa-lässytykseen, jolla ei ole MITÄÄN todellisuuspohjaa nykypäivänä. Mitä väliä sillä on, onko äiti lapsen ollessa parikymppinen 50 vai 60v? Nykyaikana joka kolmas parikymppinen suomalaisnainen on ylipainoinen, ja viisikymppisenä jo diabetes ja sydän-ja verisuonitautien näivertämä, miksi he olisivat jotenkin parempiä äitejä kuin terve nelikymppinen. Musta tuntuu, että pohjilla on jonkinlainen nuoruudenpalvontamyytti tässäkin, siis joku kummallinen, perverssi kateus toisten hedelmällisyyttä kohtaan. Hedelmällisyys = nuoruus, joten herättäähän se kateutta, kun toinen vielä nelikymppisenä saa terveen, ihanan lapsen. Pakkohan siihen on perisuomalaisen kateellisen naisen jotain negatiivista sanottavaa keksiä.
jos seurapiirit kiinnostaa, tuntuu, että niissä varsinkin lapset tehdään vanhempina. ja maailmalta kuuluu jatkuvasti uutisia iäkkäämmistä odottajista... et todellakaan ole mikään kummallisuus. onnea kovasti vauvasta!!
liian vanhat, liian nuoret, liian lihavat, liian laihat, liian köyhät, liian varakkaat, uraputki-ihmiset. liian kauan kotona olleet yms. yms. kelvottomiksi äideiksi. Siis lähes kaikki.
Nauti äitiydestäsi ja onnestasi täysin siumauksin.
Sain kuopuksen 42-vuotiaana, mutta en tosiaankaan huomannut, että kukaan olisi millään tavalla kyseenalaistanut tai tuominnut asiaa. Sen sijaan näillä palstoilla kylläkin, mutta en antanut sen vaikuttaa. Tyttö on nyt jo 4-vuotias, ja oikein hyvin meni vauva-aika, vaikka hän sattuikin olemaan koliikkilapsi. Muuten ei mitään ongelmia ole ollut. Samalla tavalla olen touhunnut hänen kanssaan kuin muittenkin lasten kanssa. Ja huomiota jaksan jakaa myös murrosikäisillemme.
Itse täytin 43 sinä vuonna kun juniori syntyi. Mielestäni minulle ei pahemmin huomauteltu iästä, vaikka olihan niitäkin, jotka taisivat ihmetellä. Älä välitä muiden puheista, ilmeisesti ne on vaaan kateellisia. Ja tätä minun nyt 3 v lastani ei jouduttu edes " yrittämään" vaan se oli kerta ja laaki.
ja mulle jopa neuvolalääkäri puhui iltatähdestä. En kehdannut sanoa että teemme vielä yhden jos saamme. Olen toista kertaa naimisissa ja isommat lapset isoja joten haluamme vauvalle kaverin. Samoin ystävät pyytävät vauvan tavaroita kun emme kuulema enää tarvitse
nyt tekisi mieli välillä ihan kamalasti viidettä. ainut mikä estää, on pelko, että lapsi ei oliskaan terve. en tiedä miten jaksaisin viiden lapsen kanssa, jos yksi vaatisi erityisen paljon huomiota. tämä " toistaiseksi" kuopus on ollut maailman helpoin ja iloisin lapsi. iän puolesta annan piut paut muitten mielipiteille, tuo terveys lapsen kohdalla vaan mietityttää
Että viitsivätkin peloitella sinua. Siis todella ajattelematonta. Minulle sanottiin että tosi hienoa etta jaksat vielä tehdä lapsia. Nuoremmat kaverit olivat vähän kateellisia ja sanoivatkin sen suoraa kun he eivät enää jaksaneet tai mies ei tahtonut.
Onnea sinulle ja nauti täysille kun ne vauvat kasvaa liian nopeasti :(
Mamma -65
Vierailija kirjoitti:
Olen 41 ja sain kuukausi sitten terveen ja suloisen pikku neidin. Omaa iloani ja onneani varjostaa kuitenki joidenkin ihmisten suhtautuminen asiaan. Olen pahoittanut mieleni useamman kerran siitä kuinka ihmiset kyseenalaistavat tämän ikäisenä lapsen saamisen ja suorastaan tuomitssevat asian. Onko todella niin, että täysin terve ja hyvä kuntoinen nainen ei saisi enään tulla raskaaksi yli 40v ja saada kauan toivottua lasta? Koomista asiassa on se, että mieheni on samaikäinen ja hänelle tämä lapsi on ensimmäinen ja ihmisten suhtautuminen on erillaista häntä kohtaan. Itselläni on 22v tytär edellisestä liitosta ja toisin kuin vanhemmat ihmiset hänen ikäiset ovat ihan innoissaan asiasta ja eivätkä kyseenalaista asiaa.
Onko muita jotka ovat kokeneet samaa?
Tuleeko joku oikeasti sanomaan suoraan, että olet liian vanha saamaan lapsen? Törkeää!
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla jo 35 v. ovat ikÄloppuja ja eivät saisi lapsia hankkia.
Olen monta kertaa pahoittanut mieleni näistä kommenteista.
Nimettömänä on helppo huudella ja tehdä yleistyksiä. 35- v on vielä nuori. Jos olisin vasta sen ikäinen, niin voi kun tuntuisi nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Että viitsivätkin peloitella sinua. Siis todella ajattelematonta. Minulle sanottiin että tosi hienoa etta jaksat vielä tehdä lapsia. Nuoremmat kaverit olivat vähän kateellisia ja sanoivatkin sen suoraa kun he eivät enää jaksaneet tai mies ei tahtonut.
Onnea sinulle ja nauti täysille kun ne vauvat kasvaa liian nopeasti :(
Mamma -65
Ihanaa että sinun kokemuksesi on positiivinen.
Sain kuopukseni saman ikäisenä eikä kukaan ole ainakaan suoraan ääneen kyseenalaistanut sitä. En tiedä, ehkä silläkin on väliä onko esikoinen vai ns. iltatähti kyseessä.
Älä välitä pahan puhujista, ainoa millä on väliä olet sinä ja sun oma suhtautuminen asiaan.
Joskus tulee mieleen että onko tuo 40 joku maaginen raja yhteiskunnassa, että noin 38-39 ikäinen on vielä sopivan ikäinen äidiksi mutta auta armias jos olet täyttänyt 40 niin heti olet liian vanha.
Kyllä se riippuu ihan henkilöstä ja omista voimavaroista miten tähän suhtautuu. Itse en esim. koe olevani mikään tyypillinen oman ikäluokkani edustaja, vaan tunnen itseni "nuoremmaksi" mitä olen.
Joten leuka ylös ja ole ylpeä äitiydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin joillakin naisilla on järkyttävä alitajuinen tarvi " polkea" toisten mielipiteitä ja tekemisiä etenkin näissä lapsijutuissa. Oletteko muut huomanneet? Sitten se kätketään sellaiseen Voi-voi-lapsiparkaa-lässytykseen, jolla ei ole MITÄÄN todellisuuspohjaa nykypäivänä. Mitä väliä sillä on, onko äiti lapsen ollessa parikymppinen 50 vai 60v? Nykyaikana joka kolmas parikymppinen suomalaisnainen on ylipainoinen, ja viisikymppisenä jo diabetes ja sydän-ja verisuonitautien näivertämä, miksi he olisivat jotenkin parempiä äitejä kuin terve nelikymppinen. Musta tuntuu, että pohjilla on jonkinlainen nuoruudenpalvontamyytti tässäkin, siis joku kummallinen, perverssi kateus toisten hedelmällisyyttä kohtaan. Hedelmällisyys = nuoruus, joten herättäähän se kateutta, kun toinen vielä nelikymppisenä saa terveen, ihanan lapsen. Pakkohan siihen on perisuomalaisen kateellisen naisen jotain negatiivista sanottavaa keksiä.
Todella hyvin kiteytetty. Olen huomannut juuri tämän saman.
Miksi me naiset olemme niin pahoja toisillemme?
Miksi ihmeessä kaikkien ihmisten pitäisi aina tehdä kaikki asiat samalla tavalla?