Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain opiskelupaikan yhteiskuntatieteisiin ja tradenomiksi, kumpaan menisin?

Vierailija
28.06.2022 |

Sain opiskelupaikan polkuopintojen kautta tradenomiksi, opintoja siis jo vuosi takana ja voisin jatkaa normaalisti toisen vuoden opintoja tutkinto-opiskelijana. Sain kuitenkin myös yhteishaussa paikan yhteiskuntatieteisiin, pääaine sosiologia. Koska nämä ovat kaksi eri hakua (avoimen väylä ja yhteishaku), voin nyt valita kumman paikan otan vastaan.

En kuitenkaan osaa päättää. Huolestuttaa työllistyminen, en oikein konkreettisesti tiedä mihin ja kuinka hyvin sosiologi voi työllistyä. Minua kiinnostaisi tehdä jotain itsenäistä toimistotyötä, myös viestinnän hommat voisi kiinnostaa.

Olisiko kellään vinkkejä valinnan tekoon, kumpi paikka kannattaa ottaa vastaan?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiologia ehdottomasti. Vähän husslaat opiskeluaikoina, jotta saat julkiselta sektorilta harjoitteluita, niin sen jälkeen on tie avoinna julkisen sektoriin mukaviin, laiskanpulskeisiin hommiin, joista saa Helsingissä 3500-7000 e/kk ilman kovin hiostavia vastuita, ja muualla maassa 3000-5500 e/kk, edelleen ilman mitään pahoja vastuita ja stressiä.

Tradenomina joudut taistelemaan kynnet verillä mitä kusipäisimpiä ihmisiä vastaan saadaksesi edes jonkun tavallisen pankkitoimihenkilön paikan. Liikealan ihmiset ( sekä tradenomit että KTM:t) ovat absoluuttisesti kusipäisimpiä ihmisiä mitä millään alalla on. Osaamista ei arvosteta, ainoastaan kontakteilla, suhteilla, manipuloinnilla ja kyynärpäätaktikoinnilla on väliä. Heitä kaveri bussin alle ja valehtele olevasi Jeesus, niin saat töitä.

Yhteiskuntatieteen maisterina kysyn, että missähän julkisella sektorilla on muka noin jumalattomat palkat meidän alan ihmisille?

T: 20 vuotta alalla ollut

Esimerkiksi valtiolla. Ylitarkastajana palkka 4500-5000 euroa kuussa ja siitä paremmissa viroissa vielä enemmän.

Vierailija
42/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiologia ehdottomasti. Vähän husslaat opiskeluaikoina, jotta saat julkiselta sektorilta harjoitteluita, niin sen jälkeen on tie avoinna julkisen sektoriin mukaviin, laiskanpulskeisiin hommiin, joista saa Helsingissä 3500-7000 e/kk ilman kovin hiostavia vastuita, ja muualla maassa 3000-5500 e/kk, edelleen ilman mitään pahoja vastuita ja stressiä.

Tradenomina joudut taistelemaan kynnet verillä mitä kusipäisimpiä ihmisiä vastaan saadaksesi edes jonkun tavallisen pankkitoimihenkilön paikan. Liikealan ihmiset ( sekä tradenomit että KTM:t) ovat absoluuttisesti kusipäisimpiä ihmisiä mitä millään alalla on. Osaamista ei arvosteta, ainoastaan kontakteilla, suhteilla, manipuloinnilla ja kyynärpäätaktikoinnilla on väliä. Heitä kaveri bussin alle ja valehtele olevasi Jeesus, niin saat töitä.

Nepotismi kyllä elää ja voi hyvin julkisella sektorilla tänäkin päivänä, muuten hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-puolen tradenomina sut todennäköisesti revitään töihin ennenkuin olet puolessa välissä opintoja, palkka sitten riippuu omasta osaamisesta. mutta 4000-6000 väliin kuitenkin ja pääset muutaman vuoden työkokemuksella hyvin pitkälti valitsemaan oman työpaikkasi, sosiologian puolelta ehkä mahdollisuus vielä parempaan palkkaan mutta työllisyysnäkymät sitten aivan erilaiset.

Samaa mieltä tästä, ikinä noita opintoja ehtinyt loppuun asti suorittamaan, mutta töissä oltu nyt 5v ja palkka 7k+ integraatio arkkitehti tittelillä ja se 1-2 kyselyä tulee erinäisistä firmoista joka kuukausi, että oletko ajatellut työpaikan vaihtoa, joten tuohon saisi varmasti helposti sen pari tonnia vielä lisää jos lähtisi palkankorotuskierrokselle firmoja kiertämään. 

IT-hommissa on vaan se ikävä puoli, että jatkuvasti joutuu opettelemaan uutta. Moni yliopiston käynyt tuntuu kuvittelevan, että kehitys päättyi silloin kultaisella x-vuosikymmenellä kun itse sattui valmistumaan ja miksipä ei kuvittelisi kun työnkuva ei muuta edellytä.

Vierailija
44/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntatieteen maisterina kysyn, että missähän julkisella sektorilla on muka noin jumalattomat palkat meidän alan ihmisille?

Esimerkiksi valtiolla. Ylitarkastajana palkka 4500-5000 euroa kuussa ja siitä paremmissa viroissa vielä enemmän.

Ja kuvittelet, että nämä on laiskanpulskeita hommia, jossa palkan saa helposti? Hehee.

Lähtisin ap miettimään, mikä sua kiinnostaa, vaikka taisit jo valintasi tehdä. Itse opiskelen tradenomiksi ja olen miettinyt maisteriksi jatkamista. En vaan ole varma, että "kannattaako" se, koska teen nyt julkisella sektorilla samoja töitä kuin osa maistereista. Toki maisterina etenemismahdollisuudet ovat paremmat, mutta haluatko sellaista työtä?

Vierailija
45/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin sitä mieltä, että yliopistoon kannattaa mennä, jos lukuhaluja on. Mutta silti ihmetyttää ihmisten ennakkoluulot tradenomeja kohtaan. Tiedän muutamia tradenomeja ja he ovat työllistyneet erinomaisesti hyväpalkkaisiin töihin. Enemmän palkkaa tradenomit keskimäärin nostaa kuin useimmat yhteiskuntatieteilijät. Eli ihan hyvä valinta se tradenomin tutkintokin on, mikä nyt sattuu itseä kiinnostamaan.

Haluan avata mikä vaikuttaa työllistymiseen jos on tradenomin tutkinto. Se duunin määrä minkä olet valmis tekeen konkreettisesti. Kyllä se hyvä tutkinto on mutta täytyy hakea monia paikkoja, tehdä paljon työtä, mitä sattuu saamaan ja sitten osata kertoa järkevästi omasta osaamisestaan ja yhdistellä niitä palikoita.

Ei työllisty hyvä palkkaisiin hommiin jos ainoa näyttö on se tradenomin paperi. Mä luulen että tällä palstalla on joku/joitain ihmisiä jotka ei oo niillä papereilla työllistyny hyviin hommiin ja nyt ne kantaa kaunaa. Mutta täytyisi lopettaa sen tutkinnon mustamaalaaminen kun joku nuori voi masentua jos jatkuvasti lukee vaan paskaa siitä tutkinnosta, jonka on vaivalla itselleen suorittanut. Jos on laiska luonne niin ei kannata lukee tradenomiks, mikä mun mielestä sivuaa yrittäjyyttä/yritteliäisyyttä, johon ei myöskään kannata ryhtyä jos on laiska luonne.

Vierailija
46/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuvittelet, että nämä on laiskanpulskeita hommia, jossa palkan saa helposti? Hehee.

Lähtisin ap miettimään, mikä sua kiinnostaa, vaikka taisit jo valintasi tehdä. Itse opiskelen tradenomiksi ja olen miettinyt maisteriksi jatkamista. En vaan ole varma, että "kannattaako" se, koska teen nyt julkisella sektorilla samoja töitä kuin osa maistereista. Toki maisterina etenemismahdollisuudet ovat paremmat, mutta haluatko sellaista työtä?

En oo tehnyt vielä valintaa, mutta tänään se täytyis tehdä.. Toisaalta mietin, oisko tradenomi sittenkään mun juttu kun myynti/asiakaspalvelu ei ainakaan kiinnosta. Sen sijaan esim. Viestintä ja hallinnolliset hommat vois olla kivoja.

- Ap

Vierailija
47/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin on huono valinta. Ainakin omalla kohdallani ei ollut hyötyä. Suosittelen jotain selkeää ammattia. Itse menisin putkihommiin tms jos olis nuorempi. T. VTM

Vierailija
48/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan sosiologiaa opiskele. Itse olen sitä opiskellut ja itseni mukaan lukien kaikilla on jokin muu ammatti tai tekevät muita töitä. En tiedä onko se yliopistourakaan niin kummoinen jos sinne päätyy. Paskalla palkalla pätkätöitä Onnea vaan. Ikinä, en ikinä valitsisi enää sitä. Mieluummin vaikka sossulinja, saat ainakin töitä heti ja mistä tahansa.

Vierailija
49/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin yliopisto. Mikään muu ei olisi mulle edes vaihtoehto.

Vierailija
50/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskuntatieteitä ja siinä sivussa sitten viestintää.

Vierailija
51/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä opiskella jos haluaa, palkat vaan on huonoja. Ja näitä ylitarkastajan jos paikkoja saa niin harva, että niistä suurin osa haaveilee. Minun sosiologikaverit ne joilla siis tutkinto eikä vaan aloitettuja opintoja:

1. Apurahatutkija

2. Työtön

3. Minä teen muita töitä, toinen ammatti siis lisänä ja sosiologin papereista ei mitään hyötyä

4. Toimistotöitä firmojen kautta tekevä henkilö, siis tekee töitä, joihin ei tartte varsinaista koulutusta

5. Työttömyyden jälkeen lähihoitajaksi aikuiskoulutuksessa opiskeleva

6. Toimittaja, teki samaa jo opiskelijana

7. HR- alalla oleva, mutta lisäksi hänellä on toinen korkeakoulututkinto ja pääsi työhön vasta kun toinen tutkinto jo oli

8 Tarjoilijan töitä tekevä

Vierailija
52/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-puolen tradenomina sut todennäköisesti revitään töihin ennenkuin olet puolessa välissä opintoja, palkka sitten riippuu omasta osaamisesta. mutta 4000-6000 väliin kuitenkin ja pääset muutaman vuoden työkokemuksella hyvin pitkälti valitsemaan oman työpaikkasi, sosiologian puolelta ehkä mahdollisuus vielä parempaan palkkaan mutta työllisyysnäkymät sitten aivan erilaiset.

Ei.

Vierailija
53/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo tehnyt vielä valintaa, mutta tänään se täytyis tehdä.. Toisaalta mietin, oisko tradenomi sittenkään mun juttu kun myynti/asiakaspalvelu ei ainakaan kiinnosta. Sen sijaan esim. Viestintä ja hallinnolliset hommat vois olla kivoja.

- Ap

Voi myös lukea insinööriksi, joka ottaa vedestä näytteitä analyysiä varten, ja sitten on maanmittaus (myös amiksessa), joka vaikuttaa yhtä helpolta lepoduunilta, ja molemmissa saa raitista ilmaakin.

Vierailija
54/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelet siihen sosiologiaan vähän jotain daattasaienssii, UX disainii, Agile manifestoo tai mikä nyt sattuu kiinnostamaan ja menet johonkin trendaavaan it-taloon tekemään käyttäjälähtöistä konseptisuunnittelua, agilecouchausta heimoille tai jotain muuta saissee mistä saa hyvät hillot ja kahvikoneestakin saa kunnon pavuista väännettyä espressoa.

Vierailija
55/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti sosiologiaa. Tradenomeja on 13 tusinassa. Sosiologi voi tehdä monenlaisia töitä.

Vierailija
56/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaan haluat mennä? Kumpi opiskelu kiinnostaa enemmän? Kumman alan töissä näkisit itsesi ennemmin?

Molempiin voi orientoitua; ihan hallusinaatio mun mielestä, minkä luulee itsellensä sopivan.

Yhteiskuntatieteet jne. olisi selvästi mulle, muttei sosialogia, koska joskus katsoin niitä tekstejä ja oli melkoista logiikkajaarittelua, kuin matemaatikon kirjoittamaa sosiologista fiktiota.

Kasvatustiede, sosiaalipsykologia jne. ovat järkevämpiä, mutta niillä päätyy opettajaksi (2,5t palkka?) tai jonnekin toimistoon tekemään jotain muuta, joka ei missään määrin ole sitä, mitä joku menisi yliopistosta hakemaan, mutta niin se taitaa yliopistossa yleensä muutenkin olevan.

Tradenomi on ihan selvä duuni, mutta siinä voi tarvita menestyä keskinkertaisesti ainakin, että saa töitä, kun hakijoita on sen verran, ja jonnekin olisi eka päästävä, että suunnitelma olisi hyvä olla etukäteen, tai tehnyt vaikka merkonomin hommia ennen, tai mitä tahansa relevanttia.

Vierailija
57/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kiinnostavassa työpaikassa on ilmoituksessa mainittu "soveltuva korkeakoulututkinto", niin voiko tähän kuulua myös tradenomi vai meinataanko sillä maisterin tutkintoa?

- Ap

Se soveltuva jo kertoo, että mikä vain kelpaa. Ja AMK on myös korkeakoulu, ja erityisen rinnastettu näinä päivinä myös ylemmissä tutkinnoissa, siis YAMK ja maisteri, ja olisi erikseen manittu, jos halutaan ylempää.

Vierailija
58/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sosiologi tekee töitä sosiaalipummien kanssa, niin töitä kyllä on tulevaisuudessa.

Taas yksi joka kuvittelee että sosiologia on sosiaalialaa. Nämä ovat uusiutuva luonnonvara.

Siinä on kuitenkin ideaa, jo toistamiseen.

Vierailija
59/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Ei mulla ole tradenomin tutkinnossa myyntiä. Yksi 3 op markkinointia ja omass suuntautumisessa yksi asiakaspalveluun kurssi. Teen töitä julkishallinnossa.

Vierailija
60/70 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin sitä mieltä, että yliopistoon kannattaa mennä, jos lukuhaluja on. Mutta silti ihmetyttää ihmisten ennakkoluulot tradenomeja kohtaan. Tiedän muutamia tradenomeja ja he ovat työllistyneet erinomaisesti hyväpalkkaisiin töihin. Enemmän palkkaa tradenomit keskimäärin nostaa kuin useimmat yhteiskuntatieteilijät. Eli ihan hyvä valinta se tradenomin tutkintokin on, mikä nyt sattuu itseä kiinnostamaan.

Itselläni tuo ennakkoluulo tulee siitä, että kun 2008 itse hain kavereiden kanssa opiskelemaan, niin ajatus oli aina "jos et minnekään muualle pääse niin tradenomiksi voi tulla kuka tahansa", ja sinne menikin juuri ne, jotka eivät oikein tienneet tai ei kiinnostanut vielä tietää mitä haluavat isona tehdä. Vähän sellainen välivuotta hitusen parempi vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi