Voiko iho palaa vaatteen läpi
Mulle kävi niin. Rinnat nännipihoineen aivan hurjan näköiset. Istuin auringossa tunnin aan
Kommentit (31)
Kommentoijalle, joka kysyi linkkiä lähteisiin.
Mullakaan ei ole antaa linkkejä, mutta olen todennut itse, että tumma, peittävä vaatetus suojaa auringolta paremmin kuin ohut vaalea. Lämpö voi tuntua tukalammalta, mutta tietääpähän milloin on fiksumpaa siirtyä paahteesta varjoon.
(Olen alkanut suhtautua aurinkorasvoihin varauksellisesti, kun olen lukenut muutaman tutkimusselosteen niistä. Jotkut tuotteiden ainesosat toimii hormonihäirikköinä, ovat haitallisia vesieliöille, tuhoavat koralliriuttoja).
Eri uskontokunnan edustajien kanssa oon joskus jutellut aiheesta, ovat poikkeuksetta olleet sitä mieltä, että musta / ihan tumman sininen paksuhko kangas suojaa parhaiten auringolta (kukaan ei ole suoraan sanonut, että palamiselta).
En ole moista ennen kuullutkaan. Voitko lähteen linkata?
T. Tekstiiliopista väikkäriä tekevä
Teet väikkäriä eikä eri tekstiilien tai pigmenttien UV-läpäisy ole tuttua edes kuulopuheelta?
Tieteellisiä julkaisuja on netti väärällään mutta tässä yksi helppotajuinen jos fysiikka ei ole hallussa.
https://www.skincancer.org/skin-cancer-prevention/sun-protection/sun-pr…
Ja typerin neuvo koko ketjussa oli "valaista kankaan läpi UV-lampulla" Voi Dziisus.
UV-valo on paljaalle silmälle näkymätöntä joten siinäs katselet. Materiaali voi olla näkyvälle valolle vaikka täysin läpäisemätöntä mutta päästää UV-alueen suoraan läpi (ei tosin tekstiilit)
Sen lisäksi ne UV LED-lamput tuottavat lähinnä näkyää violettia ja UV-A säteilyä mutta eivät lainkaan UV-B:tä.
Vaatteiden suojakerroin ei ole enempää kuin 10, joten voi palaa vaatteista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden suojakerroin ei ole enempää kuin 10, joten voi palaa vaatteista huolimatta.
Kyllä on jos ne ovat nimenomaan UV-suojattuja kuten pienten lasten kokouimapuvut joista löytyy esim. UPF 50-merkintä.
Toistetaan vielä että UV-säteily ei näy paljaalle silmälle eikä kangasta valon läpi katselemalla voi päätellä UV-suojausta paitsi jos kangas on niin harvaa venyneenä että siitä kirjaimellisesti näkyy läpi.
Tummat pigmentit yleensä suojaavat myös UV:lta paremmin mutta kyseessä on toinen aallonpituus joten näkyvälle valolle musta materiaali voi olla UV- tai IR-alueella jokseenkin läpinäkyvää.
Tästä syystä Sony joutui aikoinaan vetämään markkinoilta sigikameran jonka sensori oli uimarannalla turhan herkkä IR-alueella.
Vuosi kulunut tämän viestiketju aloituksesta. Aloin tänään googlailla, että voiko iho palaa, vaikka on vaatteella suojattu. Tänään tuli sekin koettua. Istuin bussipysäkillä paisteessa noin vartin. Pian alkoi aivan hirveä kirvely vasemmassa reidessä, vaikka oli mustat caprisortsit suojana. Kotona iholla näkyi punaisia, kirveleviä läikkiä ja vain vasemmassa reidessä, ei esimerkiksi käsivarsissa.
Outoa
No nyt on UV-säteilyvaroitus päällä.
Kyllä voi! Pidin ohutta mustaa T-paitaa eilen auringossa. Juu, ei olisi kannattanut. Palan kyllä helposti, mutta tämä on naurettavaa....
t. Punamaha-Paula
Vierailija kirjoitti:
Kuva tai ei uskota
M39
Täähän se ois.
M44
Aloe vera voi olla hyvä, mutta tärkein on kuitenkin ihan vaan se rasva. Sitä tarvitaan uuden ihon muodostamiseen sen palaneen alle. Se ihon pintakerroshan on jo mennyttä, ja kyse on vain siitä, kuinka nopeasti sen alle saadaan kasvamaan uusi terve kudos.