Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oisko ok alkaa vaatia oikeuksia

Vierailija
28.06.2022 |

Kun on kasvanut köyhässä alkoholisti perheessä, mikä on leimannut koko lapsuutta häpeällä ja erilaisuuden kokemuksilla,sen lisäksi ettei tietenkään ollut rahaa mihinkään,mihin muilla. Nuoruuden valinnat meni tämän vuoksi vikaan,kun kukaan ei ollut teini-ikä myrskyissä tukena,haukkui vaan,tukea etsittiin muista huonovointisista.
Ajauduin nuorena huonoihin ihmissuhteisiin ja sain suunnittelematta lapsia, ja vaikka niiden kanssa pärjäsinkin, niin tukea ei tullut mistään.
Lasten kasvettua aloin itsekin vasta aikuistua.
Koen, että hyvinvoivien ihmisten ja valtaosin yhteiskunnan näkökulmasta olen ollut epäonnistunut,haukuttu,arvosteltu, ylenkatsottu.
Voisimmeko mekin alkaa hakea oikeuksia siihen, että kaikki näkisivät meidän kärsimyksemme? Auttaisiko se jotenkin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä me? Mainitsit aika monta juttua.

Vierailija
2/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisitpä millaista se on oikeasti, kun oikeudet viedään. Olisit hiljaa. Olen elänyt sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä me? Mainitsit aika monta juttua.

Vaikka me köyhien ja syrjäytyneiden lapset.

Tämä on pienesti provosoiva aloitus, mutta ei tarkoitus asettua vastakkain kenenkään kanssa. On vaan hyvä pohtia näitä valtavia ilmiöitä,joita jokaisessa yhteiskunnassa on, ja nyt esim. Me too ja pride, Blm. Kaikkien ihmisten asiat on tärkeitä. Halusin vaan pohtia, että mitä näillä oikeastaan ajetaan,mitä VOIDAAN saavuttaa ja mihin ne rajat vedetään. Kuka määrittää nämä tärkeimmät oikeudet? Itse asiassa vanhusten oikeudet taitaa olla mennen tullen pahiten poljettu ja nyky-yhteiskunnassa. Kaikki sen myös tietää mutta kukaan ei järjestä paraateja. Jokaisesta meistä tulee myös vanhoja -toivottavasti.

Joten, pohdintaa varten; voisimmeko me köyhien lapsetkin saada oman paraatin ja kuukauden?

Vierailija
4/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitpä millaista se on oikeasti, kun oikeudet viedään. Olisit hiljaa. Olen elänyt sen.

Ok. Haluan kyllä ymmärtää. Mitä oikeuksia sinulta on viety? Itsekin koen,että esimerkiksi lapsuuden turva on viety, tai sitä ei ollutkaan, ja se vaikuttaa tänäänkin,vaikka olen 40+

Vierailija
5/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Haluan kyllä ymmärtää. Mitä oikeuksia sinulta on viety? Itsekin koen,että esimerkiksi lapsuuden turva on viety, tai sitä ei ollutkaan, ja se vaikuttaa tänäänkin,vaikka olen 40+

Ja joku muu on vastuussa siitä että ajauduit huonoihin ihmissuhteisiin jne jne.

Typerä ajatus.

Vierailija
6/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ihan itse oman elämäsi arkkitehti. Tuollaisen sinä siitä teit. Vaaditko itsesi tilille sillä perusteella että olet tyytymätön?

Vierailija
7/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempiasi voit vastuuttaa.

Onko sinulla lapsia? Vaikka se on haastavaa, niin sinulla on mahdollisuus kääntää nyt suuntaa ja tehdä monta asiaa paremmin.

Vierailija
8/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olet ihan itse oman elämäsi arkkitehti. Tuollaisen sinä siitä teit. Vaaditko itsesi tilille sillä perusteella että olet tyytymätön?

Olen nykyään ihan tyytyväinen, kuten kirjoitin; kasvoin lasteni myötä ja nykyään voin hyvin, vaikka toki traumani vielä vaikuttavat, mutta työskentelen esim. häpeän kanssa edelleen.

Ei tässä ollut kyse nyt siitä, mitä olen itse tehnyt, vaan siitä, miten jotkut asiat vaan määrittävät meitä, asiat joihin emme voi vaikuttaa. Lapsuus määrittää elämää hyvin paljon, miksi kasvatuksen merkityksestä muuten puhuttaisiin? Siihen emme voi kukaan juurti vaikuttaa.

Omat lapset onneksi ovat saaneet toisenlaisen kasvatuksen, mutta tietenkin heilläkin tulee aikuisuudessa olemaan asioita, joita varmaan työstävät (siltä kai emme välty kukaan?). Tämä oli tällainen pohdinta-tehtävä, jota en näköjään selkeästi saanut ilmaistua, kun kukaan ei lähtenyt pohtimaan. Tai ehkä foorumi vaan oli totaalisen väärä tällaiselle syvemmälle pohdiskelulle, sorry siitä :/

ap

Vierailija
9/9 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiasi voit vastuuttaa.

Onko sinulla lapsia? Vaikka se on haastavaa, niin sinulla on mahdollisuus kääntää nyt suuntaa ja tehdä monta asiaa paremmin.

Kyllä ymmärrän, että vastuu on vanhemmillani, jotka ei sitä kyenneet kantamaan ja nyt ovat jo kuolleet. Omalta osaltani olen työn tehnyt ja lapseni saanut terveiksi ja hyvinvoiviksi jotakuikin. Tämän kysymyksen pointti olikin se halveksunta, mitä kuitenkin me huono-osaisita oloista tulevat saamme osaksemme yhteiskunnassa. Ja vaikka oikeasti olen asian käsitellyt, niin yritin vain pohtia porukalla, missä se raja menee, kenen oikeudet on ns. tärkeitä. (vrt.esim vanhukset, joiden oikeudet on aika huonolla tolalla, muttei se nosta puolestapuhujia vaikka se koskettaa meitä kaikkia)