Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitietäjät: miksi sanotaan että joku "on autisminkirjolla"?

Vierailija
28.06.2022 |

Pekka on autisminkirjolla.
Pasi on lomalla.
Paula on kaljalla.
Pirkko on kaupungilla.

Vrt.

Pekka on autisti.
Pasi on diabeetikko.
Paula on kuulovammainen.
Pirkko on sydäntautipotilas.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta🙈 lapsellani on diagnosoitu ADHD ja autisminkirjon häiriö. Lapsi opiskelee yleisen opetuksen luokassa ja saa 8-10 arvosanoja. Autismi tulee ilmi sosiaalisissa suhteissa, jotka ovat hänelle haastavia. Hän on kummallinen ylipäätään. ADHD tulee esille ylivilkkautena ja ajoittaisina keskittymisongelmina (hyperkeskittyy kyllä erittäin hyvin häntä kiinnostaviin asioihin). Lasta tutkittiin neurolla päästä varpaisiin kahden päivän ajan pienempänä. Neurologi oli varmasti väärässä palsta-asiantuntijan mukaan. Pitäisi varmaan lähteä pyytämään korvauksia puoskaroinnista.

Vierailija
82/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä autisteja kun on todella monenlaisia erilaisia ihmisiä. Minäkin olen vain melko lievästi autistinen sen lisäksi että olen ns. "heikkolahjainen". Monet ihmiset eivät edes välttämättä huomaa autismiani ellen minä itse siitä kerro heille ja ovat aidosti ihmeissään, että onko se oikeasti totta. Autismi diagnoosinkin sain vasta 8-vuotiaana koska sitä ei huomattu aikaisemmin.

Et ole lievästi autistinen, vaan vakavasti autistinen, jos olet heikkolahjainen, ja autismin kirjolla. 

Lievästi autistiset ovat kogniitisesti teräviä, muut autistit eivät ole, vaan ovat "lievän autismin tuollapuollen". 

Kognitiivinen terävyys on juuri se asia, joka erottaa lievästi autistisen muista autisteista. 

Nämä idiot savant tapaukset, niin kuin rain man, käsittääkseni ovat juuri erittäinkin vakavasti autisteja. Sitten on yksi ominaisuus, jossa ovat nerompia,  kun mihin tavallinen ihminen koskaan pystyisi.

Tiedelehdessä oli tästä joskus mielenkiintoinen artikkeli. Autismia sairastava 6 v. tyttö esim. piirsi paremmin kuin ammattitaiteilijat. Mielenkiintoista oli, että kun myöhemmin parani autismistaan alkoi piirtää just samalla tavalla kuin muutkin lapset. 

Autismi ei ole sairaus, josta parannutaan. Oireet voivat vaihdella, ja niiden voimakkuus, eri ikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Albert Einstein oli lievästi autistinen. Elon Musk ja Bill Gates ovat lievästi autistisia. Lievä autismi on usein positiivinen voimavara, eikä lainkaan niin negatiivinen kuin monet ihmiset kuvittelevat. Lievää autismia ei tule sekoittaa vakavaan autismiin, joka on vakava neurologinen häiriötila 

Lievästi autistinen ihminen on ADHD-ihmisen vastakohta: Omaa uskomattoman keskittymiskyvyn, kun ADHD- ihmisillä ei keskittymiskykyä ole juuri lainkaan kognitiivisesti vaativimpiin asioihin. 

ADHD vaatii voimakasta lääkitystä: Yleensä amfetamiinia laillisessa lääkemuodossa, kun taas lievä autismi ei vaadi lääkitystä lainkaan, koska on pohjimmiltaaan positiivinen asia. 

😂 Minulla on molemmat diagnoosit, kumoaako ne toisensa ja olenkin ns. normaali? 

Älä levitä väärää tietoa. Se ei ole oikein. 

Äläkä höpise hölmöjä. ADHD ja lievä autismi eivät mahdu sama ihmisen sisään millään logiikalla. ADHD on yleinen keskittymis/tarkkaavuushäiriö, jota todellakaan ei ole lievästi autistisella ihmisellä, joka elää keskittyneesti oman pään sisällä. Lievä autismi on juuri poikkeusellista keskittymiskykyä, johon usein liittyy vielä aistiyliherkkyys, joka tekee lievästi autistisesta ihmisestä äärimmäisen intuitiivisen ihmisen. ADHD-ihmiset eivät ole intuitiivisia. Eikä niillä ole, kuten määritelmässä sanotaan, keskittymiskykyä. 

ICD-10-tautiluokituksessa mainitaan autismikirjon häiriö ADHD-diagnoosin poissulkukriteerinä. DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti.

Sana autismin kirjo sinänsä ei sano mitään. Mutta kysymys oli lievän autismin ja ADHD:n samanaikaisesta esiintymisestä. Eivät esiinny, tai sitten voidaan heittää koko psykologia roskakoppaan samantien (niinkuin usein poliittisista syistä tehdään). 

Mutta kun kyseessä on neurologinen häiriö, ei voi puhua psykologiasta samaan aikaan. Eli romukoppaan vaan😁

Vierailija
84/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin 25-vuotiaaksi asti, että miehellä on pallit ja että ne tarkoittavat kiveksiä vaikka oikeasti miehellä on vain yksi palli joka on siis penis jonka takana on munakset eli kivekset.

Vierailija
85/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Albert Einstein oli lievästi autistinen. Elon Musk ja Bill Gates ovat lievästi autistisia. Lievä autismi on usein positiivinen voimavara, eikä lainkaan niin negatiivinen kuin monet ihmiset kuvittelevat. Lievää autismia ei tule sekoittaa vakavaan autismiin, joka on vakava neurologinen häiriötila 

Lievästi autistinen ihminen on ADHD-ihmisen vastakohta: Omaa uskomattoman keskittymiskyvyn, kun ADHD- ihmisillä ei keskittymiskykyä ole juuri lainkaan kognitiivisesti vaativimpiin asioihin. 

ADHD vaatii voimakasta lääkitystä: Yleensä amfetamiinia laillisessa lääkemuodossa, kun taas lievä autismi ei vaadi lääkitystä lainkaan, koska on pohjimmiltaaan positiivinen asia. 

Äläkä höpise hölmöjä. ADHD ja lievä autismi eivät mahdu sama ihmisen sisään millään logiikalla. ADHD on yleinen keskittymis/tarkkaavuushäiriö, jota todellakaan ei ole lievästi autistisella ihmisellä, joka elää keskittyneesti oman pään sisällä. Lievä autismi on juuri poikkeusellista keskittymiskykyä, johon usein liittyy vielä aistiyliherkkyys, joka tekee lievästi autistisesta ihmisestä äärimmäisen intuitiivisen ihmisen. ADHD-ihmiset eivät ole intuitiivisia. Eikä niillä ole, kuten määritelmässä sanotaan, keskittymiskykyä. 

ICD-10-tautiluokituksessa mainitaan autismikirjon häiriö ADHD-diagnoosin poissulkukriteerinä. DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti.

Tautiluokituskirjat ei nyt kumminkaan ole totuus muille kuin sen tautiluokituskirjan ammattikäyttäjille, jos heillekään. Itse kukin saa kantaa niin hassuja mielipiteitä kun kehtaa.

Vierailija
86/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tautiluokituskirjat ei nyt kumminkaan ole totuus muille kuin sen tautiluokituskirjan ammattikäyttäjille, jos heillekään. Itse kukin saa kantaa niin hassuja mielipiteitä kun kehtaa.

Niinpä. Ihan typerää antaa jonku tieteen mennä (hyvän) mielipiteen edelle😏

Vierailija
87/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ihan typerää antaa jonku tieteen mennä (hyvän) mielipiteen edelle😏

Totta! Sittenhän se ei olisi mielipide vaan faktaa!

Vierailija
88/100 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tänne pitää kirjoittaa omaa mutuilua faktoina. Lähes mikään kirjoittamasi ei ole totta. Minkälaista mielihyvää saat, kun keksit itse asioita ja kirjoitat ne muka totena.

Vierailija
89/100 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä autisteja kun on todella monenlaisia erilaisia ihmisiä. Minäkin olen vain melko lievästi autistinen sen lisäksi että olen ns. "heikkolahjainen". Monet ihmiset eivät edes välttämättä huomaa autismiani ellen minä itse siitä kerro heille ja ovat aidosti ihmeissään, että onko se oikeasti totta. Autismi diagnoosinkin sain vasta 8-vuotiaana koska sitä ei huomattu aikaisemmin.

Et ole lievästi autistinen, vaan vakavasti autistinen, jos olet heikkolahjainen, ja autismin kirjolla. 

Lievästi autistiset ovat kogniitisesti teräviä, muut autistit eivät ole, vaan ovat "lievän autismin tuollapuollen". 

Kognitiivinen terävyys on juuri se asia, joka erottaa lievästi autistisen muista autisteista. 

Nämä idiot savant tapaukset, niin kuin rain man, käsittääkseni ovat juuri erittäinkin vakavasti autisteja. Sitten on yksi ominaisuus, jossa ovat nerompia,  kun mihin tavallinen ihminen koskaan pystyisi.

Tiedelehdessä oli tästä joskus mielenkiintoinen artikkeli. Autismia sairastava 6 v. tyttö esim. piirsi paremmin kuin ammattitaiteilijat. Mielenkiintoista oli, että kun myöhemmin parani autismistaan alkoi piirtää just samalla tavalla kuin muutkin lapset. 

Voiko autismista tosiaan parantua?

Vierailija
90/100 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ees tarvii olla mikään kielitieteilijä etsiäkseen tietoa netistä autisminkirjosta ja se eri ulottuvuuksista.

-19

Kielipointtihan oli se, että miksi se sanotaan noin oudosti ihan kuin henkilö olisi jossain paikassa tai matkalla jonnekin?

Miksi ei sanota "autismin kirjossa", "autismin kirjoinen" tms.?

Mun mielestä tämä on hyvä ilmaisu. -lla pääte. Ei matkalla vaan jonkun päällä.  Ajattelen sen niin kuin pitkänä janana jonka päällä ihminen on jossain kohdassa janaa. 

Matkan päällä eli matkalla.

Reissun päällä. (Ärsyttävä sanonta)

Vierailija
91/100 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Greta Thunberg on kirjolla. Aika paljon saanut aikaan valitsemallaan saralla juuri asperger ominaisuuksiensa ansiosta. 

Miksi ei voi sanoa rehellisesti, että Greta on autisti tai että Greta(lla) on Asperger. Miksi sanotaan "Greta on kirjolla"?

Vierailija
92/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanotaan autismin kirjolla, miksi ei sanota vastaavalla tavalla myös muista sairauksista? Myös niitä on eritasoisia sekä lieviä että pahempilaatuisia. Esim. syövän kirjolla, alkoholismin kirjolla, sydänsairauksien kirjolla, yms.

Vierailija
93/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta sydäntautipotilas - termiä ei ole olemassakaan. Ihminen on potilas silloin kun on osastohoidossa. Krooninen tauti sinänsä ei tee kenestäkään pysyvästi potilasta. Oikea ilmaus olisi esim. 'Pirkolla on sydämen vajaatoiminta' tai sepelvaltimotauti tai mikä ikinä sairaus onkaan. 

Vierailija
94/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellista puhua sanatermeistä.

Isompi on lääketieteellinen ongelma, eli se ettei lääkärit osaa tehdä oikeaa diagnoosia, vaan heittävät tuon laajan kirjo termin potilaan päälle.

Vierailija
95/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että henkilöllä on joku autismin kirjon diagnoosi.

Mutta silloinhan henkilö on vain ihan yksinkertaisesti autisti, eikö niin?

Ei. Voi olla myös Asperger. Oireet vaihtelevat rainmanista sellaiseen, että et pysty sitä huomaamaan henkilöstä. Molemmat ovat kirjolla kumminkin.

Miksi se pitää olla "kirjolla"? Eihän esim. polvesta alaspäin amputoitu, yhden käden menettänyt  ja neliraajahalvaantunutkaan ole "liikuntakyvyttömyyden kirjolla".

Vierailija
96/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen muotitermi kuin nepsy. Molempia käytetään väljästi ja epätarkoituksenmukaisesti aina ja heti, kun jonkun käytös, päätös tai toiminta on itselle vaikea tai mahdoton ymmärtää, esim. jos on laittanut päähänsä keltaisen pipon, vaikka ollakseen normaali onkin laittanut lilan pipon jossa on tupsu. Se ei voi johtua mistään muusta kuin että tyyppi on nepsy/ja tai autisminkirjolla (rohkeimmat arvailevat, että kyseessä on varmasti nisti-sateenkaari-yh-alkoholisti-prostituoitu-eläimiinsekaantuja-kulttipappi-kanankasvattaja-taidemaalari-puhelinmyyjä).

Suomalaisen pakkomielle on päästä luokittelemaan. Elämää on kertakaikkiaan vaikeaa ja mahdotonta hahmottaa ja suorittaa, jos kaikelle ei ole jotain luokitusta ja selitystä. Ja se, se vasta nepsyä onkin.

Vierailija
97/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:n ja autismikirjon häiriön molekyyligeneettinen korrelaatio on 50 prosentin luokkaa, eli ne ovat vahvasti toisiinsa liitännäisiä.

Itsellänikin on sekä ADHD että olen autismin kirjolla, ja myös kahdella lapsistani on molemmat, mutta kolmannella on "vain" ADHD. Kaksi lapsista on kympin oppilaita, yksi seiskan, ja itse olin ysin oppilas, kunnes aloin vakavasti alisuoriutua yliopistossa, kun ei ollut luennolle menopakkoa, mutta niin vain lopulta löysin oman alani, olen vakituisessa virassa ja pärjään myös työn, perheen ja vapaa-ajan yhteensovittamisesta.

Harva ihminen näkee minusta päälle päin, että olen AuDHD, ja esimerkiksi parhaille ystävilleni, jotka ovat tunteneet minut 20 vuotta, diagnoosini olivat totaalinen yllätys, kun lopulta asiasta heille kerroin. Kaiken henkilökohtaiseen selviytymiskamppailuni olen pystynyt pitämään jopa omalta lapsuudenperheeltäni piilossa, enkä saanut lapsuusiässäni mitään tukea vaikeuksiini, koska ne eivät näkyneet päälle päin, ja opettelin ihan itse olemaan samanlainen kuin muut, kuormittaen samalla itseni lähes hengiltä. Nyt yritän opetella rajaamaan kuormittumistani työmäärää säätelemällä, mikä on onneksi nykyisessä työssäni mahdollista. Maskaamisesta luopumisesta toisinaan haaveilen, mutta tiedostan, etten todennäköisesti kestäisi sitä henkistä kuormaa, mitä toisten ihmisten ylenkatsominen minussa aiheuttaisi. Siispä jatkan normaalin esittämistä tässä neurotyypillisten hallitsemassa maailmassa, jossa erilaisuutta ei liian usein haluta ymmärtää tai hyväksyä, vaikka meillä neuroepätyypillisillä on yhtäläinen oikeus olla olemassa.

Vierailija
98/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain huono anglismi.

Adessiivi ilmaisee paikkaa tai aikaa. Sitä käytetään myös instrumentaalina. Leikkasin leipää veitsellä.

Adessiivilla on paljon muitakin merkityksiä. Sillä voi ilmaista aikaa tai omistamista, esim. jotain tapahtuu kesällä, minulla on koira. Käymme lounaalla tai pissalla jne. 

Vierailija
99/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki täällä esitetyt sinänsä asialliset perustelut kirjolla-termin käytön puolesta, ei sulje pois mahdollisuutta käyttää suoraan termejä, autisti, asperger jne. 

Mielestäni se olisi parempaa kielenkäyttöä. Yhtä lailla muissa sairauksissa voi esiintyä hyvin laajaa kirjoa ja vakavuusastetta. Ei niistä kuitenkaan mainita mitään kirjoa. On olemassa lievä masennus ja vaikea-asteinen masennus, ei masennuksen kirjoa, vaikka sen ilmeneminen voi olla hyvinkin moninaista ja yksilöllistä.

Vierailija
100/100 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kylläkin autismin kirjoilla. Kirjo viittaa kirjoloheen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan