Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otin opiskelupaikan vastaan korkeakoulusta, nyt kadun sitä aika ..keleesti

Vierailija
28.06.2022 |

Mietin, että kannattaa ainakin kokeilla kun nyt tilaisuus on läsnä - joinain vuosina sisään ei pääse minun pisteillä ja hakijamäärät ovat olleet koko ajan kasvamassa.
No menetin siinä ensikertalaisuuden ja ala ei ole osoittautunut kovin hyväksi valinnaksi. Lisäksi sain selville, että opiskeluaika --> valmistumiseen menevä aika lähti pyörimään ensimmäisestä kuusta läsnä olevana. Jos esimerkiksi irtisanoutuisin nyt, pitäisin puoli vuotta töissä käyden, ja pääsisin keväällä ihan uudelle alalle, niin ilmeisesti siltä uudeltakin alalta olisi valmistuttava 4v. sisään ensimmäisten amk-opintojen ensimmäisestä lukuvuodesta katsoen, että olisi mahdollisuus opintolainan hyvitykseen. Näin sanottiin kelasta, tiedä puhuivatko taas mitä sylki suuhun toi vai meneekö laki oikeasti näin.
Joo, olisi kannattanut ottaa asioista selvää paljon aiemmin, totta kai. Jälkeen päin mietin että mitä ..ttiä ajattelin, kun otin opiskelupaikan vastaan. Olisi varmaan mieluummin kannattanut pitää se ensikertalaisuus ja esimerkiksi nostaa yo-arvosanoja. Olin vaan niin ahdistunut työkkärin uhkailusta, että ajattelin opiskelijana pääseväni pois ainakin niiden toimenpiteistä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ruikuti taas. Maksutonta korkeakouluopiskelua ja ilmaista elämis- ja asumisrahaa tarjolla, ja vingutaan vaan.

Esimerkiksi jenkeissä korkeakouluopiskelu on kallista kyllä, mutta kyllä sielläkin on scholarshippejä ja erilaisia mahdollisuuksia hakea opintojen rahoitusta - muitakin kun siis isin rahat tai työ opiskelun ohella. Suomessa on ilmainen opiskelu ja se on etu kyllä, mutta eläminen, asuminen, ruoka ja kaikki muu täällä on niin kallista, että yhteiskunnan on vähän pakkokin tukea opiskelua jollakin tavalla. Varsinkin,kun yrittämistä ja sivuyrittämistä ei kannusteta, vaan kulut ja riskit siinä ovat suuret.

Olen huomannut että Suomessa ei ole esimerkiksi ulkona syömisen kulttuuria, enimmäkseen varmasti hintojen takia. Täällä vietetään vapaa-aika kotona ja kulutetaan mahdollisimman vähän, on se Suomi vaan maailman kärkeä elintasossa... Ap

Mitä ihmettä horiset?

Minkä kohdan suhteen oli epäselvää? Ap

Miten tämä liittyy opintoihisi? Miten kauan ja missä olet opiskellut ja perustuvatko väitteesi tosiasioihin vai ihan vaan ennakkoluuloihin? Oletatko siis että sulla pitäisi opintojen aikana olla työssäkäyvän elintaso vai mistä kyse?

Olen itse opiskelut yliopistossa sekä Suomessa että USA:ssa, enkä nähnyt suurtakaan eroa opiskelijoiden elämäntavassa.

Opiskelijana Suomessa syöt itsekin ulkona joka päivä eli siellä opiskelijaravintolassa. Opiskelijana yleensä harvemmin istutaan kotona koko ajan, vaan kyllähän aika paljon vietetään sosiaalista elämää. Siitähän yliopistot varsinkin ovat kuuluisia. No ehkä nykyiset nuoret viettävät varmaan enemmän aikaa kirjastoissa opiskelemassa kuin me vanhemmat ja kurittomammat aikoinaan :D

Lisäksi kuten sanottu, opiskelijana saat paljon alennuksia matkojen ja ruoan lisäksi myös kaupoista ja ravintoloista, joten halvemmaksi se opiskelijan elämä tulee kuin muiden.

Vierailija
42/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin otin AMK-paikan ja tulen lopettamaan opiskelun kahden vuoden jälkeen, koska silloin loppuu omaehtoisen opiskelun tuki. En siis ikinä valmistu, mutta ei se haittaa, kun voi olla kaksi vuotta Työkkärin toimien ulkopuolella.

Sovit Tukien varassa ohjelmaan! Kyysessä on vaan, että elämänhallinta puuttuu kokonaan! Toinen maksaa rahaa Thaimaaseen jollekin naiselle ja toinen matkusti Hawaijille, jonka jälkeen eletään pikavipeillä!

Mikä ohjelma se on? Saanko sitä kautta tutkinnon?

Ei minulla ole varaa maksaa naisille tai käydä Havaijilla. Hyvä jos riittää raha ruokaan. 

Kyllähän minä mielelläni myös AMK-tutkinnon suorittaisin loppuun, mutta se on melko mahdotonta, jos ei ole rahaa. Tutkinnon suorittaminen kestää yleensä 4 vuotta eli kaksi vuotta pitäisi opiskella omalla kustannuksella ja se ei työttömältä onnistu.

Kymmenen tuhannet opiskelee opintotuella koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin otin AMK-paikan ja tulen lopettamaan opiskelun kahden vuoden jälkeen, koska silloin loppuu omaehtoisen opiskelun tuki. En siis ikinä valmistu, mutta ei se haittaa, kun voi olla kaksi vuotta Työkkärin toimien ulkopuolella.

Jatkossa työnhakuvelvoite koskee näitäkin.

Vaikuttaa olevan yksilöllistä, miten omaehtoinen opiskelu vaikuttaa. Joiltakin ei vaadita muuta kuin, että käy rastittamassa, että opinnot ovat edenneet. 

Vierailija
44/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sulla menee ensikertalaisuus hukkaan ei ole mitään uutta tämän auringon alla. 

Jos koodinörtiksi haluat niin et tarvitse edes amk-todistusta siitä.

Vierailija
45/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovit Tukien varassa ohjelmaan! Kyysessä on vaan, että elämänhallinta puuttuu kokonaan! Toinen maksaa rahaa Thaimaaseen jollekin naiselle ja toinen matkusti Hawaijille, jonka jälkeen eletään pikavipeillä!

Ei minulla ole varaa maksaa naisille tai käydä Havaijilla. Hyvä jos riittää raha ruokaan. 

Kyllähän minä mielelläni myös AMK-tutkinnon suorittaisin loppuun, mutta se on melko mahdotonta, jos ei ole rahaa. Tutkinnon suorittaminen kestää yleensä 4 vuotta eli kaksi vuotta pitäisi opiskella omalla kustannuksella ja se ei työttömältä onnistu.

Dokumenttiohjelma Areenassa. Ehkä siitä saa palkkion?

Kiitos tiedosta. En luultavasti sopisi siihen, koska en ole tuollainen kiinnostava persoona, joka lähettelee rahoja tai lomailee ulkomailla. Minä vain elän arkista elämääni vähällä rahalla. Käyn kävelemässä, pyöräilemässä, luen kirjoja ja istuskelen sohvalla.

Vierailija
46/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se kuulemma on. Mutta ei pidä hakea kuin yhtä paikkaa kuukaudessa. Ehkä siinä sitten pitää lopettaa opinnot aikaisemmin, jos sattuu sen työpaikan saamaan.

Vierailija
47/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se kuulemma on. Mutta ei pidä hakea kuin yhtä paikkaa kuukaudessa. Ehkä siinä sitten pitää lopettaa opinnot aikaisemmin, jos sattuu sen työpaikan saamaan.

Eihän tuossa ole mitään järkeä?!

Vierailija
48/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva koittaa opiskella koko ajan pelko perseessä että joutuu lopettamaan.

Opiskelussa olisi tarkoitus kai yleensä mennä tutkintoa kohti, ei puuhailla jotain työnhaun ohessa.

Vierailija
49/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi ruikuti taas. Maksutonta korkeakouluopiskelua ja ilmaista elämis- ja asumisrahaa tarjolla, ja vingutaan vaan.

Esimerkiksi jenkeissä korkeakouluopiskelu on kallista kyllä, mutta kyllä sielläkin on scholarshippejä ja erilaisia mahdollisuuksia hakea opintojen rahoitusta - muitakin kun siis isin rahat tai työ opiskelun ohella. Suomessa on ilmainen opiskelu ja se on etu kyllä, mutta eläminen, asuminen, ruoka ja kaikki muu täällä on niin kallista, että yhteiskunnan on vähän pakkokin tukea opiskelua jollakin tavalla. Varsinkin,kun yrittämistä ja sivuyrittämistä ei kannusteta, vaan kulut ja riskit siinä ovat suuret.

Olen huomannut että Suomessa ei ole esimerkiksi ulkona syömisen kulttuuria, enimmäkseen varmasti hintojen takia. Täällä vietetään vapaa-aika kotona ja kulutetaan mahdollisimman vähän, on se Suomi vaan maailman kärkeä elintasossa... Ap

Mitä ihmettä horiset?

Minkä kohdan suhteen oli epäselvää? Ap

Miten tämä liittyy opintoihisi? Miten kauan ja missä olet opiskellut ja perustuvatko väitteesi tosiasioihin vai ihan vaan ennakkoluuloihin? Oletatko siis että sulla pitäisi opintojen aikana olla työssäkäyvän elintaso vai mistä kyse?

Olen itse opiskelut yliopistossa sekä Suomessa että USA:ssa, enkä nähnyt suurtakaan eroa opiskelijoiden elämäntavassa.

Opiskelijana Suomessa syöt itsekin ulkona joka päivä eli siellä opiskelijaravintolassa. Opiskelijana yleensä harvemmin istutaan kotona koko ajan, vaan kyllähän aika paljon vietetään sosiaalista elämää. Siitähän yliopistot varsinkin ovat kuuluisia. No ehkä nykyiset nuoret viettävät varmaan enemmän aikaa kirjastoissa opiskelemassa kuin me vanhemmat ja kurittomammat aikoinaan :D

Lisäksi kuten sanottu, opiskelijana saat paljon alennuksia matkojen ja ruoan lisäksi myös kaupoista ja ravintoloista, joten halvemmaksi se opiskelijan elämä tulee kuin muiden.

Tosiasioihin ja pointti oli, että juuri kukaan suomalainen ei menisi opiskelemaan, jos se olisi maksullista, koska jopa ilmaisen opetuksen kanssa eläminen tässä maassa on niin paljon kalliimpaa kuin melkein kaikissa muissa. Jos oppilaitokset lisäisivät yhtäkkiä lukukausimaksut, niin kaikki hyvä aines katoaisi ulkomaille, ja loput joista muuten ehkä johonkin olisi ollut lojuisi tuilla. Korkeakoulut joutuisivat pulaan ja Suomen maine olisi sillä selvä.

Se vaan joskus ärsyttää, kun muun maalaiset tutut hehkuttavat että ihmeellistä kun teillä on ilmainen koulutus ja terveydenhuolto. Todellisuus on kuitenkin paljon monimutkaisempi kuin, että täällä saa kaikkea kivaa ja hyödyllistä ihan ilmaiseksi. Ap

Vierailija
50/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen tuhannet opiskelee opintotuella koko ajan.

Minulla ei ole enää kovin montaa opintotukikuukautta jäljellä. Lisäksi joutuisin ottamaan lainan, joka hyvin suurella todennäköisyydellä jäisi maksamatta, koska työllistymiseni olisi tutkinnon suorittamisenkin jälkeen hyvin hyvin epävarmaa.

Vierailija
51/51 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta näin minulle on kerrottu, että ennen kuin aloitan opinnot niin minun pitää hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa ja sitten opintojen aikana pitää hakea yhtä paikkaa kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä