Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette päässeet vatsan turvotuksesta, mikä oli turvotuksen syy?

Vierailija
27.06.2022 |

Laktoosi? Gluteeni? Kaalit? Muut ruoka-aineet? Allergiat? Hiilihapotetut juomat? Makeutusaineet? Sokeri? Hiilarit yleensä?

Olen nyt sellaisessa tilanteessa että alavatsani pömpötys on paljastunut turvotukseksi. Paastosin ja alavatsa litistyi. Luulin sen olevan rasvaa mutta onkin nestettä. Pömpötys on pahimmillaan todella huomattavaa.

Miten kannattaisi lähteä selvittämään mikä/mitkä ruoka-aineet sitä aiheuttavat?

Mitkä ruoka-aineet olisivat sellaisia etteivät varmuudella aiheuta turvotusta että voisin niillä aloittaa syömisen? Liha? Kananmuna? Laktoositon raejuusto?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ensin viinaa ja sitten krapulassa saunaan. Painoa lähti monta kiloa.

Vierailija
2/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä turvottaa eniten kaikenlaiset vehnätuotteet, niin leipä kuin makaronit yms.

Nyt kun on taas viime aikoina syönyt enempi riisiä, on turvotus selvästikin vähäisempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vain läski. Laihdutin.

Vierailija
4/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP hakusanalla löytyy ruoka-aineita, joiden ei pitäisi turvottaa, mutta osa saa silti turvotusta.

Vierailija
5/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätelö. Hiilihapotetut juomat. Puurot ja marjat.

Vierailija
6/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvain.

Vierailija
7/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli refluksi syynä. Löydettiin vatsalaukun tähystyksen kautta. 

Vierailija
8/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menet lääkäriin nyt alkuun. Av:lla voi arvailla mitä vaan, mutta ei täältä luotettavaa diagnoosia saa. 

Vierailija
9/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli minimiin, kaikki lajit purjoa myöten. Tykkäsin ennen salaatista johon tuli mm. raakaa sipulia. Auts. Perunaa olen myös vähentänyt, se on auttanut. Mutta sokeri - ei mitään vaikutusta vaikkei kahteen kuukauteen söisi muruakaan. Alkoholi:  olin 3 kuukautta raivoraitis mutta maha senkun pullotti. 

Vierailija
10/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinulla on vaikkapa kilpirauhasen kanssa ongelmia (kerryttää nestettä) eipä siihen ruoka-aineiden poistaminen vaikuta, vaan tarvitaan lääkitys. Mene hyvä ihminen lääkäriin. 

Vierailija
11/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kauheimmat turvotuksen aiheuttajat: peruna, kaura, ohra, hiiva ja soija rouheena tai "maidonkaltaisina" valmisteina. Tofu ei kuitenkaan turvota.

Yksilöllistä lienee.

Vierailija
12/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli.

Vierailija
13/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalioni on nykyään laktoositon, gluteeniton ja FODMAP-matala.

FODMAP-hiilihydraatit ovat ravintoa paksusuolen bakteereille. Ne kerryttävät suolistoon kaasua ja nestettä, joka aiheuttaa joillakin ihmisillä turvotusta, painetta ja venytyksen tunnetta. FODMAP-hiilihydraatteja on paljon mm. vehnässä, ohrassa, rukiissa, laktoosia sisältävissä tuotteissa, omenassa, kaaleissa, kivellisissä hedelmissä kuten luumussa ja vesimelonissa.

Google FODMAP lista suosittavista ja vältettävistä ruoka-aineista.

Vierailija
14/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sinulla on vaikkapa kilpirauhasen kanssa ongelmia (kerryttää nestettä) eipä siihen ruoka-aineiden poistaminen vaikuta, vaan tarvitaan lääkitys. Mene hyvä ihminen lääkäriin. 

Sen verran korjaan aloitusta, että eihän turvotukseni välttämättä nestettä ole kuten sanoin vaan voi olla kaasuakin. Itse asiassa todennäköisemmin on kaasua kuin nestettä. Yleensä turvotukseen yhdistetään nesteen kertyminen niin sanoin vahingossa.

Lähden nyt liikkeelle siitä että syön vain kananmunaa, lihaa ja kalaa sekä sitä laktoositonta raejuustoa jota ostin. Jotta ei tule ummetusta, syön pinaattia ja pähkinöitä kuorineen. Sekä tietysti riittävästi vettä.

Ap

Vierailija
15/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure

Vierailija
16/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran korjaan aloitusta, että eihän turvotukseni välttämättä nestettä ole kuten sanoin vaan voi olla kaasuakin. Itse asiassa todennäköisemmin on kaasua kuin nestettä. Yleensä turvotukseen yhdistetään nesteen kertyminen niin sanoin vahingossa.

Lähden nyt liikkeelle siitä että syön vain kananmunaa, lihaa ja kalaa sekä sitä laktoositonta raejuustoa jota ostin. Jotta ei tule ummetusta, syön pinaattia ja pähkinöitä kuorineen. Sekä tietysti riittävästi vettä.

Ap

Ok. Mahdollista sairautta ei tietenkään kannata hoitaa, vaan ehdottomasti parempi on pitkittää (ja pahentaa) sitä sairautta. Mutta eipä toki ole minun asiani, mitä kehollesi teet. 

Vierailija
17/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Gluteeni ja vehnätuotteet. Aloin syödä terveellisesti mm. seitania."

Vähiten turvotti ketolla, maha oli aina ihan litteä.

Vierailija
18/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että kun lisäsin psylliumin kuidun lähteeksi ruokavalioon ja karsin mm. leseet, tuoreen leivän ja muut viljatuotteet minimiin, niin turvotus helpotti hitusen. Kananmunia en voi syödä yhtään kaasuongelman takia.

Vierailija
19/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on pahin.

Vierailija
20/27 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri, ruis ja sipuli mulla pahimmat. Hiilihapotetut juomat myös, varsinkin käyneet.

Aloin syödä ruokani hitaammin ja pureskella pidempään. Aloin syödä pienempiä annoksia ja lopettaa syömisen siinä kohti kun tunnen että nälkä on sammutettu. Aloin pätkäpaastota, ettei suolet vedä rallia 24/7. Näillä toiminnoilla oli vähintään yhtä suuri merkitys kuin itse ruoalla että ei turvota enää.

Sen lisäksi ettei enää turvota ja satu vatsaan, painoindeksi tipahti 22 tienoille (alk. 25-26) ja on siinä pysynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän