Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3300/kk bruttopalkka hyvä?

Vierailija
28.06.2022 |

Käteen jää n. 2400 josta asumiseen lähes 1000€.

Ihan kivasti jää tuonkin jälkeen mutta tuntuu että kaikki menee mitä tulee. Ei oo ikinä rahaa matkustella tai ostaa hienoja huonekaluja. Eikä varaa asua mukavassa asunnossa.

Nyt maksan asuntolainaa ja vastiketta lähiökämpästä. Tuntuu että huonommin tienaavat kaverit asuu paremmilla seuduilla ja uusissa taloissa, no ne asuu toki puolison kanssa.

Tuntuu että elämä pitäis olla vähän mukavampaa. En näe että pääsisin täältä ikinä nousemaan.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. tod. ole hyvä. Ei nettonakaan.

Vierailija
2/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. tod. ole hyvä. Ei nettonakaan.

Näin on - 3300 nettona ja yksineläjä pärjäilee juuri ja juuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin keskipalkan tasoa, jopa vähän yli. Suomi on vain niin kallis maa, että keskituloinen elää aika vaatimattomasti.

Vierailija
4/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullinen palkka, itse saan nettona suunnilleen tuon verran kuukaudessa ja tulen toimeen aika hyvin. Toki yksineläjänä maksan asumiset, autot, vakuutukset jne. kaikki tuosta summasta, joten kyllä saan rahat hyvin kulumaan myös.

Vierailija
5/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä, itsellä 3500 euroa eikä mitään jää säästöön näin perheellisenä. Pääkaupunkiseudulla ainakin elämä on tosi kallista.

Vierailija
6/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan tismalleen saman verran. Itselläkään ei jää rahaa juuri mihinkään ylimääräiseen ja se harmittaa.

Vierailija
7/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin asuntolainan määrästä, mutta kun sen on saanut maksettua, niin onhan se asunto sitten varallisuutena. Huonommin tienaavilla, joilla näennäisesti menee paremmin, on todennäköisesti vielä enemmän lainaa. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miten nuoripari pystyy ostamaan satojen tuhansien asunnon ja vielä pari kallista autoa siihen rinnalle. Ei vain keksi, miten pelkillä tuloilla voi sellaisen kustantaa, ellei sitten ole velkoja tai jotain käsittämätöntä perintöä takana. Ja nyt ei puhuta pelkästään näistä menestyvistä startup-pöhinöistä vaan ihan tavallisista "duunareista", jotka tekevät ihan normihommia juurikin tuollaisella samantapaisella palkalla. Tottahan pariskunnalla on tuplatulot ja osat menoista puolittuu, mutta tulee myös menoja kun lapsia siunaantuu.

Voi myöskin vähän seurailla, mihin sitä rahaa kuluu. Itselläni tuntuu tällä hetkellä menevän turhan paljon rahaa kaikenmaailman kuukausitilauksiin, joista voisi helposti säästää. Ja kyllä niitä palkankorotuksiakin voi odottaa, kunhan tekee työnsä kunnolla.

Vierailija
8/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jännältä kun omassa kaveripiirissä jossa on korkeakoulutettuja ja työelämässä pitkään olleita ja hyvissä ja arvostetuissa duuneissa olevia, ja tiedän että vain kaksi heistä tienaa yli kolme tonnia kuussa.

Onko todella moni niin palkkakuopassa?

Yksi kaveri tienaa vähemmän kuin minä, mutta maksaa vähemmän veroja niin käteen jää enemmän. Asuu kämppiksen kanssa eli käyttörahaa jää huomattavasti enemmän, itse joudun loppukuusta kitkuttelemaan.

Olen käynyt työhaastatteluissa ja katsonut uusia paikkoja, mutta melkeinpä kaikissa palkat liikkuu siellä 3500 paikkeilla.

Tuntuu vain todella vaikealta päästä paremmille palkoille.

-ap

Vierailija
9/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Itse olen pystynyt matkustelemaan jopa peruspäivärahalla. Kannattaa tutkailla kulutustottumuksiaan, jos ruokaan ja asumiskuluihin menee 2500€/kk.

Vierailija
10/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen te oikein käytätte rahaa? Palkka just tuon 3300 ja pärjään yksineläjänä hyvin. Lapsia eikä lemmikeitä ole.

Vierailija
11/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3300€/kk on hieman korkeampi kuin suomalainen keskipalkka, joten ei ole huono.

Vierailija
12/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietenkin asuntolainan määrästä, mutta kun sen on saanut maksettua, niin onhan se asunto sitten varallisuutena. Huonommin tienaavilla, joilla näennäisesti menee paremmin, on todennäköisesti vielä enemmän lainaa. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, miten nuoripari pystyy ostamaan satojen tuhansien asunnon ja vielä pari kallista autoa siihen rinnalle. Ei vain keksi, miten pelkillä tuloilla voi sellaisen kustantaa, ellei sitten ole velkoja tai jotain käsittämätöntä perintöä takana. Ja nyt ei puhuta pelkästään näistä menestyvistä startup-pöhinöistä vaan ihan tavallisista "duunareista", jotka tekevät ihan normihommia juurikin tuollaisella samantapaisella palkalla. Tottahan pariskunnalla on tuplatulot ja osat menoista puolittuu, mutta tulee myös menoja kun lapsia siunaantuu.

Voi myöskin vähän seurailla, mihin sitä rahaa kuluu. Itselläni tuntuu tällä hetkellä menevän turhan paljon rahaa kaikenmaailman kuukausitilauksiin, joista voisi helposti säästää. Ja kyllä niitä palkankorotuksiakin voi odottaa, kunhan tekee työnsä kunnolla.

Omassa kaveripiirissä lähes kaikki asuvat vuokralla. Kyllähän siinä voi asua aika mukavassakin asunnossa, jossa vuokra vaikka 1600 niin asumismenot silti 800 per nuppi, mikä vähemmän kuin minun lyhennykseni ja vastikemaksut.

Toki silti mielummin maksan omaa pois kun asun vuokralla.

Myönnän että sellaiseen huomaamattomaan arkiseen rahankäyttöön täytyisi kiinnittää huomiota.

Mutta toisaalta sitä nauttii vapaudesta kun ei tarvitse syödä pelkkää nistipataa, eikä kaupassa aina tarvitse katsoa hintoja. Pitäisi löytää sellainen hyvä keskitie, että elämä ei olisi pelkkää nuukailuakaan.

-ap

Vierailija
13/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle jää siis 1400/kk ruokaan ja laskuihin. Kyllä pitäisi riittää ja saada lomamatkaankin säästöön. 

Pidä vähän kirjaa mihin raha menee. Laita joka euro ylös ja katso olisiko mahdollisuus vähentää.

Vierailija
14/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä lähes kaikki asuvat vuokralla. Kyllähän siinä voi asua aika mukavassakin asunnossa, jossa vuokra vaikka 1600 niin asumismenot silti 800 per nuppi, mikä vähemmän kuin minun lyhennykseni ja vastikemaksut.

Myönnän että sellaiseen huomaamattomaan arkiseen rahankäyttöön täytyisi kiinnittää huomiota.

Mutta toisaalta sitä nauttii vapaudesta kun ei tarvitse syödä pelkkää nistipataa, eikä kaupassa aina tarvitse katsoa hintoja. Pitäisi löytää sellainen hyvä keskitie, että elämä ei olisi pelkkää nuukailuakaan.

-ap

Palkkatuloni ovat aina olleet max. 1600€/kk, enkä ole koskaan syönyt nistipataa tai muutakaan köyhän ruokaa.

Vierailija
15/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet tienaa vähemmän kuin sinä, joten, kyllä, se on hyvä palkka. Ja se mahdollistaa sen että lisäät joka kuukausi sillä palkallasi omaa omaisuuttasi maksamalla asuntolainaa, kun pienempipalkkaiset maksaa sen rahan vuokraisännän taskuun eivätkä omaisuutta saa kerrytettyä.

Noilla tuloilla saisi omakotitalon jostain muualta, asut kalliilla paikkakunnalla, joten on turha marista ettei saa hienoa asuntoa, kyllä saa kun valitsee paikkakunnan oikein. Eikä se olekaan normaalia että jatkuvasti ostellaan hienoja huonekaluja ja matkustellaan kun maksetaan noin isoa summaa asumisesta. Toki jos eläisi kuten työtön, eli asumiskulujen jälkeen käyttäisi muuhun elämiseen vain 500€/kk, jäisi aika kivasti matkusteluun rahaa säästöön joka kuukausi, ja saisi sillä muutaman huonekalunkin joka vuosi ostettua.

Vierailija
16/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3300 e/kk ei ole mitenkään ruhtinaallisesti, mutta yksinasuvalle minusta ihan hyvin. Jokaisen, joka on tilanteessa "kaikki menee mitä tuleekin", pitäisi ryhtyä seuraamaan rahankäyttöään. Sitä kautta saa kohdennettua menojaan sinne, mistä niistä tulee eniten iloa.

Vierailija
17/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No, sitten maksat tuosta vapaudesta sillä, ettet voi valita minne menet lomalle.

Vierailija
18/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3300 e kk brutto on hyvin sama kuin keskipalkka.

Eli olet keskituloinen.

Totta on että suomen verotus on niin kova että keskiluokkakin on nyt köyhälistöä.

Äänestetään riistoverotus ja sosialistit pois.

Se on ainoa lääke.

Vierailija
19/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Asuin opiskelijana vuokralla, mutta sitten ostettiin vaimon kanssa asunto ASP lainalla. Ensin kaksio. Kun se oli maksettu niin ostettiin rivitaloasunnon. Nyt sekin on maksettu. Asumiskulut ovat alle 500 euroa kuukaudessa. 250 euroa/hlöä. Yhteensä nettopalkat 6.500 euroa kuukaudessa niin jääpä säästöönkin. Kannatti opiskella 😎

Vierailija
20/53 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Itse olen pystynyt matkustelemaan jopa peruspäivärahalla. Kannattaa tutkailla kulutustottumuksiaan, jos ruokaan ja asumiskuluihin menee 2500€/kk.

No asumiskuluihin mulla menee tosiaan n. 920. Remonttilainaa maksan pois 100, pakollisiin laskuihin (sähkö, vakuutus, netti, puhelin, matkakortti) menee n. 200, rahastoihin menee 100.

Nuo tekee 1320, joinain kuukausina jos on enemmän laskuja (työttömyyskassan jäsenmaksu tms. Niin voi mennä 1400.

Jäljelle jää tonni josta pitää maksaa vaatteet, hygieniatuotteet, kodin hankinnat, ruoka, työpaikkalounaat yms. yms.

Ruoka on aika kallista, varsinkin jos halua syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Pähkinät, marjat, kala ei oo halpaa.

Myönnän että ruuasta voisin tinkiä, mutta helppoa se ei ole mulle.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan